szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A lakossági banki szolgáltatások javítását célzó javaslatcsomagban a teljes körű lakossági hitelnyilvántartás (tlh) bevezetése, a bankváltás megkönnyítése, a hitelkiváltás, az egyoldalú szerződésmódosítás költségeinek mérséklése mellett egyebek között az uzsoraszerződések újraszabályozása is szerepel.

URLguru

További hasznos weblapokat szeretne a témában? Esetleg Ön osztana meg másokkal érdekes linkeket? Kattintson az URLguru.hu oldalra!

Gaál Gyula miniszterelnöki megbízott elmondta: jogszabályi szinten definiálnák az uzsorakamat fogalmát, a költségvetési törvényben évente meghatároznák a jogszerűen kiköthető kamat felső mértékét, amit vagy abszolút értékben vagy a jegybanki alapkamat függvényében állapítanának meg. A bankszövetség határozottan támogatja a javaslatot, mert a tisztább, átláthatóbb piac a hitelintézeteknek is érdeke – tette hozzá Gaál.

A javaslatokat a kormány még nem hagyta jóvá, de a miniszterelnöki megbízott reményei szerint a csomag hamarosan a kabinet elé kerül.

A Fidesz nem hiszi

Koszorús László, a Fidesz országgyűlési képviselője azt mondta: sikerjelentésekkel tele van a padlás, közben azonban az emberek és a vállalkozások kiszolgáltatottsága folyamatosan nő. Szerinte ez ellen kellene tenni, nem pedig olyan elképzeléseket bemutatni, amelyek később nem valósulnak meg.

A miniszterelnök tavaly ősszel kért fel független szakértőket arra, hogy készítsenek jelentést a lakossági pénzügyi szolgáltatások piacáról, és tegyenek javaslatokat a problémák megoldására. Az úgynevezett Várhegyi-bizottság jelentéséből adódó kormányzati feladatok koordinálásával a kormányfő az idén februárban Gaál Gyulát bízta meg. A miniszterelnök elé terjesztett javaslatcsomag széles körű szakértői egyeztetés után készült el.

Gaál elmondta: a javaslatok egy része a bankok önszabályozása keretében valósul meg, más esetekben jogszabály-módosítás szükséges. A bankok önként vállalták például, hogy csatlakoznak ahhoz az uniós megállapodáshoz, amely meghatározza, milyen információkat kell a szerződéskötés előtt a hitelfelvevők rendelkezésére bocsátani (ilyenek például a hitelszerződésből kilépés feltételei).

Vállalták azt is, hogy a hitelszerződés futamideje alatt nem változtatják meg az olyan eljárási típusú díjakat, mint például az előtörlesztési díj. A miniszterelnöki biztos emlékeztetett az elmúlt hónapok egyik ügyére, amikor az egyik hitelintézet élő szerződések esetében módosította a feltételeket.

A bankok bankváltási útmutató elkészítését is vállalták a felügyelettel közösen. A bankváltás során az egyik legnagyobb nehézséget a csoportos beszedési megbízások új számlaszámra átirányítása okozza. Ha a kormány elfogadja a tervezetet, Gaál Gyula szerint az ügyfélnek elegendő lesz elmennie az új bankba, a többi már a hitelintézet dolga lesz, s az átirányítás akár egy nap alatt megvalósulhat. Ez azért is fontos, mert a csoportos beszedési megbízás adása sokszor feltétele például a hitelfelvételnek.

A bankszámla hordozhatóságát ugyanakkor a szakértők nagy többsége elvetette, mert az elérhető hozamhoz képest irreálisan magas költségekkel járna. Ha csatlakozunk az eurózónához, a számlaszám-struktúrát is felül kell vizsgálni.

Más javaslatok megvalósítása jogszabály-módosítást igényel majd. Ilyen a lakáshitelekhez kapcsolódó állami támogatás hordozhatóvá tétele, vagyis, hogy az állami támogatású hiteleket is át lehessen vinni egyik banktól a másikhoz.

A javaslatcsomagban szerepel az elektronikus aláírás alanyi joggá tétele és ügyfél-azonosítóként elfogadása is, ez esetben a szerződés aláírása miatt sem kellene bemenni a bankba. A kedvezményes alapszámla bevezetése a szociálisan rászorulók, rendszeres állami juttatásban részesülők körében merült fel, erről azonban szeretnék kikérni a civil szervezetek (nagycsaládosok, nyugdíjas szervezetek) véleményét is.

A tlh létrehozását azzal indokolta a miniszterelnöki megbízott, hogy amikor a lakossági eladósodás gyorsan nő, s a magyar polgárok csaknem akkora mértékben fordítják jövedelmüket hiteltörlesztésre, mint a nyugati államokban, fontos, hogy itt is működjön olyan rendszer, amelynek alapján megállapítható, mennyire hitelképes az ügyfél.

A kamatfelárban most a jó adósok is megfizetik a rosszak kockázatát, ám ha a tlh megvalósul, megvédi az ügyfelet attól, hogy erején felül terhet vállaljon – hangsúlyozta Gaál Gyula. A teljes körű lakossági hitelnyilvántartásba egyébként valamennyi élő hitelszerződés adatai kötelezően bekerülnének, a kedvezőtlen esetekkel együtt, az ügyfél arról azonban dönthetne, hogy adatait a hitelkérelem elbírálásához lekérheti-e a bank. A törvényben szigorúan szabályoznák, hogy ki, milyen célra juthat hozzá a tlh-ból információkhoz.

Az ombudsman továbbra sem támogatja a tlh létrehozását – derült ki –, ám a témával foglalkozó munkacsoport nagy figyelmet fordított az Alkotmánybíróság gyakorlatának áttekintésére, s úgy látja, van olyan megoldás, ami megfelel a szempontoknak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gazdaság

Dráguló banki szolgáltatások

Több nagy lakossági bank drágította számlaszolgáltatását az utóbbi hónapokban, mégsem indult nagy elvándorlás a jutányosabb pénzintézetek felé.

hvg.hu Gazdaság

Ügyintéző-függők a magyarok a banki szolgáltatásokban

Hazánkban egyelőre nem jellemző az e-banking térhódítása, hiszen továbbra is elsősorban személyesen intézzük banki ügyeinket – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, 2005. november-decemberi Pénzügypiaci Adatszolgáltatása. Azok viszont, akik az online szolgáltatást választják, minden más ügyfélnél gyakrabban végeztetnek banki műveleteket.