Hogyan töltsük újra az agyunkat?

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A közhiedelemmel ellentétben van lehetőségünk arra, hogy regeneráljuk agysejtjeinket - írja a Daily Galaxy. Az oldal összeállításából megtudhatjuk, miben segíthet a böjtölés, az acetil-l-karnitin, a jókedvből elkövetett sport vagy éppen a rozmaring.


Növeli a betegségekkel szembeni ellenállást és élettartamunkat az étkezésenkénti kevesebb kalória, valamint az időszakos böjt is, emellett mindez még az őssejtek idegsejt-termelését is fokozza, derül ki a Johns Hopkins Egyetem, valamint az amerikai Gerontológiai Kutatóközpont állatkísérleteiből. A böjtölésnek köszönhetően megnő a szinapszisok rugalmassága, így az esetleges agykárosodások esetén jobb agyi kapcsolatok jönnek létre. Mindez hasonlít ahhoz a regenerációs folyamatoz, amely az izmokban alakul ki a gyakori edzés miatt fellépő terhelést követően. Ami a sportot illeti, a gyakori testmozgás szintén jó hatással van az idegsejtek regenerációjára. Ugyanakkor nem mindegy, hogy milyen testmozgásról beszélünk - a Daily Galaxy ugyanis arról számol be, hogy a jókedvűen elkövetett edzés jobb hatással van az idegsejtekre, mint a rosszkedvűen, rutinszerűen, kedvetlenül elkövetett.

Más kutatások szerint ha megnöveljük az étkezéseink között eltelt időt, az okosabb, mintha a kalóriákkal spórolnánk - ugyanis ebben az esetben alacsonyabb szintre állnak be szexhormonjaink, ez pedig csökkenti mind szexuális, mind pedig agyi teljesítőképességünket is. Étkezésünkben segíthet a rozmaring fogyasztása a japán Iwate Egyetem, illetve a Burnham orvosi kutatóintézet kutatásai szerint. A fűszernövényben található karnozolsav ugyanis nagyon jó védelemként szolgál a stroke, az Alzheimer-kór, valamint az idősödés káros hatásai ellen. A rozmaring a legbiztonságosabb és legtermészetesebb szer, amivel agyunkat védhetjük - nem csupán az európai konyhaművészetben, hanem a népgyógyászatban is nagyon jól ismert növényről van szó. Másra esküszik Bruce N. Ames, a Kaliforniai Egyetem biokémiával és molekuláris biológiával foglalkozó professzora: véleménye szerint a napi 800 mg alfa-liposav, illetve 2000 mg acetil-L-karnitin megnöveli a mitokondriumok energiatermelését, így szervezetünk energiagyáros sejtjei több energiával látnak el minket.

Hasznos lehet még, ha a dióban, lazacban, pisztrángban vagy szardíniában megtalálható zsírsavakkal is gazdagítjuk étrendünket, ezek ugyanis nem csupán az Alzheimer-kór ellen védenek minket, hanem a depresszió ellen is igen jól működnek - mások a curryben található kurkumin fogyasztására esküsznek. Emellett, állítja a Daily Galaxy, a stressz csökkentése, az életmódváltás, de még a motiváció is segíthet, ugyanis a krónikus stressz csökkenti az agy tanulással és emlékezéssel kapcsolatos területeinek hatékonyságát, növeli a vérnyomást és még a a szervezet regenerációs képességét is lassítja.