szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Ha a törlesztőrészlet emelkedik, vagy az elszámoló levél nem érkezett meg, ott valami nem stimmel, márpedig elég sok ilyen eset akad.

Az árfolyamgátba korábban belépett adósoknak sem lehet magasabb a havi törlesztő részlete, mint a 2015 januári törlesztése volt, e tekintetben a törvény egyértelműen fogalmaz – idézi az MTI Binder Istvánt, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivőjét.

Márpedig amint azt lapunknak is elég sok ügyfél felháborodottan jelezte, előfordul, hogy a banki elszámoló levelek szerint a havi törlesztők emelkedtek, mint ahogy arra is akad példa, hogy az elszámolás szerint az ügyfélnek nem jár vissza egyetlen forint sem.

Túry Gergely

A szóvivő szerint a forintosítása után az adósoknak általában átlagosan 15-25 százalékkal kisebb lett a törlesztőrészlete, az árfolyamgátasokra pedig külön szabály vonatkozik. Az állam, illetve a bankszektor nagy összegű kamatot vállalt magára, most pedig az elszámolás és forintosítás során gyakorlatilag a gyűjtőszámla szinte minden árfolyamgátas esetében eltűnt. Ezt követően viszont az eddigi 180 forintos helyett 256 forintos svájci frank árfolyamon kellene törleszteni. Ezért gondoskodott arról a jogalkotó, hogy a törlesztőrészlet ne emelkedjen, és egy külön szabállyal rendelkezett arról, hogy az elszámolás előtti utolsó hónap, 2015 januári törlesztőrészlethez képest nem emelkedhet a törlesztés – hangsúlyozta Binder István. Az MNB, a beérkezett jelzések alapján vizsgálódni kezdett, megnézte néhány panaszos értesítőjét, és valójában csak arról volt szó, hogy a hitelintézetek nagyon meg akartak felelni az elszámolási értesítőre vonatkozó szabályoknak és beírtak egy olyan sort, amely azt is megmutatta, hogy piaci alapon mennyivel növekedne a törlesztőrészlet, ha nem lenne az a bizonyos januárra vonatkozó különszabály. Csak utána írták oda, "hogy ez önökre, kedves fogyasztók, nem vonatkozik, mert van az a szabály, amely januártól egy fix törlesztést ad az önök számára" – fogalmazott a felügyeleti szóvivő.

Az elszámolási értesítő kézhezvételét követő 30 napon belül lehet a hitelintézethez menni, ez a további jogi eljárások feltétele – emlékeztetett. Lehetőség van arra is, hogy az ügyfél részletes elszámolási értesítőt kérjen, amit a banknak öt munkanap alatt ki kell adnia. Ha bank nem ad választ, akkor az MNB-nél a pénzügyi békéltető testülethez kell fordulni, és ha itt sem születik megfelelő jogorvoslat, akkor nincs elzárva a bírói út sem. A Magyar Nemzeti Bankhoz április 30-ig összesen 200 megkeresés érkezett.

Vannak ugyanakkor olyan pénzintézetek is, amelyek az április 30-i határidőt nem tudták betartani, és a mai napig sem adták postára az elszámoló leveleket. A Portfolio szerint a Banif Plus után ilyen az UCB Ingatlanhitel is, amely arról értesítette az ügyfeleit, hogy „technikai okok miatt” nem tudta tartani a határidőt. A bank május végére ígéri a kötelezettség teljesítését, az MNB az ügyben szigorú fellépést helyezett kilátásba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!