Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7ede4213-cd13-4ab9-b7af-05d35a7deabf","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Magyarország a középmezőnyben van.","shortLead":"Magyarország a középmezőnyben van.","id":"20250310_eu-matematika-oktatas-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ede4213-cd13-4ab9-b7af-05d35a7deabf.jpg","index":0,"item":"a2348f5d-6bc8-419c-9264-9aadc77be0b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_eu-matematika-oktatas-teljesitmeny","timestamp":"2025. március. 10. 08:55","title":"Zuhan a diákok teljesítménye matekból az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Fegyverrel támadt három férfi egy torontói bár vendégeire péntek este, a támadásban tizenkét ember megsebesült, az elkövetők szökésben vannak – közölte a torontói rendőrség.","shortLead":"Fegyverrel támadt három férfi egy torontói bár vendégeire péntek este, a támadásban tizenkét ember megsebesült...","id":"20250308_Harom-ferfi-bement-egy-torontoi-barba-es-elkezdett-lovoldozni-am-csodaval-hataros-modon-mindenki-meguszta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"6c993eb7-c8fb-4efd-b02d-5494d6114923","keywords":null,"link":"/vilag/20250308_Harom-ferfi-bement-egy-torontoi-barba-es-elkezdett-lovoldozni-am-csodaval-hataros-modon-mindenki-meguszta","timestamp":"2025. március. 08. 16:28","title":"Három férfi bement egy torontói bárba és elkezdett lövöldözni, ám csodával határos módon mindenki túlélte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3157f383-2f21-4943-972f-fbf9b6199bab","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elő a szelvényekkel!","shortLead":"Elő a szelvényekkel!","id":"20250308_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3157f383-2f21-4943-972f-fbf9b6199bab.jpg","index":0,"item":"c2900256-e95a-4354-83e0-ceb3b6171b78","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 19:46","title":"Megvannak az ötös lottó nyerőszámai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"167b728f-e152-4b15-b25c-4a5840f00ae0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az, hogy egy jelszókezelő önmagában jól titkosított, még nem jelenti azt, hogy megfeledkezhetünk a számítógépezéshez kapcsolódó óvatosságról. Egy amerikai szoftvermérnök esete mindezt jól példázza: nagyon bízott a 1Password jelszókezelőben, azután fölöttébb kellemetlen meglepetés érte.","shortLead":"Az, hogy egy jelszókezelő önmagában jól titkosított, még nem jelenti azt, hogy megfeledkezhetünk a számítógépezéshez...","id":"20250308_disney-kiberbiztonsag-szoftvermernok-1password-jelszokezelo-feltorese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/167b728f-e152-4b15-b25c-4a5840f00ae0.jpg","index":0,"item":"1a206b31-7553-4eab-a301-2c84124cc692","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_disney-kiberbiztonsag-szoftvermernok-1password-jelszokezelo-feltorese","timestamp":"2025. március. 08. 18:03","title":"Rémálom-forgatókönyvet emlegetnek a Disneynél, csak ez most nem mese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem nevezett ferencvárosi ingatlanra cserélték, szerintük azonos értékben.","shortLead":"Ezzel segítette a reformátusok szerint az állam a Károli Egyetem fejlesztését. A telket egy közelebbről meg nem...","id":"20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a.jpg","index":0,"item":"d284c03b-550e-4c63-a736-860967045adb","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_reformatus-ingatlanmutyi-reakcio-hegyvideki-telek-ix-keruleti-epulet-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","timestamp":"2025. március. 09. 13:40","title":"Reagáltak Balog Zoltánék az ingatlanmutyis vádakra: pénz helyett kapták a hegyvidéki telket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca93b312-6f8a-48ea-8e11-a132eb43bade","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Emberről emberre nem terjed, rágcsálók ürüléke terjeszti a vírust, ami megölte Gene Hackman feleségét.","shortLead":"Emberről emberre nem terjed, rágcsálók ürüléke terjeszti a vírust, ami megölte Gene Hackman feleségét.","id":"20250308_Mit-lehet-tudni-arrol-a-fertozesrol-ami-megolte-Gene-Hackman-feleseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca93b312-6f8a-48ea-8e11-a132eb43bade.jpg","index":0,"item":"4396f38f-aeb2-4ad6-a0b7-1dcdf1e82376","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Mit-lehet-tudni-arrol-a-fertozesrol-ami-megolte-Gene-Hackman-feleseget","timestamp":"2025. március. 08. 15:23","title":"Mit lehet tudni a fertőzésről, ami megölte Gene Hackman feleségét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok biztosítása – érthetően – aggodalmakat váltott ki a felhasználókból. A felháborodás oly nagy volt, hogy a Mozillának változtatnia kellett elképzelésein.","shortLead":"Pár napja frissítette a Firefox szolgáltatási feltételeit a Mozilla, azonban a széles körű felhasználási jogok...","id":"20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6093f18a-eb1c-4b33-8f76-51ed6d8ef576.jpg","index":0,"item":"5cf9e5a2-9b53-4606-818a-3083b849cdbb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_mozilla-szolgaltatasi-feltetelek-valtoztatas-magyarazat","timestamp":"2025. március. 08. 14:03","title":"Addig változtatta az ÁSZF-et a Mozilla, hogy most már magyarázkodnia kell, mi is történik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5974904-f8ee-49be-84bd-d3c03498efe5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Úgy tűnik, megvan, ki játssza Minerva McGalagonyt és Perselus Pitont a tévésorozatban. ","shortLead":"Úgy tűnik, megvan, ki játssza Minerva McGalagonyt és Perselus Pitont a tévésorozatban. ","id":"20250308_Harry-Potter-tevesorozat-konnyen-lehet-ket-masik-szerepre-is-megtalaltak-a-szineszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5974904-f8ee-49be-84bd-d3c03498efe5.jpg","index":0,"item":"ac532f90-72cf-4d94-964a-f92fb60205b2","keywords":null,"link":"/kultura/20250308_Harry-Potter-tevesorozat-konnyen-lehet-ket-masik-szerepre-is-megtalaltak-a-szineszt","timestamp":"2025. március. 08. 15:54","title":"Harry Potter-tévésorozat: két fontos szerepre is megtalálhatták a megfelelő színészt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Zinédine Zidane rajtjelére összesen 62 versenyautó vág neki az embert és technikát próbáló 24 órás viadalnak. Rengeteg F1 pilóta és egyéb bajnok, megannyi hibrid hiperautó, több százezer rajongó a helyszínen és 100+ millió néző világszerte. Ez Le Mans.
1923-ban rendezték meg az első Le Mans-i 24 órás versenyt a legendás Sarthe-i pályán, melyen akkor még csak 33 autó vett részt. 2024-ben már a 92. versenynek ad otthont a 13,626 kilométer hosszú és 38 kanyarral tűzdelt aszfaltcsík, melynek koronázatlan királya a dán Tom Kristensen, aki 1997 és 2014 között nem kevesebb, mint kilencszer diadalmaskodott.
A gyártók közül a Porsche nyert eddig a legtöbbször – nem kevesebb, mint 19 alkalommal.
Az 1955-ös forduló sajnos a 83 halálesetet követelő Mercedes 300 SLR baleset révén került be a történelemkönyvekbe, 1965 pedig azzal, hogy a Ferrari hosszú-hosszú évtizedekig utolsó győzelmét aratta ebben az évben. Aztán jött 2023, amikor is az olasz gyártó 51-es rajtszámú 499P versenyautója a 100 éves jubileumi futamon elsőként hasított át a célvonalon.
A győztes Ferrari 342 körrel és 4660 kilométerrel az alkatrészeiben diadalmaskodott a második helyezett Toyota és a bronzérmes Cadillac előtt.
A második és harmadik helyen egy-egy Cadillac végzett, azonban mivel az egyiket öt rajthelyes büntetéssel súlytották egy korábbi baleset miatt, végül egy Ferrari indulhat a harmadik pozícióból. A negyedik helyről szintén egy Ferrari, az ötödik és hatodikról pedig egy-egy újonc, illetve nagy visszatérő csapat, a Alpine és a BMW várhatja a rajtjelet.
Le Mans-ban kevés maga a nyers erő és a pusztító sebesség, többek közt megbízható technikára, ügyes pilótákra és remek stratégiára is szükség van, és persze az időjárás is bármikor alaposan megkeverheti a lapokat.
Szombat délután 4-kor a francia futball élő legendája, maga Zinédine Zidane adja majd a rajtjelet, aki e tekintetben LeBron James és Rafael Nadal nyomdokaiba lép.
14 gyártó 62 autója az idei Le Mans-on
Antonin Vincent (ACO)
A királykategória
A 2021-től a méregdrága LMP1-et váltott Hypercar csúcskategóriában 9 gyártó összesen 23 hibrid autója áll rajtvonalhoz. A címvédő Ferrari, a Toyota és a Peugeot az összkerék-hajtást lehetővé tevő LMH kategóriában, a Porsche, a Cadillac, a BMW, az Alpine, a Lamborghini és az Isotta Fraschini a hátsókerék-hajtású LMDh-ban versenyez.
Míg az LMH szabályok 272 lóerős, akár elöl is elhelyezhető villanymotor, addig a kötöttebb LMDh regulák 68 lóerős hátsó e-motor alkalmazását teszik lehetővé, ami mellett természetesen egy belsőégésű motor is a hajtáslánc részét képezi.
Az első villanymotor csak 190 km/h felett segíthet be a hajtásba, és fontos szabály, hogy az összteljesítmény sosem lehet nagyobb 680 lóerőnél. A minimum tömeg 1030 kilogramm.
A különböző technikák közötti nyomasztó különbségek elkerülése és a verseny izgalmának fokozása miatt úgynevezett BoP rendszert alkalmaznak a rendezők: a túl gyors autókat picit visszafogják, a lassabbaknak pedig némileg kedveznek.
Ferrari 499P
Le Mans
6-8 henger, szívó, turbó, biturbó
A belsőégésű motorok közül 2,6 literes a legkisebb, konkrétan az idéntől hatalmas hátsó szárnnyal ékesített Peugeot-é, a legtöbb erőforrás biturbó, de akadnak szimpla turbós, sőt szívó motorok is. Utóbbi hajtja például a Cadillaceket, melyek 90 fokos V8-asa 5,5 literes.
A címvédő Ferrari 499P-ben 3 literes 120 fokos biturbó V6-os, a Toyota GR010-ben 3,5 literes 90 fokos biturbó V6-os, a Porsche 963-ban pedig 4,6 literes 90 fokos biturbó V6-os motor rejtőzik.
A Le Mans-i 24 órás futam a WEC sorozat nyolc idei versenyéből a negyedik, és persze messze a legrangosabb, legtöbb ponttal kecsegtető viadala. A 2024-es bajnokságot három futamot követően a Porsche Penske Motorsport egyik autója vezeti, majd pedig a szintén porschés Hertz Team Jota, illetve a Toyota Gazoo Racing alakulatai következnek a sorban.
A legjobb Ferrari idén egyelőre csak az ötödik helyen tanyázik, azonban Le Mans-ban igen jó esélyekkel áll rajtvonalhoz az olasz gyártó, melynek kocsiját egyértelműen erre a versenyre optimalizálták.
Toyota GR010 Hybrid
Le Mans
Olaj és üzemanyag
A Porsche Penske Motorsport, a Hertz Jota Team, a Toyota Gazoo Racing és a Cadillac Racing közös vonása a Mobil 1 által szállított különleges motor-, illetve váltóolaj. Az ExxonMobil kenőanyagai idén ünneplik 50. születésnapjukat, a partnercsapatok számára többek közt ez is emlékezetessé teszi az idei Le Mans-t.
A gumikat az összes csapat számára a Michelin szállítja, idéntől már nincs lehetőség a gumimelegítők használatára – a 100 százalékban megújuló forrásból származó üzemanyagról a Total gondoskodik.
A benzin mellé az ígéretek szerint 2028-ban érkezik meg a hidrogén, a nyitóévben egy, a következő szezonban pedig három-négy ilyen hajtású autóra lehet számítani. Ezek a kipufogójukból egyszerűen csak vizet csepegtető, teljesen füstmentes újgenerációs típusok nem üzemanyagcellás villanymotoros, hanem belsőégésű hidrogénes technikával érkeznek majd.
Porsche 963
Porsche
Mi várható még?
A WEC bajnokságban idén már nem jutott hely a Goodyear gumikkal szerelt LMP2-es járgányoknak, Le Mans-ban viszont sokak örömére összecsapnak egymással ezek az 535 lóerős 4,2 literes szívó V8-assal szerelt, mindössze 950 kilogrammos autók, konkrétan 16 kocsi.
A GTE kategória helyébe lépett LMGT3 sorozatban 23 autó versenyez egymással, a Goodyear abroncsokkal szerelt 1200 kilogrammos autók maximum 600 lóerősek lehetnek. Ezeket a szériaközeli autókat relatíve tapasztalanabb pilóták is vezethetik.
A 33 országból érkezett összesen 186 versenyző közül a legtöbb francia (26), de az angolok (20) és az olaszok (16) is szép számmal képviseltetik magukat a 16 korábbi F1 pilótát és 12 korábbi Le Mans bajnokot felvonultató mezőnyben. 1984-ig kettő, azóta viszont már kötelezően három pilóta vezet felváltva egy-egy autót, és egy versenyző összesen maximum 14 órát ülhet a kormány mögött (egy huzamban legfeljebb 4 órát).
186 pilóta méri össze egymással az erejét
Alexis Goure (ACO)
A 2009-es Forma 1-es bajnok Jenson Button Porschéval, a lengyelek ex F1-pilótája, Robert Kubica Ferrarival, Romain Grosjean Lamborghinivel, a hétszeres F1 világbajnok Michael Schumacher fia, Mick Schumacher Alpine-nal vág neki a több ezer kilométeres futamnak. Szintén a most debütáló Alpine gárdáját erősíti az a Habsburg Ferdinánd, aki az 1922-ben elhunyt utolsó magyar király, IV. Károly dédunokája.
Nem kis név továbbá Alex Palou, a Cadillac spanyol pilótája 2021-ben és 2023-ban is megnyerte az Indycart, az LMGT3 kategóriában pedig a kilencszeres világbajnok motoros Valentino Rossi is megméretteti magát. Rossi versenyzett már Le Mans-ban, de a 24 órás főműsorszámban csak most debütál.
Biztosra vehető, hogy az Audi R15 TDI plus-szal 2010-ben elért 397 körös és 5410 kilométeres, 225,4 km/h-s átlagsebességű abszolút rekordot az előző évekhez hasonlóan idén sem sikerül majd megdönteni (már csak az esősnek ígérkező időjárás miatt sem), ezt leszámítva viszont szinte minden kérdés teljesen nyitott.