Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2a3a9ec7-9f37-4ce2-b700-1c4ca943ebbd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Két projektet is támogattak, derült ki az agrárminiszter egy írásbeli kérdésre adott válaszából.","shortLead":"Két projektet is támogattak, derült ki az agrárminiszter egy írásbeli kérdésre adott válaszából.","id":"20250121_rovarfeherje-gyartas-allami-tamogatasa-mezogazdasag-nagy-istvan-takarmanygyartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a3a9ec7-9f37-4ce2-b700-1c4ca943ebbd.jpg","index":0,"item":"34f85d86-fa06-4449-8e4d-18a89004cd44","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_rovarfeherje-gyartas-allami-tamogatasa-mezogazdasag-nagy-istvan-takarmanygyartas","timestamp":"2025. január. 21. 09:27","title":"Majd 1,7 milliárd forinttal tolta meg a kormány a rovarfehérje-gyártást, még úgy is, hogy „a magyarok elsöprő többsége nem kér a rovarfehérjét tartalmazó élelmiszerekből”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbdd09fd-fbba-4713-b570-c3ea095cc9dc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Túl nagy volt a tempó a havas útra. ","shortLead":"Túl nagy volt a tempó a havas útra. ","id":"20250122_csuszos-M5-os-szerencsesen-vegzodott-az-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbdd09fd-fbba-4713-b570-c3ea095cc9dc.jpg","index":0,"item":"7e9d480e-1a13-4294-abf5-c62a4bf20a69","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_csuszos-M5-os-szerencsesen-vegzodott-az-video","timestamp":"2025. január. 22. 11:41","title":"Megtréfálta a csúszós M5-ös az autóst, de most szerencsésen végződött a piruett – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fcbccb41-575a-4467-8877-8d95436e55ec","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A MÁV szerint túl sokat akarnak, túl korán, túl rövid határidővel. Szokatlan módon közleményben panaszkodnak és üzennek az ÁSZ-nak.","shortLead":"A MÁV szerint túl sokat akarnak, túl korán, túl rövid határidővel. Szokatlan módon közleményben panaszkodnak és üzennek...","id":"20250121_mav-allomasfelujitasi-program-asz-lazar-janos-ekm-ingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fcbccb41-575a-4467-8877-8d95436e55ec.jpg","index":0,"item":"c7647d82-4464-407f-8df1-50acaa02f4ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250121_mav-allomasfelujitasi-program-asz-lazar-janos-ekm-ingatlan","timestamp":"2025. január. 21. 11:57","title":"Olyat kér a Számvevőszék a MÁV-tól, amire felháborodott közleménnyel válaszolt a Lázár János felügyelte társaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d949d133-65df-4326-827b-c6d2769f56b1","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Egy meglepetésdöntetlen, egy sokgólos győzelem és egy lélekemelő siker után a középdöntőben folytatja a magyar férfi kézilabda-válogatott a világbajnokságon. A továbbjutás akkor lenne a legegyszerűbb, ha kedd este sikerülne felülkerekedni a franciákon, akiket 2012 óta nem tudtak legyőzni, de akkor sem lehetetlen, ha nem jön össze a bravúr.","shortLead":"Egy meglepetésdöntetlen, egy sokgólos győzelem és egy lélekemelő siker után a középdöntőben folytatja a magyar férfi...","id":"20250121_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-vilagbajnoksag-kozepdonto-ellenfelek-eselyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d949d133-65df-4326-827b-c6d2769f56b1.jpg","index":0,"item":"76d44af8-55f3-4f8a-b17e-65a82ea4d4e4","keywords":null,"link":"/sport/20250121_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-vilagbajnoksag-kozepdonto-ellenfelek-eselyek","timestamp":"2025. január. 21. 11:46","title":"Kézilabda-vb: jó úton jár a válogatott, de a java még csak most következik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36ab53c8-d0c5-4efe-a111-b604f4c1d893","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Négy darab sportos bajor prémium modellt kaptak nemrégiben a rendőrök. ","shortLead":"Négy darab sportos bajor prémium modellt kaptak nemrégiben a rendőrök. ","id":"20250122_Maris-osszetort-az-egyik-vadonatuj-rendor-BMW-Debrecenben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36ab53c8-d0c5-4efe-a111-b604f4c1d893.jpg","index":0,"item":"55351b32-1f68-4cac-9c3e-528eec5ab02b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_Maris-osszetort-az-egyik-vadonatuj-rendor-BMW-Debrecenben","timestamp":"2025. január. 22. 08:14","title":"Máris összetört az egyik vadonatúj rendőrségi BMW Debrecenben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"521aa058-cac9-4fc2-bdbc-87b03d4530df","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A vezérkari főnök nyugdíjba vonul, ezzel vállalja a felelősséget a másfél éve történt Hamász-támadésért.","shortLead":"A vezérkari főnök nyugdíjba vonul, ezzel vállalja a felelősséget a másfél éve történt Hamász-támadésért.","id":"20250121_Herci-Halevi-tavozas-izraeli-vezerkari-fonok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/521aa058-cac9-4fc2-bdbc-87b03d4530df.jpg","index":0,"item":"def1012f-b325-45f4-92d8-c3fa6764a911","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_Herci-Halevi-tavozas-izraeli-vezerkari-fonok","timestamp":"2025. január. 21. 18:23","title":"Távozik az izraeli vezérkari főnök és egy hadseregparancsnok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03dac93c-1ca8-489b-849b-af7f5d916fee","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Különböző típusú vírusok hatástalanná, illetve működésképtelenné tételére fejlesztenek eszközt a Pécsi Tudományegyetem (PTE) Virológiai Nemzeti Laboratóriuma (VNL) és a RoLink Biotechnology Kft. szakemberei – közölte az intézmény.","shortLead":"Különböző típusú vírusok hatástalanná, illetve működésképtelenné tételére fejlesztenek eszközt a Pécsi Tudományegyetem...","id":"20250121_pecsi-tudomanyegyetem-virusok-hatastalanitasa-uj-eszkoz-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03dac93c-1ca8-489b-849b-af7f5d916fee.jpg","index":0,"item":"f772abbd-6ab8-4436-a8f3-b518881b468f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_pecsi-tudomanyegyetem-virusok-hatastalanitasa-uj-eszkoz-fejlesztes","timestamp":"2025. január. 21. 13:33","title":"Olyan eszközt fejlesztenek pécsi kutatók, ami gyorsíthatja a vakcinafejlesztést is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5765e16-ba1c-445b-93f1-f74f9b373e91","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az Állami Számvevőszék szerint nagyon rövid idő alatt fognak eljutni a programban a tervezéstől a megállapodásig, így indokolt, hogy segítsenek a szabályszerű, eredményes és célszerű vagyongazdálkodásban.","shortLead":"Az Állami Számvevőszék szerint nagyon rövid idő alatt fognak eljutni a programban a tervezéstől a megállapodásig...","id":"20250121_asz-jelen-ideju-ellenorzes-mav-Lazar-allomasmegujitasi-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5765e16-ba1c-445b-93f1-f74f9b373e91.jpg","index":0,"item":"19be3e19-5e7c-4c0c-8ea9-388e38b77a44","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_asz-jelen-ideju-ellenorzes-mav-Lazar-allomasmegujitasi-program","timestamp":"2025. január. 21. 16:39","title":"Reagált az ÁSZ a MÁV felháborodott közleményére: jelen idejű ellenőrzést tartanak a társaságnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Osztrákok jelentkeztek be az e-útdíj rendszer építésére
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A kormányok leginkább azt szeretik, ha az akár még nem teljesen kiépített, de már működőképes e-útdíj rendszer üzembe állása után fizetik ki a beruházásokat. Az osztrák EFKON – mely Ausztria és Németország mellett Írországban, Bulgáriában, de Malajziában, Dél-Afrikában és Indiában is épített már ilyen rendszereket –, nem lepődne meg, ha a magyar e-útdíj rendszer építése is ehhez hasonló tervekkel indulna.
A grazi székhelyű EFKON AG ma sajtóbeszélgetésen jelentette be, hogy bár a kormányzati pályázati kiírás pontos időpontja és paraméterei sem ismertek, indulni szándékozik a magyar integrált ellenőrzési és díjszedési rendszer kiépítéséhez szükséges eszközök beszerzésével és működtetésével kapcsolatos közbeszerzési tenderen.
„A technológiai feltételek és az üzleti szabályzat sem ismertek egyelőre, de valószínű, hogy az elektronikus útdíj bevezetésére 2013-ban Magyarország sort kerít” – mondta Max Staudinger, a vállalat kiemeltprojekt-képviselője a cég hivatalos magyarországi bemutatkozóján, ahol egyúttal az e-útdíj rendszer építésével és elindításával kapcsolatos lehetőségekről beszélt.
Horváth Szabolcs
A szakember azt hangoztatta, hogy „a sikeres installációhoz az ország szempontjából legoptimálisabbnak tekinthető megoldást kell alkalmazni, de figyelembe kell venni a helyi gazdasági, szakmai és szabályozási szempontokat is”.
Kétesélyes kérdés
Az e-útdíj rendszerek kapcsán két főbb technológia közt kell alapvető különbséget tenni. Az egyik a GNSS (Global Navigation Satellite System) rendszer működése leginkább egy navigációs rendszeréhez hasonlít: a jármű pillanatnyi helyzetéről műholdalapú navigáció segítségével nyert információból dolgozik, ebből kalkulálja a megtett kilométerek után fizetendő útdíjat. A másik a DSRC (Dedicated Short Range System) egy kisméretű, mikrohullámú leolvasásra és adattovábbításra épített rendszert takar, amelynek működési lényege, hogy a mikrohullámmal működő eszközt elhelyezik a jármű szélvédőjén, az antennák pedig az egyes útszakaszokon, ún. portálhidakon mérik az adatokat. Mindkettőt több európai országban is használják, és Ausztria és Németország közt nemrég olyan készülékek is forgalomba kerültek, melyek mindkét rendszer szerint képesek működni.
Nem minden a technika
Staudinger elmondta, hogy tapasztalataik szerint az optimális technológia meghatározása olyan soktényezős egyenlet, amiben a kormányok nem mindig a műszakilag legfejlettebb megoldást választják. Ennek oka, hogy országonként eltérő súllyal esnek latba olyan tényezők, mint az elektronikus útdíjrendszerbe bevonni kívánt úthálózat hossza, az érintett teherautók száma, illetve az egyes rendszerek várható megtérülési ideje és a működtetési költségek aránya.
Az osztrák cég a világban e-útdíj beszedésére alkalmas rendszereket épít. Az intelligens forgalmi rendszerek (Intelligent Transportation Systems - ITS), az e-útdíjszedő, ellenőrző és behajtó rendszerek világszerte ismert nagy szállítója. Kulcsrakész, a helyi sajátosságokhoz illeszkedő rendszereket építenek, legyen szó műholdas követőrendszerre épülő, mikrohullámú ellenőrzésen vagy csupán klasszikus videokamerás adatrögzítésen alapuló infrastruktúrákról.
Csúsztatva fizetnék ki?
A magyar lehetőségekről újságírói kérdésre válaszolva Max Staudinger elmondta, hogy ha a kormányzati cél az, hogy 2013-ban Magyarországon legyen üzemben e-útdíj rendszer, akkor a tenderkiírásra mihamarabb sort kell keríteni. A rendszer kiépítésének időtartamát a sok ismeretlen tényező miatt nem lehet megbecsülni, de az alapul vehető, hogy a szerződés-aláírást követően a rendszer életbe lépéséig Ausztriában 18 hónapra, Németországban 26 hónapra volt szükség. Valószínűleg ez Magyarországon se megy majd gyorsabban" – mondta szakember. Szerinte az is elképzelhető, hogy az áltagosan a beszedni tervezett útdíj 10-20 százalékát jelentő infrastrukturális beruházási költséget a megrendelő (vagyis az állam) majd csak csúsztatva, az e-útdíj rendszer üzembe helyezését követően kezdje el fizetni.