Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"31621274-b6f4-4099-9295-1adb7e2ccda6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök az elmúlt hetek feszült üzengetése után megérkezett Washingtonba. ","shortLead":"Az ukrán elnök az elmúlt hetek feszült üzengetése után megérkezett Washingtonba. ","id":"20250228_donald-trump-volodimir-zelenszkij-feher-haz-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31621274-b6f4-4099-9295-1adb7e2ccda6.jpg","index":0,"item":"5e3db692-102f-48e3-99d2-940becb8bb17","keywords":null,"link":"/vilag/20250228_donald-trump-volodimir-zelenszkij-feher-haz-targyalas","timestamp":"2025. február. 28. 18:05","title":"Trump a Fehér Házba érkező Zelenszkijnek: „Hogy ki van öltözve!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f38f42f6-f18f-4718-9f44-2fd2cdd6d958","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Három évvel ezelőtt új, általános offenzívával folytatta a 2014-ben megkezdett háborúját Ukrajna ellen Vlagyimir Putyin orosz államfő. A konfliktus legfontosabb mérföldkövei.","shortLead":"Három évvel ezelőtt új, általános offenzívával folytatta a 2014-ben megkezdett háborúját Ukrajna ellen Vlagyimir Putyin...","id":"20250228_hvg-Putyin-haboruja-kronologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f38f42f6-f18f-4718-9f44-2fd2cdd6d958.jpg","index":0,"item":"51efb0f2-ddd5-4dfd-8e63-a343897397a3","keywords":null,"link":"/360/20250228_hvg-Putyin-haboruja-kronologia","timestamp":"2025. február. 28. 14:05","title":"Putyin háborújának kronológiája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c123498-0277-4958-ad89-5fed47eeeef5","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Horváth László eddig a villamos energia ellátásbiztonságáért felelt.","shortLead":"Horváth László eddig a villamos energia ellátásbiztonságáért felelt.","id":"20250228_Kineveztek-a-kabitoszerugyi-kormanybiztost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c123498-0277-4958-ad89-5fed47eeeef5.jpg","index":0,"item":"26134c26-ba26-4420-a568-84cd31add208","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_Kineveztek-a-kabitoszerugyi-kormanybiztost","timestamp":"2025. február. 28. 20:47","title":"Kinevezték a kábítószerügyi kormánybiztost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1dbf07b8-b1c6-4026-86db-5d306e21d419","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szikrázva tolta maga előtt a motort hosszú métereken át az autós, majd a sérült futárt hátrahagyva elhajtott.","shortLead":"Szikrázva tolta maga előtt a motort hosszú métereken át az autós, majd a sérült futárt hátrahagyva elhajtott.","id":"20250228_fellebbezes-szigorubb-itelet-autos-ittas-vezetes-segitsegnyujtas-elmulasztasa-itelet-petofi-hid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1dbf07b8-b1c6-4026-86db-5d306e21d419.jpg","index":0,"item":"dafce129-8635-465c-947b-37c16d3d48d4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250228_fellebbezes-szigorubb-itelet-autos-ittas-vezetes-segitsegnyujtas-elmulasztasa-itelet-petofi-hid","timestamp":"2025. február. 28. 11:15","title":"Szigorúbb ítéletet kértek a sofőrre, aki részegen elütött egy motoros futárt a Petőfi hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99d275a8-dfca-44ce-8479-b738780c5833","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy egyszerű és olcsó módszert dolgoztak ki a Fudan Egyetem kutatói, amely ha beválik, jelentősen csökkenhet az akkumulátorhulladék.","shortLead":"Egy egyszerű és olcsó módszert dolgoztak ki a Fudan Egyetem kutatói, amely ha beválik, jelentősen csökkenhet...","id":"20250227_akkumulatortechnologia-kinai-fejlesztes-1500-helyett-15000-toltesi-ciklus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99d275a8-dfca-44ce-8479-b738780c5833.jpg","index":0,"item":"b387557d-7d19-434e-b238-706a6c7cb7c7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_akkumulatortechnologia-kinai-fejlesztes-1500-helyett-15000-toltesi-ciklus","timestamp":"2025. február. 27. 19:03","title":"Áttörés jöhet az akkumulátoroknál: kínai kutatók megoldották, hogy 1500 helyett akár 12 000 töltést is simán bírjanak a telepek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26bc22d1-1d4f-4a2e-8d5d-e0b29203d352","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Rogán Antal helyett Gulyás Gergely minisztériumának a szervezetéhez tartozik ezentúl.","shortLead":"Rogán Antal helyett Gulyás Gergely minisztériumának a szervezetéhez tartozik ezentúl.","id":"20250228_orban-balazs-athelyezes-rogan-gulyas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26bc22d1-1d4f-4a2e-8d5d-e0b29203d352.jpg","index":0,"item":"ea61e41e-83c4-4a6c-a575-304aaa6de5ee","keywords":null,"link":"/itthon/20250228_orban-balazs-athelyezes-rogan-gulyas","timestamp":"2025. február. 28. 09:36","title":"Orbán Balázst áthelyezték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d6c8a67-4b4d-4a7e-b5e7-d9b2cf390b01","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az orosz elnök háláját fejezte ki az ázsiai országnak Oroszország aktív támogatásáért.","shortLead":"Az orosz elnök háláját fejezte ki az ázsiai országnak Oroszország aktív támogatásáért.","id":"20250301_vlagyimir-putyin-moszkva-eszak-korea-tamogatas-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d6c8a67-4b4d-4a7e-b5e7-d9b2cf390b01.jpg","index":0,"item":"5bd590e5-a4a4-405f-bf87-e6f9b1aa973f","keywords":null,"link":"/vilag/20250301_vlagyimir-putyin-moszkva-eszak-korea-tamogatas-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. március. 01. 13:27","title":"Putyin észak-koreai pártfunkcionáriust fogadott Moszkvában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d109c31f-035d-4d42-8050-3833ddb2f3e1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az azeriek szemében régóta szálka a francia–örmény együttműködés, amelynek jelentős katonai vonzata is van, így ahol tudják, ott igyekeznek gyengíteni Párizs pozícióit.","shortLead":"Az azeriek szemében régóta szálka a francia–örmény együttműködés, amelynek jelentős katonai vonzata is van, így ahol...","id":"20250228_franciaorszag-azerbajdzsan-uj-kaledonia-ormenyorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d109c31f-035d-4d42-8050-3833ddb2f3e1.jpg","index":0,"item":"97a58aab-c899-499b-b918-c90da7cd593d","keywords":null,"link":"/vilag/20250228_franciaorszag-azerbajdzsan-uj-kaledonia-ormenyorszag","timestamp":"2025. február. 28. 17:36","title":"Franciaország ismét Új-Kaledónia destabilizációjával vádolja Azerbajdzsánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy Dávidék Budapest és a Duna alatt kötnék össze az ország vasúthálózatának keleti és nyugati felét. Az alagút kétvágányos lenne, óránként és irányonként 20 vonat kapacitással. A Széll Kálmán térnél lenne egy föld alatti vasúti megálló, a Déli a felszínen megszűnne, a Nyugati részben a föld alá költözne. A Nyugati átépítésére már most nemzetközi tervpályázatot ínak ki.
Egyre nő az agglomerációs népesség a fővárosnál, közben tíz év alatt 36 százalékkal nőtt a gépjárművek száma az agglomerációban. A városhatáron kívülről csak 10 emberből három érkezik tömegközlekedéssel, ám ez ma nem elég versenyképes – erről beszélt Fürjes Balázs Budapest-államtitkár a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) és a Portfolio közös konferenciáján.
Az államtitkár szerint a közlekedés közszolgáltatás, nem nevelési eszköz. A kormány az ösztönző intézkedésekben hisz, a szabad választásban, nem a tiltásokban, a kényszerítésekben. A kényszerítő intézkedések közt az államtitkár a dugódíjat említette. Itt valahogyan előkerült a nemzeti szabadság kérdése az unióban, de végül Fürjes arra futtatta ki gondolatmenetét, hogy 26 uniós fővárosból csak 2-ben van dugódíj, vagyis ez nem népszerű intézkedés.
A fejpályaudvarok ideje lejárt
Fürjes kiemelte: a kormány célja a közösségi közlekedés erőteljes kötött pálya fókuszú fejlesztése, ezzel pedig az utasszám megduplázását. Fürjes Balázs példaként a felújított esztergomi vonalat említette, ahol megduplázódott az utasszám, olyannyira, hogy a forgalmat a Nyugati pályaudvar nem bírja, a vonatok egy része ezért csak Angyalföldig jár. Vagyis fejleszteni kell, amihez Fürjes szerint az uniós finanszírozás rendelkezésre áll, rendelkezésre fog állni, a végrehajtás pedig részletesen ki van dolgozva.
A legnagyobb terv a Duna alá tervezett, a Déli és a Nyugati pályaudvart összekapcsoló vasúti alagút. Ez jelenleg előkészítési fázisban van, egész pontosan a megvalósíthatósági tanulmány készül.
Az alagút abban is szerepet kap, hogy Budapesten belül is erősödjön a vasúti közlekedés. Ehhez szükséges Fürjes szerint a fejpályaudvarok összekötése/kiváltása. Mára a város körbenőtte ezeket. így értékes belvárosi területeket foglalnak el, ráadásul mára indokolatlanul nagyok, hiszen már nem kell a gőzmozdonyokat szénnel ellátni, nincs postaforgalom, nincs szükség fizikai fordításra. Viszont a nemzetközi példák is azt mutatják, a rendszernek átjárhatónak kellene lennie – fogalmazott.
A Széll Kálmán térnél lenne a budai állomás
A fejlesztés részleteiről már Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója beszélt. Vitézy emlékeztetett rá, hogy a budapesti vasúthálózat kapacitása elfogyott. Egy fejpályaudvaron egy vágányon 2, maximum 3 vonat tud óránként megfordulni. Átmenő üzemben 12 férne el.
Igény lenne az ingázók körében is a fejlesztésekre. Vannak olyan települések, ahol négy-ötszörös – ezt a BFK által készített részletes, reprezentatív felmérés alátámasztotta. Az emberek a saját közlekedési önérdekükből is támogatják ezeket a fejlesztéseket, vagyis biztosított a hosszú távú lakossági támogatás.
Az alagútprojekt előkészítése során négy nyomvonalat vizsgáltak.
Hidrogeológiai okokból nem megvalósítható, hogy a Kossuth térnél vagy a Deák térnél legyen vasúti megálló. A metrókat nyilván ott kell keresztezni, ahol van állomás. A Batthyányi tér jött még szóba, de annak környékén nehéz, drága, és utasforgalom szempontjából sem lenne optimális megállót kialakítani. Ezért választották végül a Széll Kálmán teret. A fő kijárat a Széll Kálmán téren lenne, a hátsó kijárat már majdnem a Délinél. Megszűnne az alagút a Postapalotánál. A koncepció Budán nem számol köztes megállóval, a Duna alatti alagút teljesítménye így a legnagyobb.
A Nyugati Eiffel-csarnoka marad, a pályaudvar részben a föld alá kerül
Ez alapján folyik a megvalósíthatósági tanulmány készítése. Maga az alagút kétvágányos lenne, a Széll Kálmán tér alatt 4 vágányosra bővülne. A Déli pályaudvar a felszínen megszűnne, a pesti oldalon megmaradna a Nyugati a felszínen (is), a föld alatti vágányok a Dózsa György útnál jönnének a felszínre.
A Nyugatinak főpályaudvar szerepet szánnak, a föld alatt 8 peronnal.
Az Eiffel-csarnok alatt vezetnék át az alagutat. A Nyugatiban most kézi erővel üzemeltetett biztosító berendezés működik. A pályaudvart akkor is fel kellene újítani, ha nem lenne alagút. Fontos, hogy a Nyugati felújítása olyan műszaki tartalommal történjen, ami kompatibilis az alagúttal. De persze a Nyugati felújítását előbb meg kell csinálni. A Nyugatit 162 ezer utasra kell méretezni. Ez a mai utasszám kétszerese. A jövőre kell tervezni – hangsúlyozta Vitézy Dávid.
A BFK nemzetközi tervpályázatot ír ki a Nyugati (és környezete) átépítésére. Ezt egy nemzetközi zsűri fogja elbírálni.
Az a cél, hogy már most létrejöjjön a föld alatti állomás – egyelőre fejpályaudvar üzemben, de készen az alagút fogadására.
Nyugati országokban – például a Svájcban – már bevett, hogy a menetrendi igényekhez igazítják az infrastruktúrafejlesztéseket, ezt Magyarországon még csak most tanuljuk – mondta Vitézy Dávid. Az alagút kapacitása 20 vonat per óra per irány lenne. Vegyes forgalommal számolnak, óránként 4-6 távolsági vonattal. Az alagúttal megvalósulna az ország vasúti hálózatának kelet-nyugati összekötése, mint Ausztriában, Bécsben. A koncepció jövőálló, 67 százalékkal több vonattal számol, mint ami ma bemegy a Délibe.
A megvalósíthatósági tanulmány keretében lesz egy percre pontos menetrend, ami megmutatja, mit tud az alagút. Az egész országra kidolgozva.