Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint ez már önmagában kompromisszum Ukrajna részéről.","id":"20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4.jpg","index":0,"item":"b49d1e22-a358-46e7-a1ae-8688783a5c76","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_oroszorszag-ukrajna-volodimir-zelenszkij-vlagyimir-putyin-tuzszunet-targyalas","timestamp":"2025. február. 05. 07:53","title":"Zelenszkij hajlandó leülni tárgyalni Putyinnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85578af0-7ede-44b1-b623-68e0b0fc9008","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Trump elrendelte egy amerikai szuverén vagyonalap létrehozását, amely megvásárolhatja a TikTokot.","shortLead":"Trump elrendelte egy amerikai szuverén vagyonalap létrehozását, amely megvásárolhatja a TikTokot.","id":"20250203_Trump-hetfoi-rendelete-ujabb-fordulatot-hozhat-a-TikTok-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85578af0-7ede-44b1-b623-68e0b0fc9008.jpg","index":0,"item":"8a3622e0-177b-45b0-8b75-a4a3135687b8","keywords":null,"link":"/kkv/20250203_Trump-hetfoi-rendelete-ujabb-fordulatot-hozhat-a-TikTok-ugyben","timestamp":"2025. február. 03. 20:44","title":"Trump hétfői rendelete újabb fordulatot hozhat TikTok-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de7b5594-6b74-44df-9f08-7cb67aa4ee92","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyelőre nincs olyan információ, hogy a rendőrség vizsgálatot indított volna az ügyben.","shortLead":"Egyelőre nincs olyan információ, hogy a rendőrség vizsgálatot indított volna az ügyben.","id":"20250203_Drognak-latszo-anyagot-rejtett-a-Kutyapart-a-nehany-nemzeti-konzultacios-boritekba-ezzel-teszteltek-le-hogy-kinyitjak-e-egyaltalan-a-kuldemenyeket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de7b5594-6b74-44df-9f08-7cb67aa4ee92.jpg","index":0,"item":"f51e2072-7288-4891-98f6-6f4e2f30c01a","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Drognak-latszo-anyagot-rejtett-a-Kutyapart-a-nehany-nemzeti-konzultacios-boritekba-ezzel-teszteltek-le-hogy-kinyitjak-e-egyaltalan-a-kuldemenyeket","timestamp":"2025. február. 03. 13:40","title":"Drognak látszó anyagot rejtett a Kutyapárt a néhány nemzeti konzultációs borítékba, ezzel tesztelték le, hogy kinyitják-e egyáltalán a küldeményeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars felszínét pásztázta.","shortLead":"Egy romos épület alapjának látszódik az a képződmény, amiről a NASA űrszondája készített fényképet, miközben a Mars...","id":"20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d0a0312-9bf4-4a7c-a6d5-4d6b3d2a9e52.jpg","index":0,"item":"0b225f9b-ffff-4442-8678-42d8092e51ae","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_mars-szikla-kepzodmeny-romos-epulet","timestamp":"2025. február. 04. 10:03","title":"Rejtélyes képződményre bukkant az űrszonda a Mars felszínén, már Elon Muskot is lázba hozta a fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1183ded3-23a2-4e87-bf4e-8f6979c1e3f6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fiú azzal védekezett, hogy poénnak szánta a bejegyzést.","shortLead":"A fiú azzal védekezett, hogy poénnak szánta a bejegyzést.","id":"20250203_Iskolai-lovoldozessel-fenyegetozott-egy-bajai-kozepiskolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1183ded3-23a2-4e87-bf4e-8f6979c1e3f6.jpg","index":0,"item":"22961ca5-d672-468a-9516-5c62acf8db2d","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Iskolai-lovoldozessel-fenyegetozott-egy-bajai-kozepiskolas","timestamp":"2025. február. 03. 15:43","title":"Iskolai lövöldözéssel fenyegetőzött egy bajai középiskolás a közösségi oldalán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek megmutatták, hogyan lehet jól hasznosítani az elhagyott iparterületeket. ","shortLead":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek...","id":"20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514.jpg","index":0,"item":"ce5a22af-17aa-4f01-b003-ec16c2c957e4","keywords":null,"link":"/elet/20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","timestamp":"2025. február. 05. 06:02","title":"Dubajkodás helyett: három nagyszerű példa, mit lehet kezdeni egy rozsdaövezettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sok helyen már kéretlenül is szöveges összegzést ír a találatok fölé a Google kereső, és ettől megszabadulni eddig körülményes volt. Most azonban találtak egy rendkívül egyszerű megoldást.","shortLead":"Sok helyen már kéretlenül is szöveges összegzést ír a találatok fölé a Google kereső, és ettől megszabadulni eddig...","id":"20250203_google-ai-overview-mesterseges-intelligencia-kereses-karomkodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e.jpg","index":0,"item":"9453ba6a-37a2-462d-bbd7-f761f458c2ac","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_google-ai-overview-mesterseges-intelligencia-kereses-karomkodas","timestamp":"2025. február. 03. 14:03","title":"Találtak egy pofonegyszerű módszert, amivel MI-mentessé tehető a Google: káromkodjon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A BÉT részvényindexe, BUX, valamint az OTP, a Mol és a 4iG árfolyama is zuhant a vámok bejelentését követő első kereskedési nap reggelén.","shortLead":"A BÉT részvényindexe, BUX, valamint az OTP, a Mol és a 4iG árfolyama is zuhant a vámok bejelentését követő első...","id":"20250203_donald-trump-vam-usa-tozsde-bet-arfolyam-otp-mol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0.jpg","index":0,"item":"def0a4ee-7edf-4fac-aaec-0fd06aa45bb4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_donald-trump-vam-usa-tozsde-bet-arfolyam-otp-mol","timestamp":"2025. február. 03. 10:51","title":"A budapesti tőzsde is botlott egyet hétfő reggel az amerikai vámhírekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ötlet nem új és pofonegyszerű: ha a gyerekek állandóan kockulnak, akkor ezt a hatalmas érdeklődést az oktatásnak is ki kellene használni. Egy ingyenesen hozzáférhető, 2,3 milliárdból kifejlesztett digitális oktatórendszerrel a matematikatanulás játékká válik. Kár, hogy a magyar iskola még nincs felkészülve, hogy használja.
A mai gyerekek állandóan okostelefonok, tabletek nyomogatásával vannak elfoglalva (ahogy ők mondják: kockulnak). Ez közhely.
A szülők, az iskola pedig nem nagyon tud mit kezdeni ezzel a jelenséggel (a válaszaik leginkább a tűr és tilt között mozognak). Már csak azért sem, mert a mai felnőttek még nem születtek bele a digitális világba (digitális bevándorlók), így esélyük sincs olyan tudás és jártasság megszerzésére e téren, mint amilyen a gyerekeknek (digitális bennszülötteknek) „alapból” megvan. Ez is közhely.
Mint ahogy az is, hogy a diákok leginkább gyűlölt tantárgya a matematika.
Egy osztrák szoftver az alapja
Az iskolákra vonatkozó állítás ugyanakkor már csak általában érvényes, vannak ugyanis olyan példák, módszerek, digitális tananyagok – ha nem is túl elterjedtek az új, most már köznevelésinek nevezett rendszerben –, amik e kihívásra próbálnak válaszolni. (Ide tartozik, hogy az államosított közoktatás során az egyházi iskolák számára igen, de a klikes iskolák számára nem hozzáférhető számos kiváló digitális tananyag, ellenben a rájuk kényszerített új, kísérleti digitális tartalmak minősége erősen megkérdőjelezhető.)
Túry Gergely
Egy új fejlesztés viszont egyszerre szeretné cáfolni az összes fent felsorolt közhelyet.
Tesztverzióban már most bárki számára – nagyon fontos, hogy ingyen! – elérhető a Geomatech nevű, platformfüggetlen matematikaoktatási rendszer. A program – amely egyébként az osztrák fejlesztésű, a világon sokfelé használt, ingyenes matematikai-geometriai szoftverre, a GeoGebrára épül – az általános iskolától az érettségiig játékosan, a diákok felfedezéseire épülve, digitális eszközök segítségével oktatja a matematikát.
„Azt gondoljuk, hogy a matematikának sikerélményt kell adnia, s erre épülve a diákok meg is szerethetik a tárgyat. Ha olyan tevékenységeket kell végezniük az órán, amiben biztosított, hogy jól szerepeljenek, ha megértik az adott feladatokat, és nem maradnak le, akkor egyfajta szórakozási lehetőség lehet számukra egy matekóra is” – mondja a hvg.hu-nak Mészáros László, a Geomatech-projekt menedzsere.
Ánégyzet meg bénégyzet
Talán sok olvasónk emlékszik még a Pitagorasz-tételre. Általában ezt úgy tanultuk, hogy a tanár felidézte a derékszögű háromszögek tulajdonságait, majd kimondta a híres tételt: „A derékszögű háromszög befogóira emelt négyzetek területeinek összege egyenlő az átfogóra emelt négyzet területével”. Aki nem volt nagyon oda a matekért, és eddig még megpróbált figyelni, az az „és most jön bizonyítás” elhangzása után vagy hátradőlt, vagy átkapcsolt robotfunkcióra, és másolta, amit a tanár a táblára írt. Ezután – jó esetben – otthon bebiflázta az egészet.
A Geomatech programban – szerencsés, és mint majd látni fogjuk, ritka esetben – a diák gép/laptop/tablet/okostelefon előtt ül, és egy gombnyomással felrajzolja a képernyőre a derékszögű háromszöget, majd annak az oldalaira a négyzeteket. Ezután, amolyan Tangram-szerűen megpróbálja kirakni, hogy az átfogóra emelt négyzet területe valóban megegyezik az átfogókra emelt négyzetek területeinek összegével. Aztán egy mozdulattal változtat kicsit a derékszögű háromszögön – és úgy is kijön mindez. Sőt, akárhogy is próbálja változtatni: minden derékszögű háromszögre igaz az összefüggés. Játszott (kockult) kicsit, és rájött, hogy igaza volt Pitagorasznak.
Számtalan hasonló, játékos tanulási példát citálhattunk volna ide még a matek 1-12. évfolyamos tananyagából az összeadás, a szorzótábla tanulásától a háromszög oldalfelező merőlegeseinek tulajdonságának felfedezésén át a parabola-függvény tulajdonságaiig.
A Geomatech tehát – ideális esetben – játszva tanítja a matematikát, arra építve és onnan motivációs bázist merítve, hogy a diákok szeretnek kockulni, és új dolgokat felfedezni a digitális térben.
A Pitagorsz tétel, mint Tangram
A feltételek
Romániában az állam minden harmadikos diáknak biztosít egy tabletet, felismerve, hogy a 21. században élünk és ez alól az iskola sem kivétel. Nálunk az oktatási reform sokak szerint inkább visszafordulást jelent az időben a hetvenes-nyolcvanas évek tervutasításos, túlközpontosított rendszerhez. Ahogy Tari Annamária pszichiáter fogalmazott egy előadásában, a ma iskolapadban ülő generáció „5-6 éves korától szívja magába a multitasking működést, pörögnek, egyszerre nyolc dologra figyelnek, majd beülnek az iskolapadba, és ott egy tanárnak nevezett ’belassult audiovizuális inger’ próbálja elmagyarázni nekik a tananyagot”: egy évszázadot ugranak vissza az időben.
Az új Nemzeti alaptantervben szerepel ugyan informatika, de az a szakemberek szerint arra a súlyos szakmai, módszertani tévedésre épít, hogy az informatikai ismeretek oktatását összekeverik az IKT-s ismeretek alkalmazásával. A 2000-es években meglendült az iskolák digitális eszközökkel való ellátása, de ez a lendület azóta alaposan megtorpant és mára leginkább a kiváltságos (nem állami) intézményekre jellemző, hogy lehetőséget kapnak új eszközök beszerzésére.
A tavalyi Digitális Nemzedék Konferencián Hunya Márta mutatta be a magyar iskolákat e téren. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársa szerint a magyar iskolák uniós összehasonlításban jellemzően „digitálisan részben felszerelt” iskolának mondhatók (alacsony eszközellátottság, lassú internet).
E téren jól felszerelt iskolába csak a negyedikesek mintegy 15 százaléka (az EU átlag ezen az évfolyamon 37 százalék) jár, a nyolcadikosoknál ez a szám mindössze 4 százalék. Még a 11. évfolyamos magyar gimnazistáknak is csak 40 százaléka jár digitálisan jól felszerelt iskolába.
Itt tehát csak utópia egy olyan tanóra, ahol a diákok mindegyike gép előtt ül, vagy legalább 2-3 diák ül egy-egy gép előtt. Pedig a Geomatech igazán ilyen környezetben lenne alkalmas bevonzani a diákokat a matematika szépségeibe, hiszen így lehetne mindegyiküket a kockuláshoz hasonló tevékenységgel lekötni.
Prezentációs céllal
Tisztában vannak ezzel a programfejlesztők is. Mint Mészáros László lapunknak elmondta, ahhoz, hogy a Geomatech rendszert bemutató üzemmódban lehessen használni, egy laptop és egy kivetítő szükséges, és ennyi minden iskolában van. Másrészt a legtöbb iskolában van számítógépterem, ahol leginkább a tanórán kívüli gyakorlási lehetőség biztosítható. A házi feladatok, otthoni gyakorlások pedig a család digitális eszközzel való ellátottságától függnek.
Több gyakorló pedagógus is megerősítette, hogy leginkább prezentációs céllal tudják használni a rendszert. Így is nagyon jó tapasztalataik vannak ugyanakkor, főképp a geometria, és az analízis órák tehetők látványosabbá a diákok számára. Az egyik fővárosi pedagógus arról számolt be, hogy amióta gyakran előveszi a tanórákon a Geomatech anyagait, a legtöbb diák tanulmányi eredménye is javult.
Ami az utóbbi években sokaknak nehézség volt: kamatos kamat számítás
„Közel hozza a tanulókhoz a tananyagot. Jobban megértik például a függvény-transzformációt, ha rögtön látják a kivetítőn, mi történik, ha eltolom azt a görbét. Vagy a rosszabb térlátásúaknak óriási segítség, ha körbe tudják járni képzeletben az adott kúpot, amit épp egy síkkal metsszünk el” – számolt be.
Mitől más?
A neten fel elehet lelni számtalan jobb és rosszabb matematikai tananyagot, feladatot. Mégis miben más a Geomatech? – kérdezzük Mészárost. Mint mondja, nagyon fontos, hogy a program (a tervek szerinti szeptemberi projektzárásig) leképezi teljes egészében a Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek ismertkörét.
„A másik jelentős különbség, hogy amiket látunk a neten, azok statikus tananyagok, valamit lehet velük kezdeni, de nem lehet átalakítani azokat. A mi tananyagainkat szabadon le lehet tölteni, s ha valamelyik pedagógus azt mondja, ez vagy az nem tetszik neki, akkor átszerkesztheti. Nem egy befejezett rendszert akarunk kifejleszteni, hanem egy állandóan változtathatót, tökéletesíthetőt.” A Geomatech rendszerrel tanórát lehet szervezni, virtuális osztálytermeket lehet létrehozni, ahol a pedagógus (és bizonyos esetekben akár a szülő is!) követni tudja a tanulói aktivitást.
Uniós pénzekből
A fejlesztés egy 2013-as TÁMOP pályázatból valósult meg 2,3 milliárd forintos keretből. Sokak szerint a pályázatot direkt a Budapesti Kommunikációs Főiskola és a GeoGebra Nonprofit Kft. által létrehozott konzorcium tervére írták ki. A munkában 248-an – egyetemi oktatók, kutatók, gyakorló pedagógusok, informatikusok – dolgoztak és dolgoznak. 800 iskola 2400 pedagógusát szeretnék kiképezni a projekt zárásáig, már most is 550 iskola 1550 tanára vett részt ilyen képzéseken.
A bétaverzió már most letölthető. Mészáros László szerint funkcionalitásában már most teljes a rendszer, de még a tananyagnak csak a 25-30 százaléka hozzáférhető, ám a többi is fejlesztési szakaszban van. Némileg javítanak majd a szoftver külalakján és lesznek még szoftver-ergonómiai fejlesztések.
A Geomatech a GeoGebra nevű nyílt forráskódú online oktatási platformot használta fel a digitális tananyagainak kidolgozásához, ami egy osztrák szakdolgozatból nőtte ki magát. Mára szerte a világban mintegy 150 GeoGebra Intézet működik.
Azért szükség van még iskolára?
Egy Geomatech-szerű rendszer (ha a megfelelő eszközök rendelkezésre állnának) elvileg azt is lehetővé tenné, hogy hagyományos tanórák, tankönyvek, sőt egyáltalán az iskola nélkül is elsajátítsák a gyerekek a tananyagot. Mészáros emlékeztet arra, hogy az internet korában az oktatásban mindenütt a világon nagy kérdés, hogy van-e szükség egyáltalán iskolára, tanárra. „Hiszen egy óra alatt több információra tudok rákattintani, mint amennyivel a tanár rendelkezik. A válasz, igen, szükség van az iskolára, a jó pedagógusra, hiszen a gyereket szocializálni kell, meg kell tanítani tanulni, együttműködni, át kell adni nekik az értékeket. Ehhez pedig tanár kell.”
A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek megmutatták, hogyan lehet jól hasznosítani az elhagyott iparterületeket.
A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég sokat visszatehetnek az emberek az államkasszába.
Még a Fidesz szavazóinak 37 százaléka is Magyarországot és Orbán Viktort látja Bindzsisztánban és fiktív vezetőjében – derül ki a Publicus Intézet felméréséből.
Orbán gyorsan szembesülhet azzal, hogy kicsiny és nyílt gazdasága számára sokat nem számít a személyes kapcsolat, ha kereskedelmi háború robban ki az USA-val.