szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A kormány és a főváros között kötendő, a Fővárosi Közgyűlés elé terjesztett BKV-megállapodásban nincs szó járatritkításról - közölte Élő Norbert, a testület egyik szocialista képviselője, cáfolva a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) keddi közleményében foglaltakat.

A VEKE azt állította, hogy a fővárosi buszhálózat negyedének megszűnésével, a BKV működésének 8-10 milliárd forintos csökkentésével járhat, ha a közgyűlés szerdán megszavazza a dokumentumot. Élő Norbert az MTI-hez eljuttatott közleményébe azt írta: az MSZP-frakció arra szólítja fel a VEKÉ-t, hogy "ne a Fidesz érdekében kampányoljon, hanem inkább a budapestiek érdekében dolgozzon". Véleménye szerint a VEKE és Wintermantel Zsolt (Fidesz) újabb rémhírek terjesztésével akár több 10 milliárdos kárt is okozhat a budapestieknek, hiszen "a március 31-ei közgyűlés dokumentumainak egyike sem tervez vagy javasol járatritkítást". 

Ezért az érintetteket arra szólítják fel, vonják vissza a "tudatos károkozást jelentő nyilatkozatukat" -közölte Élő Norbert. A politikus emlékeztetett arra, hogy a BKV korábban elkészített üzleti terve számtalan lehetőséget felvázoló egyes pontjai között ugyan számolnak a járatritkítás elvi lehetőségével, de "a szocialisták és a kormány a munka kezdetétől fogva elkötelezett abban, hogy ne legyen járatritkítás".

A VEKE állítását a Főpolgármesteri Hivatal is visszautasította közleményében. Mint írták, éppen a kormány-főváros szerződés nélkül kellene járatcsökkentésről dönteni a BKV-nál. Leszögezték, "semmilyen járatritkítási klauzula nem szerepel a BKV finanszírozására vonatkozó kormány-főváros szerződés tervezetében", amelynek jóváhagyásáról szerdán tárgyal a Fővárosi Közgyűlés.

Közölték, a szerződés elfogadásával az idén 27,5 milliárd, jövőre pedig további 22 milliárd forinttal növekszik a BKV működési támogatása. Ezt 8-10 milliárd forintos forráskivonásként bemutatni jóhiszeműen nem lehetséges - fogalmaztak. Álláspontjuk szerint a megállapodás kiszámíthatóvá, politikai alkuktól függetlenné teszi a BKV finanszírozását. Úgy látják, a megállapodás rendkívül előnyös a BKV és a főváros számára, s így közvetve az állam számára is.

Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester kedden, egy más témában tartott sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva azt közölte: valótlan a VEKE állítása, miszerint tömeges járatmegszüntetést és újabb tarifaemelést tartalmaz a BKV finanszírozásáról szóló szerződés. Mint mondta, a megállapodás elfogadásával a fővárosi önkormányzat többletforrásokhoz jut, ami elengedhetetlen a BKV fenntartható működésének biztosításához. 

A VEKE állításaival ellentétben akkor kellene szolgáltatáscsökkenéssel számolni a közlekedési vállalatnál, ha nem írnák alá a szerződést. E nélkül ugyanis olyan deficit keletkezne a BKV gazdálkodásában, amit sem a főváros, sem a közlekedési vállalat nem tudna kezelni - fűzte hozzá a főpolgármester.  
 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bálint Csaba Tech

A nyolcvanas években is voltak "BKV-ügyek" - videó

Huszonnyolc különböző országban gyártott, több mint 10 ezer darab különböző hardver, mintegy 230 tonnányi számítógép pihen egy elhagyatott szegedi szovjet laktanya épületében. Folyosónyi gépek között jártunk, és megtudtuk, hogy már a nyolcvanas években is voltak "BKV-ügyek". Dr. Muszka Dániel, matematikus volt alkalmi idegenvezetőnk, akinek a magyar számítástechnika egyik úttörőjeként, szinte minden egyes csavarról van egy sztorija. Történetek abból a korból, amikor a megabyte is csak elméletben létezett, és az első találkozás a magyar műállattal, a szegedi katicával.