Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","shortLead":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","id":"20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a.jpg","index":0,"item":"291bd098-23a1-4333-91ec-2a392c92b8ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","timestamp":"2025. február. 17. 13:31","title":"Orbán Viktor fogadta a boszniai szerb elnököt, aki szerint a srebrenicai népirtás „mítosz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","shortLead":"Jó ötletnek tűnt mindkettő. ","id":"20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"813a8331-073b-4440-8613-1841068afdd6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Elakadt-a-lopott-autoval-egy-tini-rendorhoz-kopogtatott-be","timestamp":"2025. február. 17. 15:40","title":"Elakadt a lopott autóval egy tini, balszerencséjére egy rendőrhöz kopogtatott be segítségért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c8007d7-b567-40fe-b31b-01c262e580c3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Én döntöttem, ezért én vállalom a felelősséget” – mondta Novák Katalin volt köztársasági elnök az egy évvel ezelőtt kirobbant botrányról. ","shortLead":"„Én döntöttem, ezért én vállalom a felelősséget” – mondta Novák Katalin volt köztársasági elnök az egy évvel ezelőtt...","id":"20250217_Novak-Katalin-a-kegyelmi-ugyrol-Nincs-relevanciaja-annak-hogy-nyomasra-vagy-nem-nyomasra-dontottem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c8007d7-b567-40fe-b31b-01c262e580c3.jpg","index":0,"item":"bbef8397-0fb8-47a6-937c-db1afd6c03d1","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Novak-Katalin-a-kegyelmi-ugyrol-Nincs-relevanciaja-annak-hogy-nyomasra-vagy-nem-nyomasra-dontottem","timestamp":"2025. február. 17. 08:07","title":"Novák Katalin a kegyelmi ügyről: Nincs relevanciája annak, hogy nyomásra vagy nem nyomásra döntöttem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6b3dba9-37d9-465b-bcbb-b48ce731c9a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Figyelő volt főszerkesztője 69 éves korában halt meg.","shortLead":"A Figyelő volt főszerkesztője 69 éves korában halt meg.","id":"20250217_Meghalt-Lambert-Gabor-ujsagiro-a-Mabisz-kommunikacios-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6b3dba9-37d9-465b-bcbb-b48ce731c9a7.jpg","index":0,"item":"c54fb9fc-5ea4-46b0-95d0-1b057d202c2e","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Meghalt-Lambert-Gabor-ujsagiro-a-Mabisz-kommunikacios-vezetoje","timestamp":"2025. február. 17. 14:43","title":"Meghalt Lambert Gábor újságíró, a Mabisz kommunikációs vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"Az áldozat hozzátartozói tavaly májusban jelentették be az eltűnését, a gyilkost hónapokkal később kapták el a rendőrök bűntársával együtt.","shortLead":"Az áldozat hozzátartozói tavaly májusban jelentették be az eltűnését, a gyilkost hónapokkal később kapták el a rendőrök...","id":"20250218_Volt-partnere-olt-meg-egy-31-eves-not-Budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"38ee981e-5807-4934-8751-0ddf2dc9d2ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Volt-partnere-olt-meg-egy-31-eves-not-Budapesten","timestamp":"2025. február. 18. 08:38","title":"Volt partnere ölt meg egy 31 éves nőt Budapesten, barátja segített neki eltüntetni a holttestet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18895b4a-e6a4-4697-ae6d-9780d88eef5b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Élete legnagyobb kihívása előtt áll a magyar Jason Momoaként emlegetett Megyeri Balázs, áttételes rákkal küzd.","shortLead":"Élete legnagyobb kihívása előtt áll a magyar Jason Momoaként emlegetett Megyeri Balázs, áttételes rákkal küzd.","id":"20250217_Sulyos-beteg-Jason-Momoa-magyar-dublore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18895b4a-e6a4-4697-ae6d-9780d88eef5b.jpg","index":0,"item":"614e7679-ec54-43ae-8a79-8f10b99c714f","keywords":null,"link":"/elet/20250217_Sulyos-beteg-Jason-Momoa-magyar-dublore","timestamp":"2025. február. 17. 08:31","title":"Súlyos beteg Jason Momoa magyar dublőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3728e047-81a1-4285-94da-bb8c916a0195","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bálint Istvánné a közösségi médiában kéri a lakosságot, ne önbíráskodjanak, bízzanak a hivatalos szervekben.","shortLead":"Bálint Istvánné a közösségi médiában kéri a lakosságot, ne önbíráskodjanak, bízzanak a hivatalos szervekben.","id":"20250218_Bicske-kozbiztonsag-onbiraskodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3728e047-81a1-4285-94da-bb8c916a0195.jpg","index":0,"item":"54e2cc25-dc03-43d3-aad8-e455c941e9ce","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Bicske-kozbiztonsag-onbiraskodas","timestamp":"2025. február. 18. 07:58","title":"Aggódik Bicske közbiztonságáért a polgármester, de nem mondja el, mi jelenti a veszélyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"284662c0-4ccb-4b4b-91af-88003664ffac","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Nincs még egy olyan modern élelmiszer, amelyik kezdettől fogva ilyen erős érzelmeket váltott volna ki, mint a margarin. Tekintettek rá drága terméket kiváltó megmentőként, aztán a drága termék pusztítandó hamisítványaként. Egy időben méltatták azért, hogy egészséges, aztán az volt vele a baj, hogy nem, mostanában pedig mentes és fenntartható alternatívaként tálalják a gyártók. Most, hogy a margarin oldalán Gordon Ramsay-t állította versenybe egy cég, mi sem maradhattunk ki, és megnéztük: vajon tényleg össze lehet keverni a margarint a vajjal? És előállítható otthon, pálmaolaj és mindenféle adalékok nélkül?","shortLead":"Nincs még egy olyan modern élelmiszer, amelyik kezdettől fogva ilyen erős érzelmeket váltott volna ki, mint a margarin...","id":"20250217_margarin-ipari-elelmiszer-otthon-vaj-olaj-faggyu-unilever","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/284662c0-4ccb-4b4b-91af-88003664ffac.jpg","index":0,"item":"db4fcb13-df12-4c81-a454-c500c310b139","keywords":null,"link":"/360/20250217_margarin-ipari-elelmiszer-otthon-vaj-olaj-faggyu-unilever","timestamp":"2025. február. 17. 19:30","title":"Ha Gordon Ramsay megszerette, nekünk is jó lesz? Az áldott és átkozott margarin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elmúlt ötven évben eljutottunk az interaktív pingpongtól a háromdimenziós, igazi vizuális élményt nyújtó elektronikus játékokig. A nagy ugrás éles konkurenciaharc eredménye volt. A három piacvezető óriás, a Sony, a Microsoft és a Nintendo rivalizálása folytatódik.
Valahol el kellett kezdeni
Csaknem 50 éve, 1958-ban, a Brookhaven National Laboratories munkatársai New Yorkban interaktív asztalitenisz-játékot fejlesztettek ki, ám érdeklődés hiányában kudarcba fulladt a kísérlet. 1961-ben három amerikai egyetemista vonalakból megrajzolt játékot programozott, a Spacewart (a későbbi, Asteroids néven híressé vált játék elődjét). 1966-ban Ralph Baer vetette fel a tévéjátékok ötletét, és a következő öt évben ennek a víziónak a megvalósításán dolgozott. 1970-ben a Magnavox megvette Baer munkáinak jogait, és elindult a videojátékok értékesítése - ezzel egy egész világot behálózó, hatalmas üzletágat alapoztak meg.
A hetvenes években kezdődött az arcade gépek tömeggyártása, feltűntek az első játéktermek, és 1972-ben a Magnavox egy otthoni gépet is bemutatott. Az akkoriban nagy sikereket elért masina a Pong nevű játékot futtató gép lett, amely asztaliteniszjáték-élményt kínált, és ezreket csábított a képernyő elé. Ekkor startolt az Atari, amely több otthoni videojátékot is kifejlesztett a nyolcvanas-kilencvenes években. Amikor 1976-ban a cserélhető kazettás konzolt kifejlesztették (vagyis egy gépen több játék is futhatott), a játékipar olyan evolúciós lépcsőfokhoz érkezett, amely lavinát indított el. A Magnavox és az Atari készülékei mellé 1978-ban a Nintendo, egy fiatal japán cég is csatlakozott, amely nem sokkal később szinte az egész piacot bekebelezte, padlóra küldve a vetélytársakat. Megjelent a holografikus és vektoros grafika, olyan klasszikusok születtek, mint az Asteroids vagy a Pac-Man.
A játéktermekben, illetve az otthoni szórakoztatás terén elképesztő volt a fejlődés a következő néhány évben. Már az amerikai hadsereg is érdekeltté vált a történetben, mivel a katonák reflexeit háborús tesztjátékokkal igyekeztek feljavítani. A nyolcvanas évek elején a Nintendo játékai lettek a piacvezetők, rohamosan nőtt irántuk a kereslet a játékiparban, és megjelentek az első játékfüggők is. 1981-ben regisztrálták az első virtuális halálesetet, amikor egy férfi a Berserk című játék közben szívrohamot kapott. Szakértők már akkor felvetették az erőszakos játékok káros mentális következményeinek lehetőségét.
A következő években sem szűnt a harc. A Genesis, a Sonic karakter, a kék sündisznó játékok hosszú évekre nyereségessé tették a Segát. A Nintendo Super Marióval és az első hordozható játékgéppel jelentkezett. A GameBoy elképesztő sikert aratott, a Tetris játék megjelenése pedig az egekbe röpítette az eladásokat.
Innentől fogva a kilencvenes évek közepéig "hidegháborús korszak" következett. A Nintendo szakított addigi partnerével, a Sonyval, a Sega egy CD-vel működő gépet próbált piacra dobni. Az SNK bemutatta a NeoGeót, amely elképesztő grafikai teljesítményre volt képes, mégsem tudott fennmaradni. Időközben a Panasonic is megjelent a piacon egy 3DO nevű játékgéppel, és megjelentek az első erőszakos videojátékok is, mint például a Mortal Kombat, ami nálunk inkább PC-n vált ismertté. Ekkor alakult meg az Entertainment Software Rating Board (ESRB), amely a fiatalkorúak védelmét segítendő, a nemzetközi korhatár-besorolást végzi a megjelent szoftverek körében.
Második oldal (Oldaltörés)
Hiába próbálkozott a Sega a legújabb Saturn gépével, és hiába ontotta az újításokat a Nintendo, 1995-ben a Sony mindkettőjüket verte a 3D-s grafikai motort és CD-ROM-ot alkalmazó konzol, a PlayStation (PS) segítségével. A cég szépen-lassan átvette a vezetést, és egészen az ezredfordulóig kisajtolt mindent a PS-ből, amit csak lehetett. A 3D-s játékok otthoni változatai (főleg a játéktermi arcade-címek átiratai) robbanásszerű növekedést hoztak, így már nemcsak a hardware-, hanem a szoftvergyártás terén is megjelentek új nevek, és lassan körvonalazódott, kik osztják majd fel a videojáték-piacot a következő néhány évben. Egyvalamivel azonban nem számolt senki: számos kudarc után a Sega még egyszer megpróbálkozott egy otthoni konzol piacra dobásával, és 1998-ban bemutatta a Dreamcast nevű gépet. Ez 128 bites grafikával hódította meg az egész világot. Soha senki nem tudott felmutatni akkora ugrást a videojátékok történetében, mint amelyet a Sonic karakterét megalkotó vállalat tett ekkoriban. 2000-ben azonban megjelentek az akkori új generációs konzolok, és s ez a világ egyik legjobb játékgépének szinte észrevétlen eltűnéséhez vezetett.
A DVD-lemezek megjelenésével nem csak a filmipar újult meg. A Sony gyorsan kapcsolt, és viszonylag hamar jelentkezett 250 MHz-es mikroprocesszorral felszerelt, DVD-lejátszóval kialakított játékgépével, amely a PlayStation 2 nevet kapta. Olyan hardware került ebbe a gépbe, amely állítólag az akkori katonai rakétarendszerek irányítására is megfelelő lett volna. A játékfejlesztés azonban még évekig nem tudta kihasználni a rendelkezésükre álló lehetőségeket. Ekkor már Bill Gates is felismerte, hogy nem csak a számítógépeké a jövő, hirtelen a Microsoft is feltűnt a konzolpiacon. Jókor, a Nintendo és a Sega már erejét vesztette, és csak a Sonyval kellett felvenni a versenyt. Az XBox konzol megjelenése (lásd 17. oldal) nagy változásokat hozott: paraméterei megfeleltek egy akkori csúcs-PC teljesítményének. De a Nintendo is feltámadt halott poraiból, hamarosan napvilágot látott GameCube nevű játékgépe. A gép komoly grafikai teljesítménye arról tanúskodott, hogy még nem áldozott le a Nintendo csillaga. A két évtizedes konzolháború után három nagy óriás maradt talpon: a Sony, a Microsoft és a Nintendo.
Az első merész lépést a Microsoft tette meg 2005 decemberében, amikor is a tengerentúlon piacra dobta az XBox 360 nevű új generációs konzolt, amely sosem látott grafikai képességekkel, csúcskategóriás PC-ket is megszégyenítő erővel, és HD-DVD-lemezekkel mutatkozott be. Ezzel egy időben a Sony is bejelentette a Blue-ray technológiával készülő PlayStation 3 megjelenését, de ők gyártási nehézségek miatt egészen napjainkig csúsznak. Tovább nehezítette a helyzetet a Blue-ray és a HD-DVD-lemez-szabvány háborúja, amely az egész filmipart megmérgezte az utóbbi hónapokban. Nem tudni, hogy ezek után ki kerül ki győztesen a konzolháború újabb összecsapásából, főleg, hogy a Nintendo DS, és a Sony PSP a hordozható konzolok piacán is beindította a versenyt. Egy azonban biztos: a példátlan gyorsaságú fejlődés nyomán hamarosan megjelennek a valóságszerű játékok. Harminc évvel ezelőtt még egy pingpongjáték mozgatta meg a világot, ma pedig már el sem tudjuk képzelni, hogy hol húzódik a játékipar végső határa. És vajon húsz év múlva mit jelent majd a "Game Over" kifejezés...?