szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A nyugat-európai Airbus repülőgépgyár hétfőn átadja első A380-as...




A nyugat-európai Airbus repülőgépgyár hétfőn átadja első A380-as óriásgépét: az első tulajdonos a Singapore Airlines. Az első menetrend szerint út 1,25 millió dolláros bevételét a légitársaság jótékonysági célra fordítja.

A gép, listaáron több mint 300 millió dollár, nem csak a megrendelőnek, hanem az Airbusnak is sokba került: a villamos vezetékek szerelési problémái miatt tavaly júniusban és októberben két lépésben meghirdetett, összesen egyéves szállítási késedelem következtében a fejlesztés a 2000-ben tervezett 10 milliárd euró helyett 14 milliárdba került, négy év alatt az üzemieredmény-kiesés emiatt 4,8 milliárd euró az anyavállalat, az EADS repülő-, űr- és védelmi ipari csoport könyveiben.

Az EADS-nál vezetőváltás volt, részlegeket kénytelen eladni a cég, és most újabb fejek hullása várható, még francia kormánykörökben is, ha bebizonyosodik - amint a francia tőkepiaci felügyelet (AMF) állítja -, hogy az EADS teljes vezetősége és minden fő részvényese, összesen 1200 személy, részt vett az EADS-részvények bennfentes kereskedelmében 2005. november és 2006. március között volt. Az AMF szerint a bennfentes személyek azelőtt, hogy az EADS nehézségeit hivatalosan bejelentették, és az EADS részvényének ára lezuhant, eladták részvényeiket.

Az Airbus részleg rekord mennyiségű repülőgépet adott át a megrendelőknek, 434-et a 2005-ös 378 után, a teljesítendő megrendelések értéke, az év végén 210,12 milliárd euró az egy évvel korábbi 201,96 milliárd helyett, szintén a legnagyobb volt nem csak az EADS, hanem az iparág történetében, az Airbus bevétele 13,6 százalékkal 25,19 milliárd euróra emelkedett 22,179 milliárdról, azonban az A380-as, az A400M-es és az A350-es repülőgépek fejlesztési és gyártási késedelmei 3,4 milliárd eurós kárt okoztak, így a részleg üzemi mérlegében 572 millió eurós éves hiány keletkezett, a 2005-ös 2,307 milliárdos többlet helyett.

Az Airbus 440-450 gépet akar átadni a megrendelőknek, köztük az első A380-as óriásgépeket. Az EADS üzemi eredménye várhatóan stabil, ezen belül az Airbusé még negatív lesz.

Az Airbus tavaly piacot vesztett értékben: eladott utasszállítóinak listaára összesen 75,1 milliárd dollár volt, ez 40 százalékos világpiaci aránynak felelt meg, a 2005-ös 45 százalék után

A megrendelőknek átadott repülőgépek számában tavaly még vezetett az Airbus: 434 gépet adott át, a fő versenytárs, az amerikai Boeing csak 398-at. Azonban az Airbus nettó megrendeléseinek száma tavaly 800-ra csökkent a 2005-ös 1055-ről, miközben a Boeingé 1044-re emelkedett 1002-ről: öt év után először ismét győzött az Airbusszal szemben e téren.

Az Airbus viszonylag keveset adott el az A 330/340-es modelljéből, késik a két nagytestű gép, az A 380-as és az A 350-es, miközben a Boeing csak az új hosszú járatú modelljére sokkal több új megrendelést szerzett tavaly. A nagytestű gépek piacán az Airbus novemberig mindössze 18 százalékos részesedést ért el, a Boeing 82 százalékosat.

Az Airbus A350-ese 2013-ban jelenhet meg a légitársaságok gépparkjában. A 10 milliárd euróba került fejlesztés után nagy jövőt jósolnak a kétmotoros típusnak. Mind az Airbusnál, mind a fő versenytársnál, az amerikai Boeingnél úgy vélik, hogy a következő húsz évben az effajta gépekből legalább hatezerre lesz vevő, a légitársaságok gépbeszerzésre költött pénzének 40 százalékára számíthatnak kettőjük között.

Az A350-est az Airbus két évvel ezelőtt tervezte kiadni, de a nagy légitársaságok bírálatai miatt a repülő visszakerült a tervezőasztalra, és a mostani javított, XWB változatot is késleltette a cég belső helyzete, az A380-as késése okozta, számos vezetőváltás.

Közben a Boeing előretört: az új Boeing 787 Dreamliner már 2008-ban repülhet a légitársaságoknál. A Boeingnek eddig 455 megrendelése van a 787-esre, az Airbusnak száz az A350-es korábbi változatára és húsz az A350 XWB-re.
A Boeingnél az idén 440-445 utasszállító repülőgép átadására számítanak, fej-fej mellett az Airbusszal.

A megrendelőknek leszállított Airbus-gépek száma 2005-ben 378-ra növekedett a 2004-es 320-ról, és ezzel az Airbus világméretekben a száz férőhelynél nagyobb repülőgépek piacából 57 százalékot szerzett meg. A Boeing 2005-ben 290 gépet adott át vevőinek. Az Airbus 2003-ban előzte meg a Boeinget az átadott gépek számában is, 305 gépet szállított megrendelőinek, első ízben többet - 24-gyel -, mint a Boeing.

Kapcsolódó anyagok:

Airbus botrány
A Sukhoi elhúz a Boeing és az Airbus mellett

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!