Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4f5a618-9608-4ac0-a0e9-72987b04eafa","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A PwC legfrissebb kutatása szerint a mesterséges intelligencia a következő évtizedben évi egy százalékpontot adhat hozzá a gazdaság növekedési üteméhez, ami a világ 19. századi iparosítását jellemző fejlődéshez mérhető. ","shortLead":"A PwC legfrissebb kutatása szerint a mesterséges intelligencia a következő évtizedben évi egy százalékpontot adhat...","id":"20250531_pwc-kutatas-mesterseges-intelligencia-gdp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4f5a618-9608-4ac0-a0e9-72987b04eafa.jpg","index":0,"item":"1b3a8fb2-81ff-465e-bb48-91c383d8882f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_pwc-kutatas-mesterseges-intelligencia-gdp","timestamp":"2025. május. 31. 10:03","title":"Akár 15 százalékponttal ugorhat meg a GDP, mutatjuk hozzá a receptet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71ee2924-a021-4fb0-bd2a-82ec6fcf1367","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Brüsszel az új Soros, Zelenszkij a zsoldosuk?","shortLead":"Brüsszel az új Soros, Zelenszkij a zsoldosuk?","id":"20250531_Ukrajna-EU-csatlakozas-Voks-2025-szavazas-oriasplakat-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71ee2924-a021-4fb0-bd2a-82ec6fcf1367.jpg","index":0,"item":"9c3ba2ed-845d-41eb-841a-a56bead1ae6a","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Ukrajna-EU-csatlakozas-Voks-2025-szavazas-oriasplakat-propaganda","timestamp":"2025. május. 31. 19:58","title":"Szélesvásznú ukránozás: új óriásplakátokon riogat a kormánypropaganda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d80440d3-c365-4301-8232-58449b907f01","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"Az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere 2024 júliusában élesedett Magyarországon, és elképesztő gyorsasággal futott fel. Rengeteg helyen találkozhatunk a REpont automatákkal. A 400 négyzetméternél kisebb boltokban önkéntes ezeknek a visszaváltó automatáknak az üzemeltetése. A legkisebbek pedig – szintén önkéntesen – kézi visszaváltóhelyekké válhatnak: a boltosok egy okostelefonos alkalmazás segítségével manuálisan vehetik vissza az italcsomagolásokat. Vecsésen egy ilyen kisboltban néztük meg, hogyan működik a kézi visszaváltós REpont. Bíró Márióval, a bolt tulajdonosával és a szállításért is felelős Returmatic Zrt. munkatársával, Szunyog Józseffel beszélgettünk a tapasztalatokról. ","shortLead":"Az italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere 2024 júliusában élesedett Magyarországon, és elképesztő...","id":"20250428_Akar-naponta-elviszik-a-palackokat-mohu-kezi-visszavaltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80440d3-c365-4301-8232-58449b907f01.jpg","index":0,"item":"9332499b-7eac-430d-a1f1-ce8a767d05cd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250428_Akar-naponta-elviszik-a-palackokat-mohu-kezi-visszavaltas","timestamp":"2025. június. 01. 11:30","title":"Nem is kell automata a visszaváltáshoz?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c89f07be-8adf-488f-9723-d385b2d92adb","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A vállalat elsősorban a tartalomgyártás megnövekedett költségeivel, valamint a streaming technológiai fejlesztésekkel magyarázza a helyzetet. ","shortLead":"A vállalat elsősorban a tartalomgyártás megnövekedett költségeivel, valamint a streaming technológiai fejlesztésekkel...","id":"20250531_rtl-magyarorszag-penzugyi-veszteseg-2024","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c89f07be-8adf-488f-9723-d385b2d92adb.jpg","index":0,"item":"2f51722e-13bf-4119-b49f-6dd2d04fd3d7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_rtl-magyarorszag-penzugyi-veszteseg-2024","timestamp":"2025. május. 31. 09:33","title":"Több milliárdos veszteséggel zárta 2024-es pénzügyi évét az RTL Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ea68a27-e07b-4744-8b0f-94dad73f859f","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Közzétették a pártok a kötelező pénzügyi beszámolókat.","shortLead":"Közzétették a pártok a kötelező pénzügyi beszámolókat.","id":"20250531_Majdnem-minden-parlamenti-part-veszteseges-a-legnagyobb-30-millios-egyeni-adomanyt-a-Kutyapart-kapta-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ea68a27-e07b-4744-8b0f-94dad73f859f.jpg","index":0,"item":"4f66df0c-8d91-4d1e-a4f6-cb840171e733","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Majdnem-minden-parlamenti-part-veszteseges-a-legnagyobb-30-millios-egyeni-adomanyt-a-Kutyapart-kapta-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 09:09","title":"Majdnem minden parlamenti párt veszteséges, a legnagyobb, 30 milliós egyéni adományt a Tisza kapta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a497449-789d-4e35-8d33-b2f6b6b8d4d9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyelőre féltucat újságírót listázott a Fidesz-frakcióvezető egy újságtól, de azt ígérte: „folytatjuk”.","shortLead":"Egyelőre féltucat újságírót listázott a Fidesz-frakcióvezető egy újságtól, de azt ígérte: „folytatjuk”.","id":"20250531_Kocsis-Mate-elkezdte-listazni-az-ujsagirokat-Ideje-hogy-megismerjek-egyre-tobben-a-nevuket-arcukat-eletuket-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a497449-789d-4e35-8d33-b2f6b6b8d4d9.jpg","index":0,"item":"743ca8d7-c79a-4177-8d10-da0e7a2d0045","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Kocsis-Mate-elkezdte-listazni-az-ujsagirokat-Ideje-hogy-megismerjek-egyre-tobben-a-nevuket-arcukat-eletuket-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 14:11","title":"Kocsis Máté elkezdte listázni az újságírókat: „Ideje, hogy megismerjék egyre többen a nevüket, arcukat, életüket”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"797a2462-d799-4778-8331-97fe0c51a63a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A korábbi elnök majdnem négy évig tartó időszakából csak 16 hónapot néztek át, 38 magyarázatra szoruló esetet találtak. Az ügyet mégis további vizsgálat nélkül lezártnak tekinti a szervezet közgyűlése.","shortLead":"A korábbi elnök majdnem négy évig tartó időszakából csak 16 hónapot néztek át, 38 magyarázatra szoruló esetet találtak...","id":"20250530_gyanus-koltesek-magyar-siszovetseg-furstner-jozsef","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/797a2462-d799-4778-8331-97fe0c51a63a.jpg","index":0,"item":"6fc70595-5656-426b-9fed-c4ec8d569da3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_gyanus-koltesek-magyar-siszovetseg-furstner-jozsef","timestamp":"2025. május. 30. 18:35","title":"Gyanús költéseket találtak a síszövetségnél, ötmilliót fizettetnének vissza a volt elnökkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78f7789b-4139-454a-a6b0-504cce23e60d","c_author":"HVG","category":"360","description":"„A műalkotásnak már az elkészítése előtt teljes mértékben elképzeltnek és szellemileg megformáltnak kell lennie” – Theo van Doesburg manifesztumának ez a megállapítása mindkét művészre áll.","shortLead":"„A műalkotásnak már az elkészítése előtt teljes mértékben elképzeltnek és szellemileg megformáltnak kell lennie” – Theo...","id":"20250531_hvg-Bors-Gyorgyi-Mengyan-Andras-muveszet-tudomany-kiallitas-FUGA-Budapesti-Epiteszeti-Kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78f7789b-4139-454a-a6b0-504cce23e60d.jpg","index":0,"item":"239a9356-5133-4c4c-a0ec-4275024c3fc3","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-Bors-Gyorgyi-Mengyan-Andras-muveszet-tudomany-kiallitas-FUGA-Budapesti-Epiteszeti-Kozpont","timestamp":"2025. május. 31. 16:15","title":"A reneszánsztól a színtiszta vizuális logikáig – Bors Györgyi és Mengyán András közös kiállítása a FUGA-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem árat emelnek, az utast büntetik a légitársaságok
szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Manapság egyre nehezebb elkerülni, hogy a csomagunkért fizetni kelljen.
Sokba fog ez kerülni
MTI
Manapság egyre nehezebb elkerülni, hogy a csomagunkért fizetni kelljen. Egy darabig még választási alap lehetett a csomagokkal kapcsolatos hozzáállás, ugyanis a fapados légitársaságok bevezették, hogy minden egyes bőröndöt kifizettetnek velünk és a járulékos díjak olyan magasra szöktek, hogy a jegyek ára utazási főszezonban semmivel sem volt olcsóbb, mint a nemzeti légitársaságok tarifái. Ma már azonban vége ennek a furcsa "egyenlőségnek". Ez nem is meglepő, ugyanis a repülőjegyekért 10 éve ugyanannyit fizetünk, és mivel a költségek minden cégénél folyamatosan emelkednek, a nemzetközi légitársaságok is úgy gondolják, nincs más választásuk, mint hogy járulékos díjakkal sújtsanak minket.
A legtöbb nemzeti légitársaságnál európai utazás esetén egy, vagy két bőröndöt és egy kézipoggyászt még díjtalanul vihetünk magunkkal, de a többiért már náluk is fizetni kell, és a súlykorlátokat is megszigorították. A Lufthansanál még mindig az összsúly számít, ami remek, ha családdal utazunk, de egyedül nagyobb gondban vagyunk. A KLM-nél a bőröndünk nem lehet 20 kilón felüli, de az internetes vásárláskor kérhetünk engedményt a súlyfeleslegért kiszabott díjból. Az Alitalia légitársaságnál ugyancsak 20 kiló a limit, és 12 eurós fix dijat (3000 forintot) kérnek a túlsúly esetén, a British Airwaysnél pedig csak 1 poggyász megengedett, és 23 kilóig szól a tolerancia, efelett kemény 25 fontos (8 000 forintos) pótdíjat fizettetnek velünk.
Drága és kaotikus
Creative Commons
Ez mind rendben is lenne, hiszen a fapados társaságok már hónapok óta ezzel a gyakorlattal élnek (vissza), csakhogy amíg a fapados járatok ezeket a burkolt költségeket, a szegényes terminált, a székek és a vécék hiányát, a hajnali időpontokat, a késéseket, a sorbaállást, és a többi kényelmetlenséget az olcsóságukkal magyarázzák, a nemzeti légitársaságok nemigen tudnak mire hivatkozni. Pedig ezek a szigorítások az utasok kényelmi szintjét a fapadosokéhoz hasonlóvá rontják, és főleg a családdal együtt utazókat sújtják, álljon itt egy matek példa a való életből erre az állításunkra:
Péter a feleségével és két 7 éven aluli gyermekével utazott Londonból Budapestre. A két kisgyerekre teljes árú jegyet fizetett, így a British Airways négy bőröndöt, tehát 4x23 kilót engedélyezett a jegyek alapján. Ez persze jól hangzik, de az utazás során mindig akadnak nehézségek. A két kisgyermek kezét valakinek fognia kell a metrózás, a belvárosi utazás, és a terminálon való közlekedés közben, a szülők szabad kézében pedig csak egy bőrönd cipelhető, így a férfi két nehezebb bőröndbe csomagolta a család holmiját. Az egyik bőrönd 26, a másik 28 kiló volt, három és öt kilóval nehezebbek, mint a megengedett maximum/poggyász, de 18 kilóval könnyebb, mint amennyire jogosultak, a légitársaság mégis 2x25 font (azaz 15 000 forint) bírságot fizetett a férfival.
Mennyire súlyos?
MTI
Amikor Budapestről visszafelé repült Londonba, Péter már nagyon vigyázott, és a megengedett négy fele pakolta a holmijukat, nehogy megint bírságot fizettessenek vele. Amikor a taxiból kiszállt Ferihegy 2-őn nem talált kézikocsit sehol, így ő és felesége négy bőrönddel, két kézipoggyásszal, két gyermek táskával, kabátokkal és persze két kisgyerekkel bukdácsolt be a check in pulthoz.
Péter így emlékszik vissza a nem túl kellemes reptéri élményre: "A feleségem fogta a picuri kislányunk kezét, de három kis táskával a vállán csak egy bőröndöt tudott cipelni, így nekem maradt a többi poggyász, csakhogy nekem is volt egy kézi táskám, és mivel csak két kezem van, a két nagyobb bőröndöt tudtam csak navigálni. A kisfiunkra maradt a negyedik poggyász, még szerencse, hogy a táskának voltak kerekei, így hét évesen, nagy erőfeszítések árán, de maga után tudta vonszolni azt. El sem tudom képzelni, hogy ha a feleségem egyedül jön Budapestre a gyerekekkel, hogyan boldogul majd. Hiszen nem tud három bőröndöt cipelni, ha pedig elmegy kézikocsiért, a gyerekeket vagy a bőröndjeit őrizetlenül kell hagynia az út szélén, ami illegális és veszélyes."
Első osztály?
Péter a leszállás után több mint 50 percet várt a csomagjaikra a Heathrow 5 terminálján, mert a csomagok nem csak késtek, de azt is meg kellett várni, amire mind a négy előkerül. Felesége azelőtt egy nagy bőröndbe csomagolt és egy kisebbe. Ugyan a nagyobbik 30 kiló körül volt, de ha nem talált kézi kocsit, a nagy bőröndöt és a kicsit maga után tudta vonszolni, és még a gyerekeket is vezette. Mostantól ez már nem lehetséges, vagy csak 50 font extra díj ellenében.
Mivel Péter a Britishel utazott, megkérdeztük a British Airways londoni PR képviselőjét, hogy mi alapján határozták meg a súlylimitet, és ezt a nem csekély bírságot, és van-e valami rugalmas elbírálás a családokra való tekintettel, de válasz nem érkezett. Nem maradt más választásunk, tettünk egy személyes próbát: vettünk egy nagy bőröndöt, megpakoltuk egy hétre való holmival és alapvető tisztálkodási szerekkel (mivel folyadékot már nem lehet kézipoggyászban szállítani), és háromszor is újra próbáltuk, a lehető legtakarékosabb és praktikusabb formában. A bőrönd minden alkalommal több volt, mint 23 kiló.
Mindezek után egyértelműnek tűnik, hogy ez a rendelkezés is az extra bevételek érdekében jött létre, ami érthető a mai gazdasági helyzet tükrében. Ami nem világos, hogy miért nem lehet beépíteni ezt a plusz költséget a jegyek árába, ahelyett hogy ilyen kíméletlen kellemetlenségekkel sújtják az utasokat. Egy korábbi sajtóközleményben ezt azzal indokolták a légitársaságok, hogy ha mindenkit sújtana a extra költség, az nem lenne igazságos, hiszen akik a szabályokat között maradnak, azok miért fizessenek extra költésget? Persze ha igazságosak akarunk lenni, akkor amikor Péternek felszámolták az extra súly költséget, a 3 éves kislányának és a 7 éves kisfiúnak visszatérítés járt volna, amiért egyetlen egy csomagjuk sem volt. Vagy ez így túl naívnak tűnik?