szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.

Egy brit fejlesztésű akkumulátor mindössze 18 másodperc alatt teljesen feltölthető, ami elsőre a kondenzátorokra emlékeztet, de valójában elektrokémiai elven működik – tehát valódi akkumulátor, nem szuperkondenzátor.

A gyártó szerint minden 1 kg-nyi akkumulátor 6 kW teljesítményt képes leadni, így például egy 700 lóerős (515 kW) elektromos rásegítéshez elég lenne csak 86 kg-nyi akkumulátor. Ami igazán lenyűgöző, hogy az akku 18 másodperc alatt feltölthető maximális teljesítményfelvétel esetén. Összehasonlításképpen, az egyik leggyorsabban tölthető mai autó, a Porsche Taycan feltöltése 5-ről 80 százalékra 20 percet vesz igénybe, ha 270 KW-tal töltik.

Az Interesting Engineering cikke szerint az új akkumulátor már megkapta az autós tanúsítványokat is az Egyesült Királyságban, vagyis hivatalosan beépíthető járművekbe. A VarEVolt nevű rendszer moduláris felépítésű, így könnyen méretezhető az adott autó teljesítményéhez és kapacitásához.

A brit szuperakkunak van egy problémája is: jelenleg nincs olyan elektromos infrastruktúra, amely képes lenne kiszolgálni azt a töltésgyorsaságot, amit az akku elbír.

RML akkumulátor
RML Group

A másik kompromisszum a tárolókapacitás: bár a kisütési teljesítmény kivételes, egy 100 kWh-s akkumulátor ebben a rendszerben akár 3,3 tonnát is nyomhatna. Épp ezért az új technológia főként szuperautókban és versenyautókban lehet hasznos, ahol rövid ideig tartó, nagy teljesítményű rásegítésre van szükség, például a Forma–1-es KERS rendszerekhez hasonlóan. Egy ilyen akku 5–10 másodperc fékezésből képes lenne visszatölteni a tárolókapacitás jelentős részét. Ez megmentheti a hibrid hajtású sportautókat a túlzott tömegnövekedéstől – kevesebb súly, több teljesítmény, rövidebb töltési idő.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!