Tetszett a cikk?

Ahogy várható volt, miután a román és horvát jövedékiadó-emelések bekerültek a statisztikába, kiderült, hogy a magyar árak nem lógnak ki felfelé. Az NGM következetesen tartja magát a csúsztatós ár-összehasonlításhoz, a KSH harmadszor is módosítja a statisztikát a kormány megrendelésére.

Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 615 forint volt, a szomszédos országokban az átlagár 626 forint volt, vagyis a magyar ár 1,8 százalékkal, azaz 11 forinttal volt alacsonyabb – írja szokásos pénteki jelentésében a KSH.

A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 626 forint volt, a szomszédos országokban 630 forint volt a dízel átlagára, vagyis a magyar adat 0,6 százalékkal, azaz 4 forinttal volt ennél alacsonyabb.

A kormány hetek óta ostorozza az üzemanyag-kereskedőket, amiért az üzemanyagok ára Magyarországon magasabb, mint a szomszédos országok átlaga. Kezdetben Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter fenyegette a kutasokat újabb árstoppal, aztán maga a miniszterelnök, Orbán Viktor is beszállt.

Üzemanyagárak: Orbán Viktor 4 forint miatt fenyegetőzik

A friss adatok szerint Magyarországon a benzin 4 forinttal, a dízel 10 forinttal drágább a környező országok átlagánál. Ezért már a miniszterelnök fenyegeti a kereskedőket beavatkozással.

A magyar adatok azonban nem azért mérséklődtek a szomszédos országok átlaga alá, mert a miniszterelnök közbelépett.

Nem a hazai árak mérséklődtek ugyanis, hanem a szomszédos átlag nőtt, méghozzá jelentősen.

A 95-ös benzin átlagára Magyarországon 1 forinttal emelkedett az előző heti adathoz képest. A szomszédos országokban 16 forinttal növekedett a benzin átlagára. A gázolaj átlagára Magyarországon nem változott az előző héthez képest. A szomszédos országokban megfigyelt ár pedig 14 forinttal növekedett.

Mindez egy cseppet sem meglepő. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnöke, egyben a Mol csoportszintű fogyasztói szolgáltatásainak ügyvezető igazgatója, Ratatics Péter már korábban felhívta rá a figyelmet a Népszavának adott interjúban, hogy Romániában és Horvátországban július 1-jétől is jelentősen nőtt az üzemanyagok jövedéki adója, ez azonban az állami adatszolgáltatás csúszása miatt a KSH aktuális nyilvántartásában még nem jelent meg. Ratatics szerint

ha a környékbeli adóemelések a statisztikákban is érvényesülnek, nyilvánvalóvá válik, hogy a hazai üzemanyagárak átlaga valójában most sem magasabb a szomszédos államokénál.

Magyar Ásványolaj Szövetség: Nem adtunk biankó ígéretet a kormánynak az üzemanyagárak letörésére

Nem magasabbak az üzemanyagárak a régió átlagánál, az iparág pedig nem is tett erre vonatkozó biankó ígéretet a kormánynak – mondta a Népszavának Ratatics Péter, a Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke.

Mindenesetre a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében azzal üdvözölte a kedvező statisztikai változást, hogy „érvényesül a kormány elvárása, azaz a magyar családok nem fizetnek többet a benzinért vagy a gázolajért, mint a környező országok lakosai”.

A minisztérium egyébként tartja magát ahhoz a jó szokásához, hogy Magyarország esetében nem a KSH által közölt árakat veszi figyelembe, míg a szomszédos országok esetében igen. A különbség nem mellékes, a KSH-adatok hétfői, sőt egyes országok esetében előző pénteki adatfelvételekből származnak.

Az NGM még mindig csal az üzemanyagárakkal

A nemzetgazdasági minisztérium újabban az aktuális pénteki magyarországi üzemanyagárakat hasonlítja a szomszéd országok majd egyhetes áraihoz, így nagyobb különbséget tud kimutatni, mintha a hazai árak esetében is a KSH közlését használná. Közben már maga a miniszterelnök fenyegeti az üzemanyag-kereskedőket.

Az NGM közleményében azt is jelezte: a kormány megfontolja az üzemanyag-kereskedők azon javaslatát, hogy heti helyett havi összevetések készüljenek az üzemanyagárakról, mellyel a szomszédos országok sajátosságaiból adódó eltérések kiküszöbölhetők.

„Ezért a kormány figyelemmel kíséri a Központi Statisztikai Hivatal által kidolgozásra kerülő módszertant” – írja az NGM. Az elvileg a kormánytól teljesen független KSH így már harmadik alkalommal módosítja a statisztikáját a kormány elvárásainak megfelelően.

  • A „kísérleti” üzemanyag-statisztikát alapvetően csak a kormány igényére reagálva készítik.
  • Első körben a régiós országokkal számoltak, beleértve Bulgáriát és Lengyelországot is.
  • Mivel a kormány elfogadta, hogy a magyar árakat nem lehet a teljesen más helyzetben lévő, így jóval olcsóbb bolgár és lengyel árakhoz hasonlítani, a KSH a szomszédos országokra is számol átlagot.
  • És most a jelek szerint valamiféle havi átlagokat is fog számítani.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!