Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c90dcd12-0dec-456e-99c7-87c84e636d08","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A minisztérium beavatkozik az MTA kutatóinak perébe, miközben nekik is béremelést ígér. Hankó Balázs miniszter lezártnak tekinti Zalán János kinevezését a Kolibri Színház élére. A tárcavezető az atv.hu-nak Magyar Péterék “befolyásszerzéséről”, az Erasmusról és a Pride-ról is beszélt.","shortLead":"A minisztérium beavatkozik az MTA kutatóinak perébe, miközben nekik is béremelést ígér. Hankó Balázs miniszter...","id":"20250302_A-kulturalis-miniszter-nekimegy-az-akademikusoknak-nem-enged-a-Kolibri-Szinhaznal-amugy-mindenben-Magyar-Peter-armanykodasat-latja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90dcd12-0dec-456e-99c7-87c84e636d08.jpg","index":0,"item":"1c52c9e9-b8c4-4aa7-becd-f33783df3545","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_A-kulturalis-miniszter-nekimegy-az-akademikusoknak-nem-enged-a-Kolibri-Szinhaznal-amugy-mindenben-Magyar-Peter-armanykodasat-latja","timestamp":"2025. március. 02. 09:41","title":"A kulturális miniszter nekimegy az akadémikusoknak, nem enged a Kolibri Színháznál, amúgy mindenben Magyar Péter ármánykodását látja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz külügyminiszter szerint az elmúlt 500 évben a világ összes tragédiája Európából eredt. ","shortLead":"Az orosz külügyminiszter szerint az elmúlt 500 évben a világ összes tragédiája Európából eredt. ","id":"20250302_szergej-lavrov-donald-trump-europa-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/454ba7b5-de36-4448-9d49-9558a9d9616a.jpg","index":0,"item":"a233b64c-335a-4a17-b835-3df3f50429bb","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_szergej-lavrov-donald-trump-europa-haboru","timestamp":"2025. március. 02. 21:51","title":"Lavrov: Donald Trump mindent ért, Európa viszont háborút akar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az illiberális magyar vezér hű marad két autokrata szellemi társához, Vlagyimir Putyinhoz és Donald Trumphoz. Ezzel messzemenően elszigetelődött Európában – írja a Frankfurter Rundschau elemzője.","shortLead":"Az illiberális magyar vezér hű marad két autokrata szellemi társához, Vlagyimir Putyinhoz és Donald Trumphoz. Ezzel...","id":"20250303_Europanak-Orban-elszigetelodes-trudeau-frankfurter-rundschau-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"f27632c5-b1dd-415a-8201-9392aef0c4b8","keywords":null,"link":"/360/20250303_Europanak-Orban-elszigetelodes-trudeau-frankfurter-rundschau-lapszemle","timestamp":"2025. március. 03. 15:45","title":"Német lap: Európának semmi szüksége nincs Orbán Viktorra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: turbó osztogatás és háborús évforduló. ","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250302_Elvitelre-108-penzeso-ukran-menekultek-Magyarorszag-osztogatas-haboru-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"cce2597a-7e90-49a9-aae4-3b56fceadd56","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Elvitelre-108-penzeso-ukran-menekultek-Magyarorszag-osztogatas-haboru-podcast","timestamp":"2025. március. 02. 06:00","title":"Elvitelre #108: Pénzeső és ukrán menekültek Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azért nem volt olyan komoly a dolog.","shortLead":"Azért nem volt olyan komoly a dolog.","id":"20250302_Ruszin-Szendi-elkesett-a-Tisza-forumarol-Bekescsaban-a-szinpadon-bunhodott-miatta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd63a178-391f-4621-b4b6-976f68a256d3.jpg","index":0,"item":"bd83a2f3-63e4-417f-a1a4-d11c3db4c9ed","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Ruszin-Szendi-elkesett-a-Tisza-forumarol-Bekescsaban-a-szinpadon-bunhodott-miatta","timestamp":"2025. március. 02. 11:07","title":"Ruszin-Szendi elkésett a Tisza fórumáról Békéscsabán, a színpadon bűnhődött miatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c7852dd-a89b-457a-8e3b-ebc348658221","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Barcelonában tartották meg a legdurvább Porsche Taycant is simán verő Xiaomi SU7 Ultra európai premierjét – ott voltunk, mutatjuk mit láttunk.","shortLead":"Barcelonában tartották meg a legdurvább Porsche Taycant is simán verő Xiaomi SU7 Ultra európai premierjét – ott...","id":"20250303_europaban-az-1548-loeros-csucs-Xiaomi-SU7-Ultra-teszt-velemeny-mwc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c7852dd-a89b-457a-8e3b-ebc348658221.jpg","index":0,"item":"76bd37de-b9e8-4f28-b169-7ddca22c9170","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_europaban-az-1548-loeros-csucs-Xiaomi-SU7-Ultra-teszt-velemeny-mwc","timestamp":"2025. március. 03. 09:49","title":"Európában az 1548 lóerős csúcs Xiaomi: Ultra mobillal fotóztuk körbe az Ultra autót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b14b420-eda2-4a37-93ef-10c11605dd45","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Jánosi György 71 évesen nősült meg. ","shortLead":"Jánosi György 71 évesen nősült meg. ","id":"20250303_A-volt-sportminiszter-felesegul-vette-a-not-aki-megmentette-az-eletet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b14b420-eda2-4a37-93ef-10c11605dd45.jpg","index":0,"item":"f120d712-de24-4c97-9a5b-2cd377a0a304","keywords":null,"link":"/elet/20250303_A-volt-sportminiszter-felesegul-vette-a-not-aki-megmentette-az-eletet","timestamp":"2025. március. 03. 08:47","title":"A volt sportminiszter feleségül vette a nőt, aki megmentette az életét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk évezredek óta foglalkoztatja az embereket, és néhány kérdésre még a mai napig nem talált magyarázatot a tudomány. Cikkünkben annak járunk utána, mi is történik pontosan a testünkben, miközben alszunk.","shortLead":"Amennyire alapvető és hétköznapi, annyira rejtélyes és izgalmas jelenség az alvás. Ezen biológiai alapszükségletünk...","id":"20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7dee4da-322a-4b93-b7f6-866025bce9ee.jpg","index":0,"item":"eb887787-f59d-436f-b3a7-799055c01ab8","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250226_mi-tortenik-alvas-kozben-a-testunkkel-sedacur","timestamp":"2025. március. 03. 07:30","title":"Az alvás rejtélyei, avagy mi történik alvás közben a testünkkel?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""}]
Az utas nem számít? Ahol csak lehet, csökkentené vagy drágítaná szolgáltatásait a MÁV
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Ahol csak tud, nekiesik a MÁV-Start az általa nyújtott szolgáltatásoknak – legyen szó a nemzetközi vonatok ritkításáról, az étkezőkocsik, vagy a törzsutaskártyák elvételéről. A nemzetközi és az intercity vonatokkal is jelentős változások várhatók, és aki mindig rosszul jár, az az utas.
Jelentősen megnyirbálja szolgáltatásait a MÁV-Start a decemberben életbe lépő jövő évi vasúti menetrendben, a hvg.hu értesülése szerint jóformán megszüntetik a Budapest–Berlin közvetlen járatot. De búcsút mondhatunk az étkezőkocsiknak is, és a sokak által használt Start-klubkártyához kapcsolódó szolgáltatásokat is megnyirbálnák úgy, hogy az utasoknak nem éri majd meg megvenni azt.
Kezdjük az utóbbival: a Regionalbahn vasúti szakmai lap szerint a Start-törzsutaskártyát úgy alakítanák át, hogy vagy a duplájára, 30-ról 60 ezerre dráguljon, vagy 100 km alatti utazásokra ne legyen érvényes. A portál szerint ezzel azt szeretné elérni a vasút, hogy azok az ingázók, akiknek nem fizeti vasúti bérletüket a munkahelyük, de a klubkártya birtokában 50%-kal olcsóbban megvehették a bérletüket, ezután már ne érje meg.
Arról, hogy a MÁV-Start az étkezőkocsikat lekapcsolta, már mi is írtunk korábban. (A vasúttársaság állítja, a korábbi hírekkel ellentétben a szolgáltatás megszüntetését nem követik majd létszámleépítések.)
Fülöp Máté
Mint megírtuk, a belföldi intercity-rendszert is átszabná a MÁV-Start. A vasút helyzetére rálátó szakértőnk elmagyarázta, az átalakítás alapját a társaság nemsokára elkészülő IC+ kocsijai alkotják. Ezek nem lesznek ahhoz elegendő számúak, hogy a teljes hazai IC-forgalmat ellássák, azt pedig nem szeretné a vezetőség, hogy ugyanazért az árért néha régi, néha új intercity járjon, ezért inkább két csoportra bontanák a meglevő IC-ket: gyakrabban megálló régi, illetve ritkábban megálló új kocsikkal közlekedőkre. Ez pedig azzal járna, hogy a régieket az eddigi áron lehetne használni, az újakért pedig további plusz felárat kérne a vasút. Szakértőnk szerint a módosításhoz szét kellene zilálni a teljes meglevő és jól működő ütemes vasúti menetrendet, ezért bízik benne, hogy a vezetőség végül eláll a tervektől.
Berlinbe megszűnik a gondtalan utazás
Búcsút mondhatunk annak is, hogy Berlinbe kényelmesen, egy éjszaka alatt eljussunk vonattal. Már olyan tervek is voltak, hogy a cseh fővárost is érintő berlini Metropol Euronightot teljesen kihúzták volna a menetrendből – erről itt írtunk korábban –, azonban úgy tudjuk, végül csak Budapesttől Prágáig fogják rövidíteni a következő évi menetrend életbelépésével. Prágában, aki szeretne, átszállhat majd a Berlinbe tovább közlekedő nappali vonatra. Talán nem kell részletezni, miért kellemetlen hajnalban egy hálókocsis vonatról átszállni és az utat ülve befejezni. A másik hátránya a nyirbálásnak, hogy külön kell majd jegyet venni a két vonatra, ami így még drágább lesz.
Korábbi cikkünkben azt is megírtuk, hogy éppen itt, a Budapest–Pozsony–Prága–Berlin vonalon egyre nagyobb a verseny a közlekedési szolgáltatók között. Már Prágába és Berlinbe is repülnek fapados járatok Budapestről, és a diszkont busztársaságok, mint pl. a Flixbus is olcsó és gyakori indulásokat kínálnak. A vasútnak a kényelem volt a legfőbb vonzereje a többiekkel szemben – az étkező- és hálókocsik kihúzásával és az átszállással azonban ez az előny megszűnni látszik.
Fülöp Máté
Rémálom lett a berlini út
Úgy tűnik, már neki is állt a MÁV-Start az általa üzemeltetett berlini Metropol vonatok tönkretételének. A rendszeresen Berlinbe utazó Polyák Levente mesélt szeptember végi oda-vissza útjának tapasztalatairól a hvg.hu-nak. Levente az esti, Keleti pályaudvari indulás előtt szembesült csak azzal, hogy hiába lobogtatja kezében a kusettkocsiba megvett jegyét, a vonaton nem közlekedik ilyen, ezért választhat: ülve teszi meg a 13 órás éjszakai utat Berlinig, vagy visszakéri a pénzt. Utóbbi mellett döntött, de az sem ment egyszerűen: a kalauz az ügyfélszolgálathoz küldte, az ügyfélszolgálatos pedig vissza a kalauzhoz. Fél órába telt, mire megkapta az igazolást arról, hogy jegyét nem használja fel. Szerencséjére sikerült nagyjából ugyanennyiért jegyet vennie a másnap hajnali repülőre, és azzal utazott Berlinbe. Visszafelé sem járt sokkal jobban: a berlini főpályaudvaron közölték vele, hogy ugyan van fekvőkocsi a budapesti vonaton, de abban nem működik a fűtés, ezért abba nem engedélyezhetik a felszállást. Van ugyan másik hálókocsi, amiben utazhatna, arra viszont a kalauznak nincs jogosultsága jegyet eladni. Van egy harmadik fekvőkocsi is, ami csak Breclavig közlekedik, onnantól Varsó felé továbbítják, de addig utazhat benne, a hátralevő öt órát viszont ülve kell megtennie. Lévén, hogy nem volt kedve késő este ismét rapid repülőjegy-vásárláshoz és reptéri taxizáshoz, Levente az utóbbi lehetőséget választotta.
Évek óta járok a Metropollal, nagyon jó kis járat volt, de most már elment tőle a kedvem
– tette hozzá Levente.
Még több ritkítást szerettek volna
Korábban úgy volt, hogy még sokkal jobban visszavágja a nemzetközi vasúti kínálatát a MÁV-Start. Ettől azonban a társvasutak tiltakozása miatt nagyrészt el kellett állnia. Tervben volt, hogy a jövő évi új menetrendben már a Budapest–Pozsony–Prága–Berlin vonatok egy részét teljesen megszüntetik, a magyarországi szakaszon pedig Szob és Vác között mindenhol megállítják, illetve a határon kicserélik a mozdonyt – ezzel a megmaradó vonatok menetidejét is jelentősen megnövelték volna.
Ettől a tervtől végül elálltak, sőt a vonatok a nemzetközi járatoknál szokásos Keleti helyett a Nyugatiba érkeznek majd, ennek köszönhetően még majdnem 20 perccel csökken is a menetidejük, és valamelyest tehermentesítik majd a váci zónázókat – ennek a történetnek tehát jó vége lett.
MTI / Bruzák Noémi
Arról is folytak azonban tárgyalások, hogy a Magyarországon található legjobb vonatok, az osztrák vasúttársaság által fenntartott Budapest–Bécs között járó Railjetek országon belül – tehát pl. Budapest és Győr között ne legyenek igénybe vehetők. Nemzetközi nyomásra végül ettől is elálltak.
A tervezett nyirbálások oka, hogy a MÁV-Startnak térítést kell fizetnie a külföldi vasúttársaságok által üzemeltetett, de Magyarországon közlekedő nemzetközi vonatokért, és ezeknek a költségeknek egy részétől szerettek volna szabadulni. A színvonal csökkentése – legyen ez az étkezőkocsik, vagy a közvetlen hálókocsis vonatok kiiktatása – aligha szolgálja azt a célt, hogy az utasokat vonatozásra csábítsa a vasúttársaság.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.