„Ha látjuk a melleink közti árkot, mások is látják”

Utolsó frissítés:

Ha a céges partin a főnök valakinek a dekoltázsán felejti a szemét, az illető biztos lehet benne, hogy rossz ruhát választott. Díjkiosztókon, céges ünnepségeken, ügyfelekkel való üzleti poharazgatáson hamar elfelejtik a férfiak a munkahelyi szabályokat, főleg, ha erre okot adnak a női munkatársak.

© Kádár Mónika
A férfiak számára könnyű feladat az öltözködés; egy rosszul megválasztott zakó igen ritkán hozhat kellemetlen helyzetbe valakit, talán csak akkor, ha az ügyvezető igazgató vagy egy fontos ügyfél éppen ugyanolyat visel. Na de mit viseljen egy felső beosztásban lévő üzletasszony, hogy amikor az ügyfelekkel tárgyal, biztos talajon álljon az öltözködést illetően? A profik általában a divattervezőknek ahhoz a kis csoportjához fordulnak, akik híresek arról, hogy mértéktartó koktél- és esélyi ruhákat készítenek munkaalkalmakra. Ha Giorgio Armani, Oscar de la Renta, Escada, Badgley Mischka, Carolina Herrera vagy Donna Karan neve olvasható a terméken, akkor a vásárló biztos lehet benne, hogy ruhája nem hozza majd kínos helyzetbe.

A kulcs az, hogy a viselet elegáns legyen, elegánsabb, mint az irodai öltözék, ugyanakkor a test összes olyan részét takarja, amelyet egy átlagos munkanapon eltakarna az ember. Egy kosztüm feldobható feltűnőbb ékszerekkel és estélyi cipővel. De aki sűrűn jár munkaidőn túl üzleti eseményekre, annak érdemes elegánsabb selyem, brokát vagy gyöngyökkel, esetleg strasszokkal kivarrott női zakót vásárolnia, mert ez mindig feldob egy jól szabott szoknyát vagy ruhát. Nem árt figyelembe venni a munkahelyi miliőt sem, hiszen valamivel konzervatívabb a légkör a banki szférában, mint egy művészeti vagy reklámcégnél.

A legokosabb, ha az ember kerüli az utolsó pillanatban való vásárlást, mert akkor már csak nagy sietősen, meggondolatlanul lehet a legrosszabb darabot kiválasztani. „A legjobb, ha a ruha jó előre ott lóg a szekrényben és már viselve, tehát tesztelve volt más alkalommal” – tanácsolja Patty Fox, aki az Oscar-díj átadó ünnepek divattanácsadója. Persze, mindig van egy első alkalom, de szerinte semmilyen eseményre sem szabad engedni a személyes stílusból.

„Semmi nem olyan hatásos, ha az a cél, hogy társaságunk figyelmét a megtárgyalandó üzleten tartsuk, mint egy hosszú ujjú, galléros blúz. Ha lenézünk és látjuk a mellünk közti árkot, biztosak lehetünk benne, hogy a körülöttünk lévő férfiak is látják” – teszi hozzá Evelinda Urman, stylist.

Gail Graham, a Fidelity Investments nevű cég marketingosztályának a feje tanúja volt, ahogy egy mélyen tisztelt kolléganője a felső vezetőségből egy csapásra megváltoztatta a többiek véleményét magáról, amikor egy üzleti vacsorán elöl-hátul mélyen kivágott ruhában jelent meg. A férfiak utána másról sem beszéltek, csak a hölgy dekoltázsáról. „Ez lett a téma az illetővel kapcsolatban, márpedig mindenki jobban szeretné, ha a kiváló munkahelyi teljesítménye lenne a munkahelyi pletyka tárgya, nem a dekoltázsa” – mondja Graham.

Meglehet, a túlzottan kivágott ruhák kerülése nem tűnik túl bonyolult dolognak, de a helyes öltözet megválasztása igenis nehéz dolog. Sok darab, amit a nők divatosnak találnak, kifejezetten szexinek hathat irodai környezetben, kivágás nélkül is.

A divat elég megtévesztő dolog. Hiszen a magazinok tele vannak túl rövid, túl átlátszó és különböző testrészeken csalogatóan simulékony darabokkal. Egy estélyi ruha estében több nő választana tudtán kívül is inkább szexi, mint mértéktartó viseletet. Ezért aztán szinte biztos, hogy a karrierje alatt minden üzletasszony legalább egyszer elkövette azt a hibát, hogy túl sokat mutatott magából. Ennek a legbiztosabb jele, ha egy férfi kolléga bókkal dicséri az öltözéket, hiszen egy üzleti eseményre nem a figyelemfelkeltés kedvéért öltöztünk.

„Ha egy ügyvédnő ezer dollárt kér egy órára, amikor nekem dolgozik, akkor azt szeretném, hogy úgy mutasson, mint egy ügyvéd, és ne úgy, mint egy filmsztár” – mondja Jonathan Fizgarrald, a Greenberg Glusker ügyvédi iroda marketingigazgatója.

Férfiak körében egy csupasz testrész hangosabban beszél, mint a kivetítőn látható grafikon az évi nyereség növekedéséről, éppen ezért legtöbbjük nem is szereti, ha a kolléganő kivágott ruhában érkezik. Néhány nő úgy gondolkozik, a kihívó öltözet még befolyásosabbá teszi őket, hiszen lehet valaki egyszerre szakértő és szexi is. De ez az elképzelés alapvetően téves. A férfiak ugyanis, ha szexisen öltözött nőt látnak, ez minden, amire figyelni tudnak, a többi teljesen elenyészik.

Krisztina O'Brien