szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Belgrádban szerdán aláírták azt a szándéknyilatkozatot, amely szerint 70 százalékban a FIAT konszerné lesz a ma még állami tulajdonban lévő kragujeváci Zastava gépkocsigyár.

A Press című szerb újság már korábban megírta, hogy a FIAT 300 millió euróért szerzi meg az üzem többségi tulajdonát. Az aláírásról szóló hivatalos bejelentés összeget nem említ, csupán azt, hogy Szerbia és a FIAT a gyárat birtokló közös vállalatot alapít, amelynek 70 százalékban a torinói cég, 30 százalékban pedig Belgrád a tulajdonosa.

A FIAT azt is vállalta, hogy 2009 végéig elkezdi egy A-kategóriás teljesen új modell gyártását, s évente 200 ezret fog előállítani belőle. Az üzem fejlesztésének második fázisában, 2010 végéig elkezdődik egy olcsó, B-kategóriás modell gyártása is, és ennek eredményeként a gyár teljes kibocsátása évi 300 ezer gépkocsira nő.

A Press ezen túlmenően úgy értesült, hogy az üzlet megkötése után azonnal, tehát már 2008-ban elkezdik gyártani Kragujevácon a FIAT Seicentót. A Zastavának eddig is voltak kapcsolatai az olasz konszernnel: torinói segítséggel beszerzett gyártósoron Zastava 10 néven már több mint egy éve készíti a FIAT Unót, s arra is megkapta az engedélyt, hogy néhány külföldi piacon, például Oroszországban eredeti nevén értékesítse a gépkocsit.

A gyárat azért kellett részben privatizálni, mert erősen veszteséges: évente 15 millió euróba kerül a szerb államnak, hogy törlessze az adósságait. Sajtóhírek szerint mihelyt a FIAT bevonásának eredményeként az üzletmenet fellendül, a szerb állam maradék 30 százalékos tulajdonrészét is értékesíteni akarja.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A Fiat veheti meg a Zastavát?

A Fiat és a szerb kormány megállapodott arról, hogy 300 millió euróért az olasz konszerné lesz a kragujevaci Zastava autógyár többségi tulajdona, s az erről szóló szerződést akár már kedden aláírhatják - tudta meg a Press című belgrádi újság a belgrádi gazdasági és regionális fejlesztési minisztériumban.

MTI Autó

Április közepétől lehet jelentkezni a Zastaváért

Szerb kormányzati illetékese szerint a Zastava autógyár privatizációjára április 15-ig kiírják a pályázatot, és a tervek szerint szeptember 15-ig adnak határidőt a kötelező ajánlattételre.

MTI Gazdaság

Újjászületik a Fiat 500-as

Hosszú idő óta először jelentett be komoly fejlesztési tervet az olasz Fiat: a csoport a következő három évben 20 új modellt tervez piacra dobni.

Hét nap gazdaság

Zastava

A Fiat érdeklődik a szerb Zastava autógyár iránt, és akár 300 millió eurót is befektetne a cégbe - közölte Mlagyan...

MTI Gazdaság

A Maffia kétszer nagyobb üzlet, mint a Fiat

Az olasz beszerzési menedzserek szövetsége, a Confesercenti adatai szerint az olasz kereskedők évente 30 milliárd euróval támogatják a Maffia működését. A bűnszövetkezet a vállalatoktól és vállalkozóktól 77,8 milliárd eurót szed be.

HVG Autó

Átfazonírozódó Zastava

Az olasz Fiat Punto alapján készülnek az új Zastavák - ám egyelőre nem a kragujevaci gyárban, hanem Torinóban, ahol szerb munkások tanulják az összeszerelést. Bár az együttműködés javíthat az egykor szebb napokat látott Zastava helyzetén, a cég még messze van a válságból való kilábalástól.

MTI Gazdaság

A Maserati visszatér a Fiathoz

Az olasz Maserati autógyár elhagyja anyavállalatát, a Ferrari autógyárat és visszatér a Fiat, a Ferrari anyavállalatának ellenőrzése alá. A művelet célja egy új luxus autók gyártására szakosodott márka megalapítása.