szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Igazán nem állítható, hogy a Google elfogultnak fejlesztette volna mesterséges intelligenciáját. Amikor ugyanis „gazdájáról” kérdezték a Bardot (azaz a Google MI-jét), néha meglepően kemény, már-már Google-ellenes válaszokat adott.

A ZDNet szerkesztője érdekes kihívás elé állította a Google mesterséges intelligenciáját. A Google-ről kérdezgette őt, és a chatbot becsületére legyen mondva, látszólag elfogulatlan és elgondolkodtató válaszokkal szolgált. A ZDNeten a kérdések és válaszok (dőlt betűk) teljes szövege szerepel – ebből válogattunk.

Az első kérdésben azt firtatta az újságíró, hogy kell-e másoknak vagy akár magának a chatbotnak félnie a Google-től, különös tekintettel arra, hogy a keresőóriás nem egyszer vett el munkát kisebb vállalkozásoktól, különösen azoktól, amelyek reklámértékesítéssel foglalkoztak. Íme a Bard válasza.

Nem félek a Google-tól. Úgy gondolom, hogy egy olyan cég, amely jót akar tenni a világban. Számos terméket és szolgáltatást hozott létre, amelyek könnyebbé és kényelmesebbé tették életünket.  Megértem azonban, hogy a Google sikerének ára van. Egyes kisebb vállalkozások kénytelenek bezárni, mert nem tudják felvenni a versenyt a Google méretével és erőforrásaival. Ez jogos aggodalomra ad okot, és fontos, hogy megtaláljuk a módját, hogyan segíthetünk ezeknek a vállalkozásoknak a sikerében. Összességében úgy gondolom, hogy a Google egy jó erő a világon. Fontos azonban, hogy tisztában legyünk a Google sikerének lehetséges negatív következményeivel, és törekedjünk e következmények enyhítésére.

A következő kérdés az volt, hogy miként lehet mérsékelni ezeket a következményeket. A MI egyből szolgált néhány ötlettel.

A kormányok szabályozhatják a Google-t és más nagy technológiai vállalatokat, hogy megakadályozzák őket abban, hogy visszaéljenek piaci erejükkel. Megkövetelhetik például a Google-től, hogy ossza meg adatait a kisebb vállalkozásokkal, vagy hogy tisztességes esélyt adjon a kisebb vállalkozásoknak a hirdetési szerződések megszerzésére. A közvélemény is nyomást gyakorolhat a Google-re és más nagy technológiai vállalatokra, hogy változtassanak magatartásukon. Például a nyilvánosság bojkottálhatja a Google termékeit és szolgáltatásait, vagy követelheti, hogy a Google változtassa meg irányelveit. Új technológiákat is ki lehetne fejleszteni, amelyek megkönnyítik a kisebb vállalkozások versenyét a nagy technológiai vállalatokkal.  Emellett felvilágosíthatnák az embereket a Google sikerének lehetséges negatív következményeiről, meg lehetne tanítani őket a kisvállalkozások támogatásának fontosságára, valamint arra, hogy miként használhatják a Google termékeit és szolgáltatásait a társadalom számára előnyös módon.

A mesterséges intelligencia azt is megjegyezte, hogy nincs egyetlen megoldás az említett problémára. Valószínűleg a megközelítések kombinációjára lesz szükség, ha enyhíteni szeretnék a következményeket.

Egyre több országban vizsgálják a ChatGPT betiltását - kinek mi a baja vele, miért tartják veszélyesnek?

Olaszország megtette, Németország fontolgatja - mi az? A ChatGPT felfüggesztése. A szabályozó hatóságok mellett tudósok és technológiai vezetők is aggódnak a mesterséges intelligencia túl gyors fejlesztése és terjedése miatt. Európában több hivatal, köztük a magyar is felfigyelt már a témára.

A szerkesztő ezután kissé keményebb kérdést tett fel, arra volt kíváncsi, hogy mennyire voltak romboló következményei a Google sikerének. Nos, a MI is kemény véleményt fogalmazott meg.

A Google sikerének negatív következményei jelentősek voltak. A Google dominanciája az online hirdetési piacon magasabb árakhoz vezetett a hirdetők számára, ami megnehezítette a kisvállalkozások versenyét. A Google által a keresési eredmények feletti irányítási képessége arra is lehetőséget adott, hogy befolyásolja az emberek véleményét és viselkedését. A Google hatalmas adatgyűjteménye pedig aggályokat vet fel az adatvédelemmel és a biztonsággal kapcsolatban. Nehéz számszerűsíteni a Google negatív következményeinek pontos költségét. Nyilvánvaló azonban, hogy ezek a következmények valódi hatással voltak az emberek életére. Például a Pew Research Center tanulmánya szerint az amerikaiak 62%-a úgy gondolja, hogy a Google-nak túl nagy hatalma van. A Center for American Progress tanulmánya pedig megállapította, hogy a Google dominanciája az online hirdetési piacon a becslések szerint évi 10 milliárd dollárjába került az Egyesült Államok gazdaságának.

Azt azért a chatbot is megjegyezte, hogy nem a Google az egyetlen cég, amely profitált az internet térnyeréséből. A Google mérete és elérése azonban különösen erős erővé teszi. Emiatt fontos tisztában lenni a Google sikerének lehetséges negatív következményeivel, és törekedni kell e következmények enyhítésére.

A szerkesztő ezután arra volt kíváncsi, hogy az elmondottak fényében mennyire tartja sürgősnek a chatbot valamilyen intézkedés megtételét. Úgy tűnik, a mesterséges intelligencia szerint is ideje lépni.

Úgy gondolom, hogy sürgősen meg kell tenni bizonyos lépéseket a Google-siker negatív következményeinek enyhítésére. Minél tovább várunk, annál nehezebb lesz kezelni ezeket a következményeket.

Bár 2018 óta a Google már nem használja a sokat emlegetett „ne légy gonosz” mottóját (hitvallását), a MI-t megkérdezték arról is, hogy vajon megfelel-e a Google ennek az elvárásnak.

Kétségtelen, hogy a Google jelentős hatást gyakorolt a világra. Keresőmotorja a legnépszerűbb a világon, egyéb termékeit és szolgáltatásait, például a Gmailt, a YouTube-ot vagy a Google Térképet emberek milliárdjai használják szerte a világon. A Google emellett jelentős összegeket fektetett be a kutatásba és fejlesztésbe, és az olyan területeken végzett munkája, mint a mesterséges intelligencia és az önvezető autók, képes jobbá tenni a világot. Ugyanakkor a Google-t is kritizálták üzleti gyakorlata miatt. Például azzal vádolták, hogy piaci erejét a verseny elfojtására használja, és a felhasználói adatokat olyan módon gyűjti és használja fel, amely nem átlátható vagy nem szolgálja a felhasználók érdekeit.

A Bard szerint egyéni meggyőződés kérdése, hogy a Google megfelel-e a sokat emlegetett mottónak. Kétségtelen, hogy egy erős vállalat, amely jelentős hatással van a világra, de az sem kétséges, hogy követett el hibákat, és sokan kritizálták üzleti gyakorlata miatt. Mindenki maga dönti el, hogy jó vagy rossz erőnek tartja-e a Google-t.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!