A büszkeségérzés nehezen fejezhető ki pénzben, de gyakran még szavakban is. Mégis ez, az egyén elkötelezettségének kifejezése lehet a dolgozók legfőbb motiváló tényezője.
Egy amerikai tanulmány szerint a büszkeség kialakításának képessége egyre meghatározóbbá válik a vállalat sikere szempontjából, ez a feladat pedig a HR-re vár. A humánerőforrás-vezetőknek meg kell találniuk az alkalmazottak érzelmeihez és tudatához vezető utat. Az embereik büszkeségét sikeresen kiépítő vezetők ugyanis versenyelőnyre tehetnek szert, ami nem elhanyagolandó a jelen gazdasági helyzetben.
Hazánkban még mindig elterjedt nézet, hogy az alkalmazottak leghatékonyabban munkabérrel, illetve bér jellegű juttatásokkal motiválhatók, pedig igazán a szervezeti kultúra és a társas kapcsolatok ösztönzik jobb munkára az embereket - állította korábban a Motivit munkahelyi elégedettséget és motivációt mérő felméréseire hivatkozva. És most itt van egy újabb elmélet, amely szerint a büszkeség a leghatékonyabb motiváló erő. Gondoljunk csak azokra a munkavállalókra, akik büszkén viselik cégük emblémáját (GE, Budapest Bank, IBM, MOL, OTP stb.), és minden nap úgy indulnak munkába, hogy büszkeséggel tölti el őket maga a tény, hogy ahhoz a munkahelyhez tartoznak. Így a rázósabb napokat, nehezen kezelhető ügyfeleket, költségcsökkentési terveket is jobban viselik, és teljesítményük is nagyobb.
Ön elégedett munkahelyével?
A munkahelyi elégedettséget befolyásoló munkahelyi tényezők: fizikai környezet (telepítés, világítás, színek, zajszint, klíma); megfelelő munkakör, értelmes munka végzése; munkaerő-fejlesztés, előmenetel; javadalmazás (fizetés és egyéb juttatások); szervezeti tényezők (cég nagysága, centralizáció-decentralizáció); társas környezet, személyes kapcsolatok, a jó vezető (pl. demokratikus) mind-mind motivációs erőt jelentenek.
Tartalmi partnerünk a HR Portál. A cikk teljes szövegéért kattintson ide.