Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"76070240-179a-457a-b7d2-a09b7943f9c5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bolla Tiborról hétfőn jelent meg egy cikk, amely szerint közeli ismerőse a „Nagymester”, az utóbbi évek egyik legsúlyosabb korrupciós bűncselekményének vádlottja.","shortLead":"Bolla Tiborról hétfőn jelent meg egy cikk, amely szerint közeli ismerőse a „Nagymester”, az utóbbi évek egyik...","id":"20250512_tisza-bolla-tibor-karacsony-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76070240-179a-457a-b7d2-a09b7943f9c5.jpg","index":0,"item":"07eaa518-7312-4261-926d-945ead0e7c4d","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_tisza-bolla-tibor-karacsony-gergely","timestamp":"2025. május. 12. 15:10","title":"A Tisza azonnali hatállyal visszahívatná a BKV-vezért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12316da9-732d-463e-ae6c-2d354e9e179f","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Az ibériai nagy áramkimaradás felszólítás arra, hogy újra kell rendezni az energetikai viszonyokat. Megoldás kell egy trilemmára és arra is, hogy a szakma a hétköznapi nyelvre váltson – figyelmeztet Beck Zsófia, a Boston Consulting Group (BCG) integrált energiaközmű-szegmensének globális vezetője.","shortLead":"Az ibériai nagy áramkimaradás felszólítás arra, hogy újra kell rendezni az energetikai viszonyokat. Megoldás kell...","id":"20250513_hvg-beck-zsofia-boston-consulting-group-energetika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12316da9-732d-463e-ae6c-2d354e9e179f.jpg","index":0,"item":"ee1740e0-8b61-42c6-94f1-1624ebcd84d6","keywords":null,"link":"/360/20250513_hvg-beck-zsofia-boston-consulting-group-energetika","timestamp":"2025. május. 13. 11:30","title":"„Ha a politikusok nem akarnak egy, a spanyolországihoz hasonló blackouttal szembesülni, akkor változtatniuk kell”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2d092d4-0eb8-4bc8-8a01-bb4c5cf8f896","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Tóth Endre szerint a rendszerváltás érdekében egyéni áldozatokat kell hozni.","shortLead":"Tóth Endre szerint a rendszerváltás érdekében egyéni áldozatokat kell hozni.","id":"20250512_momentum-mozgalom-toth-endre-orszaggyulesi-kepviselo-nem-indul-2026-valaszas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2d092d4-0eb8-4bc8-8a01-bb4c5cf8f896.jpg","index":0,"item":"3fb3c715-d069-4eef-a011-4d2ae793898c","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_momentum-mozgalom-toth-endre-orszaggyulesi-kepviselo-nem-indul-2026-valaszas","timestamp":"2025. május. 12. 20:03","title":"Újabb momentumos képviselő jelentette be, hogy nem indul a 2026-os országgyűlési választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","shortLead":"A bivalyerős és ólomnehéz új M5 Touring egy picit még sportosabb lett.","id":"20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/736cc701-d126-43ae-b526-985f4e8ab0a6.jpg","index":0,"item":"688aa007-0314-4dba-85fb-ae44f5580a02","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_latvanyosan-finom-tuningot-kapott-az-uj-bmw-m5-kombi","timestamp":"2025. május. 14. 06:41","title":"Látványosan finom tuningot kapott az új BMW M5 kombi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip kifejlesztéséhez.","shortLead":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip...","id":"20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9.jpg","index":0,"item":"8e354c91-fe1d-4fe6-8c3f-fe17bc9947d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","timestamp":"2025. május. 14. 09:10","title":"A Neuralink babérjaira törne az Apple, jöhet a gondolatokkal irányítható iPhone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az önkormányzat arra kér mindenkit, hogy körültekintően járja a természetet.","shortLead":"Az önkormányzat arra kér mindenkit, hogy körültekintően járja a természetet.","id":"20250512_medve-nograd-kisecset-kokereszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317.jpg","index":0,"item":"871ef42c-86ed-4318-a5ef-85ddb6481eee","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_medve-nograd-kisecset-kokereszt","timestamp":"2025. május. 12. 10:58","title":"Medve tűnt fel Nógrádban, a kisecseti kőkeresztnél látták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"625ef20e-4268-43d8-b233-6b6978600a25","c_author":"Demény Péter","category":"360","description":"Romániai szerzőnk már régóta töpreng: miért változott meg a babakocsik világa? Gyermek-, de még ifjúkorában is, körülbelül 2000-ig a babakocsikban sokkal kisebb gyerekek ültek, mint most. Ezért a jelenség nyomába eredt, Alina Necșulescu bukaresti pszichológussal is beszélgetett erről. Szeretettel külföldről sorozatunk cikke.","shortLead":"Romániai szerzőnk már régóta töpreng: miért változott meg a babakocsik világa? Gyermek-, de még ifjúkorában is...","id":"20250513_Szeretettel-kulfoldrol-Romania-Bukarest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/625ef20e-4268-43d8-b233-6b6978600a25.jpg","index":0,"item":"a42641b2-5c86-431d-8d60-43ddac974264","keywords":null,"link":"/360/20250513_Szeretettel-kulfoldrol-Romania-Bukarest","timestamp":"2025. május. 13. 18:30","title":"Bukarestben egyre idősebb gyerekek ülnek a babakocsikban – egy leendő nagyapa oknyomoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"522150ab-8701-49a2-a4f1-4a78762eacde","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megtapsolták a járókelők a sikeres akcióját.","shortLead":"Megtapsolták a járókelők a sikeres akcióját.","id":"20250513_Firenzei-taxis-tolvaj-taska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/522150ab-8701-49a2-a4f1-4a78762eacde.jpg","index":0,"item":"49e2d147-414f-4cd6-aba3-783a6fce20c5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Firenzei-taxis-tolvaj-taska","timestamp":"2025. május. 13. 13:58","title":"Egy pillanat alatt hős lett az olasz taxis, aki beletaposott a gázba, és utolért egy táskatolvajt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Közel 750 millió forintba kerül a kisföldalatti és a fogaskerekű járműcseréjének tervezése. Nem a prototípusok tervezése, hanem azok tervezésének tervezése.
A BKV aláírta a szerződést az M1-es metróvonalra (Millenniumi Földalatti Vasút, Millfav, vagy a köznyelvben kisföldalatti) szánt új járművek és a fogaskerekű vasút vonalára (hivatalosan 60-as villamos) szánt új járművek tervezésének előkészítésére – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből.
A közbeszerzést a Főmterv Zrt. nyerte 748 millió forintos ajánlattal. A kikiáltási ár 500 millió forint volt, a tárgyalásos eljáráson a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. adott még be ajánlatot, de ők 800 millió forintot kértek volna. A Főmterv ajánlata az alábbiak szerint áll össze:
Millfav-járműprototípus tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok: 395 millió forint,
Fogaskerekű-járműprototípus tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok: 260 millió forint,
Az eszköztelepítések járulékos munkáinak tervezése: 93 millió forint.
A 748 millió forintos megbízásnak nem része a prototípusok tényleges terveinek elkészítése, mindössze a tervezés előkészítése, elsősorban a tervezés részletes tanulmánytervének elkészítése, illetve a majdani járműszállítás ütemezésének kidolgozása. A kocsik lecseréléséig hátra van még a prototípusok tényleges megtervezése, a prototípusok elkészítése, tesztelése, engedélyeztetése, majd a szériadarabok gyártása. A kocsik lecseréléséről már 2011 óta szó van (akkor a 2020-as céldátumot mondta be Vitézy Dávid BKK-vezér).
A kisföldalatti és a fogaskerekű a főváros két legrosszabb állapotban lévő kötött pályás vonala, mind a vonalakat, mind a járműveket tekintve.
A fogaskerekű járművei 40 évesek, szóval bőven megértek a cserére. A vonal felújításának és meghosszabbításának tervezése folyamatban van, elvileg egyszer majd a Széll Kálmán tértől a Normafáig járnának a szerelvények, a vonal elején és végén villamos-üzemmódban.
A 60A és 60B buszok előre megadott menetrend szerint járnak majd, utána viszont csak akkor, ha az utasok jeleznek.
A kisföldalattival körülbelül ugyanez a helyzet, azzal a különbséggel, hogy egyelőre a pálya kevesebb foldozgatást igényel, mint a fogaskerekűé. A kocsik cseréje nemhogy aktuális, de nagyon sürgető: „a Millfav-járművek már jelentős mértékben túllépték a tervezett élettartamot, átlagos életkoruk 44,69 év” – olvasható a BKV problémákat hosszan ecsetelő 2018-as jelentésében.
A vonal rekonstrukciójának és meghosszabbításának kiviteli tervezése folyamatban van, ezt is a Főmterv csinálja 2,5 milliárd forintért. A tervezett három ütemből az elsőben felújítanák a vonalat, és meghosszabbítanák azt a Vigadó térig. A másodikban a Kassai térig bővítenék a pályát, végül pedig a Marcheggi hídi csomópontra kerülne a végállomás. A Főmterv egyebek mellett tervet készít az állomások kapacitásnöveléséhez, a Deák téren egy lift kialakításához, az Oktogonon egy déli irányú, a Hősök terén pedig egy második kijárat megépítéséhez, valamint a fontosabb állomások akadálymentesítéséhez. A társaság feladata továbbá, hogy az új járművek futásához szükséges struktúrákat, valamint a Vigadó téri és a Hungária körúti állomásokat megtervezze.
(Címlapképünkön egy régebbi látványterv az új kocsikra.)