Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c74da1e0-6fd0-43ce-b4c4-e8aba574763d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Légicsapásokról és lelőtt drónokról számolt be India és Pakisztán is. A halálos áldozatok száma mindkét oldalon nőtt.","shortLead":"Légicsapásokról és lelőtt drónokról számolt be India és Pakisztán is. A halálos áldozatok száma mindkét oldalon nőtt.","id":"20250508_dron-india-pakisztan-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c74da1e0-6fd0-43ce-b4c4-e8aba574763d.jpg","index":0,"item":"f642235d-341f-4e29-b3b9-55235eeca671","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_dron-india-pakisztan-tamadas","timestamp":"2025. május. 08. 15:09","title":"Drónokkal támadja egymást India és Pakisztán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"beb45ecf-3bc6-4e03-be05-d282a47e7555","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Többen kivonultak, többen pedig nem lépték még át a magyar határt a nagy nemzetközi láncok közül, így nem ehetünk olyan fánkokat, burritókat, se hamburgereket, amelyeket más országokban gond nélkül megkóstolhatunk. Ön melyiket látná a legszívesebben Magyarországon?","shortLead":"Többen kivonultak, többen pedig nem lépték még át a magyar határt a nagy nemzetközi láncok közül, így nem ehetünk olyan...","id":"20250308_Five-Guys-Taco-Bell-Dunkin-Donuts-Popeyes-Costa-Wendys-Flying-Tigers-uzletek-Magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/beb45ecf-3bc6-4e03-be05-d282a47e7555.jpg","index":0,"item":"968a37d8-27b4-4845-a742-228fc5f28b83","keywords":null,"link":"/elet/20250308_Five-Guys-Taco-Bell-Dunkin-Donuts-Popeyes-Costa-Wendys-Flying-Tigers-uzletek-Magyarorszagon","timestamp":"2025. május. 08. 05:25","title":"Globális fánkozóban, csirkézőben és tacózóban sem ehetünk itthon, de Obama kedvenc gyorsétterme már közeledik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"175e6f71-aa2d-4e1d-8b51-08e6402a0939","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy tűnik, belép a szórakoztatóiparba a Google, legalábbis erre utal, hogy a hírek szerint új film- és televíziós produkciós részleget indított.","shortLead":"Úgy tűnik, belép a szórakoztatóiparba a Google, legalábbis erre utal, hogy a hírek szerint új film- és televíziós...","id":"20250508_google-100-zeros-filmipar-teve-sorozatok-mozi-produkcios-reszleg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/175e6f71-aa2d-4e1d-8b51-08e6402a0939.jpg","index":0,"item":"2f7bad08-931a-4e30-a19a-765f2461600d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_google-100-zeros-filmipar-teve-sorozatok-mozi-produkcios-reszleg","timestamp":"2025. május. 08. 14:03","title":"Nyit a Google: belép a tévé- és filmiparba, indul a 100 Zeros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d45c556-8051-4238-838c-5fd15ce49ca2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikai elemző szerint a lepkefing- és atombombaskálán érdemes értelmezni Magyar Péter felvételét, amelyen a honvédelmi miniszter arról beszél, hogy szakítanak a békementalitással.","shortLead":"A politikai elemző szerint a lepkefing- és atombombaskálán érdemes értelmezni Magyar Péter felvételét, amelyen...","id":"20250508_Torok-Gabor-elemzes-Magyar-Peter-hangfelvetel-honvedelmi-miniszter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d45c556-8051-4238-838c-5fd15ce49ca2.jpg","index":0,"item":"16724701-1370-4afd-99b2-7391fd6b1363","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Torok-Gabor-elemzes-Magyar-Peter-hangfelvetel-honvedelmi-miniszter-ebx","timestamp":"2025. május. 08. 13:28","title":"Török Gábor szerint a Magyar Péterék által közölt hangfelvétel messze nem annyira védhetetlen, mint a „hazudtunk reggel, éjjel meg este”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8c68e86-f39d-48f0-9690-ee5232e8434c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A belügyminiszter helyes választ adott volna, ha neki kell idén érettségiznie.","shortLead":"A belügyminiszter helyes választ adott volna, ha neki kell idén érettségiznie.","id":"20250507_Pinter-Sandor-kiszamolta-mennyi-csoki-van-a-Turo-Rudin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8c68e86-f39d-48f0-9690-ee5232e8434c.jpg","index":0,"item":"16e247d0-7a74-4dda-af84-b92ecf4bba0d","keywords":null,"link":"/elet/20250507_Pinter-Sandor-kiszamolta-mennyi-csoki-van-a-Turo-Rudin","timestamp":"2025. május. 07. 21:27","title":"Pintér Sándor kiszámolta, mennyi csoki van a Túró Rudin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","shortLead":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","id":"20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7.jpg","index":0,"item":"de0eaea2-4085-4744-8cf5-12ba7b774ed8","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","timestamp":"2025. május. 08. 07:42","title":"Miniszterelnöki biztosa lesz a pedagógiai innovációnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a9c5cc0-719a-4439-b712-a204f4681133","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kereskedők szerint nem indokolt az árrésstop kiterjesztése. Korlátozza a vállalatok fejlesztési lehetőségeit, hosszú távon ellehetetleníti a működésüket, miközben döntően olyan termékcsoportokat érint, ahol kicsi az árrugalmasság.","shortLead":"A kereskedők szerint nem indokolt az árrésstop kiterjesztése. Korlátozza a vállalatok fejlesztési lehetőségeit, hosszú...","id":"20250509_oksz-kereskedo-arresstop-arressapka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a9c5cc0-719a-4439-b712-a204f4681133.jpg","index":0,"item":"897685f6-d122-4299-8456-22c7033f1a98","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_oksz-kereskedo-arresstop-arressapka","timestamp":"2025. május. 09. 12:18","title":"A kereskedők üzentek a kormánynak: az árrésstop kiterjesztése sok vállalkozás végét jelentheti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Vlagyimir Putyin meghívására érkezett az orosz fővárosba, a világháború befejezésének 80. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezésre.","shortLead":"Vlagyimir Putyin meghívására érkezett az orosz fővárosba, a világháború befejezésének 80. évfordulója alkalmából...","id":"20250507_Fico-Moszkvaba-utazott-de-a-katonai-paraden-nem-vesz-reszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86.jpg","index":0,"item":"b3efa307-b039-47b8-8b55-ec33da4800d1","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Fico-Moszkvaba-utazott-de-a-katonai-paraden-nem-vesz-reszt","timestamp":"2025. május. 07. 19:34","title":"Fico Moszkvába utazott, de a katonai parádén nem vesz részt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Amikor Demszkyék még a 4-es metró ellen kampányoltak
szerző:
Szegő Iván Miklós
Tetszett a cikk?
A túl drága négyes metró helyett alternatív megoldást javasolt a Demszky Gábor sajtótájékoztatóján megszólaló SZDSZ-es szakértő 1990-ben. Demszky megválasztása után viszont gyorsan finomodott a budapesti városvezetés álláspontja, erről egy mind a mai napig utolsónak számító, 1990-es metróavatáson győződhetett meg a nagyközönség.
Demszky Gábor, mint „A tettek embere” tűnt fel az 1990-es választási kampányban, manapság szinte minden visszatekintés ezzel kezdődik a főpolgármester elmúlt húsz évéről. Az önkormányzati rendszer ellentmondásossága, a kerületeket és a fővárost, illetve a fővárost és a kormányt szembeállító szisztéma révén azonban „A tettek emberéből” a különböző kormányoktól követelődző, a négyes metróhoz állandóan pénzt kérő főpolgármesterré vált Demszky. Mindez azért érdekes, mert az 1990-es választási kampány egy mára már feledésbe merült eseményén a főpolgármesterrel együtt sajtótájékoztatót tartó SZDSZ-es Péterffy Ágoston a túl drága négyes metró ellen kelt ki.
1990. szeptember 22-én, szombaton a Magyar Nemzetben jelent meg az az MTI-hír, miszerint „az SZDSZ a fővárosi önkormányzati választási kampányában a direkt politizálás helyett konkrét elképzeléseit, szociális, közlekedési vagy kulturális programját kívánja minél szélesebb körben megismertetni”.
Világvárosi színvonal
A szeptember 21-ei sajtótájékoztatón Demszky Gábor, az SZDSZ akkori budapesti főpolgármester-jelöltje kifejtette, hogy Budapest „világvárosi színvonalon áll a hajléktalanok számát tekintve is”. Vagyis Demszky későbbi kampányának, a „Világvárost építünk”-nek már volt előzménye 1990-ben is.
A húsz évvel ezelőtti tudósítás szerint akkor tízezres nagyságrendű volt a pesti hajléktalanok száma, ami Párizs húszezres és New York 35-40 ezres adatihoz képest minősült 1990-ben „világvárosinak”.
Péterffy a négyes metró ellen
Ezen a sajtótájékoztatón szólalt meg Péterffy Ágoston, az SZDSZ budapesti listájának harmadik helyén szereplő jelölt is. Szerinte „a fővárosban új közlekedési koncepciót kell kidolgozni, annak ellenére, hogy a jelenlegi általános rendezési tervet alig egy éve hagyták jóvá. Nélkülözhetetlen néhány sürgős intézkedés meghozatala. Így például a kezdet kezdetén le kell állítani olyan beruházásokat, mint a dél-buda-rákospalotai metró, hiszen ez a mintegy 30 milliárdos beruházás helyettesíthető egy 10 milliós megoldással. Fel kell gyorsítani az elsősorban pénzügyi okok miatt lelassult építkezéseket (M0-ás autópálya, Hungária körút, az észak-déli metrószakasz).”
A négyes metró fúrópajzsa
MTI - Kollányi Péter
Mint ismeretes, a metrót ellenzők a 2000-es években sokszor hivatkoztak a négyes metró drágaságára, rosszul kijelölt útvonalára, és arra is, helyettesíthető lenne olcsóbb megoldásokkal. Ilyen volt többek között a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, a VEKE is.
A világkiállításhoz kötődött
Mindenesetre a Demszky Gábor vezette Fővárosi Önkormányzat 1990-ben még igyekezett halogatni egy 1990-es decemberi határozatával a tervezett világkiállításról szóló döntést (ehhez kapcsolódott volna a 4-es metró is). Aztán hamarosan meggondolták magukat, és a Fővárosi Közgyűlés már 1992-ben döntött a négyes metró ötletének támogatásáról.
Végül az expót a Horn-kormány idején, a kilencvenes évek közepén mégiscsak lefújta az MSZP-SZDSZ-koalíció, viszont az ahhoz kapcsolódó beruházások közül időközben megépült a Lágymányosi híd és a dél-budai egyetemváros. (Bár például máig hasznosításra vár a híres-hírhedt Tüskecsarnok.) A négyes metró ügye azonban több kormányzati ciklusra áthúzódott, és nagy szerepe volt abban, hogy az első Orbán-kormány (1998-2002) és Demszky Gábor között elmérgesedett a viszony.
Mi valósult meg Péterffy elképzeléseiből?
Érdekes ugyanakkor, hogy a Péterffy Ágoston által 1990-ben említett beruházások közül az M0-s körgyűrű valóban épült, természetesen állami pénzből, ám máig nem zárult be Buda nyugati és északnyugati részén a gyűrű. A Hungária-körút kiépítése megtörtént, ennek része a Lágymányosi híd, amelynek az M1-M7-esre levezető szakasza körül sokáig zajlott a vita, végül a Szerémi úton bonyolítják le Dél-Budán a forgalmat.
A négyes metró építkezése
Müller Judit
Még érdekesebb a hármas metró, azaz az észak-déli metró sorsa Pesten. Ezt ugye Péterffy továbbépítette volna, a káposztásmegyeriek azonban azóta is hiába várják, hogy az 1990 decemberének közepén átadott Árpád híd és Újpest központ közötti szakaszt tovább folytassák a IV. kerület határáig.
Már 1990-ben finomított a városvezetés az álláspontján
Az, hogy Káposztásmegyerre csak valamikor később jut el a földalatti, már sejthették az ottaniak 1990-ben is. Húsz éve, 1990. december 14-én, Siklós Csaba, az Antall-kormány közlekedési minisztere ugyanis a kék vonal utolsó elkészült szakaszának, az Árpád híd és Újpest központ közötti résznek az avatóján ezt mondta a Magyar Hírlap szerint: „a következőkben folytatódik a metróhálózat fejlesztése, azonban – az elképzelések szerint – az újabb vonal Dél-Budát és Zuglót köti össze, s majdan ennek megépülését követően térhetnek vissza az építők Újpestre”. Vagyis Siklós Csaba a világkiállításhoz kapcsolódó négyes metrót tartotta fontosabbnak ekkoriban.
A frissen megválasztott, 1990 novemberében hatalomra került SZDSZ-es városvezetés képviselője, Székely Gábor főpolgármester-helyettes is részt vett ekkor a metróavatáson, és - némileg finomítva Péterffy kampánybeli, szeptemberi álláspontját – „a metróhálózat továbbfejlesztésének szükségességét hangsúlyozta” a Magyar Hírlap szerint. A később a Szerencsejáték Rt.-nél és a BKV-nál is feltűnt Székely megjegyezte azonban: „e beruházások ma már nem képzelhetők el kizárólagos és teljeskörűen állami kötelezettségvállalással. Az önkormányzatnak – a fővárosnak és a kerületnek egyaránt – fokozott részt kell vállalnia a további építések terheiből”.
Mit mond ma Demszky a négyes metróról?
A négyes metró azóta valóban viszi a fővárosiak pénzét is, és viszonylag komótosan épülget sok száz milliárd forintból. Befejezése a mai napig bizonytalan, és azt sem lehet tudni, hogy megépül-e egyáltalán a második szakasza. Demszky Gábor idén augusztus 26-án azért felhívta utódja figyelmét a Fővárosi Közgyűlésben elmondott búcsúbeszédben a beruházás fontosságára, amelyet 20 évvel korábban közlekedési szakértője hevesen ellenzett.
Demszky idén így fogalmazott búcsúzás közben: „a 4-es metrót nemcsak befejezni kell, tovább is építeni. Az EU nem egy metróvonalra adott pénzt, hanem egy közlekedésfejlesztési tervre, melyben a 4-es metró Bosnyák térig tartó második, a budaörsi virágpiacig tartó harmadik és a Rákospalotát elérő negyedik szakasza mellett beletartozik a P+R parkoló-hálózat építése és a vasúti közlekedési csomópontok kialakítása is. A metró második üteméhez a pénz a főváros részéről megvan, Brüsszelből is vannak kedvező ígéretek a támogatásra, de kell hozzá egy jelentős állami hozzájárulás is. Ráadásul erre a szakaszra van vasúthatósági engedély, környezetvédelmi engedély, törvény is szól róla, van szerződés a főváros és a kormány között. Kár lenne veszni hagyni vagy presztízsszempontok miatt a másik irányba építeni tovább, amelyikre nincsenek meg a szükséges engedélyek.”
Demszky utódja tehát - a távozó főpolgármesterhez hasonlóan -, újból félbehagyhat egy metróvonalat, vagy éppen befejezhetne egyet a hármas és a négyes metró közül...
A Móricz Zsigmond körtéri és a Keleti pályaudvari metróállomást látogathatják meg az érdeklődők vasárnap a DBR Metró Projekt Igazgatóság szervezte nyílt napon, de jótékonysági koncert, színházi előadás és kiállítás is színesíti a programokat.
Tarlós Istvánt, a fővárosi Fidesz-frakció vezetőjét kérdeztük az állítólag a BKV-informatikai rendszerébe telepített kémprogramról, a megszerzett e-mailek tartalmáról és a négyes metró leállításával kapcsolatos spekulációkról.
Hatvan évvel ezelőtt jelent meg a kormányhatározat a mai kettes metró, pontosabban a „földalatti gyorsvasút-hálózat kelet-nyugati fővonala” építéséről. A tervek szerint már 1954-ben járnia kellett volna az új metrónak a Deák (Sztálin) tér és a Népstadion között, de a valóság egy kicsit más lett. Nemcsak az első szakasz, de a teljes vonal építése is jelentősen megkésett.
A VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) kísérteties pontossággal megjósolta, milyen üzemzavarok fognak fellépni Budapesten, a milliárdos költséggel felújított négyes-hatos vonalon. A civil szervezet ma már rendszeresen beleszól a közlekedésfejlesztési tervekbe, szakmai véleményére odafigyelnek a politikusok. Minderről Vitézy Dávidot, a szervezet közlekedésfejlesztési munkacsoportjának vezetőjét, egyben szóvivőjét kérdeztük. A szóvivő „civilben” harmadéves közgazdasági egyetemi hallgató.
Egy munkafázis lezárását ünnepelték munkaidő után azok a metróépítők, akik a 4-es metró Baross téren épülő állomásánál a felszínen futballoztak - áll Szalay Tibornak, a Baross téri állomást kivitelező cég építésvezetőjének közleményében.
Akár két milliárd forinttal is többe kerülhet a tervezettnél a négyes metró építése, csak a Fővám téri állomásnál. Kapkodás, rögtönzés, a tervezők és kivitelezők közötti összhang hiánya azt sejteti, hogy az első, Kelenföldet a Keleti pályaudvarral összekötő 7, 3 kilométeres szakasz építési költsége jócskán meghaladja majd a tervben szereplő 88 milliárdot.