Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"344ae981-109d-4e57-b6ad-14efb0e63f64","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hírek szerint Szlovéniában készül majd a modell. ","shortLead":"A hírek szerint Szlovéniában készül majd a modell. ","id":"20250221_Hetmillio-forint-koruli-villanyautoval-Dacia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/344ae981-109d-4e57-b6ad-14efb0e63f64.jpg","index":0,"item":"cf7ff010-c7bb-407c-8b51-33bdac224c45","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_Hetmillio-forint-koruli-villanyautoval-Dacia","timestamp":"2025. február. 21. 08:35","title":"Hétmillió forint körüli villanyautót dobna piacra a Dacia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Radoslaw Sikorski amerikai kollégájával, Marco Rubióval tárgyal majd.","shortLead":"Radoslaw Sikorski amerikai kollégájával, Marco Rubióval tárgyal majd.","id":"20250220_ukrajna-sikorski-washington-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765.jpg","index":0,"item":"aed1f4b3-9914-4ff3-8206-cd1b832a564e","keywords":null,"link":"/vilag/20250220_ukrajna-sikorski-washington-targyalas","timestamp":"2025. február. 20. 15:06","title":"Ukrajna megmentése érdekében Washingtonba repült a lengyel külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3878d778-9301-4a48-aca8-a6c64bc94c9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Valamiért úgy érezte az Apple, hogy kispórolja a legolcsóbb iPhone-ból az egyik fontos, kiegészítők rögzítésére is alkalmas technológiát, ami már fél évtizede része valamennyi fősorozatú iPhone-szériának.","shortLead":"Valamiért úgy érezte az Apple, hogy kispórolja a legolcsóbb iPhone-ból az egyik fontos, kiegészítők rögzítésére is...","id":"20250220_apple-iphone-16e-hianyossag-nincs-magsafe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3878d778-9301-4a48-aca8-a6c64bc94c9c.jpg","index":0,"item":"ed4b2895-4dde-4159-a54a-348ec5af16e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250220_apple-iphone-16e-hianyossag-nincs-magsafe","timestamp":"2025. február. 20. 11:03","title":"Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan hiányossága az új iPhone 16e-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89011ad2-88b3-4a9a-b77a-054aff84c2c0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Már azelőtt tőzsdén volt az ismeretlen cég – és többet ért, mint a Ford –, hogy bármit is gyártottak volna, de úgy fest, vége a varázslatnak. ","shortLead":"Már azelőtt tőzsdén volt az ismeretlen cég – és többet ért, mint a Ford –, hogy bármit is gyártottak volna, de...","id":"20250220_nikola-villanykamion-csod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89011ad2-88b3-4a9a-b77a-054aff84c2c0.jpg","index":0,"item":"e78428de-4ad0-436c-8882-8c0ac17dd28e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_nikola-villanykamion-csod","timestamp":"2025. február. 20. 09:48","title":"Csődközelben a nagy ígéret villanykamionos cég, a Nikola","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aefde640-238f-48bb-97fc-fbbae99956c4","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A kórokozóra egy önellenőrzés folyamán bukkantak rá.","shortLead":"A kórokozóra egy önellenőrzés folyamán bukkantak rá.","id":"20250220_aldi-huspogacsa-szalmonella-visszahivas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aefde640-238f-48bb-97fc-fbbae99956c4.jpg","index":0,"item":"b078d596-381d-4e10-9c99-bad8c64085b6","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_aldi-huspogacsa-szalmonella-visszahivas","timestamp":"2025. február. 20. 11:08","title":"Szalmonellás húspogácsát hívott vissza az Aldi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3259948-3245-44d8-b83b-12498b2faece","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Iskolásított óvoda, továbbá a középfokú felvételit és az év végi jegyeket meghatározó kompetenciamérés az iskolákban – a Belügyminisztérium újabb intézkedései a saját kudarcát fedik el. ","shortLead":"Iskolásított óvoda, továbbá a középfokú felvételit és az év végi jegyeket meghatározó kompetenciamérés az iskolákban –...","id":"20250221_Balla-Istvan-Pinter-Sandor-ujabb-oktatasi-reformjai-kompetenciameres-ovoda-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3259948-3245-44d8-b83b-12498b2faece.jpg","index":0,"item":"39281afe-f349-4340-b7c0-5c6e45b2690e","keywords":null,"link":"/360/20250221_Balla-Istvan-Pinter-Sandor-ujabb-oktatasi-reformjai-kompetenciameres-ovoda-velemeny","timestamp":"2025. február. 21. 08:00","title":"Balla István: Nagy büdös egyes Sanyikának – hibát fednek el hibával a rendőrminiszter újabb reformjai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30d13399-088a-4b00-a4fd-53d18e04f6aa","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A megszaporodott esetszám több alkalommal is felvetette a szabotázs gyanúját.","shortLead":"A megszaporodott esetszám több alkalommal is felvetette a szabotázs gyanúját.","id":"20250221_balti-tenger-optikai-kabelek-rongalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30d13399-088a-4b00-a4fd-53d18e04f6aa.jpg","index":0,"item":"06cc75bb-63ed-4e9e-a827-d097aa75b294","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_balti-tenger-optikai-kabelek-rongalas","timestamp":"2025. február. 21. 11:41","title":"Újabb balti-tengeri kábel megrongálódása ügyében vizsgálódnak a svéd hatóságok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26a3e309-eb4e-4b04-92d9-4d820edf6987","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Dél-Kivu tartomány az egyik gócpontja a betegség valószínűleg veszélyesebb variánsának.","shortLead":"Dél-Kivu tartomány az egyik gócpontja a betegség valószínűleg veszélyesebb variánsának.","id":"20250221_majomhimlo-kongo-harcok-menekulo-betegek-afrika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26a3e309-eb4e-4b04-92d9-4d820edf6987.jpg","index":0,"item":"78beb140-7cdd-4667-a0d7-1b51c5824fa8","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_majomhimlo-kongo-harcok-menekulo-betegek-afrika","timestamp":"2025. február. 21. 05:21","title":"Majomhimlővel fertőzött páciensek százai menekültek el a kórházakból a Kongói Demokratikus Köztársaság konfliktus sújtotta keleti részén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világ egyik legnagyobb járműipari beszállítója szerint teljesíthetőek az EU járművek szén-dioxid kibocsátására vonatkozó szigorú szabályozás célértékei. A Brüsszeli regula szerint a járműgyártóknak az új járművek szén-dioxid kibocsátását – legkésőbb 2020-ig, átlagosan, 100 kilométerenként számolva – 95 grammra kell visszaszorítani. Nem lesz könnyű betartani nevezett célértéket, miközben 2020-ig várhatóan 110 millió újonnan forgalomba helyezett autóra lehet számítani. A vállalatcsoport stratégiája dióhéjban az, hogy minél nagyobb méretű egy autó, annál nagyobb mértékben kell elektromossá alakítani hajtásrendszerét. A Bosch vezetősége múlt heti gépjármű-technikai sajtótájékoztatóján, Boxbergben részletesebben is beszámolt terveikről
A kisautók kategóriájában a benzin – és dízelüzemű hajtásrendszerek olyan magas hatékonysággal működnek, hogy CO2 kibocsátásuk még elektromos komponensek nélkül is a célérték alatt maradhat. Az alsó-középkategóriában ez már csak a dízelmotorokra érvényes, a benzinmotorokat alapszintű hibrid megoldással kell kiegészíteni, a nagyméretű gépkocsik hajtásrendszerét pedig nagyobb teljesítményű hibrid technológiával kell fejleszteni. A cég tervezői elsősorban a dízel és benzinmotorok fogyasztását kívánják 20 százalékkal mérsékelni a befecskendezési technikák továbbfejlesztésével, és automatizálni a manuális sebességváltókat.
Innovációban élen járnak
A Bosch csoport a világ egyik vezető autóipari beszállítója. A gépjárműtechnika a csoport legnagyobb üzletága, tavaly 31 milliárd euróval a teljes vállalatcsoport forgalmának 59 százalékát tette ki. Értékesítési és szolgáltatási partnereivel együtt a Bosch csoport 150 országban van jelen, miközben a tavalyi évben 4,8 milliárd eurót költött kutatásra és fejlesztésre és – világszerte - közel 4800 szabadalmi kérelmet nyújtott be.
Az eCluth technológia segítségével a kuplung leválasztható a hajtáslánc további elemeiről, amint a sofőr felengedi a gázt. Ez a torlódások alkalmával lehet hasznos, hiszen a vezető kuplungozás nélkül is elindulhat az első vagy második fokozatban. Az elektromos kuplung ugyanakkor, gázelvételkor önműködően alapjáratra válthat, ami a start-stop rendszerrel közösen az üzemanyag takarékos, úgynevezett coasting üzemmódra is alkalmas lehet. A rendszer lejtmenetben érzékeli, ha a vezető lelép a gázról, és a kuplung leválasztásával megelőzi a motorféket. A megfelelő navigációs rendszer a külső környezetet érzékelve – időben látva a sebességkorlátozásokat és a terepviszonyokat – lehetővé teszi a vezető számára, hogy a kanyarok előtt jó előre elvegye a gázt, így akár 15 százalékos üzemanyag megtakarítást elérve.
A Boost Recuperation System (BRS) a középkategóriájú, hibrid hajtásrendszerű modelleknél, akár hét százalékkel is visszafoghatja a fogyasztást. A technológia a szabadonfutás (coasting) üzemmódnál egy lépéssel messzebbre megy, és az energia-visszatáplálással összekötött regeneratív fékezést teszi lehetővé. Ennél is sokkal hatékonyabb a vállalat által elsőként kifejlesztett hidraulikus hibrid hajtás, melynek lényege, hogy egy különleges nyomástárolót használ a fékezési és a motorfék fázisok során visszatáplált energia tárolására, majd annak újbóli felhasználására. Egy ilyen rendszerrel az autó átlagosan 30, városi környezetben akár 45 százalékos üzemanyag megtakarításra is képes.
A Bosch vezetősége 2020-ra már több mint 12 millió elektromos hajtásrendszerű járműt vizionál az utakon, melyek közül a vállalat úgynevezett – a nagyobb méretű gépkocsik számára kifejlesztett - „strong” hibridrendszereivel hajtott autók a rövidebb távokat már akár nulla károsanyag-kibocsátással tennék meg. Csakúgy, ahogy a hálózatról tölthető (plug-in) hibridrendszerű járművek, amelyek akár 60 kilométert is megtesznek tisztán elektromos hajtással, 120 km/h-ig terjedő sebességtartományban, ami 90 százalékos energia megtakarítást tesz lehetővé.
Kilátások az évtized végéig
Ezek a technológiai újítások nem a nagysorozatú piacot célozzák, de úgy tűnik, hogy az elektromos hajtású autók térnyerése csak fokozatos valósítható meg. Az Opel által végzett felmérés szerint a nagyméretű járművek vezetői lennének hajlandóak áldozni leginkább a hosszútávon megtérülő elektromos hajtású rendszerekre, ami jól kiegészül a gyártó azon szándékával, hogy a mind szigorúbb környezetvédelmi előírásokból adódó műszaki követelményeket a nagyméretű gépkocsik hajtásrendszerének elektromossá tételével érje el.
De nem merülnek ki a hibridtechnológiában a fejlesztések, hiszen a belső égésű motorokban rejlő lehetőségek sincsenek még kiaknázva. A közelmúltban – többek között az Egyesült Államokban nagy mennyiségben - felfedezett, úgynevezett palagáz tartalékok felülmúlják a rendelkezésre álló kőolaj mennyiséget, ráadásul a földgázüzemű hajtásrendszerek a benzinmotorokhoz képest 25 százalékkal kevesebb széndioxid-kibocsátással működnek, piacuk pedig éves szinten 25 százalékkal bővült az elmúlt évtized során, bár a földgáz-töltőállomások hálózata a legtöbb országban, még igencsak fejlesztésre szorul. Ezért jelenleg beépített benzintank is található a gázüzemű autókban, ha nem érné el a sofőr a töltőállomást, a gáztank kiürülése után az autó benzinnel üzemel tovább.
Negyedik utas: a sofőr
Ugyan még sok tesztelés, és fejlesztés szükséges az automatavezérlésű autó piaci értékesítéséig, de a boxbergi tesztpályán - a beprogramozott útvonalon - már a sofőr is utasként utazhat a járműben. Az autóbalesetek 90 százalékánál emberi tényezőn a gyenge láncszem, ezért a vállalat fejlesztői igyekeznek mentesíteni a vezetőt a legtöbb feladat alól. 2020-ig az araszoló funkció olyan autópálya-asszistensig fejlődhet, ami a felhajtótól a lehajtóig önállóan vezérli a gépkocsit, így a lépésről-lépésre valósítva meg az automatikus vezetést. A vezetőtámogató rendszerek elterjedését nagyban segíti, hogy 2014-től az új gépkocsik csak akkor szerezhetik meg a legmagasabb Euro NCAP minősítést, ha legalább egy vezetőtámogató rendszerrel rendelkeznek, ami várhatóan jelentősen növeli majd a cég értékesítéseinek számát.
A legtöbb új fejlesztés piaci bevezetéséhez azonban szükséges, hogy minél több autó rendelkezzen fejlett hálózattal. Egy útkereszteződés-asszisztens működéséhez például, a forgalomban résztvevő járművek legalább 50 százalékának meg kell osztania az adataikat egymással. Percre pontos aktualizált térképek csak úgy születhetnek, ha a járművek egymás közt is kommunikálnak, és megosztják az építés alatt álló, vagy síkos útfelületekről szerzett információikat. Ezeket a paramétereket a jármű érzékelői, és az okostelefonok adatai hivatottak biztosítani, amiket egy központi szerver elemezne, majd kiegészítené a navigációs térképet. Hasonlóra képes a MyDriveAssist Iphone alkalmazás, ami a jármű haladása során a telefon kamerája által érzékelt összes közlekedési információt begyűjti majd névtelenül egy központi szerverre tölti fel, ahonnan a visszaérkező analizált adatok segítségével az autó számos funkciójának működése javítható. Kérdés, hogy a nemrég kipattant kiszivárogtatási botrány árnyékában mennyire lehet bizalmasan kezelni az így összegyűjtött információkat.
Trump első elnöki hónapjában a legrosszabb forgatókönyv vált valóra – ez volt a témája a HVG Címlapsztori rendezvényének Yaro Patrice külpolitikai szakértővel és Csizmazia Gáborral, az NKE adjunktusával.