Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"És egyre több lesz évről évre. ","shortLead":"És egyre több lesz évről évre. ","id":"20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29.jpg","index":0,"item":"27cefdcd-c0f8-4f6b-8380-9059178425af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","timestamp":"2025. május. 08. 14:06","title":"Az olaszoknál tényleg járműdömping van: 1000 lakosra 942 jut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) 2018-as adatai szerint. Ezért nagyon sokan szenvednek nyomelem- és vitaminhiányban, de ez – például a vashiány – nemcsak a kórosan soványakat, hanem a túlsúlyosokat is érintheti. ","shortLead":"A világon elegendő élelmiszert termelnek ahhoz, hogy mindenki jóllakjon, mégis 815 millió ember éhezik az ENSZ...","id":"20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0964e41-bd0b-4d5f-84e8-cb2d663c2ac0.jpg","index":0,"item":"f0c6e523-7326-42fb-ac87-8747d59242b5","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250508_Vashiany-testsuly-osszefugges-tunetek-maltofer","timestamp":"2025. május. 08. 07:30","title":"Nem a testsúlyán múlik, hogy vashiányos-e","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"e9d5358b-16be-4941-94ad-a576d58535ce","c_author":"Tóta W. Árpád","category":"360","description":"Mit fognak elnevezni a magyar burzsoáziáról? Börtönszárnyat, esetleg. Nehéz szabadulni a gondolattól, hogy az egyre hevesebb rongyrázás a végjáték. Hogy az utolsó évüket akarják kiélvezni. És most már mindegy, mit csinálnak, mert túl vannak minden büntetési tételen. Vélemény.","shortLead":"Mit fognak elnevezni a magyar burzsoáziáról? Börtönszárnyat, esetleg. Nehéz szabadulni a gondolattól, hogy az egyre...","id":"20250508_hvg-Tota-W-Arpad-Szodoma-szazhusz-Ferrarija","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9d5358b-16be-4941-94ad-a576d58535ce.jpg","index":0,"item":"afeb357e-ce16-4959-8a9f-3adaa5c17356","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Tota-W-Arpad-Szodoma-szazhusz-Ferrarija","timestamp":"2025. május. 08. 08:30","title":"Tóta W. Árpád: Szodoma százhúsz Ferrarija","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b787a306-2cc1-4050-ad45-faa1807aef4a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Koenigsegg Jesko Absolut új világrekordot ért el fél mérföldes gyorsulás fronton.","shortLead":"A Koenigsegg Jesko Absolut új világrekordot ért el fél mérföldes gyorsulás fronton.","id":"20250508_396-masodperc-alatt-katapultal-200-rol-300-ra-a-koenigsegg-jesko-absolute-hiperauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b787a306-2cc1-4050-ad45-faa1807aef4a.jpg","index":0,"item":"2264bdcf-eaf0-47fe-87ac-65d673a4ea99","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_396-masodperc-alatt-katapultal-200-rol-300-ra-a-koenigsegg-jesko-absolute-hiperauto","timestamp":"2025. május. 08. 07:59","title":"3,96 másodperc alatt katapultál 200-ról 300-ra a Koenigsegg benzines hiperautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e6fbab3-cd21-4f42-ba8e-d3a93362f61a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"25 év politika, a csúcsról a mélybe – Gyurcsány Ferencnél nagyobbat a magyar politikában talán senki nem zuhant. Pályáját Kéri Lászlóval beszélte át Kacskovics Mihály Béla.","shortLead":"25 év politika, a csúcsról a mélybe – Gyurcsány Ferencnél nagyobbat a magyar politikában talán senki nem zuhant...","id":"20250509_Fulke-podcast-Keri-Laszlo-Gyurcsany-Ferenc-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e6fbab3-cd21-4f42-ba8e-d3a93362f61a.jpg","index":0,"item":"c81cbbc4-f4cb-4e18-bdfa-88133bb8cc48","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_Fulke-podcast-Keri-Laszlo-Gyurcsany-Ferenc-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 20:15","title":"Feri, eljött az idő, hogy megírd azokat a könyveket! – Kéri László mondta el a Fülkében, mikor kellett volna lemondania Gyurcsánynak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71eaebde-4c6f-45b1-ad4f-53454f1a12c9","c_author":"Parászka Boróka - Sztojcsev Iván ","category":"360","description":"Fájó lélektani határ alá zuhant a lej, a román jegybanknak milliárdokkal kellett segítenie, mert úgy kellene visszarántani a román gazdaságot a válság széléről, hogy nincs, aki ezzel foglalkozzon: a kormány megbukott, az elnökválasztás szélsőjobboldali győzelmet ígér. A HVG-nek nyilatkozott Bálint Csaba, a Román Nemzeti Bank igazgatótanácsának tagja, aki állítja, ők felkészültek a helyzet kezelésére.","shortLead":"Fájó lélektani határ alá zuhant a lej, a román jegybanknak milliárdokkal kellett segítenie, mert úgy kellene...","id":"20250508_romania-valsag-valasztas-lej-arfolyam-krizis-balint-csaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71eaebde-4c6f-45b1-ad4f-53454f1a12c9.jpg","index":0,"item":"03b70036-2018-4679-97d3-5b8b29908b73","keywords":null,"link":"/360/20250508_romania-valsag-valasztas-lej-arfolyam-krizis-balint-csaba","timestamp":"2025. május. 08. 10:24","title":"Aki tudja, menekíti a pénzét Romániából, de mekkora lehet valójában a baj?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f0ed077-a447-4596-b70f-ad2898288665","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kilenc év alatt bővítette olyan méretűre a saját házibarkács-projektjét a Glubux néven ismert fórumozó, hogy mostanra a teljes háztartása zöldenergiával működik.","shortLead":"Kilenc év alatt bővítette olyan méretűre a saját házibarkács-projektjét a Glubux néven ismert fórumozó, hogy mostanra...","id":"20250509_laptop-akkumulator-zoldenergia-napelem-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f0ed077-a447-4596-b70f-ad2898288665.jpg","index":0,"item":"549b850a-d6eb-4154-b23b-05ac0df9c92a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_laptop-akkumulator-zoldenergia-napelem-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. május. 09. 08:03","title":"Összerakta 1000+ leselejtezett laptop használt akkumulátorát, most erről megy az egész háza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5aca7315-a219-42a9-87c6-d5f313489b49","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Ugyanis 2017 óta ő az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottságának elnöke, amely a törvények nagy részéhez módosító indítványokat fűz a zárószavazás előtt. Márpedig gyakran éppen ilyen törvények alkotmányosságáról kellene döntenie.","shortLead":"Ugyanis 2017 óta ő az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottságának elnöke, amely a törvények nagy részéhez módosító...","id":"20250508_alkotmanybirosag-hende-csaba-szavazas-elfogultsag-erintettseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5aca7315-a219-42a9-87c6-d5f313489b49.jpg","index":0,"item":"5a186233-3603-47b1-a1aa-28a4a4a2ad59","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_alkotmanybirosag-hende-csaba-szavazas-elfogultsag-erintettseg","timestamp":"2025. május. 08. 19:04","title":"Sokszor kell majd kimennie az Alkotmánybíróság üléséről Hende Csabának, ha megválasztják alkotmánybírónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hazai nevelési gyakorlat a középkori minősítő-büntető szemléletben ragadt meg, és egyelőre képtelen továbblépni, aminek súlyos társadalmi következményei vannak. A minősítésben, büntetésben felnövekedett nemzedékek nemcsak ezt a szemléletet adják tovább, hanem ennek a következményeit is: a szorongást, agressziót, sumákolást, képmutatást, hárítást, és mindent, ami a minősítés és a büntetés hatása.
A minősítés és büntetés a motiváció fókuszát a feladat megoldása helyett az „én védelmére” helyezi. A minősítéssel közvetített elvárásoknak való megfelelés kényszere feszültséget okoz, és rengeteg lelki energiát elvesz a fejlődéstől és problémamegoldástól. Nem a kihívás érdekessége, a kíváncsiság, az önfejlődési cél kerül előtérbe, hanem a képességek mutogatása, a hiányosságok elrejtése, a büntetés elkerülése.
Létezik egy sokkal hatékonyabb dimenzió, a megismerő-fejlesztő szemlélet. Ez azzal kezdődik, hogy első menetben adni kell, aztán lehet elvárni. Vagyis a fejlődésnek, tevékenységnek nyitott környezetet kell biztosítani. Ha nem kell megmérettetéstől, büntetéstől tartani, akkor mer önmaga lenni az ember. Az értő odafigyeléssel így megismerhető az erős és fejlesztendő oldala, és ezeknek megfelelően szabályozható a környezet, hogy optimális fejlődést tegyen lehetővé.
Kis fogalomtár
· minősítés: besorolás valamilyen, általában egy dimenziós szempontrendszerbe
· értékelés: többféle szempont szerinti megismerés
Nézzünk egy példát, és mindjárt hagyjuk is az oktatást, egy másik szabályozás terén vizsgáljuk meg ugyanezt a problémát. Budapesten éppen csak átvette a hatalmat az ellenzéki összefogás, máris ugyanazt teszi, amit a kormányoldal, és ami miatt az egész ország visszamaradt a fejlődésben. Ahelyett, hogy a megfelelő környezet biztosításával indulna, fenyeget, belengeti, hogy dugódíj és a dízel autók korlátozása jön. Vagyis minősít, büntet. Nem lenne gond az összes autó kitiltása sem, ha ennek a feltételeit biztosítja az önkormányzat. Vagyis lenne például ingyenes tömegközlekedés, kerékpárutak, kölcsönözhető elektromos közlekedési eszközök, bármi, ami megoldja a közlekedést.
Az, hogy már kiderült, hogy a dízel üzemű autók csak bűnbakok, és alig számítanak a levegő szennyezettségében (itt ez vagy ott az), egy dolog, lehet vele vitatkozni. Hol van azonban az a felmérés, a hatásvizsgálat, ami igazolja, hogy a mostani helyzetben a dugódíj és a dízel üzemű autók kitiltása a megoldás? Egy felelős vezetés nem dobhat be eszement ötleteket, mert valahol hallott róla, hogy így is lehet vagy úgy is lehet. Számos európai nagyvárosban kitiltották a dízelautókat, és a rollereket letiltották a járdáról. Nagyon helyes, de ahol ezt tették, megvannak a feltételei annak, hogy kerékpárúton közlekedhessenek, akik nem akarnak autót használni.
Budapesten a BKV most sem tud megküzdeni a tömegközlekedésre háruló feladattal, és nincsenek kerékpárutak, ahol az autóját letenni kívánó biciklista, rolleres, gördeszkás, hoveres közlekedhetne. Persze nem gond, majd ezeket is büntetjük, kitiltjuk stb. Ez a magyar virtus, és úgy tűnik, hogy pártfüggetlen. Bár eddig sem vitt előre a minősítő-büntető szemlélet, mostanra viszont kifejezetten a valódi teljesítmények ellen hat.
Az évezredes agymosás miatt az otthonokban, a pedagógusképzésben, az oktatási intézményekben és az államigazgatásban sem tudják elképzelni, hogy minősítés és büntetés nélkül is lehet fejlődni, teljesíteni. Illetve, ha mégis, akkor átfordul mindez az ellenkezőjébe, és jön a „frusztrációmentes” szemlélet, ami talán még ártalmasabb, és igazából nem továbblépés, csupán ugyanannak a dimenziónak a másik oldala. A lovak közé dobott gyeplő irányítatlanul hagyja az erőket, és bármi megtörténhet, és meg is történik. Ezért aztán a középkori inkvizíciós szemlélet gyorsan ismét utat tör, hiszen lám, mégis csak baj lesz abból, ha nincs minősítés, büntetés, és látjátok, hogy kell az ostor, vagy legalábbis a fenyegetés!
Nehéz egy berögzült dimenzióból kitörni, de a 21. században már annyi mindenen kellett változtatnunk, miért ne mennénk neki ennek a rendkívül fontos szemléleti váltásnak?
A megismerő-fejlesztő szemléletben minden beavatkozás nem minősítéssel, hanem felméréssel kezdődik. Lehet ez képességvizsgálat, a körülmények tanulmányozása, próbaüzem, próbatanítás hatásvizsgálata, bármi, ami segíti a helyzet minél jobb megértését. Az információk birtokában lehet beavatkozni, fejleszteni. Egyszerű ez így leírva, de a megvalósításhoz át kell bucskáznunk a középkori lelkünkön, és elképzelni, hogy a gyerekek tanulni akarnak, és csak azért nem látszik ez rajtuk, mert már pelenkás koruk óta minősítik, büntetik őket (vagy rájuk hagynak mindent), vagyis képtelenek önmaguk lenni. El kell tudni képzelni, hogy az autósok sem azért használják az autóikat, mert levegőt akarnak szennyezni, és a rolleresek sem a gyalogosok felrúgását tűzik ki célul.
A minősítő-büntető szemléletben az el sem követett bűnökért bűnhödünk. A kisgyerek, akinek az idegrendszeri fejlődése hatévesen még nem éri el az iskolának megfelelőt, bekerül az iskolába, és kapja a feketepontokat, vagy bekerül a „fejlesztő” osztályba, ami rögtön megbélyegzés. A hátrányos szociokulturális háttérrel érkező gyerekeknek is osztják a rossz minősítést, és rossz osztályzatokkal, bukással bünteti őket az oktatási rendszer, mintha a rettenetes háttérről érkező gyerekeken múlna, hogy megfeleljenek az iskolai követelményeknek. Most már a szülőt is lehet büntetni, hogy nem adott szakmát a gyerek kezébe, miközben esetleg neki sem volt esélye szakmát szerezni, mert nem illett bele az oktatási rendszer elképzeléseibe, ahogyan a gyermeke sem. Kinek a felelőssége? Aki hatalmon van, az büntetlenül büntethet anélkül, hogy megfelelő körülményeket teremtene?
A minősítéssel felheccelt pedagógus nem fog mélyebbre nézni, ott van a tanmenet, amit követnie kell, ez az, amit elvárnak tőle, minősít és büntet. Ha a gyerekek képességeihez, fejlődési sajátosságaihoz igazodik, akkor ő kap büntetést. A rolleres, jobb híján a járdán közlekedik, és ha soha közelébe sem megy egy gyalogosnak sem, sőt, akár üres járdán halad, megkapja majd a büntetését. Az autós, aki semmi mást nem szeretne, csak időben eljutni a munkájába, a gyereket elvinni az oktatási intézménybe, ügyeit elintézni a különböző hivataloknál, meg akarja oldani az elvárt feladatokat, de ezzel már bűnös. Mit tegyen? Válassza a tömegközlekedést, és késsen, mert a planetáris tudat egy dolog, de a BKV és a MÁV egy másik? Miért nem kezdjük a BKV és a MÁV büntetésével? Esetleg fejlesztésével?
Ha a hivatalos rendszer nem lép, akkor a civil kurázsi segít. Kezdhetjük a családban az odafigyelést, a gyerek minél jobb megismerése érdekében, vagy az emberi kapcsolatokban, a minimális bizalom megadásával, hogy nem utáljuk, és minősítjük rögtön azt, aki nem úgy tesz vagy gondolkodik, ahogyan mi jónak látjuk. A sokféle szempont figyelembe vétele és egyeztetése vezet új megoldásokhoz. A kreatív klíma bevált a fejlődni akaró cégeknél. A jellemzői ugyanazok, amelyek a megismerő-fejlesztő környezeté: bizalom, átláthatóság, nyitottság, kezdeményezés, autonómia, a nézőpontok, egymás tudásának, tapasztalatainak, véleményének megismerése.