Tetszett a cikk?

Gyerekeknek mindenből a legjobbat! Ezzel az erős felütéssel indította 125. évadját a Magyar Állami Operaház. Az első premiert annak a nemzedéknek szánták, amelytől elvárják, hogy néhány év múlva tagjai alkossák a dalszínház új közönségbázisának jelentős részét. Ránki György groteszk ifjúsági operája, a Pomádé király új ruhája sikeres első lépésnek bizonyult.

Ránki György: Pomádé király új ruhája
Rendező: Toronykőy Attila
október 4., Magyar Állami Operaház

Ránki György, zeneszerző
Egy fontos mű biztató előadása
© Gramofon
Az az elv, hogy a jövendő publikumnak magas minőséget adjon az Operaház, de életkoruknak megfelelő „csomagolásban”, szinte maradéktalanul megvalósult Ránki György daljátékának legújabb változatában. A premieren, délelőtt és délután két szereposztásban került színre a mű, a recenzens ezúttal a délutáni előadásról számolhat be.

Ránki darabja számos metamorfózison ment keresztül: először a rádió számára komponált verzió vált ismertté, azután háromfelvonásos opera lett belőle, majd ismét rádiójáték és újra színpadi mű, két felvonásban. A mostani változat is két részre tagolódik; a cselekmény in medias res, a közepébe vágva csodatakács Dani és Béni megjelenésével kezdődik, és elmarad a szerelmi szál. A nézőtéren ülő gyerekeknek azonnal fel kell venniük a történet fonalát. Az Operaház – igen előzékenyen – egy roppant hasznos mikrosite-ot nyitott honlapján, bízva a szülőkben és a pedagógusokban, hogy előre fölkésztik a kiskorú közönséget. Nos, a felnőttek többsége valószínűleg megspórolta ezt a fázist, mert az első pillanatban sokan nehezen fogták fel, miről is van szó. A jövőben valószínűleg az Operaháznak kell nagyobb részt vállalnia e tekintetben is. (Bár személyes véleményem szerint előbb a nyájas szülőknek kellene illemtani és nevelési kurzuson átesniük, hogy majd a gyerekben is mutatkozzon készség a színház szentségének befogadására.)

Amikor érthetővé vált az opera alaphelyzete, eleven kapcsolat alakult ki a nézőtér és a színpad között. A Pomádé kamarazenekari verzióját választotta a dalszínház, a kis apparátust egy méretes forgó tányérra helyezte a rendező, Toronykőy Attila. Az egész játék főként a lefedett zenekari árok fölött folyt, de bekapcsolták a nézőteret is, ezzel is testközelbe hozva, jobban átélhetővé téve a mesét. Az énekesek – például a csodatakácsok: Pataki Dániel, Geiger Lajos – megértették, hogy mi a cél, és ambiciózusan, saját adottságaik keretén belül a maximumot nyújtva teljesítettek. Cser Krisztián alakította Pomádé királyt. A gyerekeknek, minthogy nincs előképük, nyilván nem hiányzott az a magvas, erős basszus matéria, amit például Gregor József emléke idéz. Gregor azonban nemcsak „a hang” volt, hanem minden szavát érteni lehetett. A gyerekek kezdeti nyüzsgése részben abból fakadt, hogy nem értették a szöveget. A kísérő felnőttek sem, tehát ismét fölvetem: néha a magyar szöveg vetítése támaszt adhatna a műélvezethez. Egyetlen pozitív példát említhetek: Palerdi András Nyársatnyelt Tóbiásának minden szava tisztán hangzott, és ez egyáltalán nem fékezte jókedvű játékát sem. Dzsufi epizódszerepéből Rácz Rita teljesen indokolatlanul próbált primadonna-pozíciót kreálni. Horváth Ádám (bariton) viszont megtalálta szerepkörét Garda Roberto sokszínű, remek figurájában.

A „legjobbat-elvnek” megfelelően Juhász Katalin nagyszerűen használható színpadképet és pazar, „beszélő” jelmezeket tervezett, amelyek az ifjú nemzedék vizuális kultúráját is csiszolják. Tíz éven aluliak is nagy számban ültek a nézőtéren. Fizikai méretükkel nem számoltak az alkotók, különben az egész játékot magasabbra helyezték volna, hogy a kicsik is jobban lássanak. Mindent egybevetve: a kezdet biztató, van rá esély, hogy a budapesti Operaháznak néhány évtized múlva is lesz közönsége.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Turandot, avagy a kompromisszumok estéje

A zeneszerző születésének 150. évfordulója előtt tisztelegve – a Manon Lescaut, a Triptichon és a „zsengék” kivételével – Puccini operáinak többségét műsorra tűzte a Művészetek Palotája. A sorozat utolsó darabja, A Nyugat lánya decemberben lesz hallható. A szezonkezdetre az életmű utolsó alkotása, a Turandot jutott. A magyar világsztárokat, Lukács Gyöngyit és Rost Andreát felvonultató produkció több kérdést is fölvetett.

Gramofon

Túlpörgő asszociációk: Fidelio az Operaházban

Meg kell változtatnunk a magyar gondolkodást az operajátszásról! Nem mai, inkább tegnapelőtti gondolat ez Kovalik Balázstól. És nem csak tőle. Sokan gondolják úgy: rossz, hogy a műfaj gyakorlatilag egyközpontú, mert üzemszerű operajátszás csupán az Andrássy úton folyik.

Gramofon

Közéleti zenélés

Amikor legutóbb ehelyütt Kocsis Zoltán karmesteri teljesítményét dicsértük, egy jelentős mű (Rahmanyinov: II. szimfónia) magyarországi interpretációtörténetének csúcsára ismerhettünk rá. Most egy olyan remekművet értelmezett újra, melynek sok katartikus előadása él az emlékezetünkben. Így viszont még nem hallottuk.

Gramofon

Csodagyerek, vagy nem? Tegyük meg tétjeinket!

Jó két éve már, hogy regéket mesélnek a most tizennégy esztendős Perényi Benjáminról. Elsősorban e regék valóságtartalmára, megalapozottságára voltunk kíváncsiak, amikor meghallgattuk az ifjú művészjelölt zongorakoncertjét, amelyet Bartók Béla halálának 63. évfordulóján adott a pasaréti Bartók Emlékházban.

Gramofon

Zsenik, villámlátogatáson és tartósan hazánkban

A világ egyik legsikeresebb hegedűművésze két koncertet adott Budapesten. Mindkétszer egy univerzális zenei zseni, Kocsis Zoltán társaságában. A vendég elment, és ezúttal rövidebb emlékezetű produkciót nyújtott. A zseni viszont itthon marad velünk, s e két koncertjére örökké emlékezni fogunk.

SZÉP-kártyás lakásfelújítás: kiderült, pontosan mekkora összeg és milyen célra használható fel 2025-ben

SZÉP-kártyás lakásfelújítás: kiderült, pontosan mekkora összeg és milyen célra használható fel 2025-ben

Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára

Világelső kerámiafékes Mercedes vár új gazdára

A Századvégnél még mindig a Fidesz–KDNP vezet, nem kicsit, nagyon

A Századvégnél még mindig a Fidesz–KDNP vezet, nem kicsit, nagyon

Hiába vette meg a szatirikus lap Alex Jones InfoWars-át, Elon Musk nem adja át a hozzáférést az oldal X-fiókjához

Hiába vette meg a szatirikus lap Alex Jones InfoWars-át, Elon Musk nem adja át a hozzáférést az oldal X-fiókjához