szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Úgy tűnik, hogy továbbra is a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt-nek van nagyobb esélye arra, hogy újabb INA részvényeket szerezzen, mivel a két társaság közötti a szinergiák jobban érvényesülnek, ám ez nem jelenti azt, hogy az OMV ne juthatna szóhoz a tervezett privatizációban – jelezte az ügylet bizonytalanságait Tordai Péter, a KBC Securities Hungary vezető elemzője.

Mivel Magyarország határos Horvátországgal, Ausztria pedig nem, az INA és a Mol közötti iparági szinergiák – különösen a határmenti szénhidrogén lelőhelyek kiaknázása terén – jobban kihasználhatóak. Az elemző szerint ugyanakkor az is igaz, hogy nem feltétlenül ez lesz a döntő tényező abban, kinek ad el további INA-tulajdonrészeket a horvát kormány. Valószínűleg az is sokat számít majd, hogy melyik cégnek milyen kapcsolatai vannak a horvát politikusokkal.

Tordai Péter kifejtette, hogy nem meglepő az OMV vételi szándéka, és senki nem gondolja a piacon, hogy ez a privatizáció le van játszva. Az OMV-t ugyanis az a cél vezérli, hogy gyengítse a legnagyobb régiós versenytársát, a Mol-t azzal, hogy felviszi az INA részvények árát. Ugyanakkor a Mol-t valószínűleg nehéz lesz kiszorítani az ügyletből, mivel már tulajdonosa az INA-nak, s jól ismeri a horvát viszonyokat is.

Az elemző úgy vélte, hogy sok szempont van, például az is, hogy mi számít jobban: az INA-tulajdonrészért adott készpénz vagy a részvénycsere. Az OMV nem hivatalosan egyértelműen készpénzfizetésről beszél, igaz, erre a Mol is hajlandó lenne. Ugyanakkor tény az is, hogy az OMV eddig hivatalosan nem erősítette meg vételi szándékát, csupán befektetők előtt, beszélt erről. Az opciók tehát nyitva vannak, bár Tordai Péter úgy vélte, lehet abban igazság, hogy a készpénz előnyösebb lenne a horvát kormánynak. Kérdés az is, hogy mennyire lehet örülni annak, ha Mol saját részvényeket adna az INA további tulajdonrészéért cserébe, hiszen akkor felvetődhet, a horvát állam miért jobb tulajdonosa a magyar olajipari cégnek mint volt a magyar állam.

Ivo Sanader horvát kormányfő ezen a héten is megerősítette, kormánya kész az INA olajtársaságban levő részvényei egy részét az INA stratégiai partnere, a Mol részvényeire cserélni.

Sanader rádiónyilatkozatában – amelyet a Hina horvát hírügynökség idézett – számok említése nélkül közölte: fontos az energiafüggetlenség, valamint Horvátország helyzetének erősítése szempontjából, mivel – mint mondta – „így befolyásolni tudnák a Mol INA-val kapcsolatos politikáját, és a politikáját általában is”.

A horvát kormány már tárgyal a Mollal arról, hogy a magyar olajipari vállalat növelhetné részesedését a horvát INA olajtársaságban, de a megbeszélések nagyon kezdeti szakaszban vannak, ősz előtt nemigen fejeződnek be – mondta egy nevének elhallgatását kérő horvát kormányilletékes a múlt héten a Reutersnek.

A megbeszélések arról folynak, hogy a horvát kormány, amely 44,84 százalékot birtokol az INA-ból, átadna 14 százaléknyi INA-részvényt a Molnak, Mol-részvényekért cserébe, írta a Jutarnji List című horvát lap szintén a múlt héten. Ezzel a Mol részesedése 39 százalékra nőne az INA-ban, a horvát kormányé 30,84 százalékra csökkenne.

Az INA negyede már a Molé (Oldaltörés)

A Horvátországban 50 százalékos piaci részesedéssel bíró, és a szomszédos Boszniában is egyre jobban terjeszkedő INA 25 százalék plusz egy részvénye jelenleg a Molé. Ezt a Mol 2003-ban vásárolta meg, 505 millió dollárért. Az INA-papírokból további 17 százalékot decemberben kibocsátottak a zágrábi és a londoni tőzsdén, 14 százalék háborús veteránok birtokában van.

A horvát lap arról nem közölt értesülést, menyit kaphatna a horvát kormány a Molból, amely az osztrák OMV olajtársaság ellenséges felvásárlási terveit igyekszik kivédeni. „Ez (az ügylet) segíteni fogja a Molt, jól jön nekünk is, úgyhogy mindenki boldog lesz” – idézte a horvát kormány illetékesét a Reuters. A Molnál annyit mondtak a hírügynökségnek, hogy tárgyalások folynak a részvényesi megállapodás megújításáról, de egyelőre korai lenne találgatni, meddig tartanak az egyeztetések.

Az osztrák Wirtschaftsblatt szintén a héten azt írta, értesülése szerint az OMV osztrák olaj- és gázipari vállalat is bekapcsolódna a horvát INA olajvállalat további privatizálásába: 14-19 százalékot venne készpénzért a horvát kormánytól, és szemet vetett az INA további 7 százalékára is. Ez utóbbi részvények a horvát hadirokkant alap birtokában vannak.

Az osztrák újság kérdésére az OMV szóvivője nem cáfolta közvetlenül a cégéről szerzett értesülést, de megerősíteni csak azt volt hajlandó, hogy az OMV-nál „érdeklődéssel figyelik” az INA ügyében „jelenleg zajló folyamatot”. Arra a kérdésre, hogy az OMV tárgyal-e a horvát kormánnyal, a szóvivő nem reagált.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Gazdaság

FT: az OMV pert indít a Mol ellen, de az átvételi esélyei halványulnak

A Mol éves közgyűlésén meghozott határozatok bírósági megsemmisítését akarja elérni a magyar olajcég átvételére törekvő osztrák OMV, amely várhatóan hétfőn induló jogi keresetével „új frontot” nyit a Mol elnyeréséért folytatott, eddig csekély eredménnyel járó hadjáratában – írta hétfőn a Financial Times.

MTI Gazdaság

A Mol szerint az OMV semmibe veszi a magyar törvényeket

Az OMV vezetése továbbra sem fedte fel kártyáit a Mol Nyrt. felvásárlására irányuló ellenséges közeledés kapcsán a társaság közgyűlésén, ami részben az átvételi terv komolytalanságát mutatja, illetve a magyar törvények semmibevételéről tanúskodik - áll a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. csütörtöki közleményben.

MTI Gazdaság

Két évig is elhúzódhat az OMV és a Mol harca

Még két évig is elhúzódhat az OMV és a Mol átvételi párviadala, áll az egyik vezető vasárnapi brit lap ismertetésében, amelynek értesülése szerint az EU belső piaci biztosa a magyar kormányállásponttal ellentétes véleményre jutott a kérdésben.

MTI Gazdaság

Egyelőre nem emeli az üzemanyagárakat a Mol

Egyelőre nem emeli a Mol Nyrt. az üzemanyagok nagykereskedelmi árát. A Mol Nyrt. általában szerdán változtat az üzemanyagok, a gázolaj és a benzin literenkénti nagykereskedelmi árán, ami befolyásolja a kutaknál a kiskereskedelmi árakat.