Tetszett a cikk?

Fergetegesnek semmiképpen nem nevezhető a Miskolci Szimfonikus Zenekar legutóbbi koncertje, amit a Magyar Szimfonikus Körkép keretében adott, a Művészetek Palotájában. Mégis, Kovács László és az általa már huszonöt éve vezetett együttes – ahogy mondani szokás – kitett magáért: rendkívül felkészült, összeszedett, érzékeny muzsikálásnak lehettünk szem- és fültanúi.

Miskolci Szimfonikus Zenekar
Km.: Jávorkai Sándor – hegedű, karmester: Kovács László
március 2., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kovács László
© Miskolci Szimfonikus Zenekar
A tét nem volt kicsi. Tudvalevő, hogy vidéki zenekarainknak nem gyakran adatik meg a fővárosban muzsikálni, azonban egy szezonban egyszer biztosan fellépési lehetőséget kapnak a Művészetek Palotájában: a Magyar Szimfonikus Körkép keretében. (Kivétel ez alól a Pannon Filharmonikusok, akik évek óta önálló budapesti bérletet is meghirdetnek.) A pesti közönség kizárólag ilyenkor találkozhat ezekkel az együttesekkel, és színvonalukat is ennek alapján ítéli meg.

Legutóbbi koncertjükön nyújtott teljesítményük alapján a miskolciaknak nincs okuk a szégyenkezésre. Kimunkált produkcióval érkeztek Budapestre, és nagyszerű formában voltak. Talán a néhány éve megnyitott, kiváló akusztikájú új miskolci koncertteremnek is köszönhető, hogy ilyen érzékenyen, egymásra mindvégig fülelve, a hangzásarányokra gondosan ügyelve zenéltek. Imponálóan együtt voltak a szólamok; a vonósok, a fafúvósok, a rezek. Viszont nincsenek igazán szép hangú szólistáik – egy-egy csengő hangú fuvolás vagy behízelgő hangú klarinétos, meleg tónusú kürtös jó színfoltja lehet egy együttesnek –, és a tiszta együttjátékon is van mit csiszolnia például a bőgőszólamnak vagy a harsona–tuba-szekciónak, a vonóshangzás pedig lehetne tömörebb.

Bátorságra vall soha nem hallott zeneszerző művével koncertet kezdeni, de Kovács László együttese ezt tette. A kazincbarcikai zeneiskolában fagottot és furulyát tanító, a zeneszerzést többek közt Csemiczky Miklósnál tanult, harmincas éveiben járó Kerek Gábor alkotását adták elő. A Négy ikon mindegyik tétele jól megírt, tetszetős zene, ami a szerzőt dicséri. Az már más kérdés, hogy amit Kerek Gábor ekkora együttesre komponált – ha időérzékem nem csal – húsz perc időtartamban, kisebb méretekben jobban mutatott volna. Fináléja tetszetős, libbenő tánczene, valamint tetszett a tételek egyszerű – egy-egy hanggal, hangzattal, motívummal történő –, de szerves összekapcsolása is. Kovács László és együttese bízott a műben; a klasszikusokat megillető odaadással és szeretettel szólaltatták meg – ez a hozzáállás minden előadónak példaként szolgálhat a kortárs zene esetében.

Bruch d-moll hegedűversenye – a jóval ismertebb g-mollal szemben – alig játszott mű. Nem is túl hálás: nem csillog, inkább lírai, és nyelvezete sem különösebben eredeti. Jávorkai Sándor nagy hangon hegedül, ami könnyedén „átszól” a zenekaron; általában tiszta is, de a magas fekvésekben beszorul és préselt lesz a hang. „Általában” – mert voltak részek, amelyek alaposabb kimunkálást igényeltek volna. Kovács László és együttese rendkívüli odafigyeléssel kísérte a harminckét éves, számos versenyen előkelő helyezést elért művészt. Ritkán hallani ilyen intenzív egymásra figyelést zenekar és szólista között.

A második félidőt Rahmanyinov utolsó befejezett alkotása, az 1940-es keltezésű Szimfonikus táncok töltötte ki. Itt – a zeneszerző egyes műveiért szinte rajongó – Kovács László mintha túl szorosra húzta volna a gyeplőt. Ez a túlzott kontroll nem tett jót a romantikus szárnyalás jegyében fogant, mintegy háromnegyed órás műnek, noha itt is a zenekari játék magasrendű, kamarazenei jellegére figyelhettünk fel. Jó volt hallani a miskolciakat ilyen becsületesen, felkészülten, jól betanult produkcióban.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Szép zenével röpül az idő

Idén is több mint tízezer ember fordult meg február utolsó napján a Művészetek Palotájában a Dvořák-maratonon. A Müpa egyes sikertörténetei – Magyar Szimfonikus Körkép, Mahler-ünnep, Budapesti Wagner-napok és a zeneszerzői maraton – közül két eseményben is a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) a ház partnere. Érdekes, ugye? - Kritikusunk a Müpában járt.

Gramofon

Érzelmes húrok pengetése válság idején

Ma már zord közgazdászok is érzelmes húrokat pengetnek: az emberiség paradigmaváltás előtt áll. A természeti környezetet, a klímát rongáló fogyasztást abba kell hagyni, és az életet megreformálni. A reform ez esetben a hagyományos értékekhez való visszatérést is jelentheti. Purcell A tündérkirálynő című művének előadása a Művészetek Palotájában e tekintetben példaadó volt.

Gramofon

Szilárd alap, pazar építmény az Andrássy úton

A kilencvenes évek elején valaki szemérmetlenül ellopta Békés András egyik rendezését. Békés egy napilap szerkesztőségéhez fordult, de a nyilvánosság sem jelentett sokat, mert a rendezői koncepció akkoriban nem volt jogvédett szellemi termék. Ez ma már másképp van. 1986-os Sevillai borbélyát kellő tisztelettel újította fel az Operaház. Az eredmény: siker a négyzeten.

Gramofon

The Bad Plus: rossz az, aki rosszra gondol

Kilencéves fennállása alatt hat lemezt gördített ki a The Bad Plus trió, mire végre elérkezett Magyarországra. Tipikus rétegműfaj képviselői ők; nem csoda, hogy itthon kis létszámú, ám annál lelkesebb a rajongótáboruk. Ők zarándokoltak el a Millenáris Fogadóba.

Gramofon

Brecht, a magyarok, felemelkedések és bukások

A színházi legendák szerint Helene Weigel – Brecht özvegye és helytartója – a hatvanas években Budapesten járt. Megnézett egy-két, hatalmas közönségsikerrel játszott magyar Brecht-előadást. Nem volt elragadtatva: túl érzelmesnek, túl „klasszikusnak” találta a honi büszkeségeket. Márpedig Brechtet játszani kell – még akkor is, ha az iskolázottság nem túl erős e tárgyban. Így gondolták az Operaház vezetői is. Vajon jól?

Nemcsak Mini-Dubajt hozhatnak az arabok Magyarországra, de fegyvereket is

Nemcsak Mini-Dubajt hozhatnak az arabok Magyarországra, de fegyvereket is

Megdöbbentette az ukránokat, hogy az Egyesült Államokban ugyanazt akarják, mint Putyin

Megdöbbentette az ukránokat, hogy az Egyesült Államokban ugyanazt akarják, mint Putyin

Egy friss felmérés szerint itthon az olaszkolbászos után a hawaii a legnépszerűbb pizza

Egy friss felmérés szerint itthon az olaszkolbászos után a hawaii a legnépszerűbb pizza

Senki sem hitte el, hogy nem AI, annyira lenyűgöző látványt nyújtott egy balerina

Senki sem hitte el, hogy nem AI, annyira lenyűgöző látványt nyújtott egy balerina