Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A volt jegybankelnök szerint a kormány nem vállalja a politikai felelősséget az MNB-botrányban eltűnt százmilliárdokért, helyette az Európai Központi Bankra mutogat, amelynek azonban nincs is jogköre befolyásolni a jegybankokat érintő törvénymódosításokat.","shortLead":"A volt jegybankelnök szerint a kormány nem vállalja a politikai felelősséget az MNB-botrányban eltűnt...","id":"20250415_Simor-Andras-Nincs-alapja-hogy-a-kormany-az-EKB-dontesevel-takarozik-MNB-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"1fe098c5-1c68-4f61-b824-b45a36a66f6d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250415_Simor-Andras-Nincs-alapja-hogy-a-kormany-az-EKB-dontesevel-takarozik-MNB-ugyben","timestamp":"2025. április. 15. 10:48","title":"Simor András: A kormány alaptalanul hárítja a politikai felelősséget az MNB-botrányban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A vállalat szerint az általános gazdasági helyzet miatt jelentősen csökkent a gyárak kapacitásának kihasználása.","shortLead":"A vállalat szerint az általános gazdasági helyzet miatt jelentősen csökkent a gyárak kapacitásának kihasználása.","id":"20250415_bosch-nemetorszagi-gyarak-bezaras-miskolc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e056d0f-c8f0-4f53-b434-0fd2fe6eeb79.jpg","index":0,"item":"fa48d072-0c90-4814-b8cb-9c93faba41d5","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_bosch-nemetorszagi-gyarak-bezaras-miskolc","timestamp":"2025. április. 15. 14:53","title":"Bezárja két német üzemét, részben Miskolcra hozná az ottani termelést a Bosch","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b279c207-1263-416d-ba73-338621742876","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kikérte a Magyar Falu programban elvégzett útfelújítások adatait az Átlátszó, ezek alapján a Lázár János kastélya felé (is) vezető négy számjegyű mellékút felújítása párját ritkítja mind árban, mint minőségben.","shortLead":"Kikérte a Magyar Falu programban elvégzett útfelújítások adatait az Átlátszó, ezek alapján a Lázár János kastélya felé...","id":"20250414_lazar-batida-kastely-ut-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b279c207-1263-416d-ba73-338621742876.jpg","index":0,"item":"401d2cd2-322e-41b6-b840-574f24a2c18a","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_lazar-batida-kastely-ut-felujitas","timestamp":"2025. április. 14. 10:43","title":"Átlátszó: Egy utat sem újítottak fel úgy, mint a Lázár János kastélyához vezető szakaszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5a414ab-de5d-4fdf-aede-4e42b3180679","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hírre az amerikai vállalat részvényeinek értéke közel 5 százalékot esett.","shortLead":"A hírre az amerikai vállalat részvényeinek értéke közel 5 százalékot esett.","id":"20250415_Kina-megtiltotta-a-legitarsasagainak-hogy-Boeing-gepeket-vegyenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5a414ab-de5d-4fdf-aede-4e42b3180679.jpg","index":0,"item":"775f5691-c144-4c33-a732-98c321597495","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250415_Kina-megtiltotta-a-legitarsasagainak-hogy-Boeing-gepeket-vegyenek","timestamp":"2025. április. 15. 11:41","title":"Kína megtiltotta a légitársaságainak, hogy Boeing-gépeket vegyenek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0dd6c3ca-1c8d-4002-96bf-54347adc25b6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hónapok óta árult kristályt a környékbelieknek. ","shortLead":"Hónapok óta árult kristályt a környékbelieknek. ","id":"20250415_Drog-nagymama-diler-rendorseg-nyomozas-Dabas-Orkeny-kristaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dd6c3ca-1c8d-4002-96bf-54347adc25b6.jpg","index":0,"item":"0359edcd-dcb0-42fb-b2b3-5bf40a3f7a2c","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Drog-nagymama-diler-rendorseg-nyomozas-Dabas-Orkeny-kristaly","timestamp":"2025. április. 15. 09:56","title":"Elfogta a rendőrség az örkényi nagymamát, aki drogdílerkedéssel egészítette ki a nyugdíját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e103cad6-d0b9-4f8b-93e1-7cd5fca85bb5","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Egy közel félmillió kilométert futott egykori német taxi kombi E-osztállyal indultunk a 2025-ös Csillagtúrán, mely rangos oldtimer rendezvény jellemzően méregdrága csillogó autókat felvonultató mezőnye ezúttal Tokaj környékét vette célkeresztbe.","shortLead":"Egy közel félmillió kilométert futott egykori német taxi kombi E-osztállyal indultunk a 2025-ös Csillagtúrán, mely...","id":"20250414_7-szemelyes-dizel-kombitol-a-milliardos-siralyszarnyasig-a-mercedes-csillagturan-versenyeztunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e103cad6-d0b9-4f8b-93e1-7cd5fca85bb5.jpg","index":0,"item":"1ccac4b4-cec1-4538-8e02-50640316cc30","keywords":null,"link":"/cegauto/20250414_7-szemelyes-dizel-kombitol-a-milliardos-siralyszarnyasig-a-mercedes-csillagturan-versenyeztunk","timestamp":"2025. április. 14. 09:55","title":"7 személyes régi dízel kombitól a milliárdos sirályszárnyas kupéig: a Mercedes Csillagtúrán versenyeztünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f60ed95c-c0f4-4bab-8103-5eaefb6df2e8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem találták meg a megölt budapesti férfi holttestét. ","shortLead":"Nem találták meg a megölt budapesti férfi holttestét. ","id":"20250415_darabolos-gyilkossag-eltunt-nyomozas-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f60ed95c-c0f4-4bab-8103-5eaefb6df2e8.jpg","index":0,"item":"3147180c-4639-48c9-b033-00146c049bfd","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_darabolos-gyilkossag-eltunt-nyomozas-rendorseg","timestamp":"2025. április. 15. 14:55","title":"Megölte és feldarabolta egy budapesti férfi az apját, aztán bejelentette, hogy eltűnt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"496d588e-9a3d-4c23-9ab5-622c04ec70cf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Eladósorba került egy igencsak utána fordulós Porsche 911 Carrera 3.2 Speedster.","shortLead":"Eladósorba került egy igencsak utána fordulós Porsche 911 Carrera 3.2 Speedster.","id":"20250414_alig-van-teteje-es-szelvedoje-ennek-a-patinas-porsche-speedster-ritkasagnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/496d588e-9a3d-4c23-9ab5-622c04ec70cf.jpg","index":0,"item":"e840892c-2f2a-4ca3-bf23-5ce719278d5f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250414_alig-van-teteje-es-szelvedoje-ennek-a-patinas-porsche-speedster-ritkasagnak","timestamp":"2025. április. 14. 06:41","title":"Alig van teteje és szélvédője ennek a patinás Porsche ritkaságnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A légiforgalmi irányítók szerint a járatkésések és a légi közlekedés problémáinak megoldásához a légitársaságok és az irányítók közötti együttműködés kulcsfontosságú lenne, jelenleg azonban a légitársaságok kihasználják jobb érdekérvényesítő képességüket, és rájuk tolják a felelősséget.
Az elmúlt hetek késései miatt a légi forgalmi irányítók attól tartanak, hogy a kaotikus helyzetet agresszív eszközökkel próbálja megoldani a kormány, ami szerintük rontaná a cég működését – írta a Telex. Helyzetüket tovább nehezíti, hogy szerintük kommunikációs hátrányban vannak a légitársaságokkal szemben, amelyek több erőforrást fordíthatnak professzionális lobbira, és több csatornán is elérhetik az utasokat és a sajtót.
Több órás késésektől, járattörlésektől és légitársaságokhoz özönlő utaspanaszoktól hangos a közvélemény az elmúlt hetekben. Nem véletlen, hogy a probléma újra előbukkant, hiszen a július hagyományosan légi közlekedés legforgalmasabb hónapja, ilyenkor csak Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek. De miért nem lehet erre előre felkészülni, és mit tehet az, akit órákon át váratnak étlen-szomjan egy utasváróban?
A légitársaságok gyakran a légi forgalmi irányítókat hibáztatják, ám a forgalmi irányítók szerint a késések egy részéért a légitársaságok is felelősek: sokszor irreális menetrendeket terveznek, amelyeket csak kivételesen szerencsés esetben lehet tartani. Ha ez nem sikerül, a felelősséget másra hárítják.
A légi forgalmi irányítók szerint a pilóták sem mindig jó partnerek, olykor trükköznek. Például a repülési tervben olyan magasságot adnak meg, amit valójában nem akarnak használni, hogy költséghatékonyabb szektorba kerülhessenek. Ezáltal az irányítókra hatalmas pluszteher hárul: az előrejelzésben kevesebb gép szerepelt egy bizonyos magasságszektorban, viszont nincs idő helyet keresni neki, koordinálni a többi szektorral, az irányító inkább megoldja, és igyekszik valahogy biztonságosan továbblapátolni a gépet a következő országba.
Emellett az ukrajnai háború is bonyolítja a helyzetet, hiszen a légiirányítók szerint vannak pilóták, akik makacsul ellenállnak bizonyos utasításoknak. Ilyen az, hogy az ukrán határtól a háború miatt 5 tengeri mérföld távolságot kell tartani, de vannak pilóták, akik még ennyire sem hajlandók megközelíteni az ország légterét, ami nehezíti az irányítók munkáját. Egy esetleges rossz időjárás csak tovább rontja ebben a térségben a helyzetet.
A légi forgalmi irányítók és a légitársaságok közötti konfliktus hátterében a költségcsökkentés áll – állítják az irányítók.
A jelenlegi helyzetben az irányítóknak egyszerre kellene költséget csökkenteniük – ezt célozzák az Egységes Európai Égbolt (Single European Sky, SES) törekvései is – és kapacitást növelniük.
Magyarország speciális szerepe
Magyarország volt az első Európában, ahol 24 órában szabad útvonalú légtér (Free Route Airspace – FRA) működött, ami növelte a hazánk feletti légtér forgalmát, majd 2014-től az ukrajnai háború tovább fokozta a térség leterheltségét, az irányítás pedig nem volt képes tartani az ütemet, mert az új munkavállalók képzése elmaradt az igények növekedésétől.
Ez az oka annak, hogy
a német Karlsruhe mellett Budapest az egyik neuralgikus pontja az európai légi forgalmi irányításnak a megnövekedett terhelés és a létszámhiány miatt.
Emellett a pilótahiány is nehezíti a helyzetet. Abban mindenki egyetért, hogy a légi katasztrófák elkerülése miatt a pilóták pihenőideje szent és sérthetetlen. A légitársaságok – amennyiben tehetnék – még több járatot indítanának, de nem tudnak, mert nincs elég emberük – írja a lap.
A légitársaságok azt szeretnék, hogy ön fel akarjon szállni a repülőgépre. De valójában az indulás pillanatáig abban reménykednek, hogy nem fog. Vélemény.
Kedd délutánra már ötödik alkalommal hirdetett demonstrációt Hadházy Ákos. Pankotai Lili, Rainer-Micsinyei Nóra és Iványi Gábor is felszólalt, majd papírrepülőkkel támadták Orbán Viktor munkahelyét.