szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Google egy újabb eszközt húzott elő a tarsolyából, hogy megmutassa, milyen hatása lehet az Európai Unió új szerzői jogi irányelvének, ha jelenlegi formájában törvény lesz belőle.

Január elején egy igen látványos módját választotta a Google annak, hogy hallassa a hangját az Európai Unió szerzői jogi törvénytervezete – azon belül is annak 11. cikkelye – ellen. A keresőóriás egy egész oldalas hirdetést adott fel az egyik legrangosabb gazdasági lapban, a Financial Timesban, amelyben elmondták, miért tartják károsnak – legalábbis jelenlegi formájában – az elfogadás előtt álló törvényjavaslatot.

A 11. cikkely a sajtó és a hírgyűjtő szolgáltatások vitájának a végére szeretne pontot tenni. Lényegében engedélykötelessé tenné a vállalatok – például a Google – számára azt, hogy egyes médiatartalmakra építsenek szolgáltatásokat. A Google Hírek (Google News) például kizárólag a friss cikkeket, híreket gyűjti össze, azok nélkül nem működhetne. A Google mégsem fizet semmilyen díjat a kiadóknak. Ugyanakkor fontos elem, hogy cserébe a cikkeknek rövid bevezetőjét mutató szolgáltatás forgalmat terel a médiavállalatok (hír)oldalaira.

A Google a lapban feladott hirdetés után most egy újabb fronton igyekszik hallatni a hangját. A cég a Search Engine Landnek elmondta: a keresőmotor egy olyan verzióján dolgoznak, amely előre megmutatná, milyen hatással lenne a 11. cikkely az internetre – azon belül pedig a hírek megjelenítésére. Mivel a kiadók pénzt kérhetnének a megjelenítésért, a Google-nek ki kellene abból vennie a különböző elemeket, például az indexképeket vagy az ajánlók szövegét. Emiatt az egész Google kvázi olyan lehet, mint egy szellemváros.

Google
Google

Ha az Európai Tanács megszavazza a javaslatot, az nem jelenti azt, hogy azonnal életbe is lépne a törvény, élesedni jelen állás szerint 2021-ben élesedne. Ugyanakkor az is lehet, hogy a Google-nek időközben sikerül jobb feltételeket kialkudni nemcsak a 11., hanem a 13. cikkellyel kapcsolatban is. Ez utóbbi lehetséges nagyon súlyos hatásáról itt írtunk korábban.

Időközben az európai alkotók szervezete – amely tulajdonképpen az európai jogkezelők közös kezdeményezése – úgy döntött, felveszi a kesztyűt, és harcba száll a Google 13. cikkelyt érintő állításaival szemben. Szerintük ugyanis a keresőóriás jelenleg egy "masszív félretájékoztatási" kampányt folytat, így szükség van arra, hogy "tényekkel, objektív információkkal" kompenzálják azt.

Az article13.org weboldalon, valamint az INSIGHT13 nevű hírlevélen keresztül igyekeznek elérni a felhasználókat, hogy abban magyarázzák el, mit is jelent a szerzői jogi irányelv, és milyen hatása lenne a mindennapokra. Az általuk létrehozott oldal gyakran ismételt kérdései (FAQ) között pontról pontra elmagyarázzák a törvénytervezetet, mert szerintük a Google manipulálja például YouTube-felhasználókat, és hamis hírekkel vezeti félre a közönséget.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Vesztésre áll a YouTube az EU elleni harcban

Bár folyamatosan zajlanak a tárgyalások, egyelőre úgy tűnik, a szerzői jogi irányelv a legkevésbé sem "puhult fel", a tartalomszolgáltatókat (például a YouTube-ot) pedig igen nehéz helyzetbe hozza.