Tetszett a cikk?

A kilencvenes évek elején valaki szemérmetlenül ellopta Békés András egyik rendezését. Békés egy napilap szerkesztőségéhez fordult, de a nyilvánosság sem jelentett sokat, mert a rendezői koncepció akkoriban nem volt jogvédett szellemi termék. Ez ma már másképp van. 1986-os Sevillai borbélyát kellő tisztelettel újította fel az Operaház. Az eredmény: siker a négyzeten.

Rossini: A sevillai borbély
február 13-14., Magyar Állami Operaház

Némelyik csecsemő aggastyáni világszemlélettel tekint ki a pólyából, és vannak fickós nagyapák, akiknek a gondolkodása ifjonti marad, a sziporkázó szellemet a tapasztalat és a tudás zabolázza meg. Békés Andrásnak egy emberöltővel ezelőtt is sokkal több minden jutott eszébe nemcsak Rossini operájáról, hanem… – és itt következhetne egy tekintélyes lista, de nem jön, mert most nem Békés-monográfia készül.

Csak egy helyzetet próbálunk fölvázolni: azt a szituációt, amely a Magyar Állami Operaház 125. évadját jellemzi. Öt operabemutatón és felújításon van túl a ház, az évad végéig még négy zenedráma premierjére számíthat a nagyérdemű. Az évadban A sevillai borbély az első, amely közmegegyezést teremtett az alkotók és a publikum közt. A néző örömmel adta át magát az este kínálta élménynek. És ebben nem a vígopera, illetve az avantgárd előadás ellentéte mutatkozik; egyszerűen most először látott és hallott egy minden szempontból teljes értékű produkciót. Kezdjük a látvánnyal, Székely László díszletével, amelyről azt állították a sajtó-előzetesekben, hogy az eredetileg az Erkel Színházba készült kulisszákat csak operaházi méretűre kellett szabni. Minden teljesen üdének, tisztának hatott, de hát egy jó műhely csodákat tud művelni. Ez a színpadkép úgy idézi Sevillát, hogy nem egy utcasarok papírmasé másolatát adja, hanem a déli világ lényegét ragadja meg. A habos fehér muszlinfüggönyök puha és dekoratív keretet adnak a játéknak.

Békés 1986-ban egy fiatal társaságnak kínált bizonyítási és kiugrási lehetőséget. Most Kovalik Balázzsal karöltve ismét egy friss nemzedéknek nyújtja ugyanezt. Nincs szalonképesebb kifejezésem: Szegedi Csabát pofon találta a szerep. Attól a pillanattól kezdve, hogy belépőjével kipenderül a színre, erős és érdekes karakter van jelen. Figaro szólamát nem csak szépen formálja, minden szava érthető, a hangsúlyok pontosak. Az előadás egyébként olasz nyelvű, de a tájékozatlan nézőnek sem kell a feliratokat olvasni, a játék oly világos. Hogy Don Basilio szörnyűséges maszkja mögött Rácz István rejtőzik, azt fantasztikus volumenű basszusa árulta el. Sárkány Kázmér játszotta Bartolo doktort, és végre nem valami roskatag figurát, hanem egy, a saját érdekkörétől vezérelt középkorú férfit. Ilyenek szoktak manapság luxus terepjárókba ülni, és az anyósülésen fiatal nőnek kell pompázni. Rácz és Sárkány épp csak annyival idősebb, érettebb a fiataloknál, hogy példát mutasson zenei stabilitás és játék dolgában.

Yang Li és Mester Viktória alakítja a kettős szereposztásban Rosinát. Mesternek több a színházi tapasztalata, ezt bőven kamatoztatja is. Vadász Dániel betegsége miatt Megyesi Zoltánnak kellett mindkét premieren Almaviva grófot játszania. Csinos parókát kapott, szerintem teljesen fölöslegesen. Mert lehet, hogy ez feszélyezte, s ezért volt csak 99 és nem 100 százalékosan felszabadult. A másik szereposztásból Haja Zsolt Figarója említendő még, a többieket udvariasságból inkább nem hozom szóba.

Az elképzelés sikere könnyen megfejthető: Békés teljes pedagógiai, mesterségbeli fegyvertárát bevetette, ősz óta foglalkozott a szereplőkkel. Erre a szilárd alapra konstruált pazar zenés színházi építményt Kovalik Balázs és a karmester, Oberfrank Péter. Néző és előadó egyaránt hálás lehet a mesternek.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Szimbólumok erdejében, Bécsben

Claude Debussy Pelléas és Mélisande című operája rejtélyes mű. Minél többször hallgatja az ember, minél jobban igyekszik elmélyülni benne, annál kevésbé megfejthető. De talán ez volt a szerző szándéka is: nyájas néző engedd, hogy hasson rád ez a jelképek szövevényéből álló zenedráma! A bécsi Theater an der Wien előadása rabul ejti a közönséget.

Gramofon

Luganszkij jó zongorista, de nem nagy művész

Igazán nagy vad volt A Zongora című bérletsorozat legutóbbi fellépője. A híres-neves orosz zongoristát koncertről és lemezekről jól ismerjük; ezúttal az is kiderült, hogy nem ismertük félre. A pályaadatok fényessége nem vakította el a kritikust, Nyikolaj Luganszkij jó zongorista, de nem nagy művész.

Gramofon

Ízléshiány és eszményi egység

Szinte napra pontosan két évvel ezelőtt adta legutóbbi koncertjét Budapesten az Academy of St. Martin in the Fields kamarazenekar. Most is ugyanazt a művet játszották első ráadásnak, mint akkor; most is egy ifjú hegedűművész hölggyel léptek fel; s helyenként most is páratlan hangzásélménnyel ajándékoztak meg.

Gramofon

Kislány a nagybőgőnél

Már 2006-ban lenyűgözte a budapesti közönséget, amikor a MOL Jazz Fesztiválon lépett fel zenekarával. Akkor még inkább mint cirkuszi látványosságra voltak rá kíváncsiak az egybegyűltek. A két és fél évvel ezelőtti koncert után maradt bennem hiányérzet: úgy éreztem, Esperanza Spalding lenyűgözően tehetséges színpadi jelenség, de még nem zenél. Most viszont már szemernyi hiányérzetem sem volt.

Gramofon

Érzelmes húrok pengetése válság idején

Ma már zord közgazdászok is érzelmes húrokat pengetnek: az emberiség paradigmaváltás előtt áll. A természeti környezetet, a klímát rongáló fogyasztást abba kell hagyni, és az életet megreformálni. A reform ez esetben a hagyományos értékekhez való visszatérést is jelentheti. Purcell A tündérkirálynő című művének előadása a Művészetek Palotájában e tekintetben példaadó volt.

Elbontották a Halászbástyánál felállított kordont, most így néz ki

Elbontották a Halászbástyánál felállított kordont, most így néz ki

Felpörögtek az adóbevételek, átmenetileg a maastrichti szintnél jár a hiánymutató

Felpörögtek az adóbevételek, átmenetileg a maastrichti szintnél jár a hiánymutató

Rohamtempóban nő a csomagautomaták száma, mégis gyakoriak a fennakadások

Rohamtempóban nő a csomagautomaták száma, mégis gyakoriak a fennakadások

Révész Sándor: Tűzifát lopni önvédelem, ha fenyeget a fagyhalál

Révész Sándor: Tűzifát lopni önvédelem, ha fenyeget a fagyhalál