Érdekel valakit, hogyan érzi magát a munkavállaló?
Erős teljesítménykényszer, személytelen vezetés és elérhetetlen üzleti tervek keseríthetik meg a dolgozók mindennapi életét a munkahelyükön. A legtöbben megpróbálják elviselni a nyomást, főleg ha a „van munkád vagy nincs munkád?” kérdéssel kénytelenek szembesülni. Felmerül azonban, mennyit nyerhetnek a cégek, ha nemcsak a teljesítmény kierőszakolására, hanem alkalmazottaik egészségi állapotára is odafigyelnek.
„Milyen kedvvel indult el ma reggel dolgozni? Hogyan érzi magát napközben? Kicsattan-e az egészségtől vagy ma is csak vonszolja magát?” A válaszok sok mindent elárulnak rólunk, hiszen napjaink nagy részét, aktív korunk legalább egyharmadát a munkahelyünkön töltjük. Bár sok vezető továbbra is korlátolt módon csak az eredmények kisajtolására törekszik, egyre több olyan cég is akad, ahol felismerték: az elégtelen fizikai aktivitás és helytelen táplálkozás nemcsak az egyéni teljesítményre, hanem a vállalati eredményességre is jelentősen kihat. Egy jól megtervezett és végrehajtott egészségprogram ugyanis csökkentheti az egyénre nehezedő stresszt, jobb közérzetet biztosíthat, ezáltal növeli a munkahely iránti elkötelezettséget, javítja a munkahelyi morált, visszavetheti a fluktuációt, valamint megkönnyíti a munkába való visszatérést.
A Magyarországon működő vállalatoknál jó példák is léteznek arra, miként lehet a rendszeres testmozgás feltételeit biztosítani a munkahelyeken. Ezen példák megerősítése és a még szükséges lépések meghatározása érdekében szervezett egy kerekasztal beszélgetést vállalati HR és belső kommunikációs menedzserek számára a Táplálkozás, Életmód, Testmozgás (TÉT) Platform. A civil szervezet külön munkacsoportot is alakított szakértőkkel és tapasztalt vállalati szakemberekkel a munkahelyi testmozgás népszerűsítésére. A kerekasztal vállalati és szervezeti résztvevői négy fő témát vizsgáltak meg: miért tartják fontosnak a munkahelyi testmozgást, mi a munkahelyi testmozgás programok lényege, milyen kihívásokkal szembesültek a munkahelyi testmozgás megszervezése során, hogyan tudtak megbirkózni ezekkel, és melyek voltak a programok sikerének kritériumai.
A TÉT munkahelyi egészségprogram célja az egyéni hozzáállás, attitűd megváltoztatása a munkahelyi és az azon kívüli környezetben, rendszeres, az életkornak és egészségi állapotnak megfelelő testmozgás beépítése az emberek hétköznapjaiba, és az egészséges, tudatos munkahelyi táplálkozás elterjesztése. A program elemei lehetőséget nyújtanak, hogy mindenki saját korának, érdeklődésének, környezetének megfelelően alkalmazhassa ezeket, és a munkahelyek átfogó, könnyen alkalmazható megoldást kapjanak kézhez.
Szakemberek szerint érdemes a vállalati testmozgás-programokat egy átfogó állapotfelméréssel kezdeni személyre szabottan, önkéntes alapon (BMI, fittségi teszt, stb.). Erre számos pozitív vállalati példa létezik, például az OEFI – Közösen Könnyebben, a MOL – Step - Tégy egy lépést az egészségedért!, illetve a Coca-Cola Magyarország Munkahelyi Testébresztő programja. Szintén jó példát nyújt a Mars Magyarország vagy épp az Unilever Magyarország, ahol a munkahelyi testmozgás a vállalati kultúra része.
A vállalati testmozgásprogram lehet egy egészen egyszerű, alacsony költségvetésű tevékenység, vagy egy komplex, több éves egészség-megőrzési terv is. A munkahelyi testmozgás kezdő lépései lehetnek egy ebéd utáni séta, rendszeres lépcsőzés liftezés helyett, munkahelyen ülve is végezhető átmozgató gyakorlatok, esetleg irodai masszázs. A következő lépésben jöhet a munkahelyi fitnesz, amikor már belejött a dolgozó, van kedve egy kicsit többhöz is. Ekkor jöhetnek az általános fizikai erőnlét megalapozását célzó rendszeres gyakorlatok. Majd az egyén motivációját felébresztve a következő lépcső a fitnesz és társas feladatok: rendszeres munkahelyen kívüli aktivitás saját kedvtelésre, például jóga, taichi, pilates, gerinctréning, aerobik, társas tánc, kerékpározás, csapatjátékok.