Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c40a5f1d-1c93-49f4-9f98-391216d90fe4","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Még a tavaly tavaszi inflációkövető áremelések miatt volt jóval magasabb a telekomszolgáltatások ára most január-februárban, mint egy évvel korábban. A tényleges januári áremelést nagyrészt az őszi akciók vége és új csomagok bevezetése okozta. Ha változik a csomagkínálat, akkor a KSH a minőségváltozást is figyelembe veszi.","shortLead":"Még a tavaly tavaszi inflációkövető áremelések miatt volt jóval magasabb a telekomszolgáltatások ára most...","id":"20250412_Illuzio-az-ev-eleji-telekom-aremeles-ami-miatt-Nagy-Marton-haborut-hirdetett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c40a5f1d-1c93-49f4-9f98-391216d90fe4.jpg","index":0,"item":"1bc1a4a1-0854-483e-9564-e503059b8276","keywords":null,"link":"/kkv/20250412_Illuzio-az-ev-eleji-telekom-aremeles-ami-miatt-Nagy-Marton-haborut-hirdetett","timestamp":"2025. április. 12. 14:30","title":"Illúzió az év eleji telekom-áremelés, ami miatt Nagy Márton háborút hirdetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A minisztérium azt közölte, hogy a Tisza Párt elnöke össze-vissza beszél. ","shortLead":"A minisztérium azt közölte, hogy a Tisza Párt elnöke össze-vissza beszél. ","id":"20250412_Nagy-Martonek-szerint-nem-igaz-amit-Magyar-Peter-allit-a-kormany-nem-akar-2000-milliard-forintnyi-hitelt-felvenni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c07538-f729-4832-aecd-0fdf8b1b9ed4.jpg","index":0,"item":"7714c58d-1d67-4d15-abaf-94e48e671931","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250412_Nagy-Martonek-szerint-nem-igaz-amit-Magyar-Peter-allit-a-kormany-nem-akar-2000-milliard-forintnyi-hitelt-felvenni","timestamp":"2025. április. 12. 14:48","title":"Nagy Mártonék szerint nem igaz, amit Magyar Péter állít, a kormány nem akar 2000 milliárd forintnyi hitelt felvenni letelepedési kötvényekkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7cd326aa-cfb2-4628-932b-5d028e763ab7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"A 26-os főúton műszaki hiba miatt megállt egy idős nő, neki próbált segíteni a közutas, amikor elsodorta őket egy autó.","shortLead":"A 26-os főúton műszaki hiba miatt megállt egy idős nő, neki próbált segíteni a közutas, amikor elsodorta őket egy autó.","id":"20250411_gazolas-magyar-kozut-sajobabony-halalos-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7cd326aa-cfb2-4628-932b-5d028e763ab7.jpg","index":0,"item":"2156983c-0794-47ef-a11d-fbfae973bf02","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_gazolas-magyar-kozut-sajobabony-halalos-baleset","timestamp":"2025. április. 11. 12:05","title":"Halálra gázolták a közútkezelő munkatársát és egy idős nőt Sajóbábonynál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"A választási rendszer nemzetiségi voksolást érintő jelenlegi szabályai jogsértőek, meg kell őket változtatni – szól az Emberi Jogok Európai Bíróságának ítélete, amelyet azonban a kormány nem hajt végre, holott időközben többször is átírta már a törvényt.","shortLead":"A választási rendszer nemzetiségi voksolást érintő jelenlegi szabályai jogsértőek, meg kell őket változtatni – szól...","id":"20250411_Ket-eve-nem-hajtja-vegre-a-kormany-a-strasbourgi-birosag-iteletet-hogy-tegye-igazsagosabba-a-valasztasi-rendszert-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726.jpg","index":0,"item":"456df370-4395-455d-9430-2b2e95a8b092","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Ket-eve-nem-hajtja-vegre-a-kormany-a-strasbourgi-birosag-iteletet-hogy-tegye-igazsagosabba-a-valasztasi-rendszert-ebx","timestamp":"2025. április. 11. 07:01","title":"Két éve nem hajtja végre a kormány a strasbourgi bíróság ítéletét, hogy tegye igazságosabbá a választási rendszert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6cb47038-32a4-4078-9239-b48e2e9cb293","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A pénisz alakú menetelés után a Kétfarkú Kutya Párt politikusai tartottak beszédeket a Hősök terén, ahol a szürkeségből és az egyformaságból a színek és a változatosság világába juttatták el az embereket.","shortLead":"A pénisz alakú menetelés után a Kétfarkú Kutya Párt politikusai tartottak beszédeket a Hősök terén, ahol a szürkeségből...","id":"20250412_ketfarku-kutya-part-tuntetes-pride-legyen-mindenki-egyforma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cb47038-32a4-4078-9239-b48e2e9cb293.jpg","index":0,"item":"f9ccec78-06d6-4e2d-a172-0135f622745d","keywords":null,"link":"/itthon/20250412_ketfarku-kutya-part-tuntetes-pride-legyen-mindenki-egyforma","timestamp":"2025. április. 12. 14:38","title":"„Éljetek úgy, hogy soha senki ne mondja meg, hogyan kelljen élnetek” – Magyar Péternek és Orbán Viktornak is üzent az MKKP a békemenetén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fae9eff9-69cd-460c-9919-fae52e1d2220","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Firefox még kitart a Manifest V2-re támaszkodó bővítmények mellett, így a Mozilla böngészőjében ezután is működni fognak a klasszikus reklámblokkolók is.","shortLead":"A Firefox még kitart a Manifest V2-re támaszkodó bővítmények mellett, így a Mozilla böngészőjében ezután is működni...","id":"20250412_mozilla-firefox-manifest-v2-bovitmenyek-reklamblokkolok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fae9eff9-69cd-460c-9919-fae52e1d2220.jpg","index":0,"item":"a7852432-70a8-47da-af59-a7cd61c31f98","keywords":null,"link":"/tudomany/20250412_mozilla-firefox-manifest-v2-bovitmenyek-reklamblokkolok","timestamp":"2025. április. 12. 08:03","title":"A Chrome blokkolja a reklámblokkolókat. Akkor melyik böngészőt használjam Windowson?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ügyes módszerrel ragaszkodik a telefonhoz egy androidos kémprogram, ha a felhasználó szeretné eltávolítani. A jó hír, hogy van egy módszer, amivel mégis törölheti.","shortLead":"Ügyes módszerrel ragaszkodik a telefonhoz egy androidos kémprogram, ha a felhasználó szeretné eltávolítani. A jó hír...","id":"20250412_android-kemprogram-torles-jelszo-csokkentett-mod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d8fdd31-5a04-47c7-ad48-606897848f6b.jpg","index":0,"item":"2b18bbb3-c170-4d78-8940-8fd78f1f1dc1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250412_android-kemprogram-torles-jelszo-csokkentett-mod","timestamp":"2025. április. 12. 20:03","title":"Szintet lépett az egyik kémprogram – jelszót kér, ha törölni próbálja. De túl lehet járni az eszén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d359c86-0e76-4789-8188-968a1820af11","c_author":"Sindelyes Dóra","category":"360","description":"Azért akarunk állatot, hogy elfogadjon, feltétlenül szeressen minket. Miben különleges a cicákkal zajló terápia, miben tud a macska támogatni minket, amiben más állat nem? Mi a szabadságához ragaszkodó négylábú nevelésének trükkje? És milyen tükröt tart nekünk ez az egykor önmagát háziasító, titokzatos lény? Ezekről is kérdeztük a minap megjelent, egyedülálló macskás terápiás könyv szerzőjét, Bánszky Noémi állatasszisztált terapeutát.","shortLead":"Azért akarunk állatot, hogy elfogadjon, feltétlenül szeressen minket. Miben különleges a cicákkal zajló terápia, miben...","id":"20250412_macska-terapia-banszky-noemi-allat-asszisztalt-terapeuta-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d359c86-0e76-4789-8188-968a1820af11.jpg","index":0,"item":"4df1cbd5-7bbc-4abe-9505-7b478923d3c2","keywords":null,"link":"/360/20250412_macska-terapia-banszky-noemi-allat-asszisztalt-terapeuta-interju","timestamp":"2025. április. 12. 19:30","title":"Mondd meg macska, lehet engem szeretni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világ legnagyobb légitársasága jön létre az American Airlines és a US Airways egyesülésével. 170 milliós utaslétszám, több mint 900 repülőgép, 56 ország az új légivállalat ismérvei a számok tükrében. Az összeolvadást a hatóságok minden bizonnyal jóváhagyják, ám vannak, akik szerint az amerikai légiszektor további konszolidációja a verseny korlátozását jelentené.
Az Egyesült Államok negyedik és ötödik legnagyobb légitársasága csütörtökön bejelentette, hogy egyesülnek, így létrejön a világ legnagyobb utasforgalmú légitársasága. Az American Airlines és a US Airways összeolvadásától a hatékonyság növekedését és a költségek csökkenését várják a felek. A mostani bejelentés csak egy abban a sorozatban, melyben folyamatosan konszolidálódik az amerikai légipiac.
"Az egyesült légitársaságnak meglesz a mérete és képessége arra, hogy hatékonyabban és nyereségesebben tudja felvenni a versenyt a globális piacon" – nyilatkozta Doug Parker, a US Airways vezetője a megállapodás bejelentése után. A két vállalat között 2012 augusztusában kezdődtek tárgyalások az egyesülésről, melynek eredményeképpen a US Airways beolvad az American Airlines-ba. Az egyesült társaság 72 százalékát az American-t hitelezők kapják meg, miután a társaság 2011 novembere óta csődvédelem alatt áll. A fennmaradó 28 százalék pedig a US Airways részvényeseinek jut majd.
Az American Airlines neve és logója alatt futó egyesült cég – leányvállalatok nélkül – több mint 900 géppel, napi 6700 járattal fog kiszolgálni 336 útvonalat 56 országban. A vállalat 95 ezer embert foglalkoztat majd. Az egyesült légitársaság értéke 11 milliárd dollár körül lesz, amivel már felvehetik a versenyt a jelenlegi piacvezető Delta Airlines-szal. Az egyesülés azt is eredményezheti, hogy a US Airways elhagyja a Star Alliance légiszövetséget, az egyesült vállalat egy másik tömörülésben, a OneWorld keretein belül folytatja a működést, ahová most az American mellesleg tartozik. (Ennek a szövetségnek volt a tagja a megszűnéséig a Malév is.)
Felhők árnyékolják be a megállapodást
A két társaság egyesülését ugyanakkor beárnyékolja az, hogy az American – mely 2001-ben robbant be a vezető amerikai légitársaságok közé a Trans World Airways (TWA) megvásárlásával – a 2011-et megelőző négy évben folyamatosan veszteséges volt, összesen 6 milliárd dolláros bukót halmozott fel. A 80 éves múltra visszatekintő American-t, mely úttörő volt a törzsutasok számára szóló hűségprogramok területén, a komoly veszteségek csődvédelembe hajszolták: a társaság vezetése szerint a költségek növekedése, a munkavállalók szerint azonban a cég hibás irányítása vezetett mindehhez. Ezzel szemben a feleakkora US Airways évek óta nyereséges.
Az egyesült társaság körülbelül 170 milliós éves utasforgalommal büszkélkedhet majd
AFP / Jim Watson
A csődvédelembe menekült American ugyanakkor pont a nyereséges US Airways-szel stabilizálhatja helyzetét és veheti át a US Airways hatékonyabb működési modelljét – az egyesült cég vezérigazgatója a kisebbik cégtől érkezik. A US Airways ezzel szemben az American kiterjedt csendes-óceáni hálózatát használhatja ki. A két cég hálózata kiegészíti egymást, és az összeolvadt társaság minden bizonnyal profitálhat az ázsiai országok irányában prognosztizált 20 százalékos forgalombővülésből. A US Airways emellett az amerikai megapoliszokban található American gyűjtő-elosztó központjaira (hubok) is ráhordhatja majd az utasokat.
Bár az egyesült légitársaság az elődök hubjait megtartja, és új járatokat is ígérnek, az egymilliárd dollárra becsült költségmegtakarításból inkább az következik, hogy a párhuzamossághok megszűntetésével összeségében kevesebb járat indul majd. Korábban a Delta és a United is azt ígérte, hogy összes központjukat megtartják, később azonban több járatukat is felfüggesztették a kerozinárak emelkedésével és a gazdasági válság mélyülésével. Az új American, hasonlóan versenytársaihoz, minden bizonnyal majd a belföldi piacon igyekszik megfogni az ígért egymilliárd dollárt, ami azonban szűkíti az utasok számára a rendelkezésre álló repülési alternatívákat.
Átrendezi a piacot az összeolvadás
Az amerikai légipiacot a két társaság egyesülése – mely az utolsó nagy belföldi egyesülés lehet az amerikai légipiacon – teljesen átrendezi. A sorozatos összeolvadások (2008-ban a Delta egyesült a Northwest-tel, 2010-ben a Continental a United-dal) azt eredményezik, hogy mindösszesen három olyan amerikai légitársaság marad, mely a tengerentúlra is repül majd. A majdnem 170 milliós utasforgalmú vállalat a piac 26 százalékát uralja majd. A három legnagyobb hagyományos, valamint a legnagyobb fapados légitársaság, a Southwest Airlines összesen majdnem az amerikai piac háromnegyedét lefedi majd, ez pedig korántsem biztos, hogy üdvös lesz az utasok számára. Erről egyébként az amerikai Kongresszusban sincsenek teljesen meggyőződve.
A csődvédelembe menekült American a US Airways-szel stabilizálhatja helyzetét
AFP / Orlando Sierra
A Szenátus kereskedelmi bizottságának elnöke, Jay Rockefeller szerint, bár az egyesülések pénzügyileg stabilabb alapokon nyugvó vállalatokat hoznak létre, ez azonban azt is jelenti, hogy a fogyasztók kevesebb lehetőség közül választhatnak majd, és a kisebb városokat kevesebb járat szolgálja ki. "Minden további összeolvadást alaposan meg kell vizsgálni, hogy biztosak legyünk abban, az az utazóközönség érdekeit szolgálja a nagyobb versennyel, több opcióval és alacsonyabb árakkal" – emelte ki Rockefeller.
Iparági szakértők szerint az utasok megnyugodhatnak. Az egyesüléssel a szolgáltatások színvonala emelkedni fog, az útvonalhálózat bővül, miközben a korábbi időszakok egyesüléseit tekintve nem állítható, hogy az összeolvadások áremelkedést okoztak volna. De miután az amerikai légiközlekedési ipar összességében évek óta komoly összegeket bukik a működésen, a jegyárak emelésére előbb-utóbb szükség lesz, "nem lehet veszteségesen embereket repkedtetni a világ körül".
Az egyesülést nem valószínű, hogy megtorpedózzák a versenyt szabályozó hatóságok, mivel az utóbbi 5 évben három hasonló összeolvadást is engedélyeztek. Az viszont nem kizárt, amennyiben az amerikai Igazságügyi Minisztérium úgy ítéli meg, hogy az American Airlines és a US Airways párhuzamos jelenléte egyes útvonalakon korlátozza a versenyt, a járatok számát csökkenteniük kell, illetve bizonyos repülőtereken az egyes fel- és leszállás résidők (slotok) meghatározott százalékáról kénytelenek lesznek lemondani.
Mostanra sikerült visszahozni az elmúlt évtized veszteségeit
Az viszont kétségtelen, hogy az amerikai légiközlekedési vállalatok igyekeztek a változó környezetre és körülményekre reagálni. Az egyesülések előtti reorganizációt szinte az összes légitársaság bírósági védelem alatt tette meg, az új lépések között pedig emelték a jegyárakat, díjakat kezdtek el kérni a feladott csomagokért és az újrafoglalásért is. Mindez azt eredményezte, hogy a szektor 2001-2011 között felhalmozott 53 milliárd dolláros veszteségét sikerült "visszatölteni". A Standard & Poor's egyik elemzője szerint a vállalatok vezetői megtanulták, hogy nem lehet az egekig növekedni, mivel az folyamatosan csak az árak eséséhez és a légiipar veszteségeinek növekedéséhez vezet. Az amerikai piac tapasztalatai pedig a európai légiiparra is hatással lehetnek.
A világ legnagyobb légitársaságai (üléskilométerek alapján, milliárd km)