szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Október 31-én, a Magyar Jazz Quartet lemezbemutatóján, az Andrássy úti KOGART házban tartja díjkiosztóját a Gramofon című zenei szaklap. Az igazi presztízst jelentő Gramofon Magyar Klasszikus Díj és Magyar Jazz Díj átadó gálájára idén hetedik alkalommal kerül dor.

A díjazás célja, hogy hozzájáruljon a magyar zenei élet, ezen belül is a klasszikus zene és a jazz társadalmi megbecsülésének megszilárdításához, a zeneművészek presztízsének megteremtéséhez.

A díjazás menete az eddigiekhez hasonló: a Gramofon zenei lapban rendszeresen publikáló kritikusok három jelöltet állítanak azon lemezek közül, amelyekről maximális (ötös) pontszámú méltatás jelent meg a lapban 2006 decembere és 2007 szeptembere között. A jelöltek közül a legtöbb kritikusi szavazatot szerző kapja a legjobb lemezfelvételnek járó kategóriadíjat.

A két fődíj sorsáról idén a Gramofon Zenekritikai Műhely tagjai (név szerint Albert Mária, Bércesi Barbara, H. Magyar Kornél, Retkes Attila és Várkonyi Tamás) döntenek. Azon zeneművészek vagy alkotó közösségek közül kerül ki az idei kedvezményezett, akik az elmúlt két-három év távlatában folyamatosan vagy ugrásszerűen kimagasló előadói teljesítményt nyújtottak akár színpadi hangverseny, akár hangfelvétel, akár progresszív műhelymunka formájában.

A zenei szaklap kritikusainak, a Gramofon Kritikai Műhelybe tömörült szerzőinek írásait rendszeresen olvashatja a hvg.hu-n is!

A két fődíj eddigi díjazottjai voltak:
Magyar Klasszikus Díj

2001: Eötvös Péter zeneszerző
2002: Erdődy Kamarazenekar (mv.: Szefcsik Zsolt)
2003: Kelemen Barnabás hegedűművész
2004: Jandó Jenő zongoraművész
2005: Seres Dóra fuvolaművész
2006: UMZE Kamaraegyüttes (mv.: Rácz Zoltán)

Magyar Jazz Díj

2001: Oláh Kálmán zongoraművész, zeneszerző
2002: Juhász Gábor gitárművész, zeneszerző
2003: Dés László szaxofonművész, zeneszerző
2004: Szakcsi Lakatos Béla zongoraművész, zeneszerző
2005: Dresch Mihály szaxofonművész, zeneszerző
2006: Pege Aladár bőgőművész, zeneszerző (posztumusz)

Gramofon

Perahia Budapesten: tökéletes töredékek

Murray Perahia a koncertzongorázás legrégebbi – minimum Liszt Ferencig visszavezethető – hagyományára hivatkozva állította össze budapesti fellépésének programját. Barokk muzsikával indított, majd Beethoven következett. Végül a második részben a súlyos mondanivalót hordozó Brahms-darabokat Chopinnel oldotta fel.

Gramofon

Becsületes, vállalható Végzet

Verdi különösen bonyolult cselekményű művével, A végzet hatalmával folytatódott a Művészetek Palotájában a félig szcenírozott operaelőadások sora. Minthogy – az Erkel Színház bezárásával – egy nagy befogadóképességű játszóhellyel kevesebb várja idén a budapesti operabarátokat, ezek a produkciók a jövőben nyilván kétszeresen is fölértékelődnek.

Gramofon

Fakírok szögeságy nélkül

Furcsa dolog a hagyomány. Sokféleképpen lehet ápolni. A Szekérnyom Fesztivál első koncertje – apró gyarlóságai mellett – azért sikerült különlegesre, mert egy estén ugyanannak a hagyománynak, a cigány folklórnak két ellenpontját mutatta be – a régit, távolit és a mait, itthonit.

Gramofon

Beethoven és a begipszelt kezű karmester

Vannak olyan hangversenyek, amelyekről már messziről – értsd: a műsorból – látszik a tetszeni vágyás szándéka. Ezek a közönségbarát koncertek, amelyek nem kívánják leküzdendő szellemi akadályokkal traktálni hallgatóságukat, inkább kellemes esti szórakozást nyújtanak. A dolog azonban cseppet sem ilyen egyszerű.

Gramofon

Nosferatu-közvetítés 86 év múltán

A közönség feltehetően éretlenebb része is – amelyiket meglepte a Nosferatunak, ennek a korai némafilmnek a koturnusos, túljátszott stílusa – egy idő után hatása alá került, és már alig-alig vihogott. Az orgonánál ülő Wolfgang Mitterer pedig megmutatta, miért kapkodnak érte az európai fesztiválok, színházi és filmrendezők. Nélküle a fiatalok ennyit se tudtak volna befogadni ebből a filmből, a hatásvadászat klasszikusából.

Gramofon

Eufória félház előtt

A vásárlóerő és a túlkínálat sajátos dialektikájáról árulkodott a Kölni Rádió Szimfonikus Zenekarának – félház előtt lezajlott – koncertje. Pedig az együttes és a karmester, Szemjon Bicskov is a nemzetközi szcéna elitjéhez tartozik, ráadásul a Richard Strauss műveiből álló látványos (és hangzatos) program első blikkre közönségcsalogatónak tűnt.

Gramofon

Ritka tünemények a Mahler Ünnepen

Manapság a közélet – sajnos a kulturális is – felelőtlen könnyedséggel lép át a hagyományokon. Magyar tradíción és európain egyaránt. Különösen jelentős tehát, hogy a Budapesti Mahler Ünnep épp ebben a közegben szerzett magának komoly művészi-szakmai pozíciót. Ez a tematikus zeneünnep a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) és a Művészetek Palotája töretlen együttműködésének köszönhető.

Gramofon

Kelet gyöngyei: magyarok Sanghajban

A sanghaji Buda a „pesti" oldalon van, vagyis a Dunánál többször szélesebb Huangpu keleti oldalán. Tíz évvel ezelőtt a lápos térségen még káposztáskertek sorakoztak, ma a Pudong városrészben Sanghaj legfényűzőbb épületei magasodnak, köztük az Oriental Arts Center, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar – a kínai magyar évad keretében – adott koncertet.

Gramofon

Budapesti tiszteletadás Zappának

Három és fél órányi zenével és vagy száz zenésszel ünnepelte Frank Zappa (1940-1993) zsenijét a Budapesti Őszi Fesztivál. A demonstráció a zeneszerzőként kevésbé, fenegyerekként annál inkább ismert rockgitárosról elérte célját, csak éppen a közönség egy részét lemorzsolta a közbeiktatott több mint négy órányi szünet.

Timothy Garton Ash: Putyin és Orbán rászedték Angela Merkelt

Timothy Garton Ash: Putyin és Orbán rászedték Angela Merkelt

Hullámzás csukott szemmel – beszélgetés Szalai Borbálával, a Light Art Museum Phantom Vision című kiállításának kurátorával

Hullámzás csukott szemmel – beszélgetés Szalai Borbálával, a Light Art Museum Phantom Vision című kiállításának kurátorával

Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak

Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak

Megjött az Emirates első A350-es gépe, ilyen megoldásokkal ritkán találkozhat repülőkön

Megjött az Emirates első A350-es gépe, ilyen megoldásokkal ritkán találkozhat repülőkön