szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kisebb, nem igazán ismert pincészetek is tudnak remek borokat készíteni, és az értő publikum meg is találja ezeket. Ez a legfontosabb tanulsága a Borjour és a Borháló közös akciójánk, amelyben a közönség, a fogyasztók véleményét kérdezték 700 borról. Új díj is született: három árkategóriában osztották ki a legjobb ár-érték arányú boroknak a Borháló mÉrték díjat.

 A Borjour Magnumot hetedik alkalommal rendezték meg, ezúttal a MOM Sportparkban, a múlt hét végén. Az évek során az ország egyik legnagyobb boros rendezvénye lett, amelyet különösen azért kedvel a borfogyasztó közönség, mert a nagy, neves borászatok mellett mindig is helye volt itt a minőségi borokat készítő  kis és közepes pincészeteknek. Az idei rendezvény újdonsága volt, hogy ezúttal a jegy mellé szavazócédulát is kaptak a látogatók, amelyet kitöltve a Borjour több mint 700 boráról mondhattak véleményt. A szavazatok elemzésével a szervezők és a Borháló arra volt kíváncsi, hogy mit szeret igazán a borértő közönség. A kiállított 700 bort feltehetőleg kevesen kóstolták végig, de a legmaradandóbb kóstolási élmények alapján leadott csaknem 1000 szavazat jó keresztmetszetet adott. 

Facebook

"A Borjour borértő közönsége egyértelműen két részre szakadt. A szavazatok egyharmada néhány jól ismert nagy név között oszlik meg, és a kifejezetten nagy bort adó fajtákra, illetve az édes borokra koncentrál" – összegezte a tapasztalatokat Kathona Krisztián, a Borháló beszerzési igazgatója.

A Dúzsi és a Bock pincészet csúcskategóriás és csúcsárazású borai mellett a Patricius Borház Katinka nevű kései szüretelésű botritiszes édes bora egyedül a szavazatok csaknem 5 százalékát kapta, ezzel a fesztivál kedvence lett. 

Kiderült, hogy a közönség fogékony a kevésbé ismert, vagy a fogyasztók körében talán teljesen ismeretlen borászatok termékeire, és megtalálja köztük az igazán maradandó élményt nyújtó borokat. Az ő esetükben kizárhatjuk azt a faktort, hogy a nevük ismertsége javította a szavazati esélyeiket.

„Érdemes megemlíteni azokat a pincészeteket, amelyek nem egy kitüntetett borral voltak a közönség kedvencei, összességében talán több szavazatot is kaptak, mint a korábban említett borok, de szavazataik alaposan megoszlottak a különböző tételek között. Ez kiegyensúlyozott jó teljesítményt jelent a szemünkben, amire jövőre új díjat is alapítunk. Most legyen elég annyi, hogy ezek közé tartozott a Harsányi, Belward, Tarjányi, Miklós Csabi és a Babiczki pincészet ” – mondja Kathona Krisztián.

Érdekesség, hogy az eddig nem annyira előtérben lévő fajták is sok szavazatot kaptak, mint például a Zöld Veltelini, vagy a Fekete Leányka.    

Mivel a borversenyeken az ítészek abszolút értékben vizsgálják a nevezett termékeket, a fogyasztók tájékozódását segítve most először osztották ki a Borháló mÉrték díjat, ami a legjobb vételnek számító boroknak járt. A nagy borok rendszerint sokkal több publicitást kapnak, mint az ugyancsak kiváló élvezetet nyújtó, de lényegesen olcsóbb társaik, ezt akartuk  kompenzálni az ár-érték arányos díj megalapításával” – magyarázta Kathona Krisztián.

 A csúcsborok kategóriájában a Kristinus borászat Sas Cuvée-je számít különösen jó vételnek. A nagy bordeaux-i "grand" cuvée-t újra fogalmazta a pince a Merlot hangsúlyos dél-balatoni házasítással. Az 1400-1700-as ársávban a Vincellér Ház Zöld Veltelinije egy kiváló ár-érték arányú soproni Veltelini, melynek savai nem szedik szét az ízlelőbimbóinkat, kortyolgatás közben izgalmas, őszibarackos, enyhén virágos érzetek csendülnek fel, jó inni, jó lehorgonyozni ezzel a jól strukturált, de nem vagánykodni akaró fehérborral.

Az 1700-2000-es ársávban a Benedek pince Sauvignon Blanc-ja érdemelte ki a Borháló mÉrték díjat. Klasszikus fajtajelleges fehérbor enyhe mineralitással, csodálatosan érzéki savháttérrel, egreses-füves-bodzás ízorgiával. Szinte abbahagyhatatlan, minden kortyban új dimenziók nyílnak. A pincészet méltán nagy büszkesége.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!