Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A cseh jegybanki tartalék 5 százalékából bitcoint vehetnek, ha átmegy a bank vezetőjének terve.","shortLead":"A cseh jegybanki tartalék 5 százalékából bitcoint vehetnek, ha átmegy a bank vezetőjének terve.","id":"20250129_cseh-jegybank-bitcoin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3.jpg","index":0,"item":"163f91c7-b7d3-4a8a-bab8-c34c8814cc7a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_cseh-jegybank-bitcoin","timestamp":"2025. január. 29. 10:28","title":"Amíg Matolcsyék aranyat vesznek, a cseh jegybank ezer milliárdokat tesz át bitcoinba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"„A befektetési termékek és a decentralizált pénzügyek felé mozdulunk el” – ígéri a Trump Media vezérigazgatója. A Trump Media Truth.Fi néven fintech márkát kíván indítani. A lépések jelentős összeférhetetlenségi aggályokat vetnek fel.","shortLead":"„A befektetési termékek és a decentralizált pénzügyek felé mozdulunk el” – ígéri a Trump Media vezérigazgatója. A Trump...","id":"20250129_A-Truth-Social-tulajdonosa-a-Trump-Media-kriptovalutakba-valo-befekteteseket-tervez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6.jpg","index":0,"item":"47b323a4-4b0a-4e62-8520-2a1ae4b41cb2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_A-Truth-Social-tulajdonosa-a-Trump-Media-kriptovalutakba-valo-befekteteseket-tervez","timestamp":"2025. január. 29. 21:22","title":"A Truth Social tulajdonosa, a Trump Media kriptovalutákba való befektetéseket tervez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e99aeccc-9437-45ff-adbf-f51387861061","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A ZalaZone mellett lesz a Nio első hazai aksicsere-állomása, és az akár 300 km/h-s tempót lehetővé tevő új oválszakasszal bővülő pályán már javában tesztelik a Xiaomi 1548 lóerős új elektromos autóját és a teljesen önvezető járgányokat. Pezseg az autóipari élet Zalában.","shortLead":"A ZalaZone mellett lesz a Nio első hazai aksicsere-állomása, és az akár 300 km/h-s tempót lehetővé tevő új...","id":"20250128_villanyauto-aksicserelo-1500-lovas-xiaomi-auto-onvezetes-zalazone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e99aeccc-9437-45ff-adbf-f51387861061.jpg","index":0,"item":"9450ddfe-e462-4b09-b35f-0e3adba6225d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_villanyauto-aksicserelo-1500-lovas-xiaomi-auto-onvezetes-zalazone","timestamp":"2025. január. 28. 20:42","title":"3,5 perces villanyautó aksicserélő, 1500+ lovas Xiaomi autó és teljes önvezetés Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","shortLead":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","id":"20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa.jpg","index":0,"item":"d2b46e59-3908-4744-95a0-afeced59a2fb","keywords":null,"link":"/360/20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","timestamp":"2025. január. 29. 15:02","title":"Új céget alapított a kormány a reptér üzemeltetésére, Nagy Márton lett a gazdája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5949103b-e28c-4c98-96ae-4f8dd785928c","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Amerikában az NFL-re, Magyarországon pedig a focira is többen keresnek rá az interneten, mint az országok vezetőinek nevére a Google Trends szerint.","shortLead":"Amerikában az NFL-re, Magyarországon pedig a focira is többen keresnek rá az interneten, mint az országok vezetőinek...","id":"20250129_Orban-es-Trump-is-kevesbe-erdekli-az-embereket-mint-a-kedvenc-sportaguk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5949103b-e28c-4c98-96ae-4f8dd785928c.jpg","index":0,"item":"88c3bf7d-967b-4fdd-a522-27a6498427a3","keywords":null,"link":"/sport/20250129_Orban-es-Trump-is-kevesbe-erdekli-az-embereket-mint-a-kedvenc-sportaguk","timestamp":"2025. január. 29. 07:01","title":"Orbán és Trump a kanyarban sincsenek kedvenc sportjukhoz képest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001f6025-a7f7-447e-93e9-fd2842dbfc8a","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Az ügyészi felhívás eredményeképp az utazási iroda a honlapjáról eltávolította a Srí Lanka-i hotelre vonatkozó megtévesztő utazási ajánlatát, és elismerte, hogy szerződésszegést követett el.","shortLead":"Az ügyészi felhívás eredményeképp az utazási iroda a honlapjáról eltávolította a Srí Lanka-i hotelre vonatkozó...","id":"20250129_utazasi-iroda-megteveszto-hirdetes-sri-lanka-ugyeszseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001f6025-a7f7-447e-93e9-fd2842dbfc8a.jpg","index":0,"item":"7b5b20af-912d-4ad5-89e9-be8e16112026","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_utazasi-iroda-megteveszto-hirdetes-sri-lanka-ugyeszseg","timestamp":"2025. január. 29. 10:13","title":"Pálmafás, homokos tengerpart helyett kerítéssel és őrtoronnyal elzárt part várta a magyar utazási iroda ügyfeleit Srí Lankán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. január. 29. 14:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"c29a9498-c459-4013-9269-89a4634f833c","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A kamatcsökkentés opcióként sem merült fel a legutóbbi jegybanki kamatdöntésen, és a szó is kikerült az iránymutatásból. A jegybank szerint december óta romlottak az inflációs kilátások, a lakossági és vállalati várakozások pedig az indokoltnál még jobban zuhantak. A geopolitikai helyzet bizonytalan, a befektetői hangulat változékony, Magyarország „szembeszeles környezetben” van.","shortLead":"A kamatcsökkentés opcióként sem merült fel a legutóbbi jegybanki kamatdöntésen, és a szó is kikerült...","id":"20250128_januar-kamatdontes-indoklas-virag-szembeszeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c29a9498-c459-4013-9269-89a4634f833c.jpg","index":0,"item":"41ad2be0-47dd-43c7-8e98-b2c93a75e737","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250128_januar-kamatdontes-indoklas-virag-szembeszeles","timestamp":"2025. január. 28. 16:40","title":"MNB: Magyarország „szembeszeles környezetben” van, kamatcsökkentésről immár szó sincs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Néhány élelmiszer árának maximálását jelentette be a kormány; 14 éves rekordszinten maradt az infláció; tovább terjeszkedik a Mol. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Visszatérhetnek-e az 1970-es évek? – erről elmélkedett Matolcsy György a szerdán megjelent cikkében. Ő ugyan a globális gazdaságpolitikai folyamatokra gondolt, de még aznap délután jött Orbán Viktor és megadta a választ: hazai szinten igen, visszatérhetnek. Hat termék, vagyis a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-ételolaj, a sertéscomb, a csirkemell és a 2,8 százalékos tehéntej árát a 2021. október 15-i szinten maximálja a kormány – ilyen szintű beavatkozást a piacgazdaságba tényleg nem láttunk a rendszerváltás óta. Másnap a kormányinfón pedig Gulyás Gergely jelentette be, hogy a csirke far-hát árának is felső határt szabnak meg. Nem egységes ár lesz, hanem boltonként változó. A Miniszterelnökséget vezető miniszter fontos részletként említette, hogy ugyanannyi, ármaximált terméknek kell a polcokon lenni, mint októberben, ezt is ellenőrizni fogják.
Baromfifeldolgozó üzemben
MTI
Gulyás úgy számol, hogy ez a döntés, kiegészítve a benzinár maximálásával és a kamatstoppal 2 százalékkal csökkentheti az inflációt. Vannak azért, akik szkeptikusabbak nála, Virovácz Péter, az ING elemzője például úgy számolt, hogy ha csak az október és december közötti árváltozást csinálnák vissza, akkor 1-2 ezrelékponttal csökkenne az infláció – mondjuk ha a százalékpont és a százalék szavak közötti különbséget figyelembe vesszük, akkor ez tényleg lehet 2 százalékos csökkenés. Mi úgy kalkuláltunk, hogy fejenként nagyjából kétezer forintot lehet ezzel spórolni havonta.
A kormány aggodalma érthető: az elemzők, a kormány és az MNB előrejelzéseire egyaránt sikerült rácáfolni, amikor kiderült, hogy nem a 2021. novemberi volt az infláció csúcsa, mert decemberben pont ugyanakkora, 7,4 százalékos volt a fogyasztói árak emelkedése. A maginfláció pedig 20 éve, 2002 eleje óta nem volt a mostani 6,4 százalékosnál magasabb. A 2021-es átlagos éves infláció 5,1 százalék – ez után már az sem kizárt, hogy az idei még ennél is magasabb lesz. Az áremelkedés nem csak magyar sajátosság, az OECD-átlagban még csak a novemberi adat ismert, az közel 26 éves rekordot jelentett, de a mi mutatónk jócskán felfelé húzza ezt az átlagot is.
A 140 termékcsoport közül, amelyek árváltozása alapján összerakja a KSH az inflációs számot, 121-nek nőtt az ára az elmúlt egy évben, 25 esetében 10 százalék fölötti volt a drágulás. A legnagyobb áremelkedést a gépjárműkölcsönzés, autópályadíj, parkolás csoportban mérték, nyilván azért, mert 2020 végén ingyen lehetett parkolni. Minden másban már a piaci hatásokat kell keresni, ahogy azon sem csodálkozhatunk, hogy a tíz legjobban dráguló termék közül hat élelmiszer.
Juhász István András
A Fidesz árrögzítő lépései nagyban emlékeztetnek a tervgazdaság árszabályozására. Egy nagy különbség azonban van a kettő között: az csak hiánygazdaságban tudott működni, igaz, túl nagy sikerrel még ott sem. Az önkényes ármeghatározás már 1946-ban, a forint bevezetésekor elkezdődött, a kicsit később újra bevezetett jegyrendszer pedig 1951-is marad meg.
Az életszínvonal növelését szem előtt tartó kádári politika részeként 1960-tól volt az egykilós fehér kenyér ára 19 éven át az emblematikus 3,60 forint. Árrendezési kísérletek azért voltak már akkor is, de a rezsimnek eltökélt célja volt a külföldi drágulást megállítani a határon. Aztán kiderült, hogy a közgazdaság erősebb az Országos Árhivatalnál, az 1970-es évek végétől már állandósult és egyre gyorsabb lett az infláció.
--- voting control ---
A Mol bejelentette, hogy átveszi a magyarországi Lukoil-kutakat. Emellett megállapodást írt alá a Grupa Lotos SA-val és a PKN Orlennel is, amelynek értelmében 417 töltőállomást vásárol Lengyelországban 610 millió dollárért. A tranzakciókkal a Molé lesz a régió egyik legnagyobb kúthálózata, tíz országban, a lefedett terület határait három tenger mossa, a Balti-, az Adriai- és a Fekete-tenger. Ráadásul az ide-oda feliratozások után több kútja lesz a magyar olajcégnek Lengyelországban, mint itthon.
A magyar kormány atomenergia iránti vonzalmával nincsen egyedül. Ez lehet a legerősebb közös pont Emmanuel Macron francia államfővel is a most kezdődő francia EU-elnökség idején. Általánosságban azonban elmondható: Párizs nem Budapest kottájából játszik majd a következő fél évben: a Magyarországnak fontos témák nem szerepelnek kellő hangsúllyal, Franciaországnak pedig azok a fontos témák - például a jogállamiság -, amelyekről a magyar kormány nem szeret beszélni. Vagy éppenséggel nem úgy, ahogy a franciák - derül ki összeállításunkból. A migráció kérdésében például egyáltalán nincs összhang, a bővítésről is mást gondolnak ott, mint itt.
Az is befolyásolhatja Macron kiállását, hogy tavasszal ő is választásra készül: Európai helyett a belpolitikai témák fontosabbak lehetnek a számára.
--- voting control ---
Teljes pályás lejárató kampányt folytat a fideszes és az állami média Mártha Imre ellen. Az egyesített budapesti közműcég jelenlegi, az MVM Magyar Villamos Művek volt vezére a hvg.hu-nak adott interjújában arról beszélt: manipulált fotókat és hazugságokat alkalmaznak, az pedig tény, hogy nem szegény ember, de a vagyonát évtizedek alatt szerezte, a versenyszférában is dolgozva.
A mostani munkájáról is kérdeztük: mint mondta, a budapest közművállalat képes lesz kezelni az elszállt költségeket. Az előző munkája, a paksi bővítés előkészítése kapcsán pedig arról beszélt, hogy „Magyarországon a nukleáris áramtermelést fenn kell tartani. De a megkötött zsebszerződés alapján ez így nem fog menni”.
--- voting control ---
Melyik volt az a vasútvonal az országban, ahol a leggyakrabban volt valami probléma 2021-ben? Az első helyezett egy pillanatig sem volt kétséges, amikor nekiálltunk ezt összeszámolni, a Budapest-Cegléd-Záhony vonal toronymagasan győzött, az viszont csak nagyon szoros versenyben dőlt el, hogy a második helyen a Budapest-Újszász-Békéscsaba-Lőkösháza vonal megelőzi a Budapest-Miskolc-Sátoraljaújhely irányt.
Az észak-balatoni vonal ugyan nem fért be az első tízbe, de mindenképp megérdemel egy különdíjat. Ez ugyanis úgy jött a 11. helyig, hogy a teljes szakaszán csak május 31-én indult be a forgalom, addig tartott a felújítás. És az is kiderült az összeállításunkból, hogy nem a tél volt a legnagyobb kihívás a vasúttársaság számára, hanem a nyár, amikor a nagy forróság miatt egy sor vonalon kellett sebességkorlátozást bevezetni, köztük az épp átadott észak-balatonin is.