Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A felmérés szerint abban nagy az egyetértés, hogy a miniszterelnöknek saját pénzből kell fizetnie a nyaralását.","shortLead":"A felmérés szerint abban nagy az egyetértés, hogy a miniszterelnöknek saját pénzből kell fizetnie a nyaralását.","id":"20250207_publicus-luxusnyaralas-orban-indiai-nyaralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b.jpg","index":0,"item":"0aae741e-1c0a-4ea2-a3d9-8d95bd49ed45","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_publicus-luxusnyaralas-orban-indiai-nyaralas","timestamp":"2025. február. 07. 06:55","title":"Publicus: Az emberek 63 százaléka luxusnyaralásnak tartja Orbán indiai útját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c850598-93d2-4386-a1d8-1ec2714f7da0","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A római katolikus egyház első számú templomában nem ritka a vandalizmus,","shortLead":"A római katolikus egyház első számú templomában nem ritka a vandalizmus,","id":"20250208_Elmezavarban-szenvedo-ferfi-rongalta-meg-a-Szent-Peter-bazilika-oltarat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c850598-93d2-4386-a1d8-1ec2714f7da0.jpg","index":0,"item":"a49f29d5-31f6-416c-a622-2394884a9255","keywords":null,"link":"/elet/20250208_Elmezavarban-szenvedo-ferfi-rongalta-meg-a-Szent-Peter-bazilika-oltarat","timestamp":"2025. február. 08. 11:53","title":"Elmezavarban szenvedő férfi rongálta meg a Szent Péter-bazilika oltárát - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","shortLead":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","id":"20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b.jpg","index":0,"item":"bec7581c-3e9d-4698-b516-f988243a2fbd","keywords":null,"link":"/elet/20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","timestamp":"2025. február. 06. 19:35","title":"Ferenc pápa hörghurut miatt betegeskedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26153e72-669e-4586-bb64-d494d3e19f5c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Sarandí-csatorna vize a helyiek szerint sokféle színű volt már, de vörös még nem. A dolognak köze lehet ahhoz, hogy textilgyárak és bőrfeldolgozó üzemek területén halad keresztül.","shortLead":"A Sarandí-csatorna vize a helyiek szerint sokféle színű volt már, de vörös még nem. A dolognak köze lehet ahhoz...","id":"20250207_buenos-aires-sarandi-csatorna-vize-voros-folyo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26153e72-669e-4586-bb64-d494d3e19f5c.jpg","index":0,"item":"7fffdc3e-11ce-48d9-b883-944a271a9cf1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250207_buenos-aires-sarandi-csatorna-vize-voros-folyo","timestamp":"2025. február. 07. 16:03","title":"Vörös színűvé vált egy folyó Argentínában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5a4c8ff-7be3-494d-b116-96ce0aec8142","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Korábban Magyar Péter azzal vádolta a Demokratikus Koalíciót, hogy összejátszik a Fidesszel, ezért nem születik megállapodás. Most a kormánypárt kivonult, a többiek megszavazták: új pályázatokat kell kiírni. ","shortLead":"Korábban Magyar Péter azzal vádolta a Demokratikus Koalíciót, hogy összejátszik a Fidesszel, ezért nem születik...","id":"20250207_fovarosi-cegek-igazgatosagi-felugyelobizottsagi-tagok-karacsony-gergely-magyar-peter-fidesz-megallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5a4c8ff-7be3-494d-b116-96ce0aec8142.jpg","index":0,"item":"1065883d-bbe6-48aa-88a6-6c37b0ffe577","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_fovarosi-cegek-igazgatosagi-felugyelobizottsagi-tagok-karacsony-gergely-magyar-peter-fidesz-megallapodas","timestamp":"2025. február. 07. 16:49","title":"Megegyeztek a fővárosi cégek igazgatósági és a felügyelőbizottsági tagjainak ügyében, a Fidesz kivonult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e4e3b4a-18fc-4db9-9fe0-cb1cf1b15cad","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A XV. kerületi önkormányzat kezdeményezi a fővárosnál annak a lápnak a helyi védettségét, amelyet gátat építő hódok állítottak helyre az M0-ásnál. A hódgát és a láp ugyanis veszélybe került, mert a felduzzasztott víz zavarja a közútkezelő egyik műtárgyának működését.","shortLead":"A XV. kerületi önkormányzat kezdeményezi a fővárosnál annak a lápnak a helyi védettségét, amelyet gátat építő hódok...","id":"20250206_rakospalotai-lap-hodgat-hodmocsar-termeszetvedelem-okologia-m0-as","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e4e3b4a-18fc-4db9-9fe0-cb1cf1b15cad.jpg","index":0,"item":"8eaa1f5e-dd91-4b4c-ad71-aa9305aae578","keywords":null,"link":"/zhvg/20250206_rakospalotai-lap-hodgat-hodmocsar-termeszetvedelem-okologia-m0-as","timestamp":"2025. február. 06. 17:34","title":"Védetté nyilvánítanák az M0-ás tövében hódmérnökök által fenntartott lápot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9fcc0b9-651e-4fd4-b679-bc524ca3014f","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Olcsó orosz energia, korlátlan hozzáférés a kínai piachoz, amerikai biztonsági garancia – Paolo Gentiloni, az előző Európai Bizottság gazdasági biztosa, Olaszország korábbi miniszterelnöke szerint ez a három pillér fűtötte az elmúlt évek optimizmusát Európa jövőjével kapcsolatban, mára azonban kiderült, hogy ezek illúziók voltak.","shortLead":"Olcsó orosz energia, korlátlan hozzáférés a kínai piachoz, amerikai biztonsági garancia – Paolo Gentiloni, az előző...","id":"20250208_paolo-gentiloni-europai-unio-europai-bizottsag-donald-trump-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9fcc0b9-651e-4fd4-b679-bc524ca3014f.jpg","index":0,"item":"99890391-9e99-4b4f-b5b8-b51e5db4417d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250208_paolo-gentiloni-europai-unio-europai-bizottsag-donald-trump-ebx","timestamp":"2025. február. 08. 11:00","title":"Paolo Gentiloni volt EU-biztos: A kereskedelmi feszültség garantált, a kereskedelmi háború nem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe687c39-5063-44b5-bb34-79c5693c94f0","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Nemrég egy Nobel-díjas szerző könyvét vitte filmre, most pedig azt a regényt, amely a legendás szexfilmet, az Emmanuelle-t ihlette. Audrey Diwant a régi és az új Emmanuelle-ről, a hetvenes évek erotikus filmjeiről, a jégkockás önkielégítésről és a mai „posztszex éráról” is kérdeztük.","shortLead":"Nemrég egy Nobel-díjas szerző könyvét vitte filmre, most pedig azt a regényt, amely a legendás szexfilmet...","id":"20250206_emmanuelle-film-Audrey-Diwan-interju-szexjelenet-posztszex-intimitas-koordinator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe687c39-5063-44b5-bb34-79c5693c94f0.jpg","index":0,"item":"bda31734-0c2b-4370-94a0-7c72371f433f","keywords":null,"link":"/360/20250206_emmanuelle-film-Audrey-Diwan-interju-szexjelenet-posztszex-intimitas-koordinator","timestamp":"2025. február. 06. 19:30","title":"A maszturbálós jelenetnél egy apró jellel adta a tudtomra, hogy kísérletezni szeretne – interjú az új Emmanuelle film rendezőjével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ideiglenesen, 10–12 hétre megszűnnek a kerékpársávok és a buszsávok a Blaha Lujza tér kereszteződésében, a szomszédos utcákban pedig a forgalomcsillapítás. A gombaszökőkút megmarad és jön mellé egy új, valamint nyilvános WC-t is kap a tér.
Váratlan megoldásokat választott a BKK a Blaha Lujza tér felújításának első 10-12 hetében szükséges közúti korlátozások kezelésére. A megoldások váratlanok annak tükrében, hogy az új városvezetés deklaráltan a közösségi közlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás primátusát hirdeti az autózással szemben. Ezt Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke a Blaha felújítása kapcsán tartott sajtótájékoztatón is elmondta, hozzátéve, hogy
természetesen tudják: van szükséges autóhasználat, nem mehet mindig mindenki mindenhova biciklivel vagy BKV-val,
és minden beavatkozásnál igyekszenek a gépjárműforgalom igényeit is szem előtt tartani.
Balogh Samu
Reviczky Zsolt
Balogh Samu azt is elmondta, hogy a Magyar Autóklub bejelentkezett konzultálni a Blaha felújítása kapcsán, éltek a lehetőséggel, a forgalomkorlátozásokat illetően olyan megoldások születtek, amelyeket a klub is támogat. A három váratlan megoldás, ami után aligha lehet „autósüldözéssel” vádolni a városvezetést és a BKK-t:
A Nagykörúton a kereszteződésben ideiglenesen megszűnik a kerékpársáv.
A Rákóczi úton a kereszteződésben ideiglenesen megszűnik a buszsáv.
A párhuzamos Wesselényi és Dohány utcákban ideiglenesen megszűnik a forgalomcsillapítás, a két utca akadálytalanul autózható lesz befelé és kifelé.
BKK
Szűkület a buszfolyosón
A nagykörúti kerékpársáv megszűnése kapcsán aligha volt mérlegelési helyzet, irányonként egy-egy sáv marad, ugyanis a kereszteződés alatti aluljáró födémjét szigetelni fogják. Nyilván nem életszerű, hogy az az egy sáv kerékpársáv legyen, a gépjárművek ugyanis nem tudnak repülni, a kerékpárok azonban tudnak a normál forgalmi sávban közlekedni. (Szabad is nekik, sőt ott kell, ha nincs dedikált kerékpársáv vagy kerékpárút.)
Kevésbé triviális megoldás, hogy a Rákóczi úton megszűnik a buszsáv, és megmarad a két közforgalmi sáv. A buszok besorolását a külső sávba lámpaprogram fogja segíteni, illetve a KRESZ szerint ugyebár a megállóból induló busz besorolását elő kell segíteni – a gyakorlatban utóbbi szabályt sok autóvezető nagyon opcionálisként értelmezi. Szóval
lámpaprogram ide, a buszok segítése oda, borítékolható, hogy elég sok feltorlódott busz fog türelmesen balra indexelve rostokolni a kereszteződés előtt.
MTI / Juhász Gábor
A másik opció ugye a buszsáv megtartása lett volna, egy forgalmi sáv elvételével. Az ezzel szemben választott megoldással a BKK ráadásul egy másik, ikonikusnak szánt fejlesztését lövi félig-meddig lábon: a kelet-nyugati, a BAH-csomóponttól Zuglóig tartó buszkorridort. A folyosót a Hegyalja úti buszsáv teljessé tételével hozták létre. Egyrészt azért, hogy a szintén felújítás alatt álló Lánchíd Erzsébet-hídra terelődő tömegközlekedési forgalma gyorsuljon, másrészt, hogy gyors, vonzó alternatívát kínáljon a város autóval való átszelése helyett – hiszen minél többen mennek be autóval a belvárosba, annál nagyobbak a torlódások. A BKK a korridorban gyorsjáratot is indított 110E jelzéssel, és úgy számoltak, a buszok a reggeli csúcsban 5–8 perccel gyorsabban szelhetik át a várost.
A buszkorridor működése szempontjából nagy kérdés, a járművek mennyire olajozottan tudnak majd átjutni a Blaha-kereszteződésen, vagy ott elveszítik azt az 5-8 perc előnyt. Egyébként a buszkorridor bejelentésekor szó sem volt arról, hogy a Blahánál a kereszteződésben ideiglenesen meg fog szűnni a buszsáv, sőt akkoriban még egy-egy forgalmi sáv lezárásáról beszéltek az illetékesek.
A másik ikonikus és pilotjellegű jelentős újítás, amit a BKK (ugyan csak részben és ideiglenesen) beáldoz, az a bulinegyed forgalomcsillapítása. A Wesselényi utcát és a Dohány utcát ugyanis újra kifelé és befelé átautózhatóvá teszik.
Manapság világszerte általánosan elfogadott célkitűzés, hogy a nagyvárosok történelmi belvárosaiban csillapítani kell a gépjárműforgalmat. Erre vannak kemény eszközök, például a konkrét kitiltás vagy a dugódíj. Puha eszköz, ha a közlekedés szervezésében a gépjárműveket nem részesítik előnyben a többi közlekedési móddal szemben (ahogy az az elmúlt évtizedekben szokás volt), sőt akár szándékosan megnehezítik a motorizált közlekedést.
Az első napokban a szokatlan forgalmi rend okozott fennakadásokat és konfliktusokat, hosszú távon azonban szabad szemmel láthatóan is beváltotta a hozzá fűzött reményeket: mivel a négy sugárirányú csatornán nem lehet csak úgy egyszerűen átautózni a belvárosba befelé és onnan kifelé, a gépjárműforgalom jelentősen csökkent.
A forgalomcsillapítás ideiglenes megszüntetése a Wesselényi és a Dohány utcákban kontrollkísérletnek is kiváló lesz, kiválóan össze lehet majd vetni a két állapotot – mind tényszerűen, a forgalomszámlálási, zajterhelési, légszennyezettségi adatok alapján, mind szubjektíven, az érintett területek élhetőségét, hangulatát nézve.
Minden összejött a hatalmas dugókhoz
A Blaha felújításával kapcsolatos forgalomkorlátozások a lehetőségekhez képest maximálisan autózásbarátak. A döntések meghozatalában szerepet játszhatott, hogy a városvezetést és a BKK-t lényegében folyamatos politikai támadások érték a kialakult dugók miatt kormánypárti politikusok, illetve a kormányzati sajtó részéről. A válasz ezekre az volt, hogy dugók a felújítások előtt is voltak (a korlátozásokkal együtt járó járvány különleges állapot volt), Budapest történelmi belvárosa ideális helyzetben sem bír el ekkora gépjárműforgalmat. A felújítások pedig régóta húzódnak, tovább halogatni nem lehetett egyiket sem.
Ezzel együtt tény, hogy több tényező együttállása fokozza a dugókat. A járvány idején a tömegközlekedés helyett sokan az autót választották, egyfelől járványügyi aggályok miatt, másfelől jóval kisebb volt a forgalom, nem igazán voltak torlódások. A BKK adatai szerint
a tömegközlekedési járművek kihasználtsága még mindig nem érte el a járvány előtti szintet.
Vagyis általában véve többen autóznak, mint a járvány előtt, ami persze nagyobb dugókat generál.
És ott vannak az egyedi jelenségek. Az egyik, hogy az M0-s déli hídján újra korlátozni kellett a forgalmat, ami nagyobb terhelést jelent a város belsőbb részeire. A csepeli HÉV felújítása húzódik, a buszos pótlás önmagában plusz forgalmat generál, ráadásul sokan inkább az autót választják. Erre jött rá a pesti rakpart lezárása (átépítés és vízvezeték-csere), továbbá a Lánchíd felújítása (bár a hídnak nincs jelentős közúti kapacitása). Majd a Blaha Lujza tér felújítása – az ezzel kapcsolatos forgalomkorlátozások legalább csak 10–12 hétig tartanak.
Lesz nyilvános WC és még egy szökőkút
Ami a tér jövőjét illeti, a nagykörúti oldalra korábban tervezett pavilon nem épül meg, nagyon drága lett volna, ráadásul útban lett volna a Népszínház utcai villamosok kivezetésénél. Apropó Népszínház utcai villamosok: Balogh Samu szerint csak a kormányon múlik, mikor tudják kihozni a végállomást a térre, a főváros ugyanis szeretné megcsinálni, de nincs rá forrása. Ha a kormány ad rá támogatást, azonnal megvalósítják.
BKK
budapest.hu
Az Europeum és a Corvin Áruház előtti utat a közforgalom elől lezárják, de megmarad szervizútnak, áruszállításra korlátozottan lehet majd használni, illetve tűzoltósági felvonulási útvonal lesz – mondta el Horváth László, a BKK projektmegvalósítási igazgatója.
A téren 75 fa lesz, lényegében minden felületen, ahol ezt a közművek elhelyezkedése lehetővé teszi. A tér középső részén vízáteresztő burkolat lesz, ahol ennél erősebb burkolatra van szükség, ott a fák kényelmét gyökérvédő gallérral, gyökérvédő cellával biztosítják. A jövőbeli esetleges fejlesztések (mint például a Népszínház utcai villamosvonal kivezetése) helyén is lesznek fák, ezeket gyökértároló lemezzel telepítik, hogy majd adott esetben könnyebb legyen a költöztetésük.
budapest.hu
A Márkus Emilia utca torkolatánál lesz a nap 24 órájában üzemelő nyilvános WC. Ez üdvözlendő fejlemény, a fővárosban alig akad nyilvános WC, ami a fővárosiaknak és a turistáknak is nagyon kellemetlen tud lenni.
A gomba-szökőkút megmarad, de a burkolat szintjére süllyesztik. Lesz a téren az Europeum előtt még egy átsétálható, fellövő típusú szökőkút.
A tér felújítása során színházi emlékművet felújítják, és sokkal központibb helyre költöztetik. A hatvanas évekig itt álló Nemzeti Színház alaprajza a burkolatba lesz gravírozva, illetve a színház üléseit idézi majd a köztéri székek formája és színvilága.