szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?

Csökkenő árbevételről, és jelentősen visszaeső eredményről számolt be szerdán este közzétett gyorsjelentésében a...

Csökkenő árbevételről, és jelentősen visszaeső eredményről számolt be szerdán este közzétett gyorsjelentésében a Budapesti Értéktőzsdén is jegyzett Econet. A nyereség masszív veszteségbe fordulását részben a NeoFM beindítása okozta – derül ki a dokumentumból.

Zuhanó árbevétel, masszív veszteség

Az év egészét tekintve az Econet csoport árbevétele - a konszolidációs körből kikerült Externet-csoport nélkül - 2,11 milliárd forintra rúgott, ami alig kétharmada az előző esztendőben realizált forgalomnak. A bevételek csökkenése elsősorban a gazdasági válság miatti reklámpiaci visszaesésnek tudható be, s mivel messze túlkompenzálta a vállalat költségcsökkentő intézkedéseit, veszteségbe fordította az egy esztendővel korábbi profitot. A gyorsjelentés szerint az Econet üzemi eredménye a 2008-as 14,6 milliós többlet után tavaly 786,8 milliós hiányt mutatott, míg a csoport EBITDA eredménye -627 millió forint, adózott eredménye -680 millió forint volt. 

A nettó profit alakulására több egyszeri tétel is kihatott: negatív irányban a főként a nem média vagyonelemek körében elszámolt év végi értékvesztések, pozitív irányban a cég saját részvényekre vonatkozó határidős pozícióin elért nyeresége és az Externet Nyrt. részesedés évközbeni értékesítése kapcsán realizált pénzügyi eredmény befolyásolta. A 2009-es év EBITDA és adózott eredmény adatai ugyanakkor - elsősorban az első és a harmadik negyedév gyengébb teljesítményét, illetve a NeoFM beindításának árbevételt meghaladó költségeit tükrözik. A rádió elindításának hatását jól mutatja, hogy a 2009 negyedik negyedévében a Média Üzletág a NeoFM hatásaitól megtisztítva a reklámpiaci visszaesés ellenére 50 millió forintot meghaladó EBITDA-t és 90 millió forintot meghaladó adózott eredményt tudott elérni, az új rádióhoz kapcsolódó költségek azonban 34 milliós veszteségbe fordították a nyereséget (EBITDA szinten).

Nem jön a bevétel: Nehézségek a reklámpiacon

Annak ellenére, hogy az utolsó negyedév a hirdetési piac ciklikussága miatt általában az év legerősebben teljesítő időszaka, az újonnan beindult NeoFM mintegy másfél hónapi árbevételi adatai csak 74 millió forintot tettek ki. Bár az Econet gyorsjelentésében kiemelte, hogy a NeoFM a 2010. január 1. és február 15. közötti időszakában 80 millió forintot meghaladó árbevételt hozott, még ez is igen kevés annak fényében, hogy a Neo elődje, a Sláger a rádiós reklámpiac nagyjából harmadát birtokolta, ami éves szinten mintegy 4,5 milliárdos bevételt jelentett (3 hónap alatt egy nagyjából 1-1,2 milliárd forint szemben a Neo 150 milliójával).

Nem könnyíti meg a NeoFM helyzetét, hogy a kilátások sem túl rózsásak. A piac,  amelynek mérete a szakmai becslések szerint 2007-ben és 2008-ban is 14,5 milliárd forint körül alakult, tavaly nagyjából a harmadával zsugorodott, s az idén szakemberek további, 10 százalékot meghaladó mértékű visszaesésre számítanak. A fentiek fényében a Neonak - és nem mellesleg a Danubius frekvenciáját megszerző Class FM-nek is - igen nehéz feladatnak ígérkezik vállalásai teljesítése. (A Neo a 2011 közepéig tartó időszakra 355 millió forintot ajánlott az ORTT-nek pályázatában, azt követően pedig a 200 milliós alapösszegen felül a társaság vagy az ahhoz kapcsolódó vállalkozás nettó árbevételének 50 százalékát utalja át a műsorszólás lehetőségéért).

Ecoline

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!