Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia fővárosban ismerkedtünk meg testközelből, ahol az 1959-es DS Ballons feltámasztott új változatát is meglestük.","shortLead":"A Citroënből kivált DS Automobiles vadonatúj elektromos modelljével, a 750 kilométeres hatótávú N°8-cal a francia...","id":"20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2021e7-463e-47ae-9b52-7932758302ac.jpg","index":0,"item":"b18a7e37-5f48-411b-be48-e779aabfca97","keywords":null,"link":"/cegauto/20250205_nyakfutessel-hodit-az-uj-francia-luxusauto-beultunk-a-ds-no8-szedanba","timestamp":"2025. február. 05. 07:59","title":"Nyakfűtéssel hódít az új francia luxusautó: megnéztük a DS N°8 szedánt és a gömbökön gördülő ikonikus elődjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6461a83f-4701-4ae2-a873-4f1d14406b03","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA mérnökei több részletet is megosztottak arról a robotról, ami a jövőben szolgálhatja a küldetéseket a Hold felszínén. ","shortLead":"A NASA mérnökei több részletet is megosztottak arról a robotról, ami a jövőben szolgálhatja a küldetéseket a Hold...","id":"20250204_nasa-ipex-robot-banyaszat-hold-regolit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6461a83f-4701-4ae2-a873-4f1d14406b03.jpg","index":0,"item":"be46848f-f16d-432c-8463-a95a2cb1572b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_nasa-ipex-robot-banyaszat-hold-regolit","timestamp":"2025. február. 04. 14:03","title":"10 000 kg/nap sebességgel dolgozhat a Holdon a NASA bányászrobotja – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról, hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban. ","shortLead":"Egy életvitelszerűen autózó embert kérdeztünk az úton tapasztalható legjobb és legrosszabb helyzetekről, illetve arról...","id":"20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de771bfe-1426-4f5a-8367-4c6642613973.jpg","index":0,"item":"5ffb32e9-2406-483d-b368-d0b6f73d0bc4","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241217_fordmagyarorszag_Ford_Puma_vezetestechnika_autovezetes","timestamp":"2025. február. 04. 11:30","title":"Hogyan lehet ép ésszel megúszni a közlekedést a nagyvárosban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","shortLead":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","id":"20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"a874bb20-b9ae-4e2c-bd95-9c5503713d1d","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","timestamp":"2025. február. 05. 11:22","title":"Nem megerősített hitelességű videók keringenek a svédországi lövöldözésről, menekülő emberekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány együttműködésével megszervezett tárlat mellé panelbeszélgetés is kapcsolódik.","shortLead":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány...","id":"20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344.jpg","index":0,"item":"b7661dc2-52e0-4f86-bed4-c4914895e763","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","timestamp":"2025. február. 04. 09:46","title":"Embertelen tervezés: hova vezet a digitális dehumanizáció?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30279378-69b3-4b05-956c-b52f35889e10","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Moszkva és Washington is arról beszél, hogy választásokra lenne szükség Ukrajnában. Kijev orosz destabilizációtól tart, egy volt miniszter szerint mindkét nagyhatalom ki akarja iktatni Zelenszkijt.","shortLead":"Moszkva és Washington is arról beszél, hogy választásokra lenne szükség Ukrajnában. Kijev orosz destabilizációtól tart...","id":"20250204_ukrajna-egyesult-allamok-oroszorszag-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30279378-69b3-4b05-956c-b52f35889e10.jpg","index":0,"item":"569e0e50-194a-4eb2-9b17-4b91e39b1f1f","keywords":null,"link":"/vilag/20250204_ukrajna-egyesult-allamok-oroszorszag-valasztas","timestamp":"2025. február. 04. 10:57","title":"Megdöbbentette az ukránokat, hogy az Egyesült Államokban ugyanazt akarják, mint Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d937e8c-6677-40f2-a7bd-0b443156dd79","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Nem mindenki lelkes az ötletért, egyes helyiek szerint ezzel a sportolóktól vennék el a partszakaszt.","shortLead":"Nem mindenki lelkes az ötletért, egyes helyiek szerint ezzel a sportolóktól vennék el a partszakaszt.","id":"20250205_siofok-balaton-strand-kutya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d937e8c-6677-40f2-a7bd-0b443156dd79.jpg","index":0,"item":"af17b051-a98e-4a15-9747-698526a5b4c4","keywords":null,"link":"/elet/20250205_siofok-balaton-strand-kutya","timestamp":"2025. február. 05. 12:55","title":"Kutyás stranddá alakítana egy partszakaszt a siófoki önkormányzat, szavazást is indítottak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2284d2b-c238-4453-864c-336bb853b2e5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Rengeteg kritika érte a sussexi hercegnét és a férjét, amiért a Los Angeles-i tűzvészt a saját pr-juk fényezésére használták. Meghan Markle most rátett még egy lapáttal.","shortLead":"Rengeteg kritika érte a sussexi hercegnét és a férjét, amiért a Los Angeles-i tűzvészt a saját pr-juk fényezésére...","id":"20250205_meghan-markle-kalifornia-tuzvesz-instagram-video-pr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2284d2b-c238-4453-864c-336bb853b2e5.jpg","index":0,"item":"e0d167d4-8347-4676-9b16-e66ac6b6d2a7","keywords":null,"link":"/elet/20250205_meghan-markle-kalifornia-tuzvesz-instagram-video-pr","timestamp":"2025. február. 05. 08:53","title":"A saját nagyszerűségétől van elájulva Meghan Markle a legújabb Instagram-videójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nyugat-európai Airbus repülőgépgyár hétfőn átadja első A380-as...
A nyugat-európai Airbus repülőgépgyár hétfőn átadja első A380-as óriásgépét: az első tulajdonos a Singapore Airlines. Az első menetrend szerint út 1,25 millió dolláros bevételét a légitársaság jótékonysági célra fordítja.
A gép, listaáron több mint 300 millió dollár, nem csak a megrendelőnek, hanem az Airbusnak is sokba került: a villamos vezetékek szerelési problémái miatt tavaly júniusban és októberben két lépésben meghirdetett, összesen egyéves szállítási késedelem következtében a fejlesztés a 2000-ben tervezett 10 milliárd euró helyett 14 milliárdba került, négy év alatt az üzemieredmény-kiesés emiatt 4,8 milliárd euró az anyavállalat, az EADS repülő-, űr- és védelmi ipari csoport könyveiben.
Az EADS-nál vezetőváltás volt, részlegeket kénytelen eladni a cég, és most újabb fejek hullása várható, még francia kormánykörökben is, ha bebizonyosodik - amint a francia tőkepiaci felügyelet (AMF) állítja -, hogy az EADS teljes vezetősége és minden fő részvényese, összesen 1200 személy, részt vett az EADS-részvények bennfentes kereskedelmében 2005. november és 2006. március között volt. Az AMF szerint a bennfentes személyek azelőtt, hogy az EADS nehézségeit hivatalosan bejelentették, és az EADS részvényének ára lezuhant, eladták részvényeiket.
Az Airbus részleg rekord mennyiségű repülőgépet adott át a megrendelőknek, 434-et a 2005-ös 378 után, a teljesítendő megrendelések értéke, az év végén 210,12 milliárd euró az egy évvel korábbi 201,96 milliárd helyett, szintén a legnagyobb volt nem csak az EADS, hanem az iparág történetében, az Airbus bevétele 13,6 százalékkal 25,19 milliárd euróra emelkedett 22,179 milliárdról, azonban az A380-as, az A400M-es és az A350-es repülőgépek fejlesztési és gyártási késedelmei 3,4 milliárd eurós kárt okoztak, így a részleg üzemi mérlegében 572 millió eurós éves hiány keletkezett, a 2005-ös 2,307 milliárdos többlet helyett.
Az Airbus 440-450 gépet akar átadni a megrendelőknek, köztük az első A380-as óriásgépeket. Az EADS üzemi eredménye várhatóan stabil, ezen belül az Airbusé még negatív lesz.
Az Airbus tavaly piacot vesztett értékben: eladott utasszállítóinak listaára összesen 75,1 milliárd dollár volt, ez 40 százalékos világpiaci aránynak felelt meg, a 2005-ös 45 százalék után
A megrendelőknek átadott repülőgépek számában tavaly még vezetett az Airbus: 434 gépet adott át, a fő versenytárs, az amerikai Boeing csak 398-at. Azonban az Airbus nettó megrendeléseinek száma tavaly 800-ra csökkent a 2005-ös 1055-ről, miközben a Boeingé 1044-re emelkedett 1002-ről: öt év után először ismét győzött az Airbusszal szemben e téren.
Az Airbus viszonylag keveset adott el az A 330/340-es modelljéből, késik a két nagytestű gép, az A 380-as és az A 350-es, miközben a Boeing csak az új hosszú járatú modelljére sokkal több új megrendelést szerzett tavaly. A nagytestű gépek piacán az Airbus novemberig mindössze 18 százalékos részesedést ért el, a Boeing 82 százalékosat.
Az Airbus A350-ese 2013-ban jelenhet meg a légitársaságok gépparkjában. A 10 milliárd euróba került fejlesztés után nagy jövőt jósolnak a kétmotoros típusnak. Mind az Airbusnál, mind a fő versenytársnál, az amerikai Boeingnél úgy vélik, hogy a következő húsz évben az effajta gépekből legalább hatezerre lesz vevő, a légitársaságok gépbeszerzésre költött pénzének 40 százalékára számíthatnak kettőjük között.
Az A350-est az Airbus két évvel ezelőtt tervezte kiadni, de a nagy légitársaságok bírálatai miatt a repülő visszakerült a tervezőasztalra, és a mostani javított, XWB változatot is késleltette a cég belső helyzete, az A380-as késése okozta, számos vezetőváltás.
Közben a Boeing előretört: az új Boeing 787 Dreamliner már 2008-ban repülhet a légitársaságoknál. A Boeingnek eddig 455 megrendelése van a 787-esre, az Airbusnak száz az A350-es korábbi változatára és húsz az A350 XWB-re.
A Boeingnél az idén 440-445 utasszállító repülőgép átadására számítanak, fej-fej mellett az Airbusszal.
A megrendelőknek leszállított Airbus-gépek száma 2005-ben 378-ra növekedett a 2004-es 320-ról, és ezzel az Airbus világméretekben a száz férőhelynél nagyobb repülőgépek piacából 57 százalékot szerzett meg. A Boeing 2005-ben 290 gépet adott át vevőinek. Az Airbus 2003-ban előzte meg a Boeinget az átadott gépek számában is, 305 gépet szállított megrendelőinek, első ízben többet - 24-gyel -, mint a Boeing.