Ha irodában dolgozik, itt az ideje megtanulnia a kifejezést: szoftverrobot

Ha irodában dolgozik, itt az ideje megtanulnia a kifejezést: szoftverrobot

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az otthonunkban évek óta lehetőségünk van a gépeknek átadni a házimunkát, hogy hasznosabb dolgokkal foglalkozhassunk. A Micro Focus szakértői szerint az irodákban is egyszerűen delegálhatjuk az ismétlődő, adminisztratív feladatokat az intelligens és könnyen bevethető szoftverrobotoknak, amelyek az embereknél gyorsabban, pontosabban és biztonságosabban dolgoznak, míg mi fontosabb feladatokat végezhetünk.

"Minden olyan napi munka, ami 5 percet vesz igénybe, évente több mint 20 órát emészt fel, ami több mint fél munkahétnek felel meg. Még akkor is, ha 20 órába telik egy napi 5 perces feladat automatizálása, a befektetett idő egy év múlva megtérül.” Ezzel az Anthony J. Stiebertől származó idézettel érzékelteti a Micro Focus, milyen lehetőségeket is ad az elsőre kissé riasztó nevű robotizált folyamatautomatizálás (Robotic Process Automation, RPA).

A szoftvergyártó szerint az RPA komoly működésbeli fejlesztési lehetőségeket tartogat a vállalatok számára, mivel lehetővé teszi, hogy szoftverrobotok kezébe adják át az egyszerűbb, de összességében sok időt igénylő, magas hibakockázatú feladatokat. A technológia alkalmazható például pénzügyi és számviteli részlegeknél jelentések és kimutatások készítéséhez, illetve bérszámfejtéshez. A kereskedelemben a megrendelések és sales ügyletek kezelését, illetve a versenytársak árainak megfigyelését, az egészségügyben a betegnyilvántartást, míg a HR-osztályokon a jelöltek szűrését és az új belépők kezelését bízzák egyre több helyen a robotokra, írja közleményében a Micro Focus. Informatikai területen pedig jellemzően olyankor vesznek igénybe ilyen megoldást, amikor jelszavakat kell kezelni vagy adatokat kell replikálni és áttelepíteni olyan rendszerek között, amelyek nem csatlakoztathatók egymáshoz.

A Gartner előrejelzései szerint az ilyen jellegű szoftverekből származó bevétel 2021-ben megközelíti a 2 milliárd dollárt.

A Micro Focus szakértői szerint a növekedés mögötti egyik ok, hogy a vállalati alkalmazottak ma rengeteg apró-cseprő, mégis időrabló adminisztratív feladatot végeznek napi munkájuk során. Adatokat, fájlokat és mappákat másolnak és helyeznek át, e-maileket és mellékleteket nyitnak meg és mentenek, online űrlapokat töltenek ki, illetve összevonják és szerkesztik a több különféle forrásból származó adatokat. Ezek tipikusan olyan tevékenységek, amelyek automatizálhatók, és ezt várhatóan egyre több területen ismerik fel a következő években. Ha a robotok leveszik az emberek válláról ezeket a terheket, akkor a humán munkaerő fontosabb tevékenységekre koncentrálhat, és nagyobb hatékonysággal dolgozhat.

Az RPA-megoldások gyorsan fejlődnek, és egyre intelligensebbé válnak, ezért egyre magasabb szinten működnek. A Micro Focus ilyen jellegű megoldása például

képes megfigyelni, hogy egy felhasználó milyen műveleteket végez a képernyőn, majd leutánozni azokat.

De a szoftverrobotok a különféle programokat a háttérben összekötő alkalmazásprogramozási felületeken (application programming interface, API) keresztül is utasíthatók az egyes feladatok elvégzésére.

Az eszköz ezenfelül szövegfelismerő és számítógépes látási technológiát is alkalmaz, így képes felismerni, ha valamilyen változás történik a használt alkalmazáson belül például pozícióban vagy színben, és alkalmazkodik hozzá.

A Micros Focus szakértői hangsúlyozzák, a szoftverrobotok a biztonságot is növelik, hiszen ha azok végzik például a bizalmas adatokat is érintő üzleti folyamatokat, akkor kisebb az esély az emberi hibára és szándékos visszaélésre is. A Micro Focus megoldásában például mindegyik robot egyedi azonosítóval rendelkezik. Ráadásul lezárt képernyőn futnak, titkosított jelszavakat használnak, és minden műveletük részletes naplóban, valós időben követhető.

A legfejlettebb RPA-megoldásokat úgy alakították ki – részletezi a szakértői összefoglaló –, hogy programozási tudás nélkül is igénybe lehessen venni őket, így gyorsan bevezethetők. Egy ilyen eszköz arra is lehetőséget biztosíthat, hogy a vállalatok önkiszolgáló portált alakítsanak ki a felhasználóik számára, ahol az egyes részlegek képviselői saját maguk is összeállíthatják a munkájukhoz szükséges, automatizált folyamatokat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.