Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8ca194a0-f424-4736-ae49-16a015c48477","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Tűz ütött ki szombat délelőtt az északnyugat-kínai Hopej tartományban található Csangcsiakou város egyik piacán, nyolcan meghaltak, 15-en megsérültek – közölték a helyi hatóságok.","shortLead":"Tűz ütött ki szombat délelőtt az északnyugat-kínai Hopej tartományban található Csangcsiakou város egyik piacán...","id":"20250104_kina-piac-tuz-halottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ca194a0-f424-4736-ae49-16a015c48477.jpg","index":0,"item":"af9a81d9-68fa-4c81-b29b-04dedece92f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_kina-piac-tuz-halottak","timestamp":"2025. január. 04. 12:07","title":"Legalább nyolcan meghaltak Kínában, miután tűz ütött ki egy piacon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert a pályákat ellepte a hó, Hollandiában szintén legalább 70 járatot töröltek és többet késve indítottak a zord idő miatt.","shortLead":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert...","id":"20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb.jpg","index":0,"item":"8a466472-b799-4e7b-935e-4b3ad74e5a32","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","timestamp":"2025. január. 05. 13:17","title":"Késésekkel és járattörlésekkel küzdenek nagy európai repülőtereken a hó és jég miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f98254c-75a9-43bd-bac6-d6c82c29d734","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem ritka ma már, hogy valaki úgy dönt, külön Gmail-fiókot nyit a munkahelyi és egy másikat a privát levelei számára, de persze annak sincsen akadálya, hogy akár három (vagy több) fiókja legyen valakinek. A Google gondoskodott arról, hogy igen egyszerű legyen a váltás ezek között.","shortLead":"Nem ritka ma már, hogy valaki úgy dönt, külön Gmail-fiókot nyit a munkahelyi és egy másikat a privát levelei számára...","id":"20250104_tobb-gmail-fiok-valtas-navigacio-levelek-menedzselese-email","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f98254c-75a9-43bd-bac6-d6c82c29d734.jpg","index":0,"item":"7c7776b1-fedb-45b9-8353-c225d685161d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_tobb-gmail-fiok-valtas-navigacio-levelek-menedzselese-email","timestamp":"2025. január. 04. 12:03","title":"Több Gmail-fiókkal is e-mailezhet, mutatjuk, hogyan használhatja kényelmesen őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"caa1fcff-bdba-4838-8195-c644c818be8d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Részleteket közölt az FBI az újév hajnalán végrehajtott New Orleans-i terrortámadásról. Az amerikai Samszúd bin Dzsabbar miatt legalább 15 ember halt meg.","shortLead":"Részleteket közölt az FBI az újév hajnalán végrehajtott New Orleans-i terrortámadásról. Az amerikai Samszúd bin...","id":"20250106_new-orleans-terrortamadas-ray-ban-meta-smart-glasses-okosszemuveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/caa1fcff-bdba-4838-8195-c644c818be8d.jpg","index":0,"item":"2202af89-e03f-437c-888e-dacc465df2f1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_new-orleans-terrortamadas-ray-ban-meta-smart-glasses-okosszemuveg","timestamp":"2025. január. 06. 08:43","title":"Így dolgozott a New Orleans-i terrorista: okosszemüveget viselt, azzal derítette fel a terepet is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e","c_author":"Feledi Márton","category":"360","description":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő nagyvállalkozássá. Mitől ilyen jók ebben a baltiak?","shortLead":"A Revolut, a Wise vagy a Taxify mindegyike a balti országokhoz köthető startupként indult és vált milliárdokat termelő...","id":"20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae2cc2c-01cc-4ccb-8b17-bc21b9977a9e.jpg","index":0,"item":"7d1c8962-93c3-4cbe-8d85-60f9f7824228","keywords":null,"link":"/360/20250104_hvg-baltikum-sikeres-startupok-technologia-okosan-unikorniskeltetok-unikornis","timestamp":"2025. január. 04. 13:30","title":"Ha a baltiaknak sikerül, nekünk miért nem? Sikeres startupok nyomában Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Vajon melyik identitása az őszintébb az Aszad-rezsim ellen lázadók vezérének, Ahmed al-Saraanak, az egykori dzsihádista hite vagy országmentő elszántsága?","shortLead":"Vajon melyik identitása az őszintébb az Aszad-rezsim ellen lázadók vezérének, Ahmed al-Saraanak, az egykori dzsihádista...","id":"20250105_hvg-ahmed-alsaraa-sziria-hts-kontur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0.jpg","index":0,"item":"57b48ec9-8270-4bad-b80b-cd236dc3e557","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-ahmed-alsaraa-sziria-hts-kontur","timestamp":"2025. január. 05. 13:30","title":"A dzsihádból jön, de még nem tudni, hova tart Szíria új vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590.jpg","index":0,"item":"5137d34f-f232-4803-8b0d-b0ee18bdb97d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_vodafone-digi-one-daganatos-sejtek-atalakitasa-tej-cukorbetegseg-olcso-szamitogep-asvanyvizek-pfas","timestamp":"2025. január. 05. 12:00","title":"Ez történt: Megváltoztak a dolgok, ez vár a Vodafone és a Digi ügyfeleire One név alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ee8362e-686b-496d-9855-62850f5c9ab7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznő éppen az újévi koncertjére tartott, szerencsére sérülés nélkül megúszta a balesetet. ","shortLead":"A színésznő éppen az újévi koncertjére tartott, szerencsére sérülés nélkül megúszta a balesetet. ","id":"20250106_Xantus-Barbara-baleset-szalagkorlat-osszetort-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ee8362e-686b-496d-9855-62850f5c9ab7.jpg","index":0,"item":"dcb8c851-b2dc-488f-96db-48e22ced1f68","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Xantus-Barbara-baleset-szalagkorlat-osszetort-auto","timestamp":"2025. január. 06. 08:33","title":"Autóbalesetet szenvedett Xantus Barbara, szalagkorlátnak csapódott a kocsijával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lefújták a közlekedési holding tervét, de csak 6-8 Volán marad
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) dolgoznak a közösségi közlekedés átalakításán, de már nem egy önálló nemzeti közlekedési holdingban, hanem az MNV Zrt. keretei belül egységes vagyonkezelési koncepció mellett működő MÁV társaságokban, és a Volán társaságok átalakításában gondolkodnak - mondta Hegmanné Nemes Sára vagyonpolitikáért felelős államtitkár. A Volán-társaságok száma még az idén 6-8-ra csökken a jelenlegi 24-ről.
Az április 15-én életbe lépő közösségi közlekedési menetrendek összehangolásával elindult a folyamat, ezt követően a tarifa- és kedvezményrendszer átalakítása, a vállalatok átszervezése következik - mondta Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. A cél az, hogy hosszú távon hatékonyan és finanszírozhatóan működő közösségi közlekedési rendszer jöjjön létre - tette hozzá.
Hegmanné Nemes Sára azt mondta, a közösségi közlekedési szolgáltatók vagyonkezelését úgy alakítják át, hogy a közszolgáltatási feladat ellátásához szükséges vagyontárgyak náluk maradjanak, a többit pedig leválasztják. A nem alaptevékenységhez kapcsolódó ingatlanok esetében azok rendeltetése alapján dönt a nemzeti vagyonkezelő az üzemeltető személyéről. Az alapelv az, hogy a vagyon a közcélú feladat ellátását végzőhöz kerüljön, például sportcélú ingatlanok esetében a helyi önkormányzatok kaphatják meg ezeket.
A háttérbeszélgetésen Völner Pál utalt arra, hogy a parlament előtt lévő, személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt szándékaik szerint áprilisban még elfogadják, és ez megteremti az átalakításokhoz és a hosszú távú kiegyensúlyozott működéshez szükséges jogi kereteket.
Példaként említette, hogy a személyszállítási törvény kimondja majd a kötöttpályás közlekedés előnyben részesítését, ott, ahol a szolgáltatás színvonala ezt lehetővé teszi, és ez az elv már tükröződik az áprilisi menetrend összehangolásában is, ahol 30 párhuzamos, jellemzően autópályás autóbuszjárat közlekedését nem finanszírozza az állam.
A menetrendváltozással járó költségek csökkentésével kapcsolatban Völner Pál elmondta, hogy számításuk szerint a menetrendek összeghangolása révén az idén 8 milliárd, éves szinten 12 milliárd forint takarítható meg többi között az üzemanyag és karbantartási költségek csökkentéséből, a járművek átcsoportosításából. Hozzátette: a teljesítménycsökkenés nem jár csoportos létszámleépítéssel, a kérdés a felszabaduló természetes elvándorlással megoldható. Fontos változás lesz a közösségi közlekedés átalakításában, hogy a költségeket ott finanszírozzák majd, ahol azok keletkeznek - mondta Völner Pál.
Szintén a vasúti jobb kihasználtságát és a teljes közösségi közlekedési szektor egyéni közlekedéssel szembeni versenyképességét szolgálja a személyszállítási törvény alapján kialakításra kerülő átjárhatóbb és versenyképes tarifarendszer, amelyben az idén nem tervez díjemelést.
Az utazási kedvezményeket az év második felében alakítanák át, a 6 év alattiak, a 65 év felettiek és a fogyatékkal élők, a tanulók kedvezményezettségének megtartását kiemelt ügyként kezelik - mondta Völner Pál.
Hegmanné Nemes Sára szólt arról, hogy a Volán társaságok száma még az idén 6-8-ra csökken a jelenlegi 24-ről. A tervek szerint régiós szinten kialakítandó Volán társaságok szervezeti kereteit június 30-ig egy munkacsoport kidolgozza, és év végéig a változást átvezetik a rendszeren.
A vagyonpolitikáért felelős államtitkár szólt arról, hogy a Volán társaságok tavaly 13 milliárd forint veszteséget szenvedtek el a helyi közlekedésben az önkormányzatok által megrendelt, de ki nem fizetett szolgáltatások miatt is.
A szaktárca és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. egyenként tárgyal azokkal az érintett önkormányzatokkal a helyzet rendezéséről, akik készek együttműködni a helyi közlekedés biztosítása érdekében. Az egyik megoldási javaslat, hogy időszakonként előre fizessék ki az önkormányzatok a megrendelt szolgáltatás árát.
A háttérbeszélgetésen elhangzott az is, hogy a MÁV-nál a lejáró hitelek miatt 36 milliárd forint konszolidációra lenne szükség még ebben az évben, a megoldáson a Nemzetgazdasági Minisztériummal közösen dolgoznak.
Völner Pál megerősítette, hogy az e-útdíj bevezetését a korábban bejelentett határidőig, 2013 közepéig tarthatónak látja, de a részletekkel kapcsolatban az Európai Bizottsággal egyeztetnek. A beszedés állami kézben marad, és vélhetően az Állami Autópálya Kezelő végzi majd.
A MÁV átalakításával kapcsolatban elhangzott, hogy a tervek szerint a tulajdonosi döntéshez az előkészítést a tárca nyár közepéig elvégzi.