szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több mint harmincöt évet kellett várni arra, hogy önálló metróvonalat avassanak Budapesten. Pénteken elindult a 4-es metró, amelyet a hetvenes évek óta terveztek már, de csak mostanra lett valóságos. A beruházást rengeteg kritika érte, mert csillagászati összeget költöttek rá, nagyon sokáig húzódott, és sokak szerint kérdéses a megtérülése. Ma és a hétvégén ingyen lehet utazni a 7,3 kilométeres vonalon a Kelenföldi vasútállomás és a Keleti pályaudvar között. Tudósításunk a metróstartról percről percre.

Most érkezett

Ennek is lehet örülni

Az Etele téri végállomáson már arra is gondoltak az építők, ami egy pályaudvari metrómegállónál más európai nagyvárosokban már természetes egy ideje: vonatjegy-automatákat is kihelyeztek az aluljáróban.

Percről percre
Sorrend megfordítása

1 2 3 4 5

A 4-es metrón elvileg nem lesz gond a kijelzőkkel

A 1-es, a 2-es és a 3-as vonalon kifejezetten újdonságnak számított, amikor a kijelzők már a következő vonatig hátralévő időt mutatták, és nem azt, mennyi ideje ment el az utolsó. A 4-es metrónál már a kezdettől azt lehet majd elolvasni a zöld kijelzőkön, mikor és melyik irányba érkezik a metró.

Szolid svédasztal, vonósnégyes, bérlettok

Már javában gyülekeztek a vendégek a 9 órakor kezdődő avatóünnepség előtt a Kelenföldi vasútállomásnál kialakított metróbejáratnál. A körlámpás aluljáróba csak a meghívott embereket engedték le, a környéken sok volt a rendőr. A vendégeket szolid svédasztallal várták, amit néhányan már megdézsmáltak, köztük újságírók. Ajándék is van: brosúra a 4-es metróról és bérlettok. Az avatáson vonósnégyes húzza majd a talpalávalót.

 

Régen volt már metróavatás

Európa első motorkocsis földalatti vasútját Budapesten nyitották meg 1896. május 3-án. A kisföldalatti rekordidő alatt készült el, ezt a teljesítményt egyik magyar metróépítésnél sem tudták felülmúlni, igaz, a 1-es vonalat más technológiával építették annak idején. Az infrastruktúrát és az állomásokat a kilencvenes években felújították, és már tervezik a kocsik cseréjét.

Akárcsak a 4-est, a 2-es metrót is sokáig tervezték, majd az 1950-ben megindított építés 1954-től 1962-ig szünetelt. Az első szakaszon, a Fehér út, vagyis a mai Örs vezér tere és a Deák Ferenc tér között csak 1970. április 3-án indult meg. A 2-es metrót pár éve felújították és lecserélték a kocsikat.

Kattintson Nagyítás-fotógalériánkért!

A 3-as metró első szakaszát 1976-ban adták át a Deák Ferenc tér és a Nagyvárad tér között. 1990-ben nyitották meg az Árpád híd – Újpest-Központ közötti részt. Azóta nem változott a kék vonal hossza, sőt fel sem újították, így mára erősen leromlott a pálya állapota, és a járművek is elöregedtek.

1 2 3 4 5
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!