szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A gazdasági válság elhúzódásának egyik jele, hogy a kiskereskedelmi forgalom az unió tagországaiban tavaly 1,9 százalékkal esett vissza, de a legfrissebb Eurostat adatok szerint áprilisban is 1,1 százalékos volt a csökkenés havi szinten. Ezzel szemben az e-kereskedelem mintegy 10 százalékkal bővült tavaly, és az előrejelzések szerint a válság ellenére további növekedés várható ebben a szektorban. Magyarországon négy év alatt háromszorosára nőtt az online kiskereskedelem forgalme.

„Az online értékesítés Európán belül természetesen még mindig nyugaton a legelterjedtebb, sőt egyes országokban a teljes kiskereskedelmi forgalom 10 százalékát is meghaladja az e-kereskedelem aránya. A leggyorsabban fejlődő régió viszont Európán belül a közép-keleti: Lengyelországban az e-kereskedelem forgalma például 24 százalékkal nőtt tavaly” – mondta Ambruszter Géza, a Gemius online kutatóintézet country menedzsere.

Az online kiskereskedelmi forgalom gyorsulása a magyarországi forgalmon is jól látszik: amíg négy évvel ezelőtt az online kiskereskedelmi piac forgalma alig haladta meg a 60 milliárd forintot, erre az évre már 175-180 milliárd forintos forgalmat várnak a GKIeNET kutatói. Sőt, 2016-ra az e-kereskedelem aránya 1-2 százalékponttal lesz alacsonyabb a teljes kiskereskedelmen belül, mint a fejlett országok (G20) 6 százalékos átlaga.

Egyes kutatások szerint Európában az e-kereskedelem szárnyalása elsősorban az okos telefonok, és táblagépek térnyeréséhez köthető. Érdekes trend, hogy bár a legtöbb webshop rendelkezik mobil alkalmazással, a felhasználók szívesebben vásárolnak böngészőn keresztül a mobileszközeiken: a nagyobb képernyő-felbontással rendelkező eszközökön nagyobb arányban böngésznek a felhasználók e-kereskedelmi oldalakat.

„Az elmúlt években a felhasználók is sokat változtak. Így például míg régen elbogarásztak a különböző webshopok termékei között, ma már a ’vásárolni, de minél rövidebb idő alatt’ elv érvényesül a felméréseink szerint” – mondta Csupor Erik, a Grando.hu online plazát is üzemeltető allegroup-csoport ügyvezetője. „A várakozások minket igazoltak: a tavaly indított online plazán ma már több mint egymillió termék közül választhatnak a felhasználók, havonta pedig 20-30 ezer terméket értékesítenek.”

„A további fejlődést az internet népszerűsítésében kell keresni. Míg a legtöbb szomszédunk, és Magyarország is 68 százalékos, az uniós átlaghoz közeli értéket mutat az internet-penetrációban a gazdaságilag aktív korosztályt tekintve, addig például Romániában és Bulgáriában ez az érték még mindig 50 százalék alatti” – tette hozzá Ambruszter Géza.

„Az internet további térnyerése mellett persze gondoskodni kell olyan e-kereskedelmi koncepciókról, amelyek beválthatják a hozzájuk fűzött reményeket. Az üzleti modellek kialakításában természetesen még ma is az Egyesült Államok jár az élen. Viszont a koncepciók ’átvételi ideje’ egyre rövidebb – mondta Kis Gergely, a GKIeNET internetkutató társaság ügyvezető igazgatója. „Általában véve, ami megjelenik a tengerentúlon, jelenleg például Németországban már egy éven belül megjelenik.”

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Nem áll meg a könyvpiaci terjeszkedésben a kormányzati agytröszt

Nem áll meg a könyvpiaci terjeszkedésben a kormányzati agytröszt

Még a hétvégén is fagyni fog

Még a hétvégén is fagyni fog

Sok rendőr és ideges polgármester figyelte, ahogy ezrek ünneplik a Bodrog-parti csodarabbit

Sok rendőr és ideges polgármester figyelte, ahogy ezrek ünneplik a Bodrog-parti csodarabbit