Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"583a73d5-2f09-4a9d-8c05-b8a4021ace63","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Steve Witkoff a múlt héten öt órán át tárgyalt Putyinnal, most elmondott pár dolgot a találkozóról.","shortLead":"Steve Witkoff a múlt héten öt órán át tárgyalt Putyinnal, most elmondott pár dolgot a találkozóról.","id":"20250415_Trump-kulonmegbizottja-szerint-mar-alakul-az-orosz-ukran-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/583a73d5-2f09-4a9d-8c05-b8a4021ace63.jpg","index":0,"item":"b28e1502-cf5f-4770-ad17-bb1a7f65f168","keywords":null,"link":"/vilag/20250415_Trump-kulonmegbizottja-szerint-mar-alakul-az-orosz-ukran-beke","timestamp":"2025. április. 15. 12:27","title":"Trump különmegbízottja szerint „már alakul” az orosz–ukrán béke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"678cdabd-0bbf-4719-b307-ce06637f67a6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ennek mértéke mindössze egymillió forint, azonban Sára Botond videójából nem derül ki, hogy ezt milyen sűrűn szabhatják ki az érintettekre.","shortLead":"Ennek mértéke mindössze egymillió forint, azonban Sára Botond videójából nem derül ki, hogy ezt milyen sűrűn szabhatják...","id":"20250415_Birsagot-kereskedok-arresstop-beszerzesi-ar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/678cdabd-0bbf-4719-b307-ce06637f67a6.jpg","index":0,"item":"5c8a9d68-7b9e-4613-820c-350484e6e691","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_Birsagot-kereskedok-arresstop-beszerzesi-ar","timestamp":"2025. április. 15. 12:17","title":"Bírságot kapnak a kereskedők, akik nem bizonyítják a beszerzési áraikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hogy lesznek így Tesla robotaxik?","shortLead":"Hogy lesznek így Tesla robotaxik?","id":"20250416_Elon-Musk-Trump-tarifa-Cybercab-robotaxi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867cae49-da17-4c5b-9add-ebbf7bdb4072.jpg","index":0,"item":"3efd4084-1ef2-4fed-bc70-0b07db0b89f4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Elon-Musk-Trump-tarifa-Cybercab-robotaxi","timestamp":"2025. április. 16. 07:56","title":"Elon Musk legfontosabb autós projektje is veszélybe került Trump kínai tarifája miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c87f1bc7-767b-4f7c-9888-6060a8ba996c","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tömegek léptek ki az elmúlt tizenegynéhány évben a tartós munkanélküliségből és kezdtek el rosszul fizető, sokat követelő munkát végezni – ennek a hatásai mutatták be a HUN-REN konferenciáján.","shortLead":"Tömegek léptek ki az elmúlt tizenegynéhány évben a tartós munkanélküliségből és kezdtek el rosszul fizető, sokat...","id":"20250415_Szegenyek-munka-egeszseg-foglalkoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c87f1bc7-767b-4f7c-9888-6060a8ba996c.jpg","index":0,"item":"8d780ca9-4ea3-42e0-a83e-93762a567a80","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250415_Szegenyek-munka-egeszseg-foglalkoztatas","timestamp":"2025. április. 15. 14:27","title":"Sok szegény munkakörülményei annyira rosszak, hogy az egészségükre jobb hatással volt még a tartós munkanélküliség is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a6268ee-ac74-4747-ba1f-8bff345a5e3e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A januártól márciusig tartó időszakot még nem hátráltatta Donald Trump vámháborúja, az egész évet tekintve azonban kevésbé optimisták az elemzők.","shortLead":"A januártól márciusig tartó időszakot még nem hátráltatta Donald Trump vámháborúja, az egész évet tekintve azonban...","id":"20250416_gazdasag-gdp-kina-novekedes-usa-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a6268ee-ac74-4747-ba1f-8bff345a5e3e.jpg","index":0,"item":"d4f80f80-4159-4c5d-b3a9-036b1a180471","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250416_gazdasag-gdp-kina-novekedes-usa-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 16. 05:39","title":"Várakozásokon felül nőtt a kínai gazdaság a vámháború előtti utolsó negyedévben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"794ad5cf-413e-46ef-9083-26fbf215aa6a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már több mint 70 alkalommal közelítette meg a Jupitert a NASA Juno űrszondája, most azonban kétszer is beütött a baj: az eszköz váratlanul biztonsági módba lépett két alkalommal is.","shortLead":"Már több mint 70 alkalommal közelítette meg a Jupitert a NASA Juno űrszondája, most azonban kétszer is beütött a baj...","id":"20250414_jupiter-juno-urszonda-megkozelites-hiba-biztonsagi-mod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/794ad5cf-413e-46ef-9083-26fbf215aa6a.jpg","index":0,"item":"88160935-d111-4392-a1bc-2e153bc4ff42","keywords":null,"link":"/tudomany/20250414_jupiter-juno-urszonda-megkozelites-hiba-biztonsagi-mod","timestamp":"2025. április. 14. 17:03","title":"A frászt hozta a NASA mérnökeire a Juno űrszonda, kétszer is leállt a működése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51cc17c2-9db6-44f4-a223-bcadf083bc1c","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"A teremtési sorrendet ugyan nem írták bele az Alaptörvény 15. módosításába, de a Pride tiltásának kulcsát, a drog elleni harcot, a kettős állampolgárok kiutasíthatóságát és a készpénz védelmét gránitba vésték.","shortLead":"A teremtési sorrendet ugyan nem írták bele az Alaptörvény 15. módosításába, de a Pride tiltásának kulcsát, a drog...","id":"20250414_Megszavaztak-az-Alaptorveny-15-modositasat-Pride-drog-keszpenz-allampolgarok-kiutasitasa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51cc17c2-9db6-44f4-a223-bcadf083bc1c.jpg","index":0,"item":"d00f0e84-6df8-4597-b4fb-46359e8d57f5","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_Megszavaztak-az-Alaptorveny-15-modositasat-Pride-drog-keszpenz-allampolgarok-kiutasitasa-ebx","timestamp":"2025. április. 14. 17:23","title":"Megszavazták a gyülekezési jogot korlátozó és a drogokat betiltó 15. Alaptörvény-módosítást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ec3d5a3-a35e-4c5d-83d2-491a8a5a1861","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Kilmar Abrego Garciáról 2019-ben bíró mondta ki, hogy nem toloncolható ki Salvadorba, mivel életveszélyes lenne számára az őt gyerekkorában fenyegető bűnszervezetek közelébe kerülnie. Ez azonban sem Donald Trumpot, sem Nayib Bukele salvadori elnököt nem zavarja: esélytelennek tűnik, hogy a férfi kiszabaduljon a hírhedt CECOT börtönből, ahová egy adminisztratív hiba miatt került.","shortLead":"Kilmar Abrego Garciáról 2019-ben bíró mondta ki, hogy nem toloncolható ki Salvadorba, mivel életveszélyes lenne számára...","id":"20250415_donald-trump-usa-salvador-kitoloncolas-deportalas-nayib-bukele-kilmar-abrego-garcia-CECOT-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ec3d5a3-a35e-4c5d-83d2-491a8a5a1861.jpg","index":0,"item":"418bb055-1046-4c48-a44c-b2563e2785e0","keywords":null,"link":"/360/20250415_donald-trump-usa-salvador-kitoloncolas-deportalas-nayib-bukele-kilmar-abrego-garcia-CECOT-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 18:49","title":"Trump összekacsintott a „legmenőbb diktátorral”, majd nevetve a biztos életveszélybe küldött egy ártatlan családapát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egészen sárga, egészen hasonlít a Boltra, mégis forradalmat hozhat a fővárosi taxispiacon a személyszállítás újkori szinonimájaként emlegetett platform.
Nyolc év hosszú idő: ennyi idő alatt egy gyerek eljut a második osztályig, egy dolgozó a kiégésig, egy fa gyümölcsöt hoz. Az Ubernek pedig csaknem nyolc év kellett ahhoz, hogy, miután a taxislobbi nyomására kiszorították a budapesti piacról, visszatérjen a magyar fővárosba.
Ahogy annak idején az Uber lelépése, úgy jó eséllyel a visszatérése is emlékezetes lesz, még ha nem is taxisfelvonulások miatt. Sokkal inkább a visszatérése módja okán: a legismertebb utazásszervező applikáció ugyanis a legismertebb fővárosi taxistársasággal együttműködve kezdte meg csütörtökön második működését Budapesten.
Amint azt még februárban bejelentették: a Főtaxi leányvállalata, az F-Mobilitás együttműködő partnereként jelenhetnek meg újra a fekete emblémák – szigorúan a sárga taxikon. Okulva a 2016-os botrányból – és az amiatt elfogadott jogszabálymódosítás miatt is – ugyanis nálunk nem magánszemélyek magánautói ubereznek, hanem bejegyzett taxisszolgáltatók, diszpécserengedéllyel tehetik azt. Pontosabban valami hasonlót, hiszen az árak sem változnak a kereslet/kínálattól függően dinamikusan, és árkategóriák sem lesznek: azok pontosan követik a BKK által megszabott tarifákat. (Az alkalmazásban a máshol ismert Uber X helyett Uber XL-t találhatunk, ami semmi másra nem utal, mint nagyobb méretű autóra.)
Az idelátogató turisták lehetnek a célpont, de a Boltnak is komoly konkurenciát támaszthat a Főtaxi.
Hogy akkor mi értelme az egésznek? Az Uber itteni vezetői szerint az egyszerűség, a biztonság és a gyorsaság, vagyis, hogy a mobiltelefonos applikációból egyszerűen lehet fuvart rendelni, és ugyanitt könnyen követhető is – ráadásul az árat már az út elején fixálja az app –, mellesleg nem kell rá sokat várni. Ehhez persze sok Uber-sofőrre is szükség van – aligha véletlen, hogy a szolgáltató bemutatkozó sajtótájékoztatóján róluk szinte több szó esett, mint az utasokról (akiket első körben három 5000 forint alatt ingyen fuvarral csábítja a cég).
De a taxisoknak mi is lehet az üzlet abban, hogy az autójukra az Uber matricáját ragasztják? Hát a név maga.
Túlzás nélkül lehet azt állítani, hogy az Uber az alapítása óta eltelt másfél évtizedben a 21. századi személyszállítás (akár a „taxizást” kiváltó) szinonimájává vált – függetlenül attól, hogy azt magánszemély végzi a saját autójával, netán taxiként üzemel vagy taxis partnercég jelenik meg az ajánlatok között. Az Uber applikáció ráadásul globális, vagyis mindenhol ugyanazon a felületen lehet fuvart rendelni vele, egy regisztrált bankkártyával elméletben mindenhol ugyanúgy megy a fizetés is, az előre lefixált ár nem függ attól, hogy mondjuk egy dugóban pöfög az autó.
Uber
Tudják ezt a turisták is, azok meg különösen, akik olvastak már a budapesti taxishiénákról – erről nyilván több bejegyzés pörög az interneten, mint arról, a világ 11 ezer városától eltérően miért nem volt nálunk eddig Uber. Olyannyira, hogy a cég szerint tavaly több mint százezren nyitották meg itt az appot, csak hogy rájöjjenek, nem találnak rajta fuvart – aligha tévedünk nagyot azzal az állítással, hogy a sikeres keresés növelheti a megtekintések számát is. És valószínűleg akkor sem tévedünk, ha a turistaforgalom növekedéséből indulunk ki: 2015-ben, az Uber utolsó teljes évében a külföldiek 8,7 millió vendégéjszakát töltöttek Budapesten, 2023-ban már 11,7 milliót, a Liszt Ferenc reptér forgalma is nagyjából hasonló arányban nőtt.
Az Uber 2016-os távozásakor 160 ezer utasról, amelyek 40 százaléka volt külföldi, mellesleg 1200 fuvarozó partnerrel állt kapcsolatban. Arra a kérdésünkre, hogy most mekkora flottával indul újra a cég, nem kaptunk választ, azt viszont közölte Kardos Eszter, az Uber magyarországi vezetője, hogy már háromezer sofőr kezdte meg náluk a regisztrációt. Ahhoz, hogy ez a regisztráció számukra kedvező módon fejeződjön be, a cég komoly motivációt alkalmaz: az első három hónapban a sofőröknek – akik, ahogy korábban is, független vállalkozásként szállnak be, az Uber hivatalosan a platformot adja nekik – nem kell jutalékot fizetniük a cég számára.
Reich Ádám és Kardos Eszter
Uber
Hogy a számok nagyságrendjét érzékeljük: Budapesten jelenleg 6500 a kiadott taxiengedélyek száma, ez eddig nyolc társaság között oszlott meg, kilencedik belépőként jelent meg az Uber. Vagyis ha az Uber ebből elcsábít háromezret, az alapjaiban rengeti meg a piacot. A kép persze ennél árnyaltabb: Reich Ádám, az F-Mobilitás ügyvezető igazgatója elmondta, a náluk jelentkezők között vannak jelenleg is taxisként működő sofőrök, de vannak újak és visszatérők is. Ő maga enyhe felfutás után arra számít, hogy konszolidálódik a piac: „a piacnak van egy önszabályozó hatása, vagyis annyi sofőr lesz, amennyi utas” – fogalmazott.
Nem nehéz azonban belátni, hogy az Uber megjelenése komoly versenyt generál, amiben még saját együttműködő partnerének anyavállalata, a Főtaxi is konkurenciává válik. (Annyira azért nem, hogy a reptéri droszton is megjelenjen az Uber: azt, ahogy a többi taxistársaságot onnan és oda is lehet hívni, de továbbra is a Főtaxié a bent állás kizárólagos joga – erősítették meg.)
A célpont azonban alighanem nem annyira ez a cég, sokkal inkább az applikáció alapú (P2P) személyszállítás másik jelenlévő szereplője, a Bolt. Az a Bolt, amelyik az elmúlt években szép csendben átvette az első helyet a budapesti taxispiacon a Főtaxitól: 2023-as beszámolója szerint már 4,11 milliárdos (jobbára exportként elkönyvelt) nettó árbevételt ért el a márka mögött álló Bolt HTX, szemben a Főtaxi 3,16 milliárdos árbevételével. Sőt, tavaly még a taxisparadicsomnak számító mogyoródi Forma-1 futam fuvarszervezői megbízását is elcsaklizták a Főtaxi elől, nem véletlen, hogy valódi taxisháború robbant ki a hagyományos fuvarszervezők és az Észtországból érkezett startup között. A jelek szerint most eljött az idő, hogy a Főtaxi ne háborúzzon, hanem megtörje a Bolt hegemóniáját: ha kell, visszaszerezve a Forma-1-es fuvarokat, ha kell, együttműködve az ősi ellenséggel, az Uberrel.
A piacvezető Bolt Taxi ellehetetlenítését célzó kísérlet bár hivatalosan a taxik logójáról szólt, ennél sokkal mélyebb problémákra utal, amelynek a vége akár törvénymódosítás is lehet, de az is, hogy tömegesen teszik át külföldre a székhelyüket a magyar taxistársaságok.
Nagy Elek, a Főtaxi tulajdonosa az indulás alkalmából rendezett sajtótájékoztatón természetesen nem említette meg a legfőbb versenytárs nevét, az üzletember inkább arról beszélt, hogy cége, amely (vagy jogelődje, az Autótaxi) több mint száz éve, egészen pontosan 1913 óta rója a budapesti utakat, és mindig is úgy tartották, hogy „a legjobb stratégia, ha mi állunk a változások élére, mi diktáljuk a trendeket”. Az üzletember azt is hozzátette: „ma kell megalapozni, hol leszünk 5-10 év múlva”. Vagy legalábbis nyolc év szünet után újra neki kell futni.
A taxis fuvarszervező applikációkon rendelt fuvar esetében könnyen visszakereshető, hogy ki és milyen útvonalon szállította az utasát, így nehezebb csalni is. Az Uber visszatérésével és a Gett megjelenésével pedig valószínű, hogy jelentősen nő az applikációban rendelt autók aránya, azaz várhatóan kevesebb lesz a visszaélés, és biztonságosabb lehet az utazás is.
Külpolitikai érdekek, nem pedig a felmerült korrupciógyanú tisztázása vezetett ahhoz, hogy Rogán Antalt törölték az USA külügyminisztériumának szankciós listájáról.