szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Míg egyfelől a YouTube a szólásszabadság egyik bástyája, éppen ezt a szabadságot használhatják ki a terroristák. Ideje volt, hogy lépjen a keresőóriás.

Sorra függesztették fel még márciusban hirdetéseiket a YouTube-on a világmárkák, miután reklámjaik esetenként szélsőséges tartalmak, gyűlöletbeszéd, terroristatoborzó videók mellé kerültek, s bevételt generáltak a klipek készítőinek. Persze nemcsak ezért jelentenek problémát az ilyesfajta videók, hanem azért is, mert rengeteg közülük a terrorizmust támogatja, segít a terroristáknak a toborzásban.

A bocsánatkérésen túl a Google most konkrét, négylépéses intézkedési tervvel állt elő az ilyesfajta tartalmakkal szemben. Ebben mind az emberi munkaerőt, mind a számítógépeket, a mesterséges intelligenciát is bevetné. Mindeközben együttműködik az ügyben a többi tech-óriással, beleértve a Facebookot, a Twittert, a Microsoftot.

Ilyen videó mellett senki sem szeretne hirdetni
Advertising Age/Gipec

A keresőóriás mindenekelőtt gépi tanulással edzett algoritmusokat vett be azért, hogy azonosítsa a terrorizmussal kapcsolatos tartalmakat. Ez igen fontos, hiszen az emberek képtelenek volnának minden egyes videót végignézni, ami felkerül a megosztóra. A mesterséges intelligencia egyébként még arra is képes, hogy megkülönböztesse az olyan, esetleg terrorista témájú tartalmakat, amelyek híradás céljából kerülnek fel.

Persze a számítógépek sem tévedhetetlenek, emberekre is mindenképpen szükség van. A Google megnöveli az alkalmazottak számát, sőt a mostaninál több független szakértőt is bevon a munkába. A harmadik lépcső kissé ellentmondásos, ebben ugyanis ki kellene szűrni azokat a gyűlöletalapú tartalmakat, amelyek nem sértik a szolgáltatás feltételeit, ilyen például egy kampánybeszéd. A Google viszont azt szeretné, hogy még ha kerül is reklám az ilyen videó mellé, az ne generáljon bevételt. Ezzel azonban még nincsen kihúzva a méregfog, hiszen sok hirdető egyáltalkán nem szeretne ilyen tartalmak mellett megjelenni. Emellett az ilyen videók mellett figyelmeztetés is megjelenne, s nem lehetne ajánlani ezeket, összességében később nehezebb is lesz rájuk találni.

A negyedik lépést átirányítási módszernek nevezi a Google. Ebben célzott hirdetéseket közvetítenének azok számára, akik terrorista tartalmú videókat keresnek, sőt még linkeket is kapnának antiterrorista tartalmú oldalakhoz, azaz egyfajta nevelő funkciót is hordozna ez a lépés. A Google egyelőre Európában fogja használni a négylépcsős módszert.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!