Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","shortLead":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","id":"20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb.jpg","index":0,"item":"68beabb5-8833-425c-8b99-a150eb8ce6eb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","timestamp":"2025. április. 17. 06:00","title":"Újabb sztrádafenntartó cég segíti Mészárosék 15 ezermilliárdos üzletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a46a857d-1546-4d1c-b3c2-46fd4eb6c2bb","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Elementáris erővel csaptak össze a napokban a magyar tudományos élet különböző képviselői a Magyar Tudományos Akadémiának és tagjainak a szerepéről. A tét százmilliárdokban is mérhető, de végső soron a tudományos kutatás szabadságáról vagy politikai függőségéről van szó.","shortLead":"Elementáris erővel csaptak össze a napokban a magyar tudományos élet különböző képviselői a Magyar Tudományos...","id":"20250417_mta-200-kozgyules-vagyon-ingatlanok-hun-ren-orban-viktor-schmidt-maria-freund-tamas-palinkas-jozsef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a46a857d-1546-4d1c-b3c2-46fd4eb6c2bb.jpg","index":0,"item":"3dcd23de-9201-498d-9128-31abb29414dc","keywords":null,"link":"/360/20250417_mta-200-kozgyules-vagyon-ingatlanok-hun-ren-orban-viktor-schmidt-maria-freund-tamas-palinkas-jozsef","timestamp":"2025. április. 17. 06:30","title":"Kiújult vita az MTA-vagyonról: három patinás ingatlan kontra három év szabadságvesztés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor, akár egy munkaebéd során ülnek közösen asztalhoz – állítja egy friss kutatás. De miért használható az érzelmi jóllét mérőszámaként a közösen elköltött vacsora? Mit (ne) tegyünk, hogy valóban boldogító legyen az együttlét a fehér asztal mellett? És milyen lehetőségeket rejt a magányos étkezés?","shortLead":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor...","id":"20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7.jpg","index":0,"item":"9e01370c-b3fc-44a1-a0a5-e9a37a8adb05","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","timestamp":"2025. április. 17. 19:30","title":"Ezért együnk együtt húsvétkor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak ellenére, hogy a neve szerepel az Európai Unió és az Egyesült Államok szankciós listáján.","shortLead":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak...","id":"20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2.jpg","index":0,"item":"926791d0-0df2-42ae-920d-fe32031f0c2c","keywords":null,"link":"/elet/20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","timestamp":"2025. április. 17. 07:01","title":"Így telepedett rá a legendás olimpiai sportágra Putyin egyik kedvenc oligarchája, akit Orbánék is védeni próbáltak a szankcióktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b73a0aeb-b74f-46f8-9380-29e6c451cd4a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Mumbai Filmakadémia másodjára rendezi meg azt a filmes kezdeményezését, amelyre csak iPhone-nal forgatott filmekkel lehet nevezni.","shortLead":"A Mumbai Filmakadémia másodjára rendezi meg azt a filmes kezdeményezését, amelyre csak iPhone-nal forgatott filmekkel...","id":"20250417_apple-iphone-16-pro-max-macbook-pro-filmkeszites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b73a0aeb-b74f-46f8-9380-29e6c451cd4a.jpg","index":0,"item":"e55f43b4-387e-48d2-bc29-e6ad89c1b1e7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_apple-iphone-16-pro-max-macbook-pro-filmkeszites","timestamp":"2025. április. 17. 10:03","title":"Nézze meg: elkészült négy film, mindegyiket egy iPhone-nal forgatták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök interjút adott az Ötnek, ahol Hont András kérdezte. Rogán Antal, az orosz-ukrán háború, Donald Trump és Magyar Péter is szóba került.","shortLead":"A miniszterelnök interjút adott az Ötnek, ahol Hont András kérdezte. Rogán Antal, az orosz-ukrán háború, Donald Trump...","id":"20250417_orban-interju-ot-hont-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010.jpg","index":0,"item":"746d8148-269c-4d9f-9ac2-8a8df4479820","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_orban-interju-ot-hont-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 20:42","title":"Orbán: A Matolcsy Ádám garázsában álló sportkocsikról készült fotók jogosan háborítják fel az embereket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Csoportos létszámleépítést jelentett be a Dunaferr utódcégeinek a felszámolója. Mindez előrevetítheti a dunaújvárosi cég sorsát annak ellenére, hogy másodszorra is eladóvá váltak a csődbe navigált Dunaferr életképes részei. Egyre távolabb kerül egymástól a magyar acélipar megmentésének politikai lózungja és a rideg üzleti valóság.","shortLead":"Csoportos létszámleépítést jelentett be a Dunaferr utódcégeinek a felszámolója. Mindez előrevetítheti a dunaújvárosi...","id":"20250417_hvg-uj_dunaferrpalyazat_lebegtetett_dolgozok_avilag_penze_a_remenytelenseg_szigete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763.jpg","index":0,"item":"f0369dcd-4dea-46d1-a869-844a9e8c36eb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-uj_dunaferrpalyazat_lebegtetett_dolgozok_avilag_penze_a_remenytelenseg_szigete","timestamp":"2025. április. 17. 09:11","title":"Nem tartogat sok jót az egykori Dunaferr jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"484e0b98-65d5-45d2-9fd9-3ab5ca6ddceb","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Úgy kell védenünk az európai sajtokat, mint az országunk területét, a kultúránkat – figyelmeztetnek az olasz sajttermelők, akik szerint az Amerikában bevezetett vámok nem az amerikai piacokat, munkavállalókat védik, hanem a jól érlelt európai értékeket támadják. Az írek azt üzenik: több tiszteletet az ír sajtoknak!","shortLead":"Úgy kell védenünk az európai sajtokat, mint az országunk területét, a kultúránkat – figyelmeztetnek az olasz...","id":"20250417_Meloni-washingtoni-latogatasa-utan-johet-a-nagy-europai-sajthaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/484e0b98-65d5-45d2-9fd9-3ab5ca6ddceb.jpg","index":0,"item":"cdb28e4c-36b3-47e1-a004-1d59094abb1f","keywords":null,"link":"/360/20250417_Meloni-washingtoni-latogatasa-utan-johet-a-nagy-europai-sajthaboru","timestamp":"2025. április. 17. 11:29","title":"Meloni washingtoni látogatása után jöhet a nagy európai sajtháború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Festői jelentésrétegek: Luc Tuymans a Műcsarnokban
Tetszett a cikk?
Február 10-ig látható a Műcsarnokban a belga kortárs művészet nemzetközi viszonylatban legjegyzettebb művésze, Luc Tuymans retrospektív kiállítása. Sztárművész: ma már a milliós kategóriában eladott Tuymans-festményekről szóló hírek sem okoznak meglepetést.
Amikor a most 49 éves Tuymans a kilencvenes évek közepén festményeivel megjelent az éppen más médiumok által uralt kortárs színtéren, sokan a klasszikus médium egyik megújítójaként, a diskurzusba visszavezető alkotójaként tekintettek rá. Munkái a piacon is hamar elérték a sztárművészek árszintjét: dollár-, font- és eurószázezreket fizetnek vásznaiért, sőt ma már a milliós kategóriában eladott Tuymans-festményekről szóló hírek sem okoznak meglepetést. Műcsarnok kezdeményezte kiállítás (kurátorai Petrányi Zsolt és Pribilla Ottilia antwerpeni galériás) első szereplése lesz régiónkban. Innen Varsóba és Münchenbe, a tárlat létrehozásában közreműködő társintézményekhez, a Zachetába, illetve a Haus der Kunstba utazik tovább.
Műértő: Kezdjük a műcsarnoki kiállítással!
Luc Tuymans: Visszatekintő tárlat lesz, a hetvenes évek közepétől 2004 - 2005-ig készült munkákat mutatok be. Ezenkívül egy falfestményt kifejezetten a Műcsarnok számára készítek a helyszínen. A kiállítás célja elsősorban a munkáim megismertetése Magyarországon és a régióban. A 71 képet nem kronológiai rendben, hanem különböző szempontok szerint csoportosítva helyezzük el.
Műértő: Tematika szerint?
L.T.: Nem csak tematikus csoportokba rendezzük a műveket. Lesznek persze történeti, első látásra a történelemmel foglalkozó munkák is. Például a Die Zeit (Idő) című, négy részből álló mű, amelyik a II. világháborúhoz nyúl vissza. Megjelenik benne a holokauszt - annak a Reinhard Heydrichnek a portréja, aki, hogy úgy mondjam, kidolgozta a holokauszt „logisztikáját”. De ennél több rétegű lesz az anyag. Szerepel a The Worshipper (A hívő) is, amely a vallással, a fundamentalizmussal és a fanatizmussal foglalkozik. Éppen most véglegesítjük a művek elrendezését (az interjú november elején készült - a szerk.). A Műcsarnok hatalmas átriumában a jelenlegi állás szerint kisméretű munkák szerepelnek majd, s a modellek világára, a modellezésre utalnak. A gigantikus tér és az apró képek így dialógusba kerülnek. A modellezésben megjelenik a megalománia ideája is, az apró dolgokkal való eljátszadozáson, rendezgetésükön keresztül a mindenhatóság érzete.
Műértő: A történelem mint történetiség és a politika mint a jelen lévő történelem, az adott pillanat történelme állandó eleme a munkáinak.
L.T.: Sokan akartak már a XIX. századi történeti festőkéhez hasonló kategóriába besorolni, a műfaj megújítójaként megközelíteni. Ennél azonban a munkák rétegei lényegesen összetettebbek. Sokkal inkább a valóság és a reprezentáció kérdéseiről van szó -- ezekkel és tartalmi elemekkel, jelentésrétegekkel dolgozom, amelyek sok szempontból meghaladják a figuratív reprezentációs aspektust. A sokrétegű vizuális elem révén nem egy jelentés, hanem jelentésrétegek rendszere, hálózata jön létre. Nem tényeket és valóságelemeket reprodukáló vagy leképező, hanem rekonstrukciós aktus eredményeként tekintek a művekre. Hiszen a puszta reprodukció már önmagában sem lenne adekvát, mivel az emlékezetre hagyatkozik, márpedig az szintén nem hiteles, csalhatatlan, objektív forrás.
Műértő: Munkáiban gyakran felbukkannak a tömegmédiából ismerős képek. Jó példa erre Condoleezza Rice amerikai külügyminiszter portréja.
L.T.: A műveimre részben áll, hogy kötődnek a médiában megjelenő képekhez. Az említett munka egy Proper (igazi, megfelelő, helyes, valóságos) című kiállításon szerepelt New Yorkban, 2005-ben. Jelentésrétegeinek egy része aktuális, a mindennapokhoz közvetlenül kötődő, a többi viszont nem. A kiállítás címe, a Proper fogalma annak ellentettjét, az impropert is szükségszerűen implikálja. A kép társadalom egészére vonatkozó jelentése utalás arra, hogy a társadalom mára a korábbinál jóval konzervatívabbá vált. Ugyanez a gondolat jelenik meg a Ballroom Dancing (Báli tánc, 2005) című képemben is. Harmincas-negyvenes évekbeli népszerűségük után mára újra divatba jöttek a bálok. Az interneten szörfölve bukkantam rá egy texasi bálon valamikor 2004-ben készült fotóra. A bált egy texasi kormányzó adta. A festmény alapötlete ettől a fotótól származik. Nem sokkal azután, hogy ezt a fényképet megtaláltam, Condoleezza Rice Belgiumba látogatott, és találkozásuk alkalmával külügyminiszterünk enyhén szexista kijelentést tett róla. Valami olyasmit mondott, hogy Rice erős asszony, és nem csúnya (not unpretty). Én pedig a két dolgot összekapcsoltam, és ahelyett, hogy direktben bíráltam volna a Bush-kormányzatot, úgy éreztem, sokkal jobb, ha a benne megnyilvánuló torzulásokat mutatom meg - erre szolgált Condoleezza Rice portréja. A dolog ironikus oldala, hogy a rabszolgaságot Amerikában annak idején a republikánus párt törölte el, nem a demokraták (mert időközben a két párt ideológiailag helyet cserélt - a szerk.) . Mindehhez egy harmadik réteg kapcsolódott: találtam egy kézikönyvet, amelyet amerikai háziasszonyok számára írtak. Benne praktikus tanácsok, például arról, hogyan kell rendesen, hagyományos módon megteríteni egy asztalt. Condoleezza Rice-szal és Colin Powellel kapcsolatban az is érdekes, hogy afroamerikai családból származnak, és egy olyan társadalomban, amely korábban (a hagyományaiban) magában hordta a rasszizmust, ők felépítették a maguk konzervativizmusát. A Rice-ról készült festmény tehát olyan mű, amelynek a jelentésrétegei túlterjednek egy politikus portréján. Ugyanezen a kiállításon szerepelt a Demolition (Házbontás, 2005) című képem is. Ezen egy ház bontásának porfelhője látható, és ez szeptember 11-ére vonatkozó asszociációkat is kelthet, de a konkrét motívum egy chicagói ház volt. A MoMA ezt is, és a Rice-portrét is megvásárolta. Az utóbbiról a vásárlásról döntő vezető azt mondta, többek között azért veszik meg, mert közszereplő jelenik meg rajta, ezért indolkolt, hogy közgyűjteménybe kerüljön. Egy magángyűjteményben akár félreérthető is lehetne.
Műértő: Ha már szeptember 11-nél tartunk: a terrortámadás után hatalmas csendéletet festett (Still Life, 2002) - benne almával.
L.T.: Sohasem hittem, hogy egy művet eleve meg lehet tölteni politikai tartalommal. Egy bizonyos pillanatban lehet politikai tartalma. Az említett munkát a Documenta 11-re készítettem. A Still Life-ban fontos az understatement, vagyis az, hogy egy állítást nem közvetlenül - vagyis nem konkrét figurális tárgyiasságában és annak egy az egyben megfelelő eszközökkel - teszünk. A kép hatalmas (347x500 cm), a gyümölcsök látványa így már közvetlenül nem élvezhető, nem feldolgozható. Szeptember 11. után a teljességet, a harmonikus egészt megmutatni, a kettőt kontrasztba helyezni - ez volt a szándékolt csavar, amit sokan megértettek. A feleségemmel egyébként éppen New Yorkban tartózkodtunk a támadás idején, s a mű a személyes reakcióm az eseményre.
Műértő: A képei ebben az értelemben is a figurativitás, a reprezentáció és a konceptualitás festői kérdéseit feszegetik.
L.T.: Olyan időszakban kezdtem festeni, amikor nem volt magától értetődő, hogy egy művész fest. Sokan azt mondták, a festészet már halott. Az erről szóló diskurzust én valójában nevetségesnek tartom. Az, hogy a festészet már nem „a” kitüntetett médium, csak még fontosabbá teszi, mert a periferiális művészet egyre erősebbé válik. Ami a figurativitás kontra absztrakció kérdését illeti: ha egy régi mester munkáját az ikonografikus, a vallásos vagy egyéb narratív jelentéseitől, kontextusától megfosztva, azokat nem ismerve szemléljük, egy absztrakt műalkotás előtt állunk. Számomra a figurativitás ezért absztraktabb, mint maga az absztrakt festészet, az absztrakció pedig emotívabb, mint a figurális művészet. (www.mucsarnok.hu)