Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1b22e1ad-fef3-42b8-b2ec-3b7a76a49495","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Most már valóban el kell végeznie a munkáját a kormánybiztosnak.","shortLead":"Most már valóban el kell végeznie a munkáját a kormánybiztosnak.","id":"20250521_A-Kurian-nyertek-pert-a-karpataljai-menedekes-csaladok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b22e1ad-fef3-42b8-b2ec-3b7a76a49495.jpg","index":0,"item":"5ec6f952-f4cf-4126-9b33-8844b4baf962","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_A-Kurian-nyertek-pert-a-karpataljai-menedekes-csaladok","timestamp":"2025. május. 21. 15:17","title":"A Kúrián nyertek pert a kárpátaljai menedékes családok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25b288a3-4482-40c5-92ff-cffa7dfa1eba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Cosmoprof Bologna 2025 nem csupán egy újabb szépségipari szakkiállítás volt – tökéletesen tükrözte, milyen gyorsan változik az iparág. Farkas Zsolt beszámolója.","shortLead":"A Cosmoprof Bologna 2025 nem csupán egy újabb szépségipari szakkiállítás volt – tökéletesen tükrözte, milyen...","id":"20250520_marketing-avolut-markahuseg-hianycikk-szepsegipar-marka-Cosmoprof-Bologna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25b288a3-4482-40c5-92ff-cffa7dfa1eba.jpg","index":0,"item":"2fca2314-c758-4636-97d2-b4e3e41f7280","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_marketing-avolut-markahuseg-hianycikk-szepsegipar-marka-Cosmoprof-Bologna","timestamp":"2025. május. 21. 07:37","title":"A márkahűség hiánycikk 2025-ben – állítják a szépségipari márkák a Cosmoprof Bolognán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40a3f694-6797-451c-a5f7-32e19f340d98","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai InventWood nevű cég egy speciális eljárással olyan fát készített, ami rugalmas, könnyen kezelhető, de ellenáll az időjárás viszontagságainak, és nagyságrendileg erősebb az acélnál.","shortLead":"Az amerikai InventWood nevű cég egy speciális eljárással olyan fát készített, ami rugalmas, könnyen kezelhető, de...","id":"20250521_inventwood-superwood-szuperfa-epitoanyag-tuzallo-fa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40a3f694-6797-451c-a5f7-32e19f340d98.jpg","index":0,"item":"23ee5a0f-0060-4b94-a61f-f5a8d28eb7f7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_inventwood-superwood-szuperfa-epitoanyag-tuzallo-fa","timestamp":"2025. május. 21. 08:03","title":"10x erősebb az acélnál, ráadásul tűzálló is az új amerikai szuperfa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8cb4290e-1ef3-47dd-a938-9ea84f7dca65","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szerepet kapott korábbi államtitkár, és olimpiai bajnok is. Volt, aki 3 millióért sem akarta elfogadni a posztot.","shortLead":"Szerepet kapott korábbi államtitkár, és olimpiai bajnok is. Volt, aki 3 millióért sem akarta elfogadni a posztot.","id":"20250521_mnb-ingatlan-kft-varga-mihaly-vezetovaltas-udud-zsolt-ugyvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8cb4290e-1ef3-47dd-a938-9ea84f7dca65.jpg","index":0,"item":"426d393a-8ac8-4e50-8052-1132f4a47f05","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_mnb-ingatlan-kft-varga-mihaly-vezetovaltas-udud-zsolt-ugyvezeto","timestamp":"2025. május. 21. 07:57","title":"Varga Mihály lecserélte az MNB ingatlanos cégének vezetőit, de nem minden jelölt volt odáig a 3 milliós fizetésért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Gaal Gergely szerint a KDNP vezetése hiteltelenné vált, csak a központból diktált mondatokat harsogják ahelyett, hogy a hatalom belső ellensúlyai lennének, és a közös ellenségek helyett a közös célokra helyeznék a hangsúlyt.","shortLead":"Gaal Gergely szerint a KDNP vezetése hiteltelenné vált, csak a központból diktált mondatokat harsogják ahelyett...","id":"20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnokseg-lemondas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54fd70af-cae9-47d2-aca4-9d9e0b9e4836.jpg","index":0,"item":"4d1ad81d-cca9-4971-9c38-6bdb597216c6","keywords":null,"link":"/itthon/20250522_kdnp-gaal-gergely-orszagos-elnokseg-lemondas-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 19:28","title":"Beolvasott Semjénnek és lemondott a KDNP országos elnökségének tagja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03f6990f-af2d-470c-9c04-592f4aa012cd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nem terepasztalon és térképeken kell begyakorolni a teendőket, hanem az éles körülményeknek megfelelően kell végrehajtani a katonai terveket – magyarázza a Bloomberg rendszeres szemleírója, James Stavridis nyugalmazott tábornok.","shortLead":"Nem terepasztalon és térképeken kell begyakorolni a teendőket, hanem az éles körülményeknek megfelelően kell...","id":"20250522_James-Stavridis-NATO-Oroszorszag-Ukrajna-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03f6990f-af2d-470c-9c04-592f4aa012cd.jpg","index":0,"item":"99e1a22f-09ac-4da8-96d0-e0156a22a084","keywords":null,"link":"/360/20250522_James-Stavridis-NATO-Oroszorszag-Ukrajna-haboru","timestamp":"2025. május. 22. 15:38","title":"Volt NATO-főparancsnok: Megahadgyakorlatokkal kell elriasztani Putyint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f52bc790-e570-4b1b-945b-100ee82bd3b5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A névadásban az utónévbizottság helyett az állatkert Facebook-követői segítettek. ","shortLead":"A névadásban az utónévbizottság helyett az állatkert Facebook-követői segítettek. ","id":"20250522_Nevet-kaptak-a-jegesmedvebocsok-a-Nyiregyhazi-Allatparkban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f52bc790-e570-4b1b-945b-100ee82bd3b5.jpg","index":0,"item":"f8b59750-a42c-4678-9dbf-2cf1ec367596","keywords":null,"link":"/elet/20250522_Nevet-kaptak-a-jegesmedvebocsok-a-Nyiregyhazi-Allatparkban","timestamp":"2025. május. 22. 14:28","title":"Filmszereplőkről kapott nevet a Nyíregyházi Állatpark két jegesmedvebocsa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktornak mintha elfelejtettek volna szólni erről. ","shortLead":"Orbán Viktornak mintha elfelejtettek volna szólni erről. ","id":"20250521_Szijjarto-Helyes-dontes-volt-hogy-semmilyen-modon-nem-avatkozunk-be-a-roman-valasztasba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60c92a37-d57e-4df8-8aa4-fafb9fa344dd.jpg","index":0,"item":"8f7e1e5e-6535-40dc-9ea3-a4be6cb382a5","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_Szijjarto-Helyes-dontes-volt-hogy-semmilyen-modon-nem-avatkozunk-be-a-roman-valasztasba","timestamp":"2025. május. 21. 16:08","title":"Szijjártó: Helyes döntés volt, hogy semmilyen módon nem avatkozunk be a román választásba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kedden délelőtt a Szeged pályaudvaron vártuk, hogy befusson az utastájékoztató táblán is folyamatosan ígért tram-train. Egy óra várakozást követően egy netes keresés után derült ki, hogy ez mostanában nem fog megtörténni. Kipróbáltuk a Szeged és Hódmezővásárhely belvárosait összekötő járművet, amely megállóinak listája ugyan már a második napon borult, de azért tényleg nagy élmény utazni rajta.
Évtizednyi előkészület, pályaépítés és tesztelés után hétfőn hajnalban tesztüzemben elindult a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vasútvillamos. A tervek szerint december 31-ig húzódik el a beüzemelési szakasz, a végleges menetrend pedig március közepére állhat össze. Ezzel együtt az utasok már most használhatják, ráadásul április közepéig ingyen.
Hogy miként működik a tram-train, azt kedden délelőtt mi is kipróbáltuk. Röviden összefoglalva: Lázár János jól látja, nem véletlenül nevezhető a mostani próbaüzemnek.
De mi is az a tram-train?
A Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő vonalról először valamikor a 2000-es évek közepén lehetett hallani, az igazán nagy előrelépésre azonban csak 2011-ben került sor: akkor a két város polgármestere, Lázár János és Botka László aláírták azt a megállapodást, amely beindította a végül tíz éven át tartó, és nagyjából 80 milliárd forintba kerülő projektet.
hvg.hu
Tram-trainnek hívjuk, amikor közúti vasúti járművek közlekednek nagyvasúti pályán is. Kevésbé szakmai megfogalmazás szerint a dolog lényege, hogy két település belvárosát kösse össze úgy, hogy a szerelvény a városon kívüli – nem villamosított – vasúti pályán és a városon belüli villamoshálózaton is közlekedni tudjon. Ennek köszönhetően az utasoknak nem kell villamosról vonatra, majd onnan a másik villamosra átszállniuk.
Az első ilyen rendszert még 1992-ben adták át Németországban, Karlsruhét közötte össze Brettenel. Hamar népszerűvé vált, német városok és más európai országok is átvették a megoldást.
hvg.hu
Érdekesség, hogy Magyarországon már jóval korábban épültek hasonló hálózatok, például a Debrecen–Hajdúsámsoni (majd Nyírbátori) HÉV 1906-tól kezdve egészen az 1970-es évekig üzemelt, de Wikipédia vonatkozó szócikke felidézi, hogy a második világháború után a budapesti HÉV egyes szakaszait is villamossá alakították át, így a Fehérvári úton közös HÉV és villamosüzem is folyt 1963-ig. Ezeket akkoriban nem nevezték tram-trainnek, illetve közlekedésszakmai szempontból nem is egészen voltak azok. A megjegyzendő lényeg: a Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő tram-trainnek vannak történelmi előzményei az országban, ám kétségtelenül ez a legmodernebb megoldás.
Pro
Próbánk során azonnal megtapasztaltuk: nem túlzás, hogy a legkorszerűbb tömegközlekedési eszköz állt forgalomba a két város között. A tram-train utasai gyakorlatilag mindent megkapnak, ami a 21. században elvárható egy tömegközlekedési eszköztől: a jármű fedélzetén van ingyenesen használható wifi, több ülés mellé pedig dupla konnektorokat és dupla USB-portot is telepített a járműgyártó, így menet közben egyszerre lehet laptopot és mobilt tölteni. Vagy négy utas négy mobilját.
hvg.hu
Bár manapság alapvetőnek kellene lennie, mi azért még a plusz előnyök közé soroljuk, hogy a járművet a mozgássérült utasok, a babakocsival közlekedők és a kerékpárosok is könnyen tudják használni. Amellett ugyanis, hogy a megállók akadálymentesítettek, a szerelvényen több pontján is van kifejezetten a számukra kialakított hely – közvetlenül az ajtók mellett, így a fel- és leszállás is könnyen megoldható.
Az utasok egyetlen gombnyomással kapcsolatba léphetnek a tram-train vezetőjével, így baj esetén azonnal meg tud állni a szerelvény.
hvg.hu
Az pedig valóban komoly előny, hogy úgy lehet eljutni egyik város központjától a másikig, hogy egyszer sem kell átszállni.
Kontra
Hétfőn kora délutánra a tram-train már késéssel közlekedett: a menetrendhez képest nagyjából 10 perc volt a csúszás, amit végül az boríthatott fel teljesen, hogy az egyik jármű leállt Algyőnél. A Szeged365 beszámolója szerint nem sokkal 14 óra után
Algyő mellett furcsa hangokat adott ki az egyik szerelvény, majd az utasokkal a fedélzetén leállt.
A helyzet kedden reggel tovább bonyolódott: a Promenad24 úgy értesült, hogy az egyik tram-train szerelvény őzekkel ütközött, így szervizelésre szorul.
A Mávinform ugyanakkor a Facebook-oldalán azt írta, hogy „járműmeghibásodás miatt és a menetrend betartása érdekében” döntöttek úgy, hogy a második szegedi állomásról induljanak a járatok, tehát Szeged-Rókus állomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között közlekednek.
A változásról a Mávinform Facebook-oldalán túl nem sok információt kaptak az utasok, ráadásul a helyi megállókban lévő információs táblák a tram-train várható indulási időpontját úgy mutatták, mintha semmi sem történt volna. A Mávinform szerint a teljes vonalon 10:50-től kezdve járnak ismét a szerelvények, addig a Szegedi Közlekedési Társaság segített be az utasszállításba. A szerevényt végül Szeged-Rókusnál sikerült elcsípnünk.
hvg.hu
A két város között a próbaüzem végével már 100 km/h-val közlekedhet a szerelvény, jeleneg 80 km/h a maximális sebesség.
Írjuk a próbaüzem számlájára azt a tapasztalatunkat is, hogy a szerelvény helyenként hol jobban, hol kevésbé, de kileng. Ez csak azért fontos, mert kérdésesnek tűnik, mennyire lesz jó ötlet ezeken a szakaszokon további 20 km/h-val növelni a sebességet. Emellett szintén zavaró, hogy az általunk kipróbált szerelvény igen furcsa hangot hallatt, amikor a vezető bekapcsolja a dízelmotort. Ez is hallható az alábbi videóban.
Az új közlekedési módot az elérhető legfenntarthatóbbnak, legbiztonságosabbnak és legzöldebbnek definiálta Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató. A két dél-alföldi város között napi szinten ingázó több mint tízezer ember kiszolgálása mellett a térség közlekedését is átalakítja majd a vasútvillamos – mondta az újdonságról a Trend FM-nek. A MÁV első embere szerint például Szentesről is gyorsabban el lehet majd jutni így, vasúton Szegedre, mint busszal, közúton.
A vasúttársaság vezetője a rádió kérdésére megerősítette a hétfőn Lázár János próbaútján is említett tervet: a két állam illetékesei dolgoznak a Debrecen és Nagyvárad belvárosai között közlekedő tram-trainen is.
A lassú közlekedésé a jövő – jött rá a Duma Aktuál, miután az új tram-trainekkel a vártnál lassabban lehet eljutni Szegedről Hódmezővásárhelyre. Olyan megoldások nyerhetnek teret ezután, mint a buszpótló metró, a gyalogvasút vagy az utcák közti lanovka.