Párthonlapok: harmadik típusú nyilvánosság
Egyoldalú, elfogult, de legalább az övék – kommentálhatnánk a két legnagyobb hazai párt, a Fidesz és az MSZP internetes hírszolgáltatásait, amelyek formailag a professzionális hírszájtokhoz idomulnak, tartalmilag azonban párthűek. A Fidesz minden fronton támad a weben is, az MSZP pedig szürke, unalmas és propagandisztikus. "A Coca-Cola honlapján sem írnak a Pepsi-Coláról" - ad magyarázatot a valóság elfogult látásmódjára az egyik szerkesztő. De ezt vallhatná akár a másik is. Ennek törvényszerűen így kell lennie?
Pedofilbotrány Portugáliában: előzetesben a volt szocialista miniszter – adta hírül a fidesz.hu a minap a fiatal demokraták számára kevésbé releváns, ám a spanyol politikus pártállásának hangsúlyozása miatt az MSZP-re nézve előnytelen hírt. Nocsak-nocsak, ilyenek ezek a szocialisták - szűrhetik le némi rosszindulattal a tanulságot az olvasók.
A fidesz.hu – hírszolgáltatásra szakosodott - Hírvilág rovatának írásai (A kormány meghozta a Medgyessy-csomagot, Ideges és pökhendi a kormányszóvivő, Arrogáns és egyoldalú tájékoztatás Paksról, Válsághelyzetben az önkormányzatok, Medgyessy Péter megfutamodott, Nincs ma kormányzás Magyarországon) - s efelől már a címadás sem hagy kétséget - legalább annyira kifinomultak, mint a Magyar Szocialista Párt internet-szerkesztőségének míves munkái (lásd: Javítani kell a gazdaság versenyképességét, Fontos fejlesztések kezdődhetnek, Össznemzeti konszenzus, Együttgondolkodó megyék). Az mszp.hu és a fidesz.hu között azonban fontos különbség, hogy az előbbinél – a Medgyessy-kormány beiktatása óta – gombamód szaporodnak a jó hírek; az esetenként felbukkanó "csúnyaságok" főszereplői pedig kizárólag ellenzéki politikusok személyében testesülnek meg.
A két legnagyobb magyar párt híroldala – a nyomtatott pártlapokkal ellentétben - nem ragadt le a szervezet tagjait informáló belső közlönyök funkcióinál, hanem, az internetes megjelenésből fakadó nagyobb lehetőséget kihasználva, továbblépett: a magyar sajtó egyik – ha nem is legfontosabb – hírforrásává vált. Így fordulhat elő, hogy gyakran más médiumok a fidesz.hu értesülései alapján közölnek egy-egy hírt, vagy az mszp.hu beszámolóit felhasználva írnak a pártról. Miközben a "polgári" szájt az általuk "kényes politikai forróhírként" aposztrofált témákat is szállítja (pl. Lehallgatták a Demokrácia Központ munkatársát), addig a szocialista portál olvasóinak főleg a párt rendezvényeinek izgalmaival kell beérnie. A fidesz.hu – a tömegízlést kiszolgálva – a bulvár híreknek is teret ad, jóllehet, nem ok nélkül: a Honvédelmi miniszterék esete Zsanett bugyijával című zaftos írásukra még a Nap-kelte is ráugrott.
Mivel ezek a portálok hatásukból következően pártlapokon túlnyúló médiumként működnek, azaz hírforrások, nem mindegy, mennyire tekintik magukat objektív, hiteles csatornának. Bár szabad szemmel sem az mszp.hu-n, sem a fidesz.hu belpolitikai hírein nem lehet felfedezni kiegyensúlyozottságra utaló nyomokat, Hammerstein Judit, a Fidesz sajtófőnöke a hvg.hu-nak hangsúlyozta: mindamellett, hogy a fidesz.hu előnyben részesíti a párt és a frakció médiaeseményeit, a szerzőkre és szerkesztőkre vonatkozó szabályok objektív hírszolgáltatást írnak elő. A polgári oldal sajtófőnökével ellentétben az mszp.hu vezetése nem rejtette véka alá, hogy eszük ágában sincs reklámot csinálni egy másik pártnak. „A Coca-Cola honlapján sem írnak a Pepsi-Coláról” – indokolta a párt álláspontjával ellentétes argumentációkat kizáró szerkesztési elvüket Gerő Dániel, az mszp.hu informatikai- és adatvédelmi vezetője.
Néhány nyugat-európai példából kiindulva egyébként a párthonlapoktól sem feltétlenül "testidegen" a hiteles tájékoztatás. A francia Szocialista Párt honlapján például előfordul, hogy szűrés nélkül olvashatjuk a frakcióval kapcsolatos hírügynökségi anyagokat, amelyekben a politikai ellenfél álláspontja is szerepel. Hasonló szerkesztési elvet követ a napilapok cikkeit felhasználó szdsz.hu, bár ez utóbbi weblapon a hírszolgáltatásra – az mdf.hu-hoz hasonlóan - nem helyeznek különösen nagy hangsúlyt.
Ami a költségeket illeti, sem a fiatal demokraták, sem a szocialisták nem kívánták megosztani velünk, pontosan mennyi pénzt költenek az egyre látogatottabb internetes médiumukra; a polgári szövetség részéről az ezt firtató kérdésünkre megtudtuk: "befektetésükben" több a szellemi, mint az anyagi tőke.
A fidesz.hu – hírszolgáltatásra szakosodott - Hírvilág rovatának írásai (A kormány meghozta a Medgyessy-csomagot, Ideges és pökhendi a kormányszóvivő, Arrogáns és egyoldalú tájékoztatás Paksról, Válsághelyzetben az önkormányzatok, Medgyessy Péter megfutamodott, Nincs ma kormányzás Magyarországon) - s efelől már a címadás sem hagy kétséget - legalább annyira kifinomultak, mint a Magyar Szocialista Párt internet-szerkesztőségének míves munkái (lásd: Javítani kell a gazdaság versenyképességét, Fontos fejlesztések kezdődhetnek, Össznemzeti konszenzus, Együttgondolkodó megyék). Az mszp.hu és a fidesz.hu között azonban fontos különbség, hogy az előbbinél – a Medgyessy-kormány beiktatása óta – gombamód szaporodnak a jó hírek; az esetenként felbukkanó "csúnyaságok" főszereplői pedig kizárólag ellenzéki politikusok személyében testesülnek meg.
A két legnagyobb magyar párt híroldala – a nyomtatott pártlapokkal ellentétben - nem ragadt le a szervezet tagjait informáló belső közlönyök funkcióinál, hanem, az internetes megjelenésből fakadó nagyobb lehetőséget kihasználva, továbblépett: a magyar sajtó egyik – ha nem is legfontosabb – hírforrásává vált. Így fordulhat elő, hogy gyakran más médiumok a fidesz.hu értesülései alapján közölnek egy-egy hírt, vagy az mszp.hu beszámolóit felhasználva írnak a pártról. Miközben a "polgári" szájt az általuk "kényes politikai forróhírként" aposztrofált témákat is szállítja (pl. Lehallgatták a Demokrácia Központ munkatársát), addig a szocialista portál olvasóinak főleg a párt rendezvényeinek izgalmaival kell beérnie. A fidesz.hu – a tömegízlést kiszolgálva – a bulvár híreknek is teret ad, jóllehet, nem ok nélkül: a Honvédelmi miniszterék esete Zsanett bugyijával című zaftos írásukra még a Nap-kelte is ráugrott.
Mivel ezek a portálok hatásukból következően pártlapokon túlnyúló médiumként működnek, azaz hírforrások, nem mindegy, mennyire tekintik magukat objektív, hiteles csatornának. Bár szabad szemmel sem az mszp.hu-n, sem a fidesz.hu belpolitikai hírein nem lehet felfedezni kiegyensúlyozottságra utaló nyomokat, Hammerstein Judit, a Fidesz sajtófőnöke a hvg.hu-nak hangsúlyozta: mindamellett, hogy a fidesz.hu előnyben részesíti a párt és a frakció médiaeseményeit, a szerzőkre és szerkesztőkre vonatkozó szabályok objektív hírszolgáltatást írnak elő. A polgári oldal sajtófőnökével ellentétben az mszp.hu vezetése nem rejtette véka alá, hogy eszük ágában sincs reklámot csinálni egy másik pártnak. „A Coca-Cola honlapján sem írnak a Pepsi-Coláról” – indokolta a párt álláspontjával ellentétes argumentációkat kizáró szerkesztési elvüket Gerő Dániel, az mszp.hu informatikai- és adatvédelmi vezetője.
Néhány nyugat-európai példából kiindulva egyébként a párthonlapoktól sem feltétlenül "testidegen" a hiteles tájékoztatás. A francia Szocialista Párt honlapján például előfordul, hogy szűrés nélkül olvashatjuk a frakcióval kapcsolatos hírügynökségi anyagokat, amelyekben a politikai ellenfél álláspontja is szerepel. Hasonló szerkesztési elvet követ a napilapok cikkeit felhasználó szdsz.hu, bár ez utóbbi weblapon a hírszolgáltatásra – az mdf.hu-hoz hasonlóan - nem helyeznek különösen nagy hangsúlyt.
Ami a költségeket illeti, sem a fiatal demokraták, sem a szocialisták nem kívánták megosztani velünk, pontosan mennyi pénzt költenek az egyre látogatottabb internetes médiumukra; a polgári szövetség részéről az ezt firtató kérdésünkre megtudtuk: "befektetésükben" több a szellemi, mint az anyagi tőke.