szerző:
Cs. B.
Tetszett a cikk?

Október vége óta a rendőrség láncsebességméréseket alkalmaz, így aki a kelleténél jobban siet, annyi bírságot szedhet össze, ahány sebességmérő eszköz megörökíti. A hvg.hu munkatársának azonban elég volt egy traffipaxszal összetalálkoznia ahhoz, hogy kétszer harmincezer forintra büntessék. Hogy ez miként történhetett, nem indokolta meg a rendőrség.

A megengedett 70 km/óra sebesség helyett 94 km/órával hajtott rá az M1–M7 közös bevezetőjére a hvg.hu munkatársa, aki rögtön észrevette, hogy belefutott egy sebességmérésbe. Ezután nem lepte meg, hogy ajánlott levelet kapott a testülettől. Csakhogy nem egyet, hanem mindjárt kettőt. Amikor kibontotta a küldeményeket, kiderült, két büntetést róttak ki rá ugyanazért a gyorshajtásért A rendőrségi határozatokban minden egyezett: az elkövetés helye, annak ideje, sőt a harminc-harmincezer forintos büntetésről szóló dokumentumokat is ugyanazon a napon állította ki a közigazgatási eljárásokban első fokon illetékes Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálata.

hvg.hu

Az "egy szabálysértés, két büntetés" mikéntjéről érdeklődve a megyei rendőr-főkapitányság szolgálatánál első körben azt mondták, hogy rendszerhiba volt náluk október 3-án és 29-én is. Emiatt keletkezhetett az ügyben két levél. Az ügyintéző azt javasolta kollégánknak, hogy egyszerűen hagyja figyelmen kívül az egyik határozatot, ne is fizesse be a büntetést. A hvg.hu-nak Gulya Tibor közlekedési szakértő azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy mivel az illető két határozatot kapott, hiába hagyja figyelmen kívül az egyiket, attól az a rendszerben bent marad, és ugyanúgy fizetni kell majd utána, ha jogerőssé válik. Ahhoz, hogy valóban ne legyen eljárás, a határozatot meg kell semmisíteni.

A rendőrség közigazgatási bírságokkal kapcsolatos oldalán, a kozigbirsag.police.hu-n szereplő adatok is azt támasztják alá, amit Gulya mondott: valóban két eljárás van folyamatban az október 28-i gyorshajtás miatt. Az ügyekben minden egyezik, csak a már említett azonosítószámok nem. Hogy ez miként történhetett, a hvg.hu-nak a cikk megjelenéséig nem adtak magyarázatot.

2008 óta, objektív felelősség elve lapján, 30 ezertől 300 ezer forintig terjedő bírság

Közigazgatási bírságot az objektív felelősség elve alapján 2008. május 1. óta szabhat ki a rendőrség. A lényeg, hogy bizonyos közlekedési szabálysértések esetén – például gyorshajtás, piros jelzésen való áthajtás, vasúti átjárón való áthaladás, autópálya leállósávjában való közlekedés, behajtási tilalom vagy a kötelező haladási irány megszegése – nem a jármű vezetőjét büntetik meg, hanem a rendszám alapján az üzembentartóra róják ki a 30 ezer forinttól 300 ezer forintig terjedő bírságot. Az idei évtől három, az objektív felelősség hatálya alá tartozó szabálysértés esetében már nincs szükség képi – fénykép, vagy videó – bizonyítékra. A behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra vonatkozó rendelkezések megszegésénél elég az, ha a rendőr észleli a szabálytalankodást, felírja a jármű rendszámát, és hogy pontosan hol és mikor történt a szabálysértés. A járőr jelentése alapján pedig a hatóság kiküldi a 30-50 ezer forintos bírságról szóló határozatot.

A bírságot be nem fizetők nem járnak jól: azt az adóhatóság végrehajtással (mégpedig annak költségét is hozzátéve) leemeli az ügyfél bankszámlájáról. A hatóság szempontjából az egyetlen bökkenő, hogy ha a rendőrség nem dolgozik elég gyorsan, és 90 alatt nem dönt a bírság kiszabásáról, akkor meg kell szüntetni az eljárást. Szintén erre a sorsra jut az az ügy, ha az első fokú eljárást hat hónapon belül nem sikerül befejezni.

Büntetni is tudni kell

Többször írtunk már arról, hogy akadnak problémák az első fokú hatóság munkájával. Így jelezték szerkesztőségünknek, hogy nagyon sok eljárás az előírt eljárási határidőn túl indul, és a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közigazgatási Hatósági Szolgálata fél év alatt sem ér el az első fokú határozatig. Sőt a közigazgatási bírságot sokszor még az előtt levonják az érintett számlájáról, hogy a rendőrség határozata jogerős lenne. Emellett az is gyakori, hogy a rendszám a fotókon nem felismerhető, vagy hogy külön készül kép a sebességkorlátozó tábláról és külön az autóról, pedig együtt kellene ezeknek a fotókon szerepelniük.

MTI / Kászoni László

Volt olyan eset is, amikor egy Pest megyei férfi öt gyorshajtását összesen húsz büntetőponttal „jutalmazta” a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság. De ezeket az előéleti pontokat a rendőrség úgy regisztráltatta a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalánál (KEKKH), hogy még nem volt jogerős rendőrségi határozat. Amikor az illető jelezte, hogy a KEEKH jogerős döntés nélkül "szórta meg" büntetőpontokkal, hirtelen arról kapott értesítetést, hogy törölték a pontokat, mert a rendőrségnél rendszerhiba miatt rögzítették azokat.

Sebességmérők Lavinája

Traffipaxba a rendőrség október végén indított, Lavina elnevezésű közlekedési akciója óta még könnyebben belefuthatnak az autósok. Arról a rendőrség azt mondta, hogy a december közepéig tartó „láncszerű” sebességmérésekkel meg akarják akadályozni, hogy a sebességmérő elhagyása után az autósok automatikusan a gázra lépjenek. A Lavina miatt nem érkezett még be panasz a Magyar Autóklubhoz – közölte a hvg.hu-val Kovács Kázmér, a szervezet jogi bizottságának az elnöke, aki aláhúzta, hogy valóban "nincs olyan engedékenység, hogy ha valakit lefotóztak, akkor egy ideig, mondjuk, tíz percig nem 'kaphatják le' újra.”

Kovács Kázmér szerint azonban jogalkotási hiányosság van amögött, hogy a láncsebességméréseknél a bírságok többszöröződése aránytalanul nagy büntetést jelenthetnek. Hozzátette: ha egy autós úgy gondolná, hogy fellép ez ellen a gyakorlat ellen, nem járna sikerrel, mert az objektív felelősség alapján kirótt bírságok fix összegűek.

A külföldi rendszámú autósok sem menekülnek
November 7-étől könnyebben behajthatók a külföldi rendszámú autóval közlekedőkre gyorshajtásért kirótt bírságok. Az uniós tagállamokban regisztrált járművek üzembentartóinak adatai ugyanis – mint megírtuk nyáron – egy megállapodás alapján még gyorsabban lekérdezhetőek, és az alapján a száguldozóval szemben hamarabb tudnak bírságot kiszabni. A büntetés összege a jármű üzembentartójának lakhelye szerinti állam költségvetésébe folyik majd be, így egy horvát, vagy osztrák autópályán elkapott magyar gyorshajtó ide csengeti majd ki a bírság összegét. „Eddig szinte tehetetlenek voltunk a megengedett sebességet túllépő külföldi felségjelzésű autósokkal szemben, hiszen csak akkor lehetett behajtani a bírságot rajtuk, ha megállítottuk őket a helyszínen, és visszatartottuk addig, amíg nem fizettek. Erre azonban a világ összes rendőre nem elég” – mondta a hvg.hu-nak korábban erről Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztályvezetője.

Tilosban parkolva is mérnek

Amíg „hozni kell a statisztikát”, mindig is lesznek trükkös megoldások – mondta egy neve elhallgatását kérő volt rendőri vezető a hvg.hu-nak arról, miért vadásznak olykor lesből az egyenruhások a gyorshajtókra. Az ellenőrzést egyébként jelenleg bárhonnan, akár bokorban elbújva, tilosban megállva is megtehetik, mert egy 2010. január elsejével hatályba lépett KRESZ-módosítás lehetőséget ad rá.  Az előírások egyetlen feltételt tartalmaznak: a sebességmérős rendőrautót úgy kell elhelyezni a közúton, hogy az ne akadályozza "indokolatlan mértékben" a gyalogos és járműforgalmat. Tehát akár tilosban, esetleg az autópálya leállósávjában, annak lehajtóján vagy felhajtóján is vadászhatnak a rendőrök a gyorshajtókra.

A rendőrségnek a költségvetésbe előzetesen betervezett bírságbevételek minden évben komoly kényszert jelentenek. Ez idén 16 milliárd forint. Tavaly is ennyit irányoztak elő, és a testület hozta is az elvárásokat: több mint 19,1 milliárd forint közigazgatási és szabálysértési bírságot vetettek ki. Más kérdés, hogy a teljes összeget nem sikerült beszedni, sokan húzzák-halasztják a csekkek befizetését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csikász Brigitta Itthon

Pénzbehajtásra kell a rendőrségnek a rengeteg új traffipax?

Tavaly mintegy hatmilliárd forint, közlekedési szabálysértések és gyorshajtások miatt kiszabott bírság nem folyt be a költségvetésbe. Leginkább a külföldi rendszámú autósokkal szemben tehetetlen a rendőrség, rajtuk a bírságot nagyon nehéz behajtani. Novembertől erre is lehet megoldás egy nemzetközi megállapodás révén, lehet, hogy a kormány emiatt is rendelt több száz új traffipaxot. A cél valószínűleg a pénzbehajtás.

Csikász Brigitta Itthon

Két hét alatt rend: bírságolásban már túl is teljesít a rendőrség

Tavaly jól teljesítette a rendőrség az elvárásokat - bevételi szempontból. A központi költségvetésben előírányzott 16 milliárd forint helyett az egyenruhások a közigazgatási és szabálysértési bírságok terén 19,1 milliárd forintot osztottak ki. Érdekes egyébként, hogy a közlekedési szabálysértések miatt évek óta egyre kevesebb büntetést szabnak ki.

hvg.hu Itthon

Itt futhat bele telepített traffipaxba – térkép

Több száz sebességmérő berendezés – mobil, illetve fixen telepíthető – beszerzését jelentette be a Belügyminisztérium még az év elején. A traffipaxok munkába állítása ugyan közelinek tűnt, de a hvg.hu megkeresésére adott rendőrségi válaszból kiderült, 2015. március vége a határidő, amikorra mindegyiknek dolgoznia kell. Ezzel a tájékoztatással együtt megkaptuk a jelenleg működő, rögzített traffipaxok listáját, amelyet most közöl a hvg.hu.

Csikász Brigitta Itthon

Őrületbe kergetik a parázó autósokat a trükkös traffipaxok

Szinte hetente röppen fel újabb hír a neten a magántraffipaxokról, arra figyelmeztetve, hogy aki az adott autót látja, legyen óvatos a száguldozással. Az autósok véltek már felfedezni sebességmérőt budapesti közlekedési lámpákban, postaládákban, legutóbb pedig egy a forgalommal szemben álló rejtélyes teherautó lett gyanús. Az esetek többségéről kiderült, hogy kamu, az autósok félelme azonban nem alaptalan, a jogszabályok szerint ugyanis a rendőrség bármilyen trükköt bevethet. És be is vet, mert a "statisztikákat hozniuk kell".