szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Túl sok a késés, ez „kellemetlen” a MÁV-nak és „frusztráló” az utasoknak. Hegyi Zsolt pályafelújítást és járműbeszerzést ígért, de konkrétumok nélkül. Addig is a járműbeszerzés „0. pontja”: a karbantartás.

Olyan ígéretet kell tenniük az utasok felé, amelyet be tudnak tartani, ha pedig nem sikerül, vállalniuk kell a felelősséget – mondta a késésekről Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója a Magyar Vasút 2024 konferencián.

A vezérigazgató szerint a késés egy nem teljesített ígéret. „A menetrendszerűség egyre nagyobb problémát jelent, és ez nem csak a vállalat számára kellemetlen, hanem utasaink számára is frusztráló” – tette hozzá a Portfolio.hu tudósítása szerint.

Hegyi megjegyzése némiképp meglepő, ideális esetben egy szolgáltató vállalat számára ugyanis az ügyfelek (utasok) által tapasztalt „frusztráltság” lenne „kellemetlen” – nem világos, milyen más kellemetlenséget jelent a vállalat számára a túl sok késés.

Lázár János leváltotta a MÁV vezetését és közlekedési akciótervet jelentett be

Az építési és közlekedési miniszter állampolgári joggá tenné a közlekedéshez való jogot, egymilliárdos hitelt venne fel a vasútvonalak felújítására, húsz-harminc éves, használt vasúti szerelvényeket szerezne be, és átalakítja a MÁV-ot. Ennek keretében megváltozik a vasúttársaság vezetősége is.

Mindenesetre a vezérigazgató vázolta, mit tesz, és mit tervez tenni a MÁV a helyzet kezelése érdekében.

Nagyon komoly változásokra készülünk – fogalmazott, és elismerte, hogy a vállalatnak felelősséget kell vállalnia az eddigi mulasztásokért.

Egy adatelemzési folyamattal kezdték, ami feltárja az okokat, ebből pedig levonják a tanulságokat.

Augusztusban rekordot döntött a MÁV, soha nem késtek még ennyit a vonatok

Vitézy Dávid szerint Lázár János hibás döntéseinek köszönhető mindez.

Hegyi elmondta, hogy bár az elővárosi vonalak esetében a késési statisztikák fokozatosan javulnak, a helyzet még mindig nem kielégítő. Szeptemberben a vonatok 75 százaléka érkezett meg időben, ami ugyan jelentős előrelépés az előző hónaphoz képest, de még mindig alatta marad a kívánt 90 százalékos célnak.

A járműbeszerzések mellett

a vállalat jelenleg a meglévő járműpark folyamatos karbantartásával próbálja biztosítani a szolgáltatások működését. A járműfejlesztés 0. pontja: minden hadra fogható járművet pályára kell küldeni a meglévő állományból.

A beszerzések mellett a MÁV másik jelentős célja a pályainfrastruktúra felújítása.

A nyári összeomlás után bejelentették: tíz év alatt 4 ezer milliárd forintból fejlesztenék a vasutat

Hitelből és költségvetési forrásokból újítaná meg a vasutat a kormány, ha már az uniós pénzeket befagyasztották.

A vezérigazgató által elmondottak valójában kevéssé biztatóak. Ami a pályafelújításokat illeti, konkrétum gyanánt csak azt említette, hogy az Európai Beruházási Bank által finanszírozott 2 milliárd eurós projekt részeként 119 kilométeren hajtanak végre a lassú jelzéseket felszámoló fejlesztéseket. Általánosságban „komplex fejlesztések várhatóak a vonalszakaszokon, amelyek javítani fogják a menetrendszerűséget, és növelik az utasok elégedettségét”.

Így tette még kínosabbá Lázár Jánosnak a vasúti káosz nehéz napjait Vitézy Dávid

Nem elég, hogy letérdelt a tömegközlekedés, a szakminiszter nyakában ott liheg Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár is, bár nem világos, mit is szeretne pontosan elérni azzal, hogy folyamatosan bírálja Lázár Jánost.

A járműbeszerzés különösen bonyolult kérdés, új mozdonyokra és kocsikra égető szükség lenne, de azok beszerzésére nincs forrás, ráadásul egy beszerzés többéves procedúra. A MÁV jelenleg legfeljebb néhány használt mozdonyt tud vásárolni vagy lízingelni. A gördülőállomány jelentős része vészesen elöregedett, kérdés, hogy a bőven selejtérett járművek meddig tarthatók működőképes állapotban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!