Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af71976b-82b7-46f6-b611-1c666fb2f3f9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"130 éve persze még nem is Skodának hívták a céget. ","shortLead":"130 éve persze még nem is Skodának hívták a céget. ","id":"20250514_Elektromoskent-tert-vissza-a-Skoda-1899-ben-gyartott-elso-motorkerekparja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af71976b-82b7-46f6-b611-1c666fb2f3f9.jpg","index":0,"item":"8c455581-ca6f-4e44-a41f-762f6cb18fa5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_Elektromoskent-tert-vissza-a-Skoda-1899-ben-gyartott-elso-motorkerekparja","timestamp":"2025. május. 14. 20:20","title":"Autók előtt motorok: visszatért gyökereihez a Skoda egy retrofuturista géppel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ee8b5f2-ab62-44cb-9c13-74a1d5d3f3f0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Teljesen kukázza az eddigi, szívekre/életekre épített rendszerét a Duolingo. Jön helyette valami egészen más, ami a cég ígérete szerint nem bünteti a hibákat, hanem motivál.","shortLead":"Teljesen kukázza az eddigi, szívekre/életekre épített rendszerét a Duolingo. Jön helyette valami egészen más, ami a cég...","id":"20250513_duolingo-nyelvtanulas-szivek-energia-valtoztatas-hibazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ee8b5f2-ab62-44cb-9c13-74a1d5d3f3f0.jpg","index":0,"item":"9047fb1e-d232-45de-967f-15118191bae1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_duolingo-nyelvtanulas-szivek-energia-valtoztatas-hibazas","timestamp":"2025. május. 13. 17:03","title":"Óriási változás jön a Duolingóba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"090dc933-6f60-413c-9455-0eaa3f14fcb5","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az elhibázott EV-stratégia és a gyenge kínai eladások miatt is szenved a japán gyártó.","shortLead":"Az elhibázott EV-stratégia és a gyenge kínai eladások miatt is szenved a japán gyártó.","id":"20250513_Leepites-gyarbezaras-visszavont-beruhazas-Nissan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/090dc933-6f60-413c-9455-0eaa3f14fcb5.jpg","index":0,"item":"0338ea3c-2232-4380-bbcc-fcc7a446a651","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Leepites-gyarbezaras-visszavont-beruhazas-Nissan","timestamp":"2025. május. 13. 07:55","title":"Leépítés, gyárbezárás, visszavont beruházás – válságüzemmódban működik a Nissan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már teszteli a Google a megújult keresőoldalt, ahol a mesterséges intelligencia is kiemelt helyre kerül – lehet, hogy ezzel nyugdíjazva egy ikonikus gombot is.","shortLead":"Már teszteli a Google a megújult keresőoldalt, ahol a mesterséges intelligencia is kiemelt helyre kerül – lehet...","id":"20250514_google-kereso-mesterseges-intelligencia-mod-uj-gomb-valtoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76.jpg","index":0,"item":"bab9d3a0-941e-4f96-9384-931b13ab7f06","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_google-kereso-mesterseges-intelligencia-mod-uj-gomb-valtoztatas","timestamp":"2025. május. 14. 11:03","title":"Megváltozhat a Google kereső – egy ismert gomb is búcsúzhat több évtized után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4812840f-dc86-43fc-9203-bf16233fed7b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A módosító tervezet csak a jövőben létrehozott alapítványokra lenne érvényes, a korábban alapított alapítványokra azonban nem.","shortLead":"A módosító tervezet csak a jövőben létrehozott alapítványokra lenne érvényes, a korábban alapított alapítványokra...","id":"20250513_Ma-nyujtjak-be-azt-a-torvenymodositast-ami-megtiltana-az-MNB-nek-hogy-vagyonkezelo-alapitvanyokat-hozzon-letre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4812840f-dc86-43fc-9203-bf16233fed7b.jpg","index":0,"item":"25d13ab2-d01a-4acc-aaa3-c7cde61014db","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Ma-nyujtjak-be-azt-a-torvenymodositast-ami-megtiltana-az-MNB-nek-hogy-vagyonkezelo-alapitvanyokat-hozzon-letre","timestamp":"2025. május. 13. 09:37","title":"Ma nyújtják be azt a törvénymódosítást, amely megtiltaná az MNB-nek, hogy vagyonkezelő alapítványokat hozzon létre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f53347bb-b186-4b6c-8500-12275b411699","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"kkv","description":"Nem elég, hogy a megmaradt munkavállalókat a nyár közepéig lapátra teszik a felszámolók, a Kúria felülvizsgálati eljárásban döntött: jogosan mondta fel a kollektív szerződésüket 2020 augusztusában az akkori, önjelölt cégvezető.","shortLead":"Nem elég, hogy a megmaradt munkavállalókat a nyár közepéig lapátra teszik a felszámolók, a Kúria felülvizsgálati...","id":"20250513_dunaferr-elbocsatas-csod-munkaugyi-per-kuria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f53347bb-b186-4b6c-8500-12275b411699.jpg","index":0,"item":"5b315afb-2c38-49e3-8452-4f1d86c35bb1","keywords":null,"link":"/kkv/20250513_dunaferr-elbocsatas-csod-munkaugyi-per-kuria","timestamp":"2025. május. 13. 17:55","title":"Végső reményüket is elveszítették a Dunaferr dolgozói, elbukták a 15 milliárdos pert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"522150ab-8701-49a2-a4f1-4a78762eacde","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megtapsolták a járókelők a sikeres akcióját.","shortLead":"Megtapsolták a járókelők a sikeres akcióját.","id":"20250513_Firenzei-taxis-tolvaj-taska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/522150ab-8701-49a2-a4f1-4a78762eacde.jpg","index":0,"item":"49e2d147-414f-4cd6-aba3-783a6fce20c5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Firenzei-taxis-tolvaj-taska","timestamp":"2025. május. 13. 13:58","title":"Egy pillanat alatt hős lett az olasz taxis, aki beletaposott a gázba, és utolért egy táskatolvajt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ada5c8c4-51c5-41bb-8faf-9c48c03bc735","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Afrika-szakértő diplomata és korábbi miniszteri biztos mostantól házi őrizetben tölti a maradék büntetését.","shortLead":"Az Afrika-szakértő diplomata és korábbi miniszteri biztos mostantól házi őrizetben tölti a maradék büntetését.","id":"20250514_Suha-Gyorgy-diplomata-afrika-szakerto-elozetes-letartoztatas-ovadek-hazi-orizet-konzuli-kepviselet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ada5c8c4-51c5-41bb-8faf-9c48c03bc735.jpg","index":0,"item":"6eb31587-429e-4afe-af47-a455de5f8fc6","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Suha-Gyorgy-diplomata-afrika-szakerto-elozetes-letartoztatas-ovadek-hazi-orizet-konzuli-kepviselet","timestamp":"2025. május. 14. 11:12","title":"Suha Györgyöt kiengedték a börtönből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az utas nem számít? Ahol csak lehet, csökkentené vagy drágítaná szolgáltatásait a MÁV
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Ahol csak tud, nekiesik a MÁV-Start az általa nyújtott szolgáltatásoknak – legyen szó a nemzetközi vonatok ritkításáról, az étkezőkocsik, vagy a törzsutaskártyák elvételéről. A nemzetközi és az intercity vonatokkal is jelentős változások várhatók, és aki mindig rosszul jár, az az utas.
Jelentősen megnyirbálja szolgáltatásait a MÁV-Start a decemberben életbe lépő jövő évi vasúti menetrendben, a hvg.hu értesülése szerint jóformán megszüntetik a Budapest–Berlin közvetlen járatot. De búcsút mondhatunk az étkezőkocsiknak is, és a sokak által használt Start-klubkártyához kapcsolódó szolgáltatásokat is megnyirbálnák úgy, hogy az utasoknak nem éri majd meg megvenni azt.
Kezdjük az utóbbival: a Regionalbahn vasúti szakmai lap szerint a Start-törzsutaskártyát úgy alakítanák át, hogy vagy a duplájára, 30-ról 60 ezerre dráguljon, vagy 100 km alatti utazásokra ne legyen érvényes. A portál szerint ezzel azt szeretné elérni a vasút, hogy azok az ingázók, akiknek nem fizeti vasúti bérletüket a munkahelyük, de a klubkártya birtokában 50%-kal olcsóbban megvehették a bérletüket, ezután már ne érje meg.
Arról, hogy a MÁV-Start az étkezőkocsikat lekapcsolta, már mi is írtunk korábban. (A vasúttársaság állítja, a korábbi hírekkel ellentétben a szolgáltatás megszüntetését nem követik majd létszámleépítések.)
Fülöp Máté
Mint megírtuk, a belföldi intercity-rendszert is átszabná a MÁV-Start. A vasút helyzetére rálátó szakértőnk elmagyarázta, az átalakítás alapját a társaság nemsokára elkészülő IC+ kocsijai alkotják. Ezek nem lesznek ahhoz elegendő számúak, hogy a teljes hazai IC-forgalmat ellássák, azt pedig nem szeretné a vezetőség, hogy ugyanazért az árért néha régi, néha új intercity járjon, ezért inkább két csoportra bontanák a meglevő IC-ket: gyakrabban megálló régi, illetve ritkábban megálló új kocsikkal közlekedőkre. Ez pedig azzal járna, hogy a régieket az eddigi áron lehetne használni, az újakért pedig további plusz felárat kérne a vasút. Szakértőnk szerint a módosításhoz szét kellene zilálni a teljes meglevő és jól működő ütemes vasúti menetrendet, ezért bízik benne, hogy a vezetőség végül eláll a tervektől.
Berlinbe megszűnik a gondtalan utazás
Búcsút mondhatunk annak is, hogy Berlinbe kényelmesen, egy éjszaka alatt eljussunk vonattal. Már olyan tervek is voltak, hogy a cseh fővárost is érintő berlini Metropol Euronightot teljesen kihúzták volna a menetrendből – erről itt írtunk korábban –, azonban úgy tudjuk, végül csak Budapesttől Prágáig fogják rövidíteni a következő évi menetrend életbelépésével. Prágában, aki szeretne, átszállhat majd a Berlinbe tovább közlekedő nappali vonatra. Talán nem kell részletezni, miért kellemetlen hajnalban egy hálókocsis vonatról átszállni és az utat ülve befejezni. A másik hátránya a nyirbálásnak, hogy külön kell majd jegyet venni a két vonatra, ami így még drágább lesz.
Korábbi cikkünkben azt is megírtuk, hogy éppen itt, a Budapest–Pozsony–Prága–Berlin vonalon egyre nagyobb a verseny a közlekedési szolgáltatók között. Már Prágába és Berlinbe is repülnek fapados járatok Budapestről, és a diszkont busztársaságok, mint pl. a Flixbus is olcsó és gyakori indulásokat kínálnak. A vasútnak a kényelem volt a legfőbb vonzereje a többiekkel szemben – az étkező- és hálókocsik kihúzásával és az átszállással azonban ez az előny megszűnni látszik.
Fülöp Máté
Rémálom lett a berlini út
Úgy tűnik, már neki is állt a MÁV-Start az általa üzemeltetett berlini Metropol vonatok tönkretételének. A rendszeresen Berlinbe utazó Polyák Levente mesélt szeptember végi oda-vissza útjának tapasztalatairól a hvg.hu-nak. Levente az esti, Keleti pályaudvari indulás előtt szembesült csak azzal, hogy hiába lobogtatja kezében a kusettkocsiba megvett jegyét, a vonaton nem közlekedik ilyen, ezért választhat: ülve teszi meg a 13 órás éjszakai utat Berlinig, vagy visszakéri a pénzt. Utóbbi mellett döntött, de az sem ment egyszerűen: a kalauz az ügyfélszolgálathoz küldte, az ügyfélszolgálatos pedig vissza a kalauzhoz. Fél órába telt, mire megkapta az igazolást arról, hogy jegyét nem használja fel. Szerencséjére sikerült nagyjából ugyanennyiért jegyet vennie a másnap hajnali repülőre, és azzal utazott Berlinbe. Visszafelé sem járt sokkal jobban: a berlini főpályaudvaron közölték vele, hogy ugyan van fekvőkocsi a budapesti vonaton, de abban nem működik a fűtés, ezért abba nem engedélyezhetik a felszállást. Van ugyan másik hálókocsi, amiben utazhatna, arra viszont a kalauznak nincs jogosultsága jegyet eladni. Van egy harmadik fekvőkocsi is, ami csak Breclavig közlekedik, onnantól Varsó felé továbbítják, de addig utazhat benne, a hátralevő öt órát viszont ülve kell megtennie. Lévén, hogy nem volt kedve késő este ismét rapid repülőjegy-vásárláshoz és reptéri taxizáshoz, Levente az utóbbi lehetőséget választotta.
Évek óta járok a Metropollal, nagyon jó kis járat volt, de most már elment tőle a kedvem
– tette hozzá Levente.
Még több ritkítást szerettek volna
Korábban úgy volt, hogy még sokkal jobban visszavágja a nemzetközi vasúti kínálatát a MÁV-Start. Ettől azonban a társvasutak tiltakozása miatt nagyrészt el kellett állnia. Tervben volt, hogy a jövő évi új menetrendben már a Budapest–Pozsony–Prága–Berlin vonatok egy részét teljesen megszüntetik, a magyarországi szakaszon pedig Szob és Vác között mindenhol megállítják, illetve a határon kicserélik a mozdonyt – ezzel a megmaradó vonatok menetidejét is jelentősen megnövelték volna.
Ettől a tervtől végül elálltak, sőt a vonatok a nemzetközi járatoknál szokásos Keleti helyett a Nyugatiba érkeznek majd, ennek köszönhetően még majdnem 20 perccel csökken is a menetidejük, és valamelyest tehermentesítik majd a váci zónázókat – ennek a történetnek tehát jó vége lett.
MTI / Bruzák Noémi
Arról is folytak azonban tárgyalások, hogy a Magyarországon található legjobb vonatok, az osztrák vasúttársaság által fenntartott Budapest–Bécs között járó Railjetek országon belül – tehát pl. Budapest és Győr között ne legyenek igénybe vehetők. Nemzetközi nyomásra végül ettől is elálltak.
A tervezett nyirbálások oka, hogy a MÁV-Startnak térítést kell fizetnie a külföldi vasúttársaságok által üzemeltetett, de Magyarországon közlekedő nemzetközi vonatokért, és ezeknek a költségeknek egy részétől szerettek volna szabadulni. A színvonal csökkentése – legyen ez az étkezőkocsik, vagy a közvetlen hálókocsis vonatok kiiktatása – aligha szolgálja azt a célt, hogy az utasokat vonatozásra csábítsa a vasúttársaság.
Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás első fordulóját. Ha továbbra is olyan államfő lesz, aki szemben áll az alkotmányos kormánnyal és megbénítja a törvényhozást, az akár Donald Tusk miniszterelnök bukásához vezethet.