Tetszett a cikk?

Valódi fesztiválprodukcióval lepték meg a közönséget a Budapesti Tavaszi Fesztivál második napján a szervezők és az alkotók. Bulinak indult az egész, a közönség egy nosztalgiavonaton érkezhetett és távozhatott. Ha volt is némi félreértés, vajon kinek a műve is szólal meg a Füstinek becézett Vasúttörténet Park egyik csarnokában, a Philemon és Baucis előadáson, a felnőtt publikum mégis készséggel változott kamasz lelkületűvé.

Haydn: Philemon és Baucis
Karmester: Konstantia Gourzi, rendező: Kovalik Balázs
március 21., Vasúttörténeti Park
(A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében)

Egy dízel- és egy gőzmozdony adta a díszletet; ezek jelezték, hogy nemcsak a technika, hanem a zenetörténet két különböző korszakával találkozik a nagyérdemű. A program Haydn Philemon és Baucis című, csak töredékesen fönnmaradt marionettoperáját ígérte. A „Papa” nyitánya után azonban, Az istenek tanácsa címmel, Konstantia Gourzi görög komponista és karmester kissé terjedelmes előhangja vezette be az előadást. A piros motorkocsi terében és tetején zajló isteni perpatvar arról tudósított bennünket, hogy már az idillinek tartott antik korban is csupa rémes vita zajlott érdemi cselekvés helyett. A hazai nézőt a szöveg az aznapi aktualitás miatt jól gyomorszájon találta, a külföldi az ékes magyar szózatokat és a feliratokat bizonyosan nem értette. De a hangsúlyokból nyilván megsejtette – több mint fél évtizede Berlinben került színre ez a verzió – e bevezető nem múló és valószínűleg egész Európára kiterjedő időszerűségét. Mivel Gourzi zenéje (ő vezényelte is az előadást) nem túl megterhelő, a prózai – bár musicalekben jártas – színészek (Hegedűs D. Géza, Kerekes Viktória, Orosz Ákos) számára nem jelentett komoly feladatot az énekbeszéd. Az énekeseknek is elég jól ment a „prózázás”. Miután a görög és római mitológia köznapiasított koktélját fölhörpintettük, a piros dízel, máv-nyelven szólva, „kijárt” a csarnokból.

Az átvezetőzene hangjaira – szintén Konstantia Gourzi munkája – egy gyermekkori álmokba illő kézihajtányon megérkezett Zeusz/Jupiter és hű kísérője, a tolvajok védelmezője, a hírnök-isten Hermész/Merkúr. Egy kiérdemesült gőzmozdony szolgált Philemon és Baucis, a síron túli szerelem és szeretet szimbolikus alakjainak kunyhójául. Ettől kezdve már Haydn muzsikája szólt a Budafoki Dohnányi Zenekar muzsikusaiból alakult kamarazenekar kitűnő tolmácsolásában és Gourzi lényegre törő, árnyalt vezetésével. A szénrakást, a mozdonyvezetői fülkét vonta be a játékba Kovalik Balázs. A mindkét részben jelen lévő Boncsér Gergely, Érsek Dóra, Jenny Gábor, Hábetler András, Kálmán Péter és Kovács Annamária mellett, a Haydn-fejezetben Csavlek Etelkát és Gulyás Dénest – Philemon és Baucisként –, valamint Kiss Tivadart és Gál Gabit szerepeltette a rendező.

Nem tagadható, Csavlek és Gulyás első hangjain érezhető volt, hogy kicsit nehezen, talán drukkosan állnak „vágányra”. Ám néhány taktus után olyan magasrendű zenei kifejezéssel örvendeztették meg a hallgatót, ami bőven igazolta Kovalik választásának helyességét. Philemont és Baucist villámsújtotta fiuk, Aret és jegyese, Narcissa hamvai fölött búslakodva találja az isteni páros. Zeusz/Jupiter szállást kér és kap a pártól. Befogadják és megvendégelik őket, nem tudván, hogy épp a főisten villáma ölte meg a fiatalokat. Philemon és Baucis önzetlensége több jutalmat nyer, Aret és Narcissa életre kél. Gyönyörű kettőst énekelnek a túlvilágról visszatérők: Kiss Tivadar és Gál Gabi. Haydn ünnepi hangú, dicsőítő kórust komponált a mű végére, hercege bizonyosan ezt várta tőle. És mi sem bántuk, hogy ilyen jó hangulatban zakatoltunk vissza a Nyugati pályaudvarra.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Hideg–meleg nyitókoncert Joshua Bell-lel

Nehezen vettem rá magam, hogy elmenjek a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitóhangversenyére, és meghallgassam Joshua Bellt. Nemcsak az ötlettelen műsor, de a művész „sztársága”, népszerűsége is riasztott – aki ennyiek kedvence, komoly művész nem lehet. Tévedtem.

Gramofon

Miskolci Szimfonikusok: nem fergeteges, csak felkészült

Fergetegesnek semmiképpen nem nevezhető a Miskolci Szimfonikus Zenekar legutóbbi koncertje, amit a Magyar Szimfonikus Körkép keretében adott, a Művészetek Palotájában. Mégis, Kovács László és az általa már huszonöt éve vezetett együttes – ahogy mondani szokás – kitett magáért: rendkívül felkészült, összeszedett, érzékeny muzsikálásnak lehettünk szem- és fültanúi.

Gramofon

Egy bolond nap, három boldog óra

A Budapesti Fesztiválzenekar ebben az évadban két Mozart-operát játszott el a Művészetek Palotájában. A Così fan tutte kissé leegyszerűsített Glyndebourne-verziója után Fischer Iván a saját – még egyszerűbb, de annál lényegre törőbb – Figaro házassága-változatát mutatta be. Teljes sikerrel: három óra mámorban volt részünk.

Gramofon

The Bad Plus: rossz az, aki rosszra gondol

Kilencéves fennállása alatt hat lemezt gördített ki a The Bad Plus trió, mire végre elérkezett Magyarországra. Tipikus rétegműfaj képviselői ők; nem csoda, hogy itthon kis létszámú, ám annál lelkesebb a rajongótáboruk. Ők zarándokoltak el a Millenáris Fogadóba.

Gramofon

A szerbek büszkesége miért csak rétegzene?

A Söndörgő együttes a szentendrei szerb közösség büszkesége, akik remek színvonalon játsszák zenei örökségük, a délszláv tamburazene sziporkázó repertoárját. Kitartásuk, hagyománytiszteletük és fiatalos lendületük, virtuozitásuk példás. Megérdemlik, hogy egy balkáni világsztár zenész, Ferus Mustafov is felfigyelt rájuk. Miért van mégis az, hogy zenéjüket csupán egy szűkebb közösség vallja magáénak?

Tojással dobálták a kukásautókat Nagykanizsán, miután átvette egy kaposvári cég a szemétszállítást

Tojással dobálták a kukásautókat Nagykanizsán, miután átvette egy kaposvári cég a szemétszállítást

Márton ikrek: Ha az edző eléri a gyerekeknél, hogy higgyenek magukban, az az egész életüket elkíséri

Márton ikrek: Ha az edző eléri a gyerekeknél, hogy higgyenek magukban, az az egész életüket elkíséri

Azonosították a New Orleans-i tömeggyilkost

Azonosították a New Orleans-i tömeggyilkost

Miskolcon és Nyíregyházán egyszerre születtek a legelső újévi babák

Miskolcon és Nyíregyházán egyszerre születtek a legelső újévi babák