Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"44422639-5713-4b4e-8f6a-d3028ed7a7fa","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem elszabadult, hanem egy zongorista vezette. ","shortLead":"Nem elszabadult, hanem egy zongorista vezette. ","id":"20250602_Gurulo-zongora-a-villamossinen-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44422639-5713-4b4e-8f6a-d3028ed7a7fa.jpg","index":0,"item":"1f6171ba-ce3b-4be2-b892-fa81c0a738c9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Gurulo-zongora-a-villamossinen-video","timestamp":"2025. június. 02. 13:41","title":"Guruló zongora hajtott át egy villamos előtt Budapesten – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb8896a1-85e6-4219-a4e6-ebc5a253ee1f","c_author":"Horn Andrea ","category":"sport","description":"Dibusz Dénes arra számított, hogy a világbajnokságot „még megcsináljuk együtt”.","shortLead":"Dibusz Dénes arra számított, hogy a világbajnokságot „még megcsináljuk együtt”.","id":"20250603_gulacsi-peter-dibusz-denes-magyar-labdarugo-valogatott-lemondas-meglepetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb8896a1-85e6-4219-a4e6-ebc5a253ee1f.jpg","index":0,"item":"8bf01287-5425-4664-84a4-07aa189ca087","keywords":null,"link":"/sport/20250603_gulacsi-peter-dibusz-denes-magyar-labdarugo-valogatott-lemondas-meglepetes","timestamp":"2025. június. 03. 12:52","title":"Dibuszt meglepte Gulácsi döntése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69e5d383-e322-42ff-a417-8c9bc91bbcce","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ha nem tartóztatják fel őket, hét napig tart az út. ","shortLead":"Ha nem tartóztatják fel őket, hét napig tart az út. ","id":"20250602_greta-thungerg-gaza-segely-hajo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69e5d383-e322-42ff-a417-8c9bc91bbcce.jpg","index":0,"item":"5ef7c1e6-4f10-449a-8f11-b58ba94909aa","keywords":null,"link":"/elet/20250602_greta-thungerg-gaza-segely-hajo","timestamp":"2025. június. 02. 08:04","title":"Greta Thunberg vitorlásra szállt, hogy aktivista társaival segélyt vigyen Gázába – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f4292d-0c04-4f4e-85dd-f4d4319ea406","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Budapesten több mint 30 ezer forinttal magasabb a díj, mint az ország többi részén.","shortLead":"Budapesten több mint 30 ezer forinttal magasabb a díj, mint az ország többi részén.","id":"20250602_kotelezo-biztositas-kgfb-index-MNB","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f4292d-0c04-4f4e-85dd-f4d4319ea406.jpg","index":0,"item":"4a1ccd6f-fd8e-40ec-b667-2800d872ad07","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_kotelezo-biztositas-kgfb-index-MNB","timestamp":"2025. június. 02. 11:16","title":"Több mint 59 ezer forintra drágult országos átlagban a személygépkocsik kötelező biztosítása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13577a31-d86b-48c3-9381-ce9df00f3b44","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Fejér-B.Á.L. építőipari cég bevétele csökkent, de a nyeresége nagyot nőtt. ","shortLead":"A Fejér-B.Á.L. építőipari cég bevétele csökkent, de a nyeresége nagyot nőtt. ","id":"20250602_Ketmilliardos-osztaleknak-orulhet-Meszaros-Lorinc-es-gyerekei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13577a31-d86b-48c3-9381-ce9df00f3b44.jpg","index":0,"item":"fae3793a-a0f8-4666-832e-e08fedf1bda5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250602_Ketmilliardos-osztaleknak-orulhet-Meszaros-Lorinc-es-gyerekei","timestamp":"2025. június. 02. 17:04","title":"Kétmilliárdos osztaléknak örülhet Mészáros Lőrinc és gyerekei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Közlekedés biztonsága elleni vétség és ittas járművezetés miatt emeltek vádat azzal a sofőrrel szemben, aki ittasan közlekedve nem állt meg a vasúti átjárónál, és összeütközött az arra haladó mozdonnyal. A karambolt könnyebb sérülésekkel, a bírósági eljárást pedig pénzbüntetéssel megúszta.","shortLead":"Közlekedés biztonsága elleni vétség és ittas járművezetés miatt emeltek vádat azzal a sofőrrel szemben, aki ittasan...","id":"20250603_Duplan-meguszta-a-reszeg-sofor-a-vonattal-utkozest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"4409bbbd-641d-4262-b152-18206f067fe7","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_Duplan-meguszta-a-reszeg-sofor-a-vonattal-utkozest","timestamp":"2025. június. 03. 08:45","title":"Duplán megúszta a részeg sofőr a vonattal ütközést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b9ca51d-387f-4c18-92e8-230c61adc713","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína 2024 végére már legyártotta a világ legnagyobb szélturbináját, ami évente 100 millió kWh áramot termelhet. A szerkezet egy 185 méter magas monstrum tetejére kerülhet fel.","shortLead":"Kína 2024 végére már legyártotta a világ legnagyobb szélturbináját, ami évente 100 millió kWh áramot termelhet...","id":"20250602_vilag-legnagyobb-szeleromuve-kina-zoldenergia-szelenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b9ca51d-387f-4c18-92e8-230c61adc713.jpg","index":0,"item":"d9c5bdd1-53f2-472a-a9a8-cf95323c3fe9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_vilag-legnagyobb-szeleromuve-kina-zoldenergia-szelenergia","timestamp":"2025. június. 02. 15:03","title":"55 000 háztartást láthat el árammal: Kína megépíti a világ legnagyobb szélerőművét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és a non-plus-ultra kategóriás méregdrága A90 Final Editiont is rendesen meghajtottuk.","shortLead":"Az életciklusa végén járó Toyota GR Suprából a 3 literes alapmodellt, a kihegyezett Lightweight EVO kivitelt és...","id":"20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a7bd473-cc3d-4edb-86df-362a84108e4a.jpg","index":0,"item":"5d0552bb-fcf0-472e-a7f2-ad44251664f2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_versenypalya-toyota-gr-supra-a90-final-edition-lightweight-evo-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 02. 08:01","title":"70 millió forintos elérhetetlen álom: versenypályáztunk a Toyota Supra búcsúzó verzióival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megerősödtek a munkavállalók: van, ahol már a sztrájkfenyegetés is elég volt a béremeléshez, akadt, ahol le kellett állni a munkával, de a tárgyalásos megoldásra is láttunk példát. Igaz, vannak esetek, amikor nem működik a nyomásgyakorlás.
Már-már elfelejtettük az idei télig, hogy Magyarországon lehet sztrájkolni is. Nem véletlenül: már 1990 és 2010 között sem erőltették nagyon a munkavállalók a sztrájkokat, 2010-ben pedig a Fidesz nagyrészt hatástalanította a szakszervezetek fegyverét. Amint azt a HVG bemutatta, főként a közlekedésben lehetetlenültek el a sztrájkok ebben az évtizedben, de a termelő cégeknél is csak egész kivételes helyzetekben szüntették be a dolgozók a munkát.
Az Audi Hungária Független Szakszervezet sztrájkkal szimpatizálók a győri Audi Hungaria Zrt. a kerítésén kívül 2019. január 29-én
Reviczky Zsolt
Aztán jött az Audi sztrájkja, és valami megváltozott. Egyre több dolgozó lép be a szakszervezetekbe, bár azért a munkavállalóknak még mindig csak 10 százaléka tagja valamilyen dolgozói érdekképviseletnek. Állítólag volt olyan cég is, ahol a dolgozók azonnal sztrájkba akartak lépni az audisok sikerét látva, úgy kellett elmagyarázni nekik, hogy a törvény szerint nem lehet egyik pillanatról a másikra leállni a munkával. De van-e valóban eredménye a sztrájknak és a sztrájkfenyegetéseknek?
Ahol bejött a sztrájk
A győri Audi dolgozóinak sztrájkja tankönyvi példája lehetne annak, hogyan kell sikerre vinni egy munkabeszüntetést. A szakszervezet éveken át tudatosan növelte a létszámát, reális célokat tűzött ki a bértárgyalásokon, és amikor nem bólintott rá a cégvezetés a követeléseikre, akkor a dolgozók jelentős részét rá lehetett venni, hogy leálljanak a munkával. A sztrájk végig törvényesen zajlott, és úgy hagyták félbe a munkát, hogy az a teljes cégcsoportnak fájjon. Az Audi végül engedett: 10 helyett 18 százalékkal emeli idén a béreket, a cafeteriát pedig 300 helyett 400 ezer forinttal emeli.
Ahol a sztrájkfenyegetés is elég volt
Gyöngyösön a Boschnál hatott az Audi példája: a szakszervezet azzal büszkélkedett el, hogy a cég vezetői gyakorlatilag minden követelésüket elfogadták. "Vastagon két számjegyű" béremelés, a cafeteria-rendszer változatlanul hagyása és a lojalitási bónusz bevezetése a végeredmény. A szakszervezet elnöke erről azt mondta,
a Bosch reálisan látja a viszonyokat, tisztában van vele, hogy a munkabeszüntetésnél olcsóbb a tárgyalás. Az előbbit kipróbálni valójában senkinek sem érdeke.
A székesfehérvári Denso dolgozói és vezetői február végén jutottak kompromisszumra: a szakszervezet 20,2 százalékos béremelést kért, a cégvezetés 5,5 százalékot ajánlott, ebből lett 14,7 százalék a végén. Hogy pontosan mi történt a nagy autógyárakat kiszolgáló cégnél, az a falakon belül marad. A Napi.huarról írt, hogy maga a szakszervezet csillapította le a dolgozói kedélyeket, és elég volt az Audi-sztrájk után arra rámutatni, micsoda károkat okozna a termelés leállása, a cég pedig napokkal később úgy reagált a cikkre: nem is volt sztrájkhelyzet, sem kényszer, mindkét oldal kompromisszumkész volt.
Ahol munkabeszüntetés helyett tárgyaltak
A kecskeméti Mercedes-gyárban még 2018 végén állapodtak meg a szakszervezetek és a cég vezetői. A kétéves bérmegállapodás szerint az eredetileg tervezett 13 helyett idén 22, jövőre 13 százalékos béremelés jön.
Stiller Ákos
Az esztergomi Suzuki-gyárban kanyargósabb úton jutottak el egyezségig. Ott a cég ellen munkaügyi pert is indított egy dolgozó, akit kirúgtak, miután kiderült, hogy szakszervezeti titkár szeretne lenni. Végül abban maradtak a tárgyaló felek, hogy az alapbér 18 százalékkal nő, és emelkednek a bónuszok is.
Ahol egyelőre nincs siker
Az még kérdés, hogy mi lesz a paksi sztrájk végeredménye, mindenesetre egy sikeres figyelmeztető munkabeszüntetést ott is megtartottak. Az atomerőmű fegyveres őrsége 35 dolgozóból áll, ők kivétel nélkül mind aláírták a nyilatkozatot a múlt szombati figyelmeztető sztrájkban való részvételről. A cégvezetés – amely méltánytalannak és túlzónak tartja a követeléseket – kiszervezné az erőmű őrzési feladatait, a szakszervezetek viszont a juttatásaik miatt aggódnak. Hogy a figyelmeztető sztrájk után hogyan folytatnák a nyomásgyakorlást, az még nem dőlt el.
Győrben nem csak az Audi dolgozói sztrájkoltak: a Tesco bérszámfejtői is beszüntették a munkát. A sztrájk oka az volt, hogy a cég a bérszámfejtési feladatokat elviszi Győrből az újonnan felállított budapesti központba. A cég azt ajánlotta, hogy az érintett dolgozók távozásáig másfélszeres alapbért adnak, a szakszervezet viszont az alapbér duplázását követelte. Így aztán februárban arra a napra, amikor el kellett volna utalni a fizetéseket a cég 17 500 dolgozójának, leállt a munka, és még a kormányhivatal ellenőrei is megjelentek. A cégvezetés azonban gondoskodott arról, hogy egy nappal korábban elutalják a fizetéseket.
Fülöp Máté
A miskolci Sega Hungary Kft.-nél a sztrájkoló dolgozókat egy raklapokkal körülvett területre terelték a szakszervezetek szerint, igaz, nem is sokan álltak be sztrájkolni. A dolgozók 12,5 százalékos béremelést szerettek volna, vagy legalább 200 forintos órabérnövekedést, de a cég azt közölte: ennyit nem tud adni.
A Hankooknál pedig durvul a helyzet: Rácalmáson a szakszervezet azt állítja, a cégvezetés komoly nyomást próbál gyakorolni a sztrájkot tervező dolgozókra. A közleményük szerint több dolgozó jelezte, hogy kiköltöztetéssel fenyegetik a munkásszállón lakókat. Az üzengetéssel amúgy megpróbálkoztak Győrben az Audinál is, ott nem sok sikerrel hirdették a munkahelyi monitorokon, hogy nem éri meg sztrájkolni.
A Metro dolgozói még nem jutottak egyezségre a cég vezetőivel. A bértárgyalások egyelőre sikertelenek, a szakszervezetek hamarosan döntenek arról, hogy sztrájkbizottságot alakítanak-e. A Molnál pedig a cég közlése szerint „intenzív tárgyalásokat” folytatnak a szakszervezetekkel, több tagvállalatnál pedig már meg is egyeztek a béremelésről.
Az állami szféra
Az eddigi példák mind arról szóltak, hogy egy-egy versenyszférában működő cég vezetőire próbáltak nyomást gyakorolni a dolgozók. Március 14-én azonban az állami szférában is sztrájk jöhet: a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete szünteti be a munkát, ha addig nem állapodnak meg a kormánnyal. Ők az ellen tiltakoznak, hogy a közszférában márciustól 9 óra a napi munkaidő, öttel kevesebb nap az alapszabadság, és rég nem kaptak már béremelést.
Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) elnöke a közszolgálati sztrájk menetét és céljait ismertető sajtótájékoztatón az MKKSZ székházában 2019. január 17-én. Az érdekképviselet országos közszolgálati sztrájkot hirdet március 14-ére csaknem kétszázezer munkavállaló érdekében, arra az esetre, ha addig nem sikerül megállapodni a kormányzattal a munkavállalók szociális, gazdasági és munkaügyi sérelmeinek orvosolásáról.
MTI / Bruzák Noémi
Hasonlónak tűnt a helyzet a Magyar Postánál is, de ott a sztrájkfenyegetés elég volt a sikerhez: a szakszervezetnek nem volt elég, hogy a cég 2 százalékkal növeli csak meg a korábban 2019-re tervezett 6 százalékos béremelést. Ez a gyakorlatban azt jelentette volna, hogy sok dolgozó bére épp átcsúszik a megemelt minimálbér fölé. Az érdekképviseletek bejelentették: bírósághoz fordulhatnak, hogy az mondja ki, mi számít elégséges szolgáltatásnak a munka beszüntetésekor. Végül abban maradtak, hogy a 30 ezer postai dolgozóból 23 ezren átlagosan 10 százalékos béremelést kapnak.