Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2cfcc0fe-1acd-4ee8-9927-4ecd5e3c6847","c_author":"Kozek Lél","category":"itthon","description":"A Biztonságos Suli Program célja az iskolákon belüli erőszakos helyzetek megszüntetése. Balázs György önvédelmi oktatóval, a program létrehozójával elkaszált országos tervekről, határok kijelöléséről, az iskolapszichológusok körüli gondokról is beszélgettünk.","shortLead":"A Biztonságos Suli Program célja az iskolákon belüli erőszakos helyzetek megszüntetése. Balázs György önvédelmi...","id":"20250401_Civilek-az-iskolai-bantalmazasok-ellen-exc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cfcc0fe-1acd-4ee8-9927-4ecd5e3c6847.jpg","index":0,"item":"ca7133f1-7b25-4f01-9847-696e22c805f2","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Civilek-az-iskolai-bantalmazasok-ellen-exc","timestamp":"2025. április. 01. 13:22","title":"Civilek az iskolai bántalmazások ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17101aee-3e94-4d24-8c5c-036f62ff4f7d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A funkció azért még eléggé el van rejtve, elmondjuk, hogyan érheti el mégis, ha kellene.","shortLead":"A funkció azért még eléggé el van rejtve, elmondjuk, hogyan érheti el mégis, ha kellene.","id":"20250331_budapestgo-bkk-rendeszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17101aee-3e94-4d24-8c5c-036f62ff4f7d.jpg","index":0,"item":"b6f896ca-1ae4-4763-a55c-f50c7306efa5","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_budapestgo-bkk-rendeszet","timestamp":"2025. március. 31. 13:58","title":"Mostantól a BudapestGO-ból is lehet hívni a BKK-rendészetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d70d7c58-34a4-4fd5-8417-b0bb9b063694","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Gabriel Oluwasegun Olanrewaju nem kapott ütést azt megelőzően, hogy elvesztette az eszméletét.","shortLead":"Gabriel Oluwasegun Olanrewaju nem kapott ütést azt megelőzően, hogy elvesztette az eszméletét.","id":"20250401_nigeriai-bokszolo-osszeesett-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d70d7c58-34a4-4fd5-8417-b0bb9b063694.jpg","index":0,"item":"1f6a5033-6f6e-43b8-90ec-a5de9e50cd49","keywords":null,"link":"/elet/20250401_nigeriai-bokszolo-osszeesett-meghalt","timestamp":"2025. április. 01. 17:11","title":"Összeesett a mérkőzés közben, majd a kórházban halottnak nyilvánították a nigériai bokszolót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada házasságon kívül születik, még ha ezt a döntéshozók nem is hajlandók tudomásul venni. Miért adják egyre többen válásra a fejüket ötvenes-hatvanas, sőt hetvenes éveikben? Melyek a leggyakoribb válóokok, és hogyan hat vissza a szegénység a házasságok tartósságára? Ezekről is beszélgettünk Tóth Olgával, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének munkatársával. ","shortLead":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada...","id":"20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63.jpg","index":0,"item":"e4c4d929-f1e8-4a45-a3ce-2c626a238e2b","keywords":null,"link":"/360/20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","timestamp":"2025. március. 31. 20:15","title":"„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók fejlesztették ki a YCT-529 kódnévvel ellátott fogamzásgátló tablettát, ami hormonmentes módon segít megakadályozni a nem kívánt teherbeesést. A készítményt férfiaknak kell szedniük.","shortLead":"Amerikai kutatók fejlesztették ki a YCT-529 kódnévvel ellátott fogamzásgátló tablettát, ami hormonmentes módon segít...","id":"20250401_hormonmentes-ferfi-fogamzasgatlo-yct-529","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"3c801e05-93ef-473b-9d7f-3481a521ea72","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_hormonmentes-ferfi-fogamzasgatlo-yct-529","timestamp":"2025. április. 01. 19:03","title":"99%-ban hatékony a férfiaknak szánt új fogamzásgátló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5bcd734-375a-4994-a253-fe671b88d501","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán Viktor meg akarja semmisíteni Magyarország még szabad médiáját, és számíthat arra, hogy az EU megengedi neki. Az európai szélsőjobboldal örül.","shortLead":"Orbán Viktor meg akarja semmisíteni Magyarország még szabad médiáját, és számíthat arra, hogy az EU megengedi neki...","id":"20250331_Die-Zeit-vendegkommentar-Petra-Thorbrietz-Orban-demokracia-szabad-sajto-szetverese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5bcd734-375a-4994-a253-fe671b88d501.jpg","index":0,"item":"f9c63e22-a31b-4aec-bc4e-2a63c9b76134","keywords":null,"link":"/360/20250331_Die-Zeit-vendegkommentar-Petra-Thorbrietz-Orban-demokracia-szabad-sajto-szetverese","timestamp":"2025. március. 31. 15:45","title":"Die Zeit-vendégkommentár: Orbán lebontja a demokráciát, most a szabad sajtó maradékát veri szét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"789cfb2c-9c4a-47ed-8b88-a140f903bbb7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Négy magyar került fel a Forbes listáján azok közé, akiknek a vagyona dollárban mérve elérte az egymilliárdot.","shortLead":"Négy magyar került fel a Forbes listáján azok közé, akiknek a vagyona dollárban mérve elérte az egymilliárdot.","id":"20250401_szupergazdagok-meszaros-forbes-musk-csanyi-felcsuti-gazdagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/789cfb2c-9c4a-47ed-8b88-a140f903bbb7.jpg","index":0,"item":"12c11547-3ff8-4590-9f48-2fcf854e0f27","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_szupergazdagok-meszaros-forbes-musk-csanyi-felcsuti-gazdagok","timestamp":"2025. április. 01. 15:10","title":"Már csak egy kicsit kell dolgoznia Mészáros Lőrincnek ahhoz, hogy a világ ezer leggazdagabb embere közé kerüljön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91c86714-ac77-49bd-ade4-8ceae3648be7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ha jogerősen is elítélik, a francia szélsőjobb vezetője akár börtönbe is kerülhet.","shortLead":"Ha jogerősen is elítélik, a francia szélsőjobb vezetője akár börtönbe is kerülhet.","id":"20250331_marine-le-pen-valasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91c86714-ac77-49bd-ade4-8ceae3648be7.jpg","index":0,"item":"c0b72547-3a9b-42f8-80b6-8afd87019142","keywords":null,"link":"/vilag/20250331_marine-le-pen-valasztas-ebx","timestamp":"2025. március. 31. 11:31","title":"Sikkasztás miatt ítélték el Marine Le Pent, eltiltották a választásoktól is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Déli pályaudvar: sok pénzt fogunk elkölteni, de kérdés, megéri-e
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Nem szűnik meg a Déli pályaudvar, csak a rozsdaövezeti részek, viszont Kelenföldet elkezdhetik átépíteni – egyelőre ennyi tűnik biztosnak a fejlesztési tárca terveiből. Vitézy Dávid a koncepció kiérleléséről beszél, de őszre eldől minden. Más szakértők úgy látják, a beruházó cégeken kívül mindenki rosszul jár.
Döntés született a Déli pályaudvar ügyében, bár némi félreértéssel indult a kommunikáció: az MTI előbb a pályaudvar bezárásáról szóló közleményt hozott le, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) ezt később azzal pontosította, hogy nem is szűnik meg a Déli, legalábbis döntés még csak arról született, a kormány 5 milliárd forintot szán a pályaudvar területén lévő rozsdaövezetek felszámolására és a Kelenföldi pályaudvar kapacitásbővítésére. Annak a koncepcióját az NFM júniusig dolgozná ki, hogy pontosan melyik területeket számolnák fel a Délinél.
Azt követően, hogy március 10-én Lázár János elismerte, hogy kormányzati szándék van a Déli pályaudvar bezárására, a kérdést körbe is jártuk: a szakemberek szerint a pályaudvar teljes bezárása nonszensz, az utasokat nem szolgálná az, ha Kelenföldnél át kellene szállniuk a metróra, ezzel elveszítenék azt az időmegtakarítást, amelyet az országból odavezető vágányok felújításával megszereztek, vagyis amennyivel rövidült az utazásuk. Ezáltal a vasúti személyközlekedés kevésbé lenne versenyképes, mint a közúti, ami az egész vasútfejlesztés értelmét kérdőjelezné meg. Márpedig az EU erre ad pénzt, ez szerepel a fejlesztési stratégiai dokumentumokban, nem a kapacitásszűkítés, amivel a Déli bezárása járna.
Elég csak négy vágány? Vagy nem?
A Déli részleges bezárásával viszont egyetértett Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a BKK volt vezérigazgatója, aki szerint négy vágánnyal megoldható lenne a vonatok megfordítása, ahogyan ma az a Batthyány téren a HÉV-vel történik – óránként 13 vonatot fordít meg a végállomás csúcsórában három vágányon, míg a Délinél 11 vonat érkezik ugyanekkor. Vitézy szerint a Déliben négy vágánnyal megoldható lenne a HÉV-es mennyiség, tekintetbe véve a HÉV és a vonat különbségeit. „A Naphegy–Mészáros utca környékén lévő karbantartó funkciók, a régi sokkocsis és -mozdonyos üzemre méretezett vágánykapacitások és belső pályaudvari kapacitások mára feleslegesek vagy áthelyezhetők az elővárosokba, a pályaudvar érdemi funkciója az elővárosi motorvonatok gyors fordítása maradt, amihez sem mozdonykörbejárás, sem helyben telepített karbantartás nem szükséges” – írta korábban Vitézy a hvg.hu-nak.
Stiller Ákos
Ezzel nem ért egyet Mészáros Péter, a Magyar Közlekedési Klub (MKK) elnöke, aki szerint ez nem érvényes párhuzam, mert a vonatok megfordításának mások a technikai követelményei, mint a HÉV-nek. De az igaz, hogy ma még sok helyen, főleg vidéken merevek, nem elég gyorsak a vonatfordulók, sokszor állnak órákig a vonatok, sok az üresjárat. A nagyvasúti üzem más tészta, a vonatok késnek, a jelenlegi kultúrával és technikával nincs értelme az összevetésnek a HÉV-vel.
Rohamtempó van
A szakemberek egyöntetűen abban látták a Déli hasznosításának kulcsát, hogy a mostani területet egyszerűen be kellene fedni, és akkor lent maradna a mostani kapacitás, fent pedig lehetne park, sportlétesítmény a Testnevelési Egyetem bővüléséhez, irodaház, bármi. Erről nincs szó továbbra sem.
„Szakmai párbeszédre, gondolkodásra még van is idő, hisz a most a kormány által elfogadott határozatok nem rendelkeznek a teljes bezárásról, csak az új park és más új funkciók megtervezéséről. A hasznosítási ötletpályázat, majd az azt követően induló részletes tervezés időigénye meghaladja az egy évet, az új funkció és tervek fényében pedig majd tud a kormány arról dönteni, hogy például egy ilyen kis helyigényű ’HÉV-végállomás’ beilleszthető-e és hogyan az új elképzelésekbe” – írta korábban nekünk Vitézy, és most csak annyit közölt, hogy ezt a véleményét fenntartja most is. Ám nemcsak nem tűnik logikusnak, hogy Kelenföldet úgy bővítik, hogy ahhoz nem találják ki a Délit is egy időben, hanem nem is így lesz: az NFM úgy tájékoztatta a hvg.hu-t, hogy őszre el kell készüljön a fejlesztési koncepció, és kérdésünkre megerősítették, hogy a Déli sorsát is eldöntik addigra. Azaz a Vitézy által sugallt több mint egyéves kiérlelési idő nem áll rendelkezésre.
Megéri?
Mészáros Péter a Déli pályaudvaron valóban sok szürke-barna övezet van, melyek megszüntethetők lennének. Az MKK egy korábbi közleményében azonban úgy látta, ezeknek a felszabadításával nem keletkeznének az ingatlanhasznosításhoz elegendő méretű területek.
Stiller Ákos
Ugyanakkor a Kelenföldi pályaudvaron iszonyatos mértékű beruházásra van szükség a kellő infrastruktúra kiépítéséhez, hogy ott is meg lehessen fordítani vonatokat. Ehhez ez a most előirányzott pénz "szimbolikus érték". (Az NFM-ben úgy vélik, az ötmilliárd forint csak a fejlesztés 2017-es ütemére értendő.) Arról nem is beszélve, hogy a Déli pályaudvaron is kellenek beruházások, az ún. biztosító berendezést (a váltó, jelzőállítás és a vonatirányítás tág értelemben – csak ez milliárdos tétel, legfontosabb célja, hogy biztosítsa a vonatok adott vágányúton történő szabad közlekedését, magyarul kizárja az összeütközéseket, ráfutásokat) és a vasúti pályát is fel kéne újítani. Az MKK számításai szerint a Déliben 8-10 vágány megtartása lenne szükséges a vonatforgalom, elővárosi és bizonyos távolsági fenntartásához, és ehhez még kellenének tároló vágányok, anélkül nincs vasúti üzem, a vécé- és víztartályok kezelése is nélkülözhetetlen, Kelenföldön ez nem oldható meg, így az MKK szerint Kelenföld nem alkalmas arra, hogy a megszüntetendő funkciókat átvegye.
Kelenföld alkalmatlan és drága
Kelenföldön azért is van kapacitáshiány, mert vágányokat szüntettek meg a metróhoz kialakított P+R parkoló megépítése miatt – ez a nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal tipikus esete Mészáros szerint. Hasonló ahhoz, mint amikor a megszüntetett vasúti szárnyvonalak fölött előtte még felújították a felüljárókat. Mészáros szerint ez így nem más, mint egy központi akarat végigverése bármi áron – a projekthez kapcsolódó gazdasági kliensek minden bizonnyal jól járnak vele, de a társadalom nem.
Kelenföldön nem pusztán a vágányok okoznak problémát, hanem utasforgalmi fejlesztésekre is szükség van: az állomás épülete dől össze, de állapota mellett elhelyezkedése sem teszi alkalmassá távolsági és nemzetközi utasok fogadására. Az MKK szerint egy megoldás van: a föld alatt kell a szükséges kiszolgáló létesítményeket kialakítani a régi MÁV-aluljáró felhasználásával, de ez is jelentős pénzeket igényelne.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.