Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c78ab71c-c305-48eb-8066-c8784e4d2401","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két olyan európai székhelyű cég egyesíti most a tudását, amelyek élenjárnak adatvédelmi törekvéseikben. Ennek keretében az amúgy is biztonságos Vivaldi böngésző megkapja a ProtonVPN-t, az egyik legjobbra értékelt virtuális magánhálózatot.","shortLead":"Két olyan európai székhelyű cég egyesíti most a tudását, amelyek élenjárnak adatvédelmi törekvéseikben. Ennek keretében...","id":"20250401_proton-vpn-vivaldi-bongeszo-virtualis-maganhalozata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78ab71c-c305-48eb-8066-c8784e4d2401.jpg","index":0,"item":"27c028e5-3815-453c-afdd-e743fad3fb43","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_proton-vpn-vivaldi-bongeszo-virtualis-maganhalozata","timestamp":"2025. április. 01. 08:03","title":"A letiltott dolgokat is megnézheti a neten, önt viszont nem látják mások – új funkció kerül a böngészőbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c99f8ed8-27d4-4eda-9d8d-eff02aba57a0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo 240R látványosan mossa el a 70-es évek és 2025 közötti éles határmezsgyét.","shortLead":"A Volvo 240R látványosan mossa el a 70-es évek és 2025 közötti éles határmezsgyét.","id":"20250331_nagyon-meno-szogletesen-retro-uj-volvo-tunt-fel-a-szinen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c99f8ed8-27d4-4eda-9d8d-eff02aba57a0.jpg","index":0,"item":"810182c6-ff76-4199-865c-bcbcc3e0fd19","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_nagyon-meno-szogletesen-retro-uj-volvo-tunt-fel-a-szinen","timestamp":"2025. március. 31. 07:21","title":"Nagyon menő szögletesen retró új Volvo tűnt fel a színen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10076069-aabc-4dff-b34b-334deee4ceec","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az orosz elnök tavaly 30 évre emelte a sorkötelesek felső korhatárát.","shortLead":"Az orosz elnök tavaly 30 évre emelte a sorkötelesek felső korhatárát.","id":"20250401_oroszorszag-vlagyimir-putyin-sorkotelesek-behivas-katonai-szolgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10076069-aabc-4dff-b34b-334deee4ceec.jpg","index":0,"item":"f6d407b8-ceeb-4c19-9204-0ca4c052cebf","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_oroszorszag-vlagyimir-putyin-sorkotelesek-behivas-katonai-szolgalat","timestamp":"2025. április. 01. 14:39","title":"Putyin elrendelte 160 ezer orosz sorköteles behívását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fb9e34d-ea62-4114-8501-edacd9ce9236","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ijesztő jelenetről készült videó bejárta az internetet,","shortLead":"Az ijesztő jelenetről készült videó bejárta az internetet,","id":"20250331_mianmar-foldrenges-korhaz-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fb9e34d-ea62-4114-8501-edacd9ce9236.jpg","index":0,"item":"c0868242-233d-4258-ad6c-1d2192b1bbc2","keywords":null,"link":"/elet/20250331_mianmar-foldrenges-korhaz-video","timestamp":"2025. március. 31. 12:10","title":"Videón, ahogyan a nővérek kétségbeesetten próbálták óvni az újszülötteket a 7,7-es erősségű földrengésben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0afe6b0e-4143-498d-ae61-275fc9358fb3","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Európa vidéki térségei akár energiaszükségletük harmincszorosát is előállíthatnák – derül ki egy friss uniós riportból. A kiaknázatlan lehetőségek megvalósulását azonban technikai, környezeti és társadalmi akadályok is nehezítik. Adatalapú cikkünkből az is kiderül, hogy a magyar régióknak mekkora a megújulóenergia-termelési potenciálja.","shortLead":"Európa vidéki térségei akár energiaszükségletük harmincszorosát is előállíthatnák – derül ki egy friss uniós...","id":"20250331_napenergia-Europa-videki-regioiban-oriasi-lehetosegek-es-osszetett-kihivasok-kez-a-kezben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0afe6b0e-4143-498d-ae61-275fc9358fb3.jpg","index":0,"item":"8fada4e0-be3f-4a3f-8335-f8f4057a7624","keywords":null,"link":"/eurologus/20250331_napenergia-Europa-videki-regioiban-oriasi-lehetosegek-es-osszetett-kihivasok-kez-a-kezben","timestamp":"2025. március. 31. 18:09","title":"Óriási lehetőségeket tartogat a napenergia Európa vidéki régióiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea4189af-d34e-4f60-a650-cd406db9ad61","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez a Magyarországnak járó felzárkóztatási pénzek 7 százaléka.","shortLead":"Ez a Magyarországnak járó felzárkóztatási pénzek 7 százaléka.","id":"20250331_Nepszava-EU-migracio-birsag-kohezios-penzek-levonas-600-milliard-forint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea4189af-d34e-4f60-a650-cd406db9ad61.jpg","index":0,"item":"7320c01d-4bbc-4336-91a3-6ac071ab9fc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Nepszava-EU-migracio-birsag-kohezios-penzek-levonas-600-milliard-forint","timestamp":"2025. március. 31. 08:20","title":"Népszava: Az EU a kohéziós pénzekből vonta le a kormány migrációs bírságát, közel 600 milliárd forint végleg elúszott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1cbd235-a4a1-44d9-98a8-086ef85dacef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jimmy Fallon műsorában járt nemrég Bill Gates, a Microsoft társalapítója, aki megosztott néhány gondolatot arról, mire számíthat az emberiség a következő egy évtizedben.","shortLead":"Jimmy Fallon műsorában járt nemrég Bill Gates, a Microsoft társalapítója, aki megosztott néhány gondolatot arról, mire...","id":"20250331_bill-gates-mesterseges-intelligencia-munkahelyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1cbd235-a4a1-44d9-98a8-086ef85dacef.jpg","index":0,"item":"c63c8095-7df8-4a52-a83a-933ccd2c20e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_bill-gates-mesterseges-intelligencia-munkahelyek","timestamp":"2025. március. 31. 19:03","title":"Bill Gates szerint 10 éven belül sok munkakörben feleslegessé válhat az ember, a mesterséges intelligencia veszi majd át a helyüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e353c149-58ac-41ff-97f1-eb90c5b4e201","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ügy háttere még nem ismert, de a hétvégén zajlott az egyik legnagyobb Elon Musk-ellenes tiltakozás Amerikában. ","shortLead":"Az ügy háttere még nem ismert, de a hétvégén zajlott az egyik legnagyobb Elon Musk-ellenes tiltakozás Amerikában. ","id":"20250331_17-Tesla-egett-porra-egy-romai-tuzesetben-nyomoznak-a-hatosagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e353c149-58ac-41ff-97f1-eb90c5b4e201.jpg","index":0,"item":"00c6417f-3c85-4a52-8eea-e6f41e16da72","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_17-Tesla-egett-porra-egy-romai-tuzesetben-nyomoznak-a-hatosagok","timestamp":"2025. március. 31. 16:33","title":"Tizenhét Tesla égett porrá egy római autókereskedésben – nyomoznak a hatóságok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy Dávidék Budapest és a Duna alatt kötnék össze az ország vasúthálózatának keleti és nyugati felét. Az alagút kétvágányos lenne, óránként és irányonként 20 vonat kapacitással. A Széll Kálmán térnél lenne egy föld alatti vasúti megálló, a Déli a felszínen megszűnne, a Nyugati részben a föld alá költözne. A Nyugati átépítésére már most nemzetközi tervpályázatot ínak ki.
Egyre nő az agglomerációs népesség a fővárosnál, közben tíz év alatt 36 százalékkal nőtt a gépjárművek száma az agglomerációban. A városhatáron kívülről csak 10 emberből három érkezik tömegközlekedéssel, ám ez ma nem elég versenyképes – erről beszélt Fürjes Balázs Budapest-államtitkár a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) és a Portfolio közös konferenciáján.
Az államtitkár szerint a közlekedés közszolgáltatás, nem nevelési eszköz. A kormány az ösztönző intézkedésekben hisz, a szabad választásban, nem a tiltásokban, a kényszerítésekben. A kényszerítő intézkedések közt az államtitkár a dugódíjat említette. Itt valahogyan előkerült a nemzeti szabadság kérdése az unióban, de végül Fürjes arra futtatta ki gondolatmenetét, hogy 26 uniós fővárosból csak 2-ben van dugódíj, vagyis ez nem népszerű intézkedés.
A fejpályaudvarok ideje lejárt
Fürjes kiemelte: a kormány célja a közösségi közlekedés erőteljes kötött pálya fókuszú fejlesztése, ezzel pedig az utasszám megduplázását. Fürjes Balázs példaként a felújított esztergomi vonalat említette, ahol megduplázódott az utasszám, olyannyira, hogy a forgalmat a Nyugati pályaudvar nem bírja, a vonatok egy része ezért csak Angyalföldig jár. Vagyis fejleszteni kell, amihez Fürjes szerint az uniós finanszírozás rendelkezésre áll, rendelkezésre fog állni, a végrehajtás pedig részletesen ki van dolgozva.
A legnagyobb terv a Duna alá tervezett, a Déli és a Nyugati pályaudvart összekapcsoló vasúti alagút. Ez jelenleg előkészítési fázisban van, egész pontosan a megvalósíthatósági tanulmány készül.
Az alagút abban is szerepet kap, hogy Budapesten belül is erősödjön a vasúti közlekedés. Ehhez szükséges Fürjes szerint a fejpályaudvarok összekötése/kiváltása. Mára a város körbenőtte ezeket. így értékes belvárosi területeket foglalnak el, ráadásul mára indokolatlanul nagyok, hiszen már nem kell a gőzmozdonyokat szénnel ellátni, nincs postaforgalom, nincs szükség fizikai fordításra. Viszont a nemzetközi példák is azt mutatják, a rendszernek átjárhatónak kellene lennie – fogalmazott.
A Széll Kálmán térnél lenne a budai állomás
A fejlesztés részleteiről már Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója beszélt. Vitézy emlékeztetett rá, hogy a budapesti vasúthálózat kapacitása elfogyott. Egy fejpályaudvaron egy vágányon 2, maximum 3 vonat tud óránként megfordulni. Átmenő üzemben 12 férne el.
Igény lenne az ingázók körében is a fejlesztésekre. Vannak olyan települések, ahol négy-ötszörös – ezt a BFK által készített részletes, reprezentatív felmérés alátámasztotta. Az emberek a saját közlekedési önérdekükből is támogatják ezeket a fejlesztéseket, vagyis biztosított a hosszú távú lakossági támogatás.
Az alagútprojekt előkészítése során négy nyomvonalat vizsgáltak.
Hidrogeológiai okokból nem megvalósítható, hogy a Kossuth térnél vagy a Deák térnél legyen vasúti megálló. A metrókat nyilván ott kell keresztezni, ahol van állomás. A Batthyányi tér jött még szóba, de annak környékén nehéz, drága, és utasforgalom szempontjából sem lenne optimális megállót kialakítani. Ezért választották végül a Széll Kálmán teret. A fő kijárat a Széll Kálmán téren lenne, a hátsó kijárat már majdnem a Délinél. Megszűnne az alagút a Postapalotánál. A koncepció Budán nem számol köztes megállóval, a Duna alatti alagút teljesítménye így a legnagyobb.
A Nyugati Eiffel-csarnoka marad, a pályaudvar részben a föld alá kerül
Ez alapján folyik a megvalósíthatósági tanulmány készítése. Maga az alagút kétvágányos lenne, a Széll Kálmán tér alatt 4 vágányosra bővülne. A Déli pályaudvar a felszínen megszűnne, a pesti oldalon megmaradna a Nyugati a felszínen (is), a föld alatti vágányok a Dózsa György útnál jönnének a felszínre.
A Nyugatinak főpályaudvar szerepet szánnak, a föld alatt 8 peronnal.
Az Eiffel-csarnok alatt vezetnék át az alagutat. A Nyugatiban most kézi erővel üzemeltetett biztosító berendezés működik. A pályaudvart akkor is fel kellene újítani, ha nem lenne alagút. Fontos, hogy a Nyugati felújítása olyan műszaki tartalommal történjen, ami kompatibilis az alagúttal. De persze a Nyugati felújítását előbb meg kell csinálni. A Nyugatit 162 ezer utasra kell méretezni. Ez a mai utasszám kétszerese. A jövőre kell tervezni – hangsúlyozta Vitézy Dávid.
A BFK nemzetközi tervpályázatot ír ki a Nyugati (és környezete) átépítésére. Ezt egy nemzetközi zsűri fogja elbírálni.
Az a cél, hogy már most létrejöjjön a föld alatti állomás – egyelőre fejpályaudvar üzemben, de készen az alagút fogadására.
Nyugati országokban – például a Svájcban – már bevett, hogy a menetrendi igényekhez igazítják az infrastruktúrafejlesztéseket, ezt Magyarországon még csak most tanuljuk – mondta Vitézy Dávid. Az alagút kapacitása 20 vonat per óra per irány lenne. Vegyes forgalommal számolnak, óránként 4-6 távolsági vonattal. Az alagúttal megvalósulna az ország vasúti hálózatának kelet-nyugati összekötése, mint Ausztriában, Bécsben. A koncepció jövőálló, 67 százalékkal több vonattal számol, mint ami ma bemegy a Délibe.
A megvalósíthatósági tanulmány keretében lesz egy percre pontos menetrend, ami megmutatja, mit tud az alagút. Az egész országra kidolgozva.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.