Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"41d5b729-a88e-4f1f-a6f9-dcb2d1b89c0c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Licitálnak a vevők az elérhető lakásokra. Van eladó, aki már inkább letiltja a számát, olyan sokan keresik. Ingatlanba ömlik az állampapírok után kifizetett kamat.","shortLead":"Licitálnak a vevők az elérhető lakásokra. Van eladó, aki már inkább letiltja a számát, olyan sokan keresik. Ingatlanba...","id":"20250203_Elszabadult-az-ingatlanpiac-napok-alatt-elkapkodjak-a-lakasokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41d5b729-a88e-4f1f-a6f9-dcb2d1b89c0c.jpg","index":0,"item":"ce2f092b-e81a-4ae4-9212-d69038eb216c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_Elszabadult-az-ingatlanpiac-napok-alatt-elkapkodjak-a-lakasokat","timestamp":"2025. február. 03. 07:53","title":"Elszabadult az ingatlanpiac, napok alatt elkapkodják a lakásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6311ffa1-62de-49b8-aa26-8f4e14f23172","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Rossz év volt 2024 az építőipari mikro-, kis- és középvállalkozások számára, reálértéken visszaesett a lakáscélú hitelek összege, a felújítási célúaké pedig éppen csak csordogált. 2025 jobbnak ígérkezik, aminek már látszanak is a jelei.","shortLead":"Rossz év volt 2024 az építőipari mikro-, kis- és középvállalkozások számára, reálértéken visszaesett a lakáscélú...","id":"20250203_otthonfelujitas-ingatlan-epitoipar-lakasfelujitasi-hitel-lakasvasarlasi-hitel-kkv-juhasz-attila-evosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6311ffa1-62de-49b8-aa26-8f4e14f23172.jpg","index":0,"item":"cd12aad9-c444-45ae-b0ab-3f5b5d05df52","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_otthonfelujitas-ingatlan-epitoipar-lakasfelujitasi-hitel-lakasvasarlasi-hitel-kkv-juhasz-attila-evosz","timestamp":"2025. február. 03. 12:28","title":"Állami támogatás nélkül alig akar otthonára költeni a lakosság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38cf2833-3b25-4653-ba5f-04aeec37f4ce","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A híres nácivadász ma sem tud megbékélni azzal, hogy a magyar igazságszolgáltatás 2011-ben felmentette az újvidéki hideg napok egyik háborús bűnökkel vádolt résztvevőjét, Képíró Sándort, habár a budapesti látogatásnak köszönheti élete egyik legnagyobb élményét.","shortLead":"A híres nácivadász ma sem tud megbékélni azzal, hogy a magyar igazságszolgáltatás 2011-ben felmentette az újvidéki...","id":"20250203_Efraim-Zuroff-nacivadasz-Kepiro-ugy-die-zeit-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38cf2833-3b25-4653-ba5f-04aeec37f4ce.jpg","index":0,"item":"4ab5b02e-ee36-4497-a4bb-6c8055c976fb","keywords":null,"link":"/360/20250203_Efraim-Zuroff-nacivadasz-Kepiro-ugy-die-zeit-interju","timestamp":"2025. február. 03. 07:30","title":"Efraim Zuroff: A Képíró-ügy volt számomra a legnagyobb csalódás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c69faae-20c5-47b5-9544-89ee54053a0b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"50 kérdést szegeztek a kutatók a DeepSeek MI-jének, hogy kiderüljön, mennyire könnyű kijátszani a védelmét. És kiderült, hogy igazából nincs is érdemi védelme: bármiben szívesen segít. Abban is, amiben nem kéne.","shortLead":"50 kérdést szegeztek a kutatók a DeepSeek MI-jének, hogy kiderüljön, mennyire könnyű kijátszani a védelmét. És...","id":"20250203_deepseek-mesterseges-intelligencia-vizsgalat-vedelem-kijatszasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c69faae-20c5-47b5-9544-89ee54053a0b.jpg","index":0,"item":"84d20a1f-80ea-42a4-b8a4-bac9c8d1f830","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_deepseek-mesterseges-intelligencia-vizsgalat-vedelem-kijatszasa","timestamp":"2025. február. 03. 19:03","title":"100%-ot ért el a DeepSeek egy vizsgálaton, de ez nem érdem: bombák készítésére és kormányzati rendszerek feltörésére is pofonegyszerű rávenni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12466f29-097a-40fd-a64d-0456066f0a92","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán gyártó aktuális kínálatának legizgalmasabb modelljét alaposan kiszélesítették és leültették.","shortLead":"A japán gyártó aktuális kínálatának legizgalmasabb modelljét alaposan kiszélesítették és leültették.","id":"20250203_felelmetes-kis-meregzsak-lett-a-toyota-gr-yarisbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12466f29-097a-40fd-a64d-0456066f0a92.jpg","index":0,"item":"00c00106-0a1e-4276-b3a4-ceccdfdaad62","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_felelmetes-kis-meregzsak-lett-a-toyota-gr-yarisbol","timestamp":"2025. február. 03. 08:41","title":"Félelmetes kis méregzsák lett a Toyota GR Yarisból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38a03812-da30-47c5-a9e4-d70b7b770dd0","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Nem, nincs a befektetést hetek alatt megtízszerező módszer, és titkos adóvisszatérítés sem: sorra lepik el a Facebookot az átverések.","shortLead":"Nem, nincs a befektetést hetek alatt megtízszerező módszer, és titkos adóvisszatérítés sem: sorra lepik el a Facebookot...","id":"20250203_meta-facebook-csalasok-atveres-hamis-interjuk-sebestyen-balazs-karacsony-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38a03812-da30-47c5-a9e4-d70b7b770dd0.jpg","index":0,"item":"e873d6b6-3997-417e-ba19-e55a22928e0f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_meta-facebook-csalasok-atveres-hamis-interjuk-sebestyen-balazs-karacsony-gergely","timestamp":"2025. február. 03. 08:03","title":"„Karácsony Gergely ezek után rács mögé kerülhet” – veszélyes átverések lepték el a Facebookot, Sebestyén Balázs nevével is visszaélnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6461a83f-4701-4ae2-a873-4f1d14406b03","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA mérnökei több részletet is megosztottak arról a robotról, ami a jövőben szolgálhatja a küldetéseket a Hold felszínén. ","shortLead":"A NASA mérnökei több részletet is megosztottak arról a robotról, ami a jövőben szolgálhatja a küldetéseket a Hold...","id":"20250204_nasa-ipex-robot-banyaszat-hold-regolit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6461a83f-4701-4ae2-a873-4f1d14406b03.jpg","index":0,"item":"be46848f-f16d-432c-8463-a95a2cb1572b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_nasa-ipex-robot-banyaszat-hold-regolit","timestamp":"2025. február. 04. 14:03","title":"10 000 kg/nap sebességgel dolgozhat a Holdon a NASA bányászrobotja – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba4fec45-0c43-4a46-b7b5-e733a9aecf80","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rákos megbetegedések 2050-ig várhatóan két évvel csökkentik a várható élettartamot Magyarországon.","shortLead":"A rákos megbetegedések 2050-ig várhatóan két évvel csökkentik a várható élettartamot Magyarországon.","id":"20250203_unios-rakjelentes-daganatos-megbetegedesek-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba4fec45-0c43-4a46-b7b5-e733a9aecf80.jpg","index":0,"item":"61366154-957c-4774-9aef-a8651defbaad","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_unios-rakjelentes-daganatos-megbetegedesek-magyarorszag","timestamp":"2025. február. 03. 18:00","title":"Egy új jelentés szerint az Európai Unióban Magyarországon a legmagasabb a rák miatti elhalálozás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így sarcolják meg a fapadosok a "hülyéket" és az óvatlanokat
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Mélyen a zsebébe nyúlhat, aki többet szeretne egy fapados légitársaságtól, mint eljutni egyik reptérről a másikra, egy apró táskával. Kiszámoltuk, mennyit kérnek el az olyan extra igényekért, mint például az, hogy egy család tagjai egymás mellett ülnének, vagy nagyobb csomagot is magukkal vinnének.
„Fizessenek csak 60 eurót, amiért hülyék voltak.” Ilyen egyszerűen intézte el Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója a kérdést, miért csak méregdrágán adják ki a repülőtéren a beszállókártyát annak, aki előtte nem nyomtatta ki. Azt mindenki tudja, aki valaha is utazott fapados légitársaság gépén, hogy az alapárnál jóval többet is fizethet a jegyért, akár akkor is, ha csak egy kicsit többet szeretne, mint eljutni A pontból B-be. Megpróbáltunk utánaszámolni, pontosan mennyivel.
Nézzük, a fedélzeten vásárolható ételeken és italokon túl miért kérnek extra pénzt még a felszállás előtt a fapados légitársaságok:
maga szeretné kiválasztani, hol üljön
több lábhelyet szeretne
nagyobb vagy több kézipoggyászt vinne fel magával, vagy poggyászt adna fel
a repülőtéren nyomtatná ki a beszállókártyáját
gyorsabban menne át a biztonsági ellenőrzésen
előbb szállna fel a gépre, mint mások
a repülőtéren veszi észre, hogy nagyobb a csomagja, mint amit ingyen fel lehet vinni
A fapados légitársaságok becsekkolási váróterme
Stiller Ákos
Nagyot kaszálnak az extra költségeken
A cégek nem szívesen beszélnek az alapjegyáron felüli extra költségekről, de az már a beszámolóikon is látszik, hogy nem kevés pénzt költenek el így az utasok. A Ryanairnél például az elmúlt három évben a jegyáron felüli bevételek az összes bevétel legalább negyedét tették ki, és az arány folyamatosan növekszik. Még látványosabb a Wizz Air adata: náluk tavaly 915 millió euró folyt be a jegyeladásokból, minden más bevételük pedig összességében 655 millió euró volt. Ez utóbbi ráadásul 22 százalékkal emelkedett egyetlen év alatt, míg a jegyárbevétel alig 2,3 százalékkal.
De mennyit jelent ez az átlagos utas számára? Ahogy az az Eurostat frissen közzétett összesítéséből kiderül, Budapestről a legtöbben Londonba utaznak. Két lehetséges utazást vettünk példának a szigetországba: egy egyedül utazó repülését, valamint egy kis családét, ahol a két szülő egy gyerekkel szeretne eljutni Budapestről a brit fővárosba. Az utazás időpontjának csak annyit jelöltünk meg, hogy valamikor októberben legyen, és feltételeztük, hogy a lehető legolcsóbb megoldást szeretnék megtalálni, valamint hogy egy 20 kilós csomagot is vinnének magukkal.
A légitársaságok persze folyamatosan változtatják az árajánlataikat, egy-egy akcióba némi szerencsével bele lehet futni, mindenesetre cikkünk írásakor a lehetséges legolcsóbb ár a Wizz Airnél és a Ryanairnél 6-7 ezer forint körüli volt, az easyJet viszont már csak közel 20 ezerért kínált jegyet. A spórolás viszont náluk jelentős, ha a hagyományos légitársaságokkal hasonlítjuk össze: a British Airwaysnél októberre 26 ezer forint feletti a legolcsóbb jegy. Érdemes persze számolni azzal, hogy a fapadosok Londontól messzire szállnak le, onnan még 5-15 font bejutni a belvárosig – de a példából ezt most hagyjuk ki, ez a pénz ugyanis nem a légitársaságokhoz kerül.
ORFK / H. Szabó Sándor
Egymás mellett ülne a család? Nem lesz olcsó
A légitársaságok bevett módszere, ha többen vesznek jegyet, nem egymás melletti helyekre adják el ezeket, így aztán ha egy család vagy baráti társaság együtt szeretne ülni, fizethet. A magányos utazónak ilyen kívánsága a példánkban nincs, ő kibírja azt a kicsit több, mint két órát egy kényelmetlenebb helyen is, a családról viszont feltételezzük, hogy szeretnének egymás mellett ülni. Itt az extra költség fejenként 1400-1500 forint a Wizz Airnél és az easyJetnél, a Ryanair viszont már 3500 forintot kér az egymás melletti helyekért.
A példánkban azt feltételeztük, hogy a legolcsóbb székeket választják az utasok. Ha valaki extra lábhelyet szeretne magának, vagy épp a szárny fölé vagy a gép elejébe ülne, ezt is megteheti, 3-5 ezer forintért.
Okosan kell csomagolni
Nem mindegy, hogy az utas mekkora kézipoggyászt vinne fel magával, ahogy az sem, adna-e fel poggyászt. A British Airways fejenként két kézipoggyászt is felenged a gépre. A Wizz Airnél egy kis kézipoggyászt fel lehet vinni az utastérbe ingyen, nagyobbat már csak 5650 forintért – ha ez nem elég, akkor 8300-ért lehet feladni. A Ryanair a normál viteldíjnál 9 ezer forinttal drágábban engedi egy 20 kilós poggyász feladását, igaz, ezért már elsőbbségi beszállás is jár, az utas pedig jó előre kiválaszthatja, hova ülne. Ilyet persze csak a család akar, a magányos utazónak, akinek nem kell a helyfoglalós extra csomag, 7600 forintért jár a poggyász szállítása. Az easyJet pedig 10 ezret kér el egy húszkilós csomagért, itt nincs ehhez extra helyfoglalás.
Novembertől több társaságnál is változik a helyzet. Ryanairnél már csak egyetlen kézipoggyászt lehet felvinni a gépre, ráadásul abból is csak a kisebbet. Aki még egyet szeretne felvinni magával, az megteheti, de ehhez az elsőbbségi beszállás 5 euróját ki kell fizetnie. Még egy csomagot fel lehet adni ingyen, a többi ára viszont már darabonként 50 eurótól indul. A Wizz Air is új árazást vezet be: a jegyárban foglalt kézipoggyász mérete a nagyobb ridikülméretről náluk is a több társaságnál bevett bőröndméretre és 10 kilós csomagra nő. Ha viszont valaki a kapunál veszi észre, hogy túl nagy a kézipoggyásza, október 29-ig 35 euróért felküldheti a gépre, utána viszont már egységesen 55 euró lesz a poggyászdíj.
Az easyJetnél minél később veszi észre valaki, hogy túl nagy a poggyásza, annál többet fizethet: attól, aki a csomagfeladási pultnál kapcsol, 14 ezret, attól pedig, aki csak a beszállókapunál jön rá, hogy túl nagy a pakk, már 15 800 forintot kérnek el.
Fazekas István
Újabb extra költséggel találkozhat az utas akkor, amikor fizetni szeretne. A Wizz Air nem számol fel plusz díjat ekkor, a Ryanair viszont egyes bankkártyáknál már 2 százalékot rátesz az árra. Az EasyJetnél a bankkártyás tranzakció ingyenes, a hitelkártyás fizetésért 1 százalékkal kell többet fizetni. Egyedi extraként a vásárláskor a Wizz Air felajánlja azt, hogy 1900 forintért 48 órára biztosítja az aktuális ajánlatban szereplő viteldíjat.
Szép pénzeket fizethet az, aki szeretne előbb felszállni a reptéri kisbuszra, mint a többiek, esetleg kihagyni a sorban állást a becsekkolásnál. A Ryanairnél 5 eurót kérnek el ezért. A Wizz Airnél még többet fizethet az ember, ha erre vágyik: a soron kívüli biztonsági ellenőrzés 4 euróból kijön, az elsőbbségi beszállás 5-10-be kerül, de utasonként 20 euróért exkluzív váróterembe is beülhet az ember.
A Ryanair egyik gépe felszállás közben
AFP / Josep Lago
Nagy ára van a feledékenységnek
De mi a helyzet azokkal, akik a Ryanair vezetője szerint valóban "hülyék"? A túl nagy csomaggal érkezőkről már írtunk, de vannak olyanok is, akik a becsekkolásról feledkeznek meg. Velük a Ryanair a legszigorúbb, igaz, azoktól, akik nem a neten csekkolnak be, a cégvezér szavaival ellenben már nem 60, hanem csak 50 eurót kérnek el. A Wizz Air 30 euróért kínálja ugyanezt.